Ik snap heel goed dat je alle opties aan het uitzoeken bent voor je geliefde huisdier. En ik vind het zo erg voor je dat je die keuze überhaupt moet overwegen.
Ik heb geen ervaring met dergelijke aandoeningen bij honden.
Wat ik wel weet is dat kanker doodsoorzaak nummer 1 is bij dit ras en dat de gemiddelde levensverwachting van Berner Sennenhonden 6-8 jaar is.
Uitschieters naar boven zijn natuurlijk altijd mogelijk, maar als ik het zo lees dan vraag ik me af of een eventuele keuze voor een operatie wel de juiste is, afgezet tegen de leeftijd van je maatje en in overweging nemend dat het ameloblastoom, hoewel als goedaardig geclassificeerd (in mijn ogen onterecht vanwege de infiltratie in botweefsel) niet zal verdwijnen met deze operatie. En dan is er ook nog sprake van een andere vorm van kanker (mastceltumor). Weet je toevallig de gradatie daarvan?
Moet je haar dat nog aandoen? Wat zal haar kwaliteit van leven worden na zo’n verminkende ingreep? Hoe is haar gezondheid los van dit probleem? En zal het haar leven significant verbeteren en verlengen?
Dat zijn denk ik de vragen die bij mij zouden spelen in jouw situatie. We zijn allemaal geneigd om in eerste instantie te willen handelen. Maar soms is het beter om eerst goed na te denken over de zin daarvan.
Zelf heb ik dus geen concrete antwoorden voor je, alleen maar vragen die alleen jij kunt beantwoorden. En daar wens ik je sterkte bij.