MarjaP schreef: ↑zo 17 mar 2024, 11:41
De medicatie is 26/1 gestart en ze lijkt al veel beter qua conditie en geen sloomheid meer. Ik bedoel idd gisten.
De zwarte huid zit niet alleen op haar poten, maar onder al haar witte haren. Huid onder donkere haren is prima.
Ze eet volledig BARF, volgens de rekenhulp :-)
BARF, yeahhhh
!
Dat kan hoor, dat die alleen op de poten zitten, gisten (een teveel aan - het is een normale huidbewoner). Ze krijgt nog maar kort medicatie voor de schildklier. Het kan goed dat de huid ook vanzelf wel beter gaat worden maar misschien dat je dat nu moet ondersteunen. Je kunt twee kanten op. Een gist-dodend middel bij je dierenarts halen (shampoo) en haar extra omega 3 vetzuren gaan geven en liefst ook te gaan werken aan de darmmicrobioom. Je kunt een allergietest laten doen bij de dierenarts. Je kunt een eliminatie dieet gaan doen. Want een teveel aan gisten kan meerdere oorzaken hebben: een allergie voor iets van buitenaf. Een allergie voor voeding (intolerantie). Een hormonaal probleem (daar vind ik schildklier ook onder vallen). Een verzwakt immuunsysteem.
Je kunt het ook proberen om helemaal op de natuurlijke manier aan te gaan pakken. Stap 1 is om alle zetmeelrijke voeding/koolhydraten uit de voeding te gooien. Dus geen zoete aardappel, ook even geen fruit, geen rijst, etc.
Nu ook geen vaccinaties of ontworming. Dat is een te grote shock voor het immuunsysteem, dat heeft nu andere dingen te doen.
De biofilm in de darmen ontdoen van gist. Het beste doe je dat door je hond op verteringsenzymen te zetten. En dan het liefst geschikt voor honden die BARF eten (Barks & Whiskers bijvoorbeeld). Deze enzymen geef je het liefst los van de maaltijd. Dus enzymen oplossen in een beetje water en dan met een spuitje naar binnen werken.
Dikke kans dat je hond last heeft van "leaky gut". Het beste herstel je de darmwand met een goede bottenbouillon. Niet van poeder maar liefst zelf gemaakt met biologische botten.
Dan de volgende supplementen:
Een echt goede visolie. Geen zalmolie. Geen flesje uit de dierenwinkel.
Een goede MCT olie. Mijn hond gaat van 2 druppels al aan de diarree, niet iedere hond reageert hier goed op.
Olijfblad extract.
Pau D'Arco.
Canadese Geelwortel.
Met al deze middelen langzaam beginnen. Met een hele lage dosering. Omdat je hond echt langzaam moet wennen en ook niet lekker wordt als de gisten worden verdreven.
Dan de volgende probiotica erbij (soil based):
Bacillus coagulans
Bacillus subtilus
Saccharomyces boulardii
Als het een beetje beter gaat, heel zachtjes gaan ontgiften met een goede chlorella (niet van de Kruidvat zeg maar maar bijv. van Ron Fontaine). En dan echt beginnen met 1 pilletje per dag.
Mocht je de laatste route willen nemen, dan heb je meer informatie nodig, die kan ik je ook geven.