Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
pearlsofpassion schreef: ↑wo 27 sep 2023, 12:23 Ach, die waren zo mooi samen!Spot. Shadow was ‘over’. En dat is nu echt papa’s kindje, dus maar goed dat hij ja zei. Ja, ze waren leuk samen, maar het was wel heel veel week toen we nr 3 er ook nog bij hadden (onze oudste hond). Als die langer had geleefd was uitlaten wel echt heel lastig geworden, ik kon geen 3 huskies tegelijk uitlaten.![]()
Wie was het eigenlijk anders geworden van de 2? Als het er maar 1 was geweest?
pike schreef: ↑zo 01 okt 2023, 07:53 Gefeliciteerd Kim! Dat wordt weer spannend. Sterkte met wachten.Goeie vraag. Ja dat zou kunnen. Net als de eigenschappen van de Poedel (die waren een stuk drukker en hadden een andere vacht), Labrador (ook wat drukker), Barbet (andere vacht) en Airedale Terriër (de meeste waren een stuk feller), die ook al ingekruist zijn.
Ik moet zeggen dat ik het wel een gewaagde combinatie vind. De Laika is toch een instinctief zelfstandige jager. Dat breng je dan toch ook in je ras of zie ik dat verkeerd?
Kim_S schreef: ↑zo 01 okt 2023, 09:05 Goeie vraag. Ja dat zou kunnen. Net als de eigenschappen van de Poedel (die waren een stuk drukker en hadden een andere vacht), Labrador (ook wat drukker), Barbet (andere vacht) en Airedale Terriër (de meeste waren een stuk feller), die ook al ingekruist zijn.Er is wel een verschilletje tussen zelf op stap gaan achter iets aan en weten hoe je het af moet maken. Althans zo ben ik er erover gaan denken, er zijn wel meer honden, zeker jachthonden die de benen nemen als ze wild zien / ruiken, maar er zijn niet zo heel veel honden die het laatste stuk van het doodmaken ook nog zo in zich hebben. Wij hebben ooit, lang geleden, meegemaakt dat Spot een ree dood beet. Hij was toen iets van 1,5. Hij liep los op een omheind terrein waar geen wild zou zitten, wel dus, dat ging zo rap, ik denk niet dat de gemiddelde jachthond dat zo had gedaan. Veel honden kunnen het wel, maar er zit toch een ‘woestheid’ in die je niet in alle andere rassen ziet.
Deze combinatie is vooral gekozen vanwege het ontzettend lage verwantschapspercentage (1%).
En als het ras eenmaal gekozen is wordt er ook een hele screening gemaakt om de best passende reu te kiezen van dat ras. Daarvoor kijken we zeker ook naar het karakter.
Na het inkruisen van een nieuw ras worden de nakomelingen alleen nog gekruist met 100% Wetterhounen.
In de F1 t/m F4 generaties verwachten we zeker ook nog wel eigenschappen terug te blijven zien van de andere rassen, maar uiteindelijk zijn die wel weer zo ver “verdund” dat het weer meer richting Wetterhoun zal gaan, is de verwachting. Het is dus vooral zaak dat de nieuwe baasjes van deze pups ook niet een 100% Wetterhoun verwachten. Want het blijven dus kruisingen, met in meer of mindere mate Wetterhoun genen. Vanaf de 4e generatie zijn het op papier weer 100% Wetterhounen, en aan de F3 hondjes te zien die er nu al zijn, gaat dat qua andere eigenschappen ook aardig zo zijn.
Qua bouw en alle andere karaktereigenschappen past de Laika super, alleen het zelfstandig jagen valt daar inderdaad buiten. Maar ze zijn wel baasgericht dus dan zou dat in theorie onder controle te houden moeten zijn.
Leuk detail, wij hebben hier dus gewoon een 100% Wetterhoun rondlopen die zelfstandig jaagt als hij de kans krijgt![]()
Dus garanties heb je daarmee dus duidelijk ook niet![]()
Siberienne schreef: ↑zo 01 okt 2023, 09:26 Er is wel een verschilletje tussen zelf op stap gaan achter iets aan en weten hoe je het af moet maken. Althans zo ben ik er erover gaan denken, er zijn wel meer honden, zeker jachthonden die de benen nemen als ze wild zien / ruiken, maar er zijn niet zo heel veel honden die het laatste stuk van het doodmaken ook nog zo in zich hebben. Wij hebben ooit, lang geleden, meegemaakt dat Spot een ree dood beet. Hij was toen iets van 1,5. Hij liep los op een omheind terrein waar geen wild zou zitten, wel dus, dat ging zo rap, ik denk niet dat de gemiddelde jachthond dat zo had gedaan. Veel honden kunnen het wel, maar er zit toch een ‘woestheid’ in die je niet in alle andere rassen ziet.Ik begrijp die ook zeker hoor. En ze krijgen bij ons daar ook de kans niet voor normaalgesproken. Er is op ons eigen terrein meer dan genoeg plek om los te lopen, zonder daarbij op dieren te jagen. Onze eigen katten daargelaten
Nou zijn Laika’s wel zachter - voorzover ik begrepen heb. En beter te sturen. Maar ik snap Pike’s opmerking wel.
(((Hier in Noorwegen merk ik dat er ook echt anders tegenaan gekeken wordt, dat mensen veel beter snappen dat onze hond niet zomaar los kan en dat er ook strenger opgetreden wordt tegen huskies en aanverwante types als ze loslopen en schade veroorzaken. Dat risico wordt toch echt als hoger ingeschat)))))
Kim_S schreef: ↑zo 01 okt 2023, 09:05 Goeie vraag. Ja dat zou kunnen. Net als de eigenschappen van de Poedel (die waren een stuk drukker en hadden een andere vacht), Labrador (ook wat drukker), Barbet (andere vacht) en Airedale Terriër (de meeste waren een stuk feller), die ook al ingekruist zijn.Bedankt voor je uitleg. Ik vind het super interessant.
Deze combinatie is vooral gekozen vanwege het ontzettend lage verwantschapspercentage (1%).
En als het ras eenmaal gekozen is wordt er ook een hele screening gemaakt om de best passende reu te kiezen van dat ras. Daarvoor kijken we zeker ook naar het karakter.
Na het inkruisen van een nieuw ras worden de nakomelingen alleen nog gekruist met 100% Wetterhounen.
In de F1 t/m F4 generaties verwachten we zeker ook nog wel eigenschappen terug te blijven zien van de andere rassen, maar uiteindelijk zijn die wel weer zo ver “verdund” dat het weer meer richting Wetterhoun zal gaan, is de verwachting. Het is dus vooral zaak dat de nieuwe baasjes van deze pups ook niet een 100% Wetterhoun verwachten. Want het blijven dus kruisingen, met in meer of mindere mate Wetterhoun genen. Vanaf de 4e generatie zijn het op papier weer 100% Wetterhounen, en aan de F3 hondjes te zien die er nu al zijn, gaat dat qua andere eigenschappen ook aardig zo zijn.
Qua bouw en alle andere karaktereigenschappen past de Laika super, alleen het zelfstandig jagen valt daar inderdaad buiten. Maar ze zijn wel baasgericht dus dan zou dat in theorie onder controle te houden moeten zijn.
Leuk detail, wij hebben hier dus gewoon een 100% Wetterhoun rondlopen die zelfstandig jaagt als hij de kans krijgt![]()
Dus garanties heb je daarmee dus duidelijk ook niet![]()
pike schreef: ↑ma 02 okt 2023, 22:26 Bedankt voor je uitleg. Ik vind het super interessant.Graag gedaan! Ik vind het ook super interessant, hou me inmiddels alweer 7 jaar bezig met de fokadviezen voor de rasvereniging (met nog 8 andere vrijwilligers), en we zijn ontzettend benieuwd hoe deze pups uit gaan groeien.
pike schreef: ↑ma 02 okt 2023, 22:56 Lijkt me ook heel bijzonder om dat zo van dichtbij mee te maken, zo'n project. ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van het vervolg.Zeker!![]()