Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cindy de Wolf
Heeft er misschien iemand hier deze weleens besteld bij Darf en zijn dat kleine stukjes? Ik overweg om ze te kopen voor de zomervakantie, heb even tabak van zelf drogen (en vooral het in kleine stukjes breken, 10kg (gedroogdcirca 3kg) long in kleine stukjes breken is gewoon niet grappig.
Door doranto
Cindy de Wolf schreef: zo 19 mei 2024, 11:46 Heeft er misschien iemand hier deze weleens besteld bij Darf en zijn dat kleine stukjes? Ik overweg om ze te kopen voor de zomervakantie, heb even tabak van zelf drogen (en vooral het in kleine stukjes breken, 10kg (gedroogdcirca 3kg) long in kleine stukjes breken is gewoon niet grappig.
En als je de long niet helemaal laat ontdooien, zodat je het gelijk in kleine stukjes kunt snijden? Zo doen wij het altijd.
Door pike
Moet het perse long zijn? Ik koop extra trainingssnoepjes bij van Akyra en/of Carnis omdat ik anders bezig blijf met drogen en knippen. Dat zijn dan vleessnoepjes én ze zijn klein. Misschien hebben ze ook wel long, nooit op gelet omdat ik die altijd wek zelf droog. Evenals de lamspens trouwens. Maar als je daar geen zin in hebt, wat ik mij heel goed kan voorstellen, kan je niet gewoon aan Darf vragen hoe groot hun snoepjes zijn?
Door Cindy de Wolf
Normaal droog ik circa 2kg long per week. Met 9 honden gaat er natuurlijk ook wel serieus wat doorheen. Als ik dus vooruit moet drogen voor de zomervakantie is dat niet zo erg. Maar het in kleine stukjes breken, ben ik zo zat. Het drogen op zich en het snijden van de long op de snijmachine is niet zo heel veel werk. Dat kost me zo'n 30-40min inclusief schoon maken van de machine per 2kg.

Ja bij voorkeur long. Domweg omdat daar weinig voedingsstoffen in zitten en het dus redelijk rijkelijk gegeven kan worden.

Uiteraard heb ik het aan Darf gevraagd, hopelijk komt daar antwoord op.

Dank je wel voor de tip.
Door pike
Cindy de Wolf schreef: zo 19 mei 2024, 19:36 Normaal droog ik circa 2kg long per week. Met 9 honden gaat er natuurlijk ook wel serieus wat doorheen. Als ik dus vooruit moet drogen voor de zomervakantie is dat niet zo erg. Maar het in kleine stukjes breken, ben ik zo zat. Het drogen op zich en het snijden van de long op de snijmachine is niet zo heel veel werk. Dat kost me zo'n 30-40min inclusief schoon maken van de machine per 2kg.

Ja bij voorkeur long. Domweg omdat daar weinig voedingsstoffen in zitten en het dus redelijk rijkelijk gegeven kan worden.

Uiteraard heb ik het aan Darf gevraagd, hopelijk komt daar antwoord op.

Dank je wel voor de tip.
ja dat snap ik wel hoor. Ik snij de long voor het drogen in repen. Die repen knip ik dan met de snoeischaar in stukjes (beter: ik laat mijn man knippen :biggrin2: ). Ik vind het ook een rotwerk. Moet er niet aan denken dat voor 9 honden te moeten doen :-X Soms stop ik reepjes in mijn zak, maar als ik ze breek zijn de stukjes nooit zo klein als wanneer ik ze knip, en ben ik veel te rap door mijn voorraad heen. >:(
Door Chouka
Ik snijd ze met een schaar als ze nog niet volledig droog zijn.
Nat knipt niet goed. Volledig droog is ook niet handig.
Ik steek het in grote stukken in de droogoven. Na een tijdje (1 à 2 uur) knip ik het in de lengte in 2. Dat herhaal ik tot de breedte de gewenste breedte is. In de volgende droogronde knip ik het op de gewenste maat.
Door pike
Grappig te lezen hoe ieder zijn eigen methode heeft. Ik snijd de long in grotendeels bevroren toestand in plakken en de plakken in snalle repen. Die gaan op de droogroosters. Die gedroogde repen knip ik dan met de snoeischaar in kleine stukjes. Zo werkt het voor mij het prettigst. Het in stukjes knippen besteed ik meest uit :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door