Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: zo 24 sep 2023, 18:21 Het is idd wel de beste tijd van het jaar om te gaan he.
Ik vind de planning van de dames inderdaad niet slecht; als je dan toch gaat hemelen, dan bij voorkeur na een heerlijke zomer lang buiten te hebben gescharreld. :D

Dank voor de lieve woorden allemaal. Volgens mij is Barfplaats een van de weinige locaties waar je openlijk kunt toegeven dat je een beetje down bent omdat er een kip is gestorven. ;D :smitten:
Door MillyMol
Na een paar weken van uit- en opruimen en zand scheppen, heeeel veel zand scheppen, vandaag eindelijk het nachthok kunnen verhuizen naar de nieuwe plek onder de overkapping. Ik noem het de kippenranch :cool:

De kukels waren er helemaal confuus van en die heb ik alle 12 één voor één naar de nieuwe plek moeten dragen.

Ik heb het nachthok op een laag tafeltje geplaatst, zodat ik niet meer op mijn knieën hoef om het schoon te maken. Iets met leeftijdbestendigheid :biggrin2:

Van een oude houten ladder en één van de vele planken die ik tegenkwam tijdens het opruimen heb ik een loopplank in elkaar geknutseld voor de kippies, zodat ze in het hok kunnen komen, mochten ze die weer zelfstandig vinden. ;D

Willem en Willemien zijn nu 10 weken en de andere zijn een weekje jonger.
Bijlagen
13FEA051-4B17-4784-88B1-F9E84465CA2A.jpeg
13FEA051-4B17-4784-88B1-F9E84465CA2A.jpeg (5.89 MiB) 2805 keer bekeken
2877A908-BDED-4B75-A9A0-70F38EC4FEC9.jpeg
2877A908-BDED-4B75-A9A0-70F38EC4FEC9.jpeg (4.46 MiB) 2805 keer bekeken
4D99D03E-E046-4D7B-B6D4-D73C8B9CCCE5.jpeg
Willem staat vooraan, Willemien bij de bal.
4D99D03E-E046-4D7B-B6D4-D73C8B9CCCE5.jpeg (5.78 MiB) 2805 keer bekeken
Door MillyMol
Vanmorgen zijn ze de wijde wereld ingetrokken. Ik ben op een gegeven moment toch maar even gaan zoeken en vond ze onder een andere overkapping verder heuvel opwaarts bij wat bossages, waar ze lekker aan het graven, scharrelen en liggen waren.
Bijlagen
0A1554CF-F6AC-4E8B-9EF6-75E6CFA9400D.jpeg
Goed opletten…
0A1554CF-F6AC-4E8B-9EF6-75E6CFA9400D.jpeg (4.68 MiB) 2774 keer bekeken
748DDE10-23E9-4D74-A4F3-65EBD1B46E91.jpeg
Kippeyoga…
748DDE10-23E9-4D74-A4F3-65EBD1B46E91.jpeg (7.01 MiB) 2774 keer bekeken
6A284969-0624-425D-A650-4D5506167EC1.jpeg
Wijde wereld…
6A284969-0624-425D-A650-4D5506167EC1.jpeg (5.04 MiB) 2774 keer bekeken
Door Anne in Zweden
Ziet er beregezellig uit, die ranch! :D

Vinden ze de weg inmiddels terug naar het nachthok, of moet je iedere avond met de zaklamp eropuit?

Zitten ze trouwens met zijn twaalven in dat hok 's nachts? :o
Door MillyMol
Ja, tot volgende week zitten ze allemaal nog in dat hok. En ze hebben nog steeds ruimte. Er zitten natuurlijk nog geen zitstokken in. Als ik kom checken voordat het deurtje sluit liggen er minimaal drie op een kluitje in elk van de twee legnesten en de rest ligt op elkaar in het hok. Ik maak het hok elke dag schoon en ik weet zeker dat er genoeg ventilatie is, maar het wordt wel tijd dat er een paar verhuizen want ze worden er niet kleiner op.

Volgende week is de buurvrouw eindelijk weer terug uit Zwitserland en dan gaan in ieder geval de hanen en een paar hennen weer terug naar haar. Willem en Willemien blijven in ieder geval hier plus nog 3-4 hennen.

Ik besef dat het niet ideaal is, maar een andere optie heb ik op dit moment niet, tenzij de hanen ineens met elkaar op de vuist gaan. Dan zou ik in ieder geval die alvast naar het terrein van de buurvrouw brengen.
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: di 03 okt 2023, 16:29 Ja, tot volgende week zitten ze allemaal nog in dat hok. En ze hebben nog steeds ruimte. Er zitten natuurlijk nog geen zitstokken in. Als ik kom checken voordat het deurtje sluit liggen er minimaal drie op een kluitje in elk van de twee legnesten en de rest ligt op elkaar in het hok. Ik maak het hok elke dag schoon en ik weet zeker dat er genoeg ventilatie is, maar het wordt wel tijd dat er een paar verhuizen want ze worden er niet kleiner op.

Volgende week is de buurvrouw eindelijk weer terug uit Zwitserland en dan gaan in ieder geval de hanen en een paar hennen weer terug naar haar. Willem en Willemien blijven in ieder geval hier plus nog 3-4 hennen.

Ik besef dat het niet ideaal is, maar een andere optie heb ik op dit moment niet, tenzij de hanen ineens met elkaar op de vuist gaan. Dan zou ik in ieder geval die alvast naar het terrein van de buurvrouw brengen.
O, het was niet afkeurend bedoeld hoor, mijn vraag. Meer zo van: jeetje, kunnen ze allemaal wel een plekje vinden? Maar zo te lezen gaat het prima. Het scheelt natuurlijk dat ze overdag zoveel ruimte hebben om te scharrelen en elkaar te ontwijken. Ze zijn zo lekker bezig de hele dag dat ze 's nachts waarschijnlijk als een blok slapen. :D
Door pearlsofpassion
Die hanen gaan nog niet meteen vechten hoor. Ten vroegste in het voorjaar.
En als ze samen opgroeien en voldoende ruimte hebben is de kans zelfs aanwezig dat ze nooit gaan vechten.

Bij mij groeien de kuikens ook het hok uit. Wordt tijd dat ze naar het grote hok verhuizen. Daar ben ik nu extra slaapplaats aan het bouwen.
De hanenkuikens gaan jammer genoeg ook stilaan moeten gaan. Enkel dat zwarte met z'n vlammetjes ga ik houden en een kans geven met z'n vader. Er zijn ook 13 hennen...
Door MillyMol
Anne in Zweden schreef: di 03 okt 2023, 16:40 O, het was niet afkeurend bedoeld hoor, mijn vraag. Meer zo van: jeetje, kunnen ze allemaal wel een plekje vinden? Maar zo te lezen gaat het prima. Het scheelt natuurlijk dat ze overdag zoveel ruimte hebben om te scharrelen en elkaar te ontwijken. Ze zijn zo lekker bezig de hele dag dat ze 's nachts waarschijnlijk als een blok slapen. :D
Zo heb ik het ook niet opgevat hoor, maar je benoemde precies wat mij ook al even bezig houdt: wat als de buurvrouw nog langer wegblijft? De kippies worden ook steeds groter natuurlijk. Ze vormen nu nog een gezellig toompje en zijn eigenlijk altijd wel dicht in elkaars buurt. Als ik op zoek ga en er één vind, dan vind ik ze eigenlijk allemaal. Behalve wat typische jonge hanen gedragingen komen ze (nog) heel goed met elkaar overeen. Mijn zorg geldt ook de mogelijk hogere infectie druk tijdens het verblijf in het nachthok. Daar zitten ze toch dicht op elkaar. Maar als ik dan weer zie hoe dicht ze zelf op elkaar kruipen…

Kortom: ik ben blij dat de buurvrouw volgende week terug is en we de groep kunnen splitsen, al wordt kiezen welke hennen hier blijven nog een lastige. Ik vind ze alle zes lief en leuk! :-\
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: di 03 okt 2023, 18:07 Zo heb ik het ook niet opgevat hoor, maar je benoemde precies wat mij ook al even bezig houdt: wat als de buurvrouw nog langer wegblijft? De kippies worden ook steeds groter natuurlijk. Ze vormen nu nog een gezellig toompje en zijn eigenlijk altijd wel dicht in elkaars buurt. Als ik op zoek ga en er één vind, dan vind ik ze eigenlijk allemaal. Behalve wat typische jonge hanen gedragingen komen ze (nog) heel goed met elkaar overeen. Mijn zorg geldt ook de mogelijk hogere infectie druk tijdens het verblijf in het nachthok. Daar zitten ze toch dicht op elkaar. Maar als ik dan weer zie hoe dicht ze zelf op elkaar kruipen…

Kortom: ik ben blij dat de buurvrouw volgende week terug is en we de groep kunnen splitsen, al wordt kiezen welke hennen hier blijven nog een lastige. Ik vind ze alle zes lief en leuk! :-\
Hoe koud is het 's nachts bij jullie nu? Als het erg meevalt, zou je op de tafel waar het hok op staat ook een hok kunnen bouwen (over het bestaande hok heen, zeg maar) en dan het deurtje van het 'binnenhok' openlaten 's nachts, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze in het 'buitenhok' willen slapen of in het 'binnenhok'. Hebben ze iets meer ruimte, mocht de buuf nog langer wegblijven en de kippen nog groter groeien.
Door Anne in Zweden
Hier zijn de kipperds inmiddels verhuisd naar het winterhok:

Kipperds winterhok okt 2023.jpg
Kipperds winterhok okt 2023.jpg (729.3 KiB) 2663 keer bekeken

Het lijkt ze goed te bevallen, ze liggen veel binnen in het hooi op de grond te badderen, maar gaan ook af en toe scharrelen in de ren. Die wordt echter ook al druk bezocht door de koolmezen. :biggrin2:
Door MillyMol
Ze hebben een heerlijk winterverblijf bij jullie! Hoe koud is het daar dan?

De buurvrouw heeft laten weten op 9 oktober weer thuis te zijn. Dat redden ze nog wel. ::) Het is hier ‘s nachts nog rond de 12-15 graden.

Er zitten overigens drie deurtjes in de achtermuur van de kippenranch: alle drie geven ze toegang tot een potentieel nachthok. In één ervan heb ik al zand geschept, maar het dak moet nog waterdicht gemaakt worden, de stenen muren moeten nog met witkalk behandeld worden en er moeten dan nog zitstokken en legnesten in. Verder een nieuwe deur met daarin weer een automatisch deurtje en goede ventilatie.

En mocht het toch onverwacht een keer tot broeden komen dan kan ik een deel van het overkapte gebied afzetten voor moeder en kids.
99B93290-4884-4713-866B-B663D054B139.jpeg
Potentiële nachthokken
99B93290-4884-4713-866B-B663D054B139.jpeg (5.49 MiB) 2650 keer bekeken
Overigens hebben ze inmiddels het composthok ontdekt: een waar feest…
B12BE216-3491-4C38-A06D-2409FE8CD0EF.jpeg
Willem aan het foerageren.
B12BE216-3491-4C38-A06D-2409FE8CD0EF.jpeg (2.76 MiB) 2650 keer bekeken
Door pike
Ik heb er geen verstand van, maar volgen mij zie ik hier toch een paar riante woonruimtes voorbij komen :D :D Als ik kip was kwam ik bij jullie wonen ;D ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door