Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Hallo allemaal,

Lara, mijn labrador van bijna 9 jaar eet al vanaf haar 1 jaar kvv.
De laatste weken merk ik dat ze regelmatig misselijk is en last heeft van haar maag. Ze heeft altijd aanvallen van misselijkheid gehad (slikken, gras willen eten, onrustig), maar dit was altijd maar eens in de zoveel maanden. De laatste tijd is het opvallend vaker en ze lijkt soms ook maag- of buikpijn te hebben. Ook gras en modder eten doet ze opeens vaker. Vorige week is ze 2 dagen misselijk geweest en heeft ze 1 ochtend overgegeven (wit slijm). Vanmorgen toen ze opstond had ze duidelijk buikpijn (kromme rug, gespannen buik). Ze heeft ook opvallend minder energie en lijkt zich in het algemeen niet zo goed te voelen.
Ze heeft geen diarree, alleen merk ik wel dat ze vaker per dag kleine beetjes ontlasting heeft in plaats van 1 of 2 keer. Ontlastingsonderzoek heb ik ook laten doen en ze heeft geen wormen of giardia.
Gisteren is er ook bloed genomen en normaal krijg ik hier vandaag de uitslag van.
Ik twijfel of het misschien aan haar voeding kan liggen, vandaar dat ik het hier even vraag. Ik twijfel soms om haar eens een andere voeding te geven om te kijken of ze zich daar beter door voelt, maar weet niet of ik hier goed aan doe. Ik zou dan iets anders als kvv willen proberen, een kwalitatieve brok of gestoomde voeding en kijken of ze zich hier beter door voelt.

Van kvv wissel ik veel af met merken en smaken. Ze krijgt vooral Tammenga, Alaska en Kivo. Hier krijgt ze alle diersoorten van behalve rund en kip. Een dierenarts heeft me eens aangeraden dit niet meer te geven, omdat heel veel honden hier allergisch voor zijn. Toen ze jonger was kreeg ze 500 gram per dag (2x 250 gram), maar toen is ze beginnen bijkomen en ondertussen zit ze op ongeveer 440 gram per dag. Ze is ongeveer 4 kilo afgevallen en is van gewicht nu terug goed.
Verder maak ik zelf een groentenmix voor haar (brocolli, wortel, pompoen, venkel, komkommer, courgette, peterselie, paksoi,…) die ik regelmatig onder haar kvv meng.
Ze heeft ook elleboogdysplasie en artrose, dus krijgt hiervoor een heleboel supplementen. Ze krijgt dagelijks 1 capsule visolie (royal green), puur glucosamine, groenlipmossel, veendrenkstof, groenten bokashi, walkon (mix van spirulina, diatomeeënaarde, rozenbottel, hemp proteïneen en burdockroot).

Hebben jullie advies? Is het slim om een andere voeding te proberen? Of zijn er supplementen die ik extra kan geven om haar spijsvertering te ondersteunen?
Lara15 schreef: wo 12 jun 2024, 13:58 Hallo allemaal,

Lara, mijn labrador van bijna 9 jaar eet al vanaf haar 1 jaar kvv.
De laatste weken merk ik dat ze regelmatig misselijk is en last heeft van haar maag. Ze heeft altijd aanvallen van misselijkheid gehad (slikken, gras willen eten, onrustig), maar dit was altijd maar eens in de zoveel maanden. De laatste tijd is het opvallend vaker en ze lijkt soms ook maag- of buikpijn te hebben. Ook gras en modder eten doet ze opeens vaker. Vorige week is ze 2 dagen misselijk geweest en heeft ze 1 ochtend overgegeven (wit slijm). Vanmorgen toen ze opstond had ze duidelijk buikpijn (kromme rug, gespannen buik). Ze heeft ook opvallend minder energie en lijkt zich in het algemeen niet zo goed te voelen.
Ze heeft geen diarree, alleen merk ik wel dat ze vaker per dag kleine beetjes ontlasting heeft in plaats van 1 of 2 keer. Ontlastingsonderzoek heb ik ook laten doen en ze heeft geen wormen of giardia.
Gisteren is er ook bloed genomen en normaal krijg ik hier vandaag de uitslag van.
Ik twijfel of het misschien aan haar voeding kan liggen, vandaar dat ik het hier even vraag. Ik twijfel soms om haar eens een andere voeding te geven om te kijken of ze zich daar beter door voelt, maar weet niet of ik hier goed aan doe. Ik zou dan iets anders als kvv willen proberen, een kwalitatieve brok of gestoomde voeding en kijken of ze zich hier beter door voelt.

Van kvv wissel ik veel af met merken en smaken. Ze krijgt vooral Tammenga, Alaska en Kivo. Hier krijgt ze alle diersoorten van behalve rund en kip. Een dierenarts heeft me eens aangeraden dit niet meer te geven, omdat heel veel honden hier allergisch voor zijn. Toen ze jonger was kreeg ze 500 gram per dag (2x 250 gram), maar toen is ze beginnen bijkomen en ondertussen zit ze op ongeveer 440 gram per dag. Ze is ongeveer 4 kilo afgevallen en is van gewicht nu terug goed.
Verder maak ik zelf een groentenmix voor haar (brocolli, wortel, pompoen, venkel, komkommer, courgette, peterselie, paksoi,…) die ik regelmatig onder haar kvv meng.
Ze heeft ook elleboogdysplasie en artrose, dus krijgt hiervoor een heleboel supplementen. Ze krijgt dagelijks 1 capsule visolie (royal green), puur glucosamine, groenlipmossel, veendrenkstof, groenten bokashi, walkon (mix van spirulina, diatomeeënaarde, rozenbottel, hemp proteïneen en burdockroot).

Hebben jullie advies? Is het slim om een andere voeding te proberen? Of zijn er supplementen die ik extra kan geven om haar spijsvertering te ondersteunen?
Heel veel honden zijn overigens niet overgevoelig of allergisch voor kip en rund. Echt een onzin opmerking van je dierenarts. Maar goed, je voert prima. Het kan altijd aan de voeding liggen in de zin dat ze het nu niet goed doet op deze voeding om bijv. de reden dat zij te weinig maagzuur aanmaakt. Maar ja nee, aan de voeding ligt het niet. Ik vraag me alleen wel af waarom je dat Walkon geeft en of je dit iedere dag geeft? Ik vind diatomeeenaarde leuk maar niet voor iedere dag.

Ik zou ook het bloed afwachten. En dan kunnen we ook verder met je mee denken.
Ondertussen heb ik de resultaten van haar bloedonderzoek en dit is allemaal heel goed volgens de dierenarts.

Vanmorgen alweer misselijk en buikpijn… gras eten, kromme rug en zelfs trillen van de pijn.

De Walkon geef ik voor haar artrose en krijgt ze elke dag. Misschien hier maar even mee stoppen dan :-\
Ik zou beginnen met op te schrijven wat ze precies iedere dag eet en kijken of je een patroon kunt ontdekken. Mijn oudje van 15 heeft soms dezelfde klachten en ik geef haar dan een pilletje buscopan. Dan is ze binnen een uur van de klachten af. Je zou dat eens kunnen proberen als symptoom bestrijder. Hier wordt er ook heftig gereageerd op rauwe koolsoorten. Ik zou de broccoli even weglaten.
En hopelijk zijn er meer mensen met ideeën waar je iets aan kan hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

hannabelgje schreef: do 13 jun 2024, 08:34 Ik zou beginnen met op te schrijven wat ze precies iedere dag eet en kijken of je een patroon kunt ontdekken. Mijn oudje van 15 heeft soms dezelfde klachten en ik geef haar dan een pilletje buscopan. Dan is ze binnen een uur van de klachten af. Je zou dat eens kunnen proberen als symptoom bestrijder. Hier wordt er ook heftig gereageerd op rauwe koolsoorten. Ik zou de broccoli even weglaten.
En hopelijk zijn er meer mensen met ideeën waar je iets aan kan hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Bijhouden wat ze eet is wel een goede tip en zal ik vanaf vandaag beginnen doen. Er is niets veranderd aan haar voeding de laatste weken dus het zou me vreemd lijken dat ze opeens zo heftig ergens op reageert, maar je weet maar nooit :-\

Buscopan ga ik zeker in huis halen, zodat ik dit kan geven wanneer nodig.
Lara15 schreef: do 13 jun 2024, 08:22 Ondertussen heb ik de resultaten van haar bloedonderzoek en dit is allemaal heel goed volgens de dierenarts.

Vanmorgen alweer misselijk en buikpijn… gras eten, kromme rug en zelfs trillen van de pijn.

De Walkon geef ik voor haar artrose en krijgt ze elke dag. Misschien hier maar even mee stoppen dan :-\
Fijn dat het bloed goed is.

Ik zou even alle supplementen weg laten. En makkelijke groenten geven zoals gekookte andijvie, gekookte witlof, gekookte courgette. Ik zou de KVV ook even licht de kook erover doen. En dan even aankijken hoe dat gaat.

Als dat beter gaat, dan zou ik eens per week 1 supplement opnieuw toevoegen. Maar zelf zou ik Bokashi en Walkon als laatste pas weer toevoegen. Of niet toevoegen.

Even afhankelijk van hoe het gaat, kun je dan ook de KVV weer rauw gaan geven.
Ik heb haar vanavond wat later eten gegeven en ga haar straks voor we gaan slapen nog iets kleins geven. Aangezien ze vooral ‘s morgens last heeft komt het misschien toch door een lege maag…

Voor de rest heb ik haar supplementen even achterwege gelaten en heb een beetje kokend water over haar kvv gegoten.

Hopelijk helpt dit en voelt ze zich snel wat beter. :)
Lara15 schreef: do 13 jun 2024, 20:04 Ik heb haar vanavond wat later eten gegeven en ga haar straks voor we gaan slapen nog iets kleins geven. Aangezien ze vooral ‘s morgens last heeft komt het misschien toch door een lege maag…

Voor de rest heb ik haar supplementen even achterwege gelaten en heb een beetje kokend water over haar kvv gegoten.

Hopelijk helpt dit en voelt ze zich snel wat beter. :)
Als ze voor het slapen gaan iets te eten nodig heeft om zich goed te voelen, dan duidt dat vrijwel altijd op een tekort aan maagzuur. Dus niet teveel maar juist een tekort. Wanneer de maag te weinig maagzuur aan maakt (en dat gebeurd vaker dan je denkt - dat in tegenstelling tot teveel maagzuur), dan gaat het in het hele spijsverteringssysteem niet goed. Misschien kun je anders op zoek naar een verteringsenzymen supplement met Betaine HCL erin.
Ondertussen gaat het alweer enkele dagen goed. Ik ben even gestopt met alle supplementen en geef haar ‘s avonds 2 uurtjes later eten. Voorlopig geen misselijkheid en/of buikpijn meer gehad. Ze voelt zich ook duidelijk beter en is vrolijker :biggrin2:
Lizzy schreef: vr 14 jun 2024, 08:18 Als ze voor het slapen gaan iets te eten nodig heeft om zich goed te voelen, dan duidt dat vrijwel altijd op een tekort aan maagzuur. Dus niet teveel maar juist een tekort. Wanneer de maag te weinig maagzuur aan maakt (en dat gebeurd vaker dan je denkt - dat in tegenstelling tot teveel maagzuur), dan gaat het in het hele spijsverteringssysteem niet goed. Misschien kun je anders op zoek naar een verteringsenzymen supplement met Betaine HCL erin.
Ik dacht net het tegenovergestelde, dat ze dan te veel maagzuur hebben omdat de maag leeg is, waardoor ze misselijk worden en braken :???: Wanneer ze misselijk is geweest heeft ze de dag erna altijd een hoest.. ik vermoed door opkomend maagzuur waardoor haar keel wat geïrriteerd is? Maar dit kan dus ook bij een tekort aan maagzuur?
Lara15 schreef: ma 17 jun 2024, 08:34 Ondertussen gaat het alweer enkele dagen goed. Ik ben even gestopt met alle supplementen en geef haar ‘s avonds 2 uurtjes later eten. Voorlopig geen misselijkheid en/of buikpijn meer gehad. Ze voelt zich ook duidelijk beter en is vrolijker :biggrin2:

Ik dacht net het tegenovergestelde, dat ze dan te veel maagzuur hebben omdat de maag leeg is, waardoor ze misselijk worden en braken :???: Wanneer ze misselijk is geweest heeft ze de dag erna altijd een hoest.. ik vermoed door opkomend maagzuur waardoor haar keel wat geïrriteerd is? Maar dit kan dus ook bij een tekort aan maagzuur?
Ja. Zowel bij mens als hond is de diagnose vaak een teveel aan maagzuur en dan krijgen ze maagzuurremmers. Maar heel vaak is er geen teveel maar een tekort. Als er in de maag met maagzuur (te weinig) wat fout gaat, loopt het hele spijsverteringssysteem niet lekker. Oorzaken voor een tekort aan maagzuur: stress en leeftijd.

We lezen ook hier vaak dat oudere honden moeite krijgen met het verteren van bot. Ik heb dat nooit begrepen. Maar ondertussen ben ik erachter dat de oorzaak vaak een tekort aan maagzuur of aan verteringsenzymen of beide is.
Hoe kun je maagzuur op een natuurlijke en veilige manier verhogen: Betaine HCL maar veel mensen vinden dit eng om te geven. Zink verhogen (geef vaker oesters - ik heb ze uit blik. Vaak bij Toko's te koop). Probiotica (kefir is super maar ook echte rauwe gefermenteerde groenten - ik heb gefermenteerde bieten met gember van Ekoplaza, twee keer perfect want biet helpt en gember helpt ook).

Overigens zijn er nog veel meer oorzaken voor problemen in de maag. Ik weet niet hoe je Engels is? Ik vind dit echt een goed artikel:

https://www.dogsnaturallymagazine.com/a ... x-in-dogs/
doranto schreef: ma 17 jun 2024, 14:11 Ik zie bij Ekoplaza alleen wortel met gember gefermenteerd. Bij rode biet en gember is het grootste percentage witte kool.
Welke bedoel jij en hoeveel geef jij daarvan?
Deze:

https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/pr ... HeEALw_wcB

En het klopt hoor, daar zit ook witte kool in. Vinden ze hier niet erg :biggrin2: . Nee maar serieus, ook witte kool gefermenteerd is hartstikke gezond.
Lizzy schreef: di 18 jun 2024, 18:39 Deze:

https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/pr ... HeEALw_wcB

En het klopt hoor, daar zit ook witte kool in. Vinden ze hier niet erg :biggrin2: . Nee maar serieus, ook witte kool gefermenteerd is hartstikke gezond.
Oh oké. Hoe vaak en hoeveel geef je daarvan? Ik ben al langer naar gefermenteerde groenten aan het kijken, maar heb geen idee hoeveel ik daarvan zou kunnen toevoegen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door