Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Wetter-oren hangen strak langs het hoofd naar beneden, en Bruun heeft meer “vliegtuig-oren” vind ik. Heel soms als hij slaapt en ineens iets hoort, blijft 1 oor losjes omhoog staan. Maar de rest van de tijd hangen ze naar beneden.
Het zou grappig zijn, maar meer ook niet. Heb wel eens gehoord dat het ook langer kan duren, dus dat wachten we dan maar rustig af :)
Wat een knap kind .... zowel het 'hobbeltje' auto dus zomaar goed genomen, maar ook nog eens een natuurtalentje blijken te zijn met zijn prachtige snufferd :thumbup:

Leuk hoor, super dat het autorijden gelukkig bijna vlekkeloos verliep, de volgende keer als hij zich beseft dat die rit iets leuks opbrengt zal hij het vast steeds minder eng vinden.

En die oren, ik denk niet da die gaan staan.
Dan zou er nu al zo af en toe een echte flapper moeten zijn, maar volgens mij is het wisselen van gebit HET moment van waarheid, als ze dan nog niet staan zal dat ook niet meer gebeuren (voor zover mijn kennis gaat over staande oren)
Zullen wel vliegtuigoren blijven.
Bij konijnen is dat toch ook zo bij kruisingen.
Dat zijn de allerleukste. :biggrin2:

En wauw, noem je dat een pup. :o
Wat een prachtige kerel.
Geweldige uitstraling.

Los van als ze gezondheidskwalen zouden vinden, is het al zeker dat hij ingezet wordt om verder mee te fokken?
Of is het nog afwachten of ze de outcross geslaagd genoeg vinden om mee door te gaan?
Wat leuk dat hij het speuren niet alleen geweldig vindt maar het ook nog eens zo geweldig goed doet! En in de auto ging het ook al goed begrijp dat je dag niet meer stuk kan :D
En wat een fantastische hond staat daar op de foto, heerlijk. En zijn oren vind ik mooi zoals ze zijn.
pearlsofpassion schreef: za 13 jan 2024, 21:41 Zullen wel vliegtuigoren blijven.
Bij konijnen is dat toch ook zo bij kruisingen.
Dat zijn de allerleukste. :biggrin2:

En wauw, noem je dat een pup. :o
Wat een prachtige kerel.
Geweldige uitstraling.

Los van als ze gezondheidskwalen zouden vinden, is het al zeker dat hij ingezet wordt om verder mee te fokken?
Of is het nog afwachten of ze de outcross geslaagd genoeg vinden om mee door te gaan?
Als de gezondheid goed is zie ik geen reden waarom hij niet ingezet zou worden. Of zijn gedrag moet nog zo ontzettend veranderen dat hij angstig of overmatig agressief wordt. Dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Maar ik denk wel dat ze ingezet gaan worden, mits gezond. Qua uiterlijk kun je er toch nog niks van verwachten met een F1 kruising.

Qua gezondheid gaat het dan HD, ED en ogen zijn wat nog een probleem zou kunnen geven. Zijn DNA test voor SCID (immuun deficiëntie waardoor pups overlijden zodra de maternale antistoffen weg zijn, hun immuunsysteem werkt niet) was “vrij”, dus dat is al prima. Met dragers mag ook wel gefokt worden, maar alleen gecombineerd met een hond die vrij is. Dan kunnen er alleen vrije honden en dragers uit komen, nooit lijders. Met lijders wordt ook niet gefokt, omdat deze hondjes al vroeg overlijden.

Ben zo benieuwd wat de reacties zijn van de andere mensen die nauw betrokken zijn bij dit project, als ze hem gaan zien :)
pike schreef: za 13 jan 2024, 22:10 Wat leuk dat hij het speuren niet alleen geweldig vindt maar het ook nog eens zo geweldig goed doet! En in de auto ging het ook al goed begrijp dat je dag niet meer stuk kan :D
En wat een fantastische hond staat daar op de foto, heerlijk. En zijn oren vind ik mooi zoals ze zijn.
Jaaa echt helemaal blij mee :)

Ik vind zijn oren geweldig. Ben alleen maar benieuwd. Qua wisselen is hij met zijn kiezen bezig, voortanden zijn al klaar. Dus waarschijnlijk blijft het dan zo. Helemaal goed :biggrin2:
Ina schreef: za 13 jan 2024, 20:41 Wat een knap kind .... zowel het 'hobbeltje' auto dus zomaar goed genomen, maar ook nog eens een natuurtalentje blijken te zijn met zijn prachtige snufferd :thumbup:

Leuk hoor, super dat het autorijden gelukkig bijna vlekkeloos verliep, de volgende keer als hij zich beseft dat die rit iets leuks opbrengt zal hij het vast steeds minder eng vinden.

En die oren, ik denk niet da die gaan staan.
Dan zou er nu al zo af en toe een echte flapper moeten zijn, maar volgens mij is het wisselen van gebit HET moment van waarheid, als ze dan nog niet staan zal dat ook niet meer gebeuren (voor zover mijn kennis gaat over staande oren)
Super knap. Trots op hem!

Vliegtuig-oren dan dus. Ik doe het er voor :D :biggrin2:
Kim_S schreef: za 13 jan 2024, 23:04 Als de gezondheid goed is zie ik geen reden waarom hij niet ingezet zou worden. Of zijn gedrag moet nog zo ontzettend veranderen dat hij angstig of overmatig agressief wordt. Dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Maar ik denk wel dat ze ingezet gaan worden, mits gezond. Qua uiterlijk kun je er toch nog niks van verwachten met een F1 kruising.

Qua gezondheid gaat het dan HD, ED en ogen zijn wat nog een probleem zou kunnen geven. Zijn DNA test voor SCID (immuun deficiëntie waardoor pups overlijden zodra de maternale antistoffen weg zijn, hun immuunsysteem werkt niet) was “vrij”, dus dat is al prima. Met dragers mag ook wel gefokt worden, maar alleen gecombineerd met een hond die vrij is. Dan kunnen er alleen vrije honden en dragers uit komen, nooit lijders. Met lijders wordt ook niet gefokt, omdat deze hondjes al vroeg overlijden.

Ben zo benieuwd wat de reacties zijn van de andere mensen die nauw betrokken zijn bij dit project, als ze hem gaan zien :)
Ja, dat kan ik me voorstellen. :)

Komt die SCID bij wetters voor?
Of bij de Laika? Want dat lijkt me toch iets dat je er ooit liever helemaal uit krijgt. Nu moet je dan steeds alle honden gaan testen voor de fok om zeker te zijn dat je geen dragers combineert. En er zijn altijd mensen die niet zo plichtsbewust zijn, vermoed ik.

Ik zie ook niet in waarom hij niet verder gebruikt zou worden als ik hem zo zie. :biggrin2: Hij is super leuk!
Ik bedoelde eerder of het al op voorhand vaststond of dat ze eerst wilden afwachten hoe deze hondjes uitdraaien. Maar het was misschien een gekke vraag. Je moet natuurlijk altijd je verstand gebruiken, maar normaal wordt hij wel ingezet dus.
Blijft een bijzonder gevoel, vind ik. :)
pearlsofpassion schreef: zo 14 jan 2024, 10:04 Ja, dat kan ik me voorstellen. :)

Komt die SCID bij wetters voor?
Of bij de Laika? Want dat lijkt me toch iets dat je er ooit liever helemaal uit krijgt. Nu moet je dan steeds alle honden gaan testen voor de fok om zeker te zijn dat je geen dragers combineert. En er zijn altijd mensen die niet zo plichtsbewust zijn, vermoed ik.

Ik zie ook niet in waarom hij niet verder gebruikt zou worden als ik hem zo zie. :biggrin2: Hij is super leuk!
Ik bedoelde eerder of het al op voorhand vaststond of dat ze eerst wilden afwachten hoe deze hondjes uitdraaien. Maar het was misschien een gekke vraag. Je moet natuurlijk altijd je verstand gebruiken, maar normaal wordt hij wel ingezet dus.
Blijft een bijzonder gevoel, vind ik. :)
SCID komt bij Wetters voor. En fokkers kijken normaalgesproken wel uit om dragers te combineren hoor, dat geeft het risico op dode pups en dat wil niemand. Er zijn wel fokkers die alleen met vrije honden fokken zodat ze de pups niet hoeven te testen, maar als de dragers niet meer gebruikt worden dan sluit je een aanzienlijk deel van de populatie uit die je voor de genetische diversiteit weer keihard nodig hebt. Zolang je dragers combineert met vrije honden is er geen enkel probleem, dus dat kan dan gewoon.

Het doel van een outcross nest is dat de pups gebruikt gaan worden voor de verdere fokkerij. Dus alleen als er echt bezwaren zijn (of als het er 10 zijn bijvoorbeeld) worden ze niet allemaal ingezet. We gaan het zien, officieel moeten ze eerst nog 2x door een jury (groep keurmeesters en rasliefhebbers) gekeurd worden, en nog een medische keuring met röntgen en zo. Dan weten we rond 1,5 jaar of ze kunnen worden ingezet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door