Nee, stenen worden verbrijzeld en de chemische samenstelling achterhaald.
Kristallen in urine worden wel onder de microscoop bekeken.
Moderator: eelke
Gizmo schreef: ↑vr 09 feb 2024, 11:38 Vanochtend twee keer gemeten op verschillende tijden, beide keren een pH van 5,8 . Vrij laag dus neem aan dat ik dan niet aan moet gaan zuren... Optimale pH is tussen 6 en 7 toch? Zal komende tijd blijven meten in ieder geval.Nee. Dit is laag. En dat moet je niet aanzuren. Sterker nog, je moet uitkijken dat het niet te zuur wordt! Ik zou zelf hier al meer groenten bij gaan voeren
Gizmo schreef: ↑za 10 feb 2024, 08:32 Ik ga zeker met wat groenten beginnen, vanochtend een pH van 5,5. Ik zag dat je ongeveer 10% aan groenten kan geven, maar misschien eerst rustig opbouwen?In een pH waarde zo ver beneden 6.0 ontwikkeld zich gewoon geen struviet. Ondenkbaar. Overigens geldt niet voor alle rassen dat zij alleen struviet ontwikkelen bij blaasontsteking. Cocker Spaniel is bijv. een ras dat genetisch behept is met een probleem waardoor ze struviet kunnen ontwikkelen. Ik weet er nog onvoldoende van om details op te kunnen hoesten.
Ik heb zelf de waarden van de urinetest van Januari in de mail gekregen (dus de eerste test, voor de antibioticakuur). Bij gevonden kristallen staat:
Niet geclassificeerd: 1-5/HPF
CaOx Di 1-5/HPF
Struviet 6-20/HPF
Bij de uitslag van de stenen die Royal Canin heeft onderzocht staat 100% Struviet (magnesium -ammoniumfosfaat-hexahydraat)
Ik had gebeld met Energique over het verschil van de RAW veterinary lijn en de gewone Energique. Ben echt netjes te woord gestaan, hij zei gewoon lekker op de normale blijven, die urinary balance kan je gebruiken bij gruis. En dat struviet echt niet door voeding komt (de dierenarts zei namelijk dat stenen kunnen komen van voeding). Hij vertelde ook dat Royal Canin en AniCura dus onder dezelfde organisatie valt (Mars), vandaar dat ze constant Royal Canin brokken erdoor willen drukken.![]()
Gizmo schreef: ↑di 13 feb 2024, 19:15 Even een update over Gizmo. Ben nu een paar dagen de pH aan het meten en het ligt meestal rond de 5,8. Eergisteren lag de pH opeens rond 6,7. De dag daarvoor had ze voor de eerste keer wat groenten gehad.Ik zou even afwachten wat de pH waarde de komende dagen gaat doen want die is wat onstabiel. Je zou kunnen kijken of voetenbaden met natrium bicarbonaat helpt om de pH waarde van de urine omhoog te krijgen. Klinkt gek maar bij sommige honden werkt het als een tierelier om te ontzuren. Een badje met 1 eetlepel NBC op hand warm water en dan een teiltje en er 1 of 2 pootjes in zetten, net wat je hond accepteert. En dan 15 minuten laten staan. En de volgende morgen opnieuw meten.
Helaas eet en drinkt ze wat slecht de laatste dagen, maar vermoed dat dat ook door de hele operatie/ narcose komt. Groenten blieft ze ook inniet zo jammer genoeg, als ik het door haar eten doe laat ze het liggen... Vandaag voor het eerst bottenbouillon geprobeerd, dat ging er wel aardig in gelukkig.
Zijn er nog meer ideeën hoe ik haar pH wat omhoog kan krijgen als hij rond deze waarde blijft?