Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
Mijn Willem begint mooi te kleuren, al is het hier misschien niet zo goed op te zien.

Gouden halsveren, op de rug begint een roodkoperen gloed an de randen van de veren te verschijnen en hij begint een vlaag blauw op de staartveren te krijgen. :D

Als hij maar half zo mooi wordt als jouw zwarte PoP, dan zul je mij niet horen klagen. 😍
Bijlagen
597E7767-5268-4C8C-A5E4-4136A75A8F30.jpeg
597E7767-5268-4C8C-A5E4-4136A75A8F30.jpeg (3.02 MiB) 4164 keer bekeken
Door frodo quin
Mooie vogels hoor pop. Ik vind vooral de zwart-witte (gezoomd) super mooi.

Willem is ook echt prachtig aan het worden. Ik vind die tekening in de veren echt heel mooi. Ik duim vooral dat hij een lieverd blijft. Tegen de kipjes en tegen jou.
Door pearlsofpassion
Ja he. (Meerzomig )Zilverpatrijs. Heel donker uitgevallen bij deze. Meestal is de kop wit ipv zwart.
Maar ik ben er heel blij mee. De allerenigste van het hele nest dat zilver draagt terwijl de vader dat in de helft van de gevallen zou moeten vererven. ::) :biggrin2:
Door frodo quin
Is meerzomig nog iets anders dan gezoomd of heb ik de term fout?
Ik denk dat mijn voorkeur zou gaan naar een zwart hoofd in dat uiterlijk. Grijs zou ook nog wat zijn, maar geen idee of dat dat kan. Ik vind die intense schakering echt heel mooi.

Is de tekening op een deel van de veren van Willem ook meerzomig of is dat nog wat anders?
Door pearlsofpassion
Meerzomig is idd nog iets anders dan gezoomd. Gezoomd is met 1 band rond elke veer. Meerzomig heeft 3 banden op elke veer. Gezoomd geeft dus zo'n schubjespatroon. Dat is bij mijn kippen niet het geval.

Willem zal wss gewoon patrijs zijn. Die zoming zit enkel op de kuikenveren. Ale, streepjes, het lijkt meer op koekoek dan op meerzomig. Mijn kuikens hebben dat eerst ook.
Nu zie je bij een haan zowiezo enkel op de hals en zadelveren zoming en dan moet je nog weten waarop te letten. Dus die streepjes gaan er steeds meer uit. Maar bij patrijs zonder zoming gaat het bij de hen dus ook weg. Terwijl bij meerzomige hennen de streepjes steeds meer halve rondjes worden.
Door pearlsofpassion
Deze hen is normaal meerzomig zilverpatrijs. Grootmoeder van de kuikens.

En meerzomige patrijs haan. Zie je bijna geen zoming he. Daar zal Willem op gaan lijken, van kleur dan he. Misschien wat donkerder want hij leek rood ipv goud als kuiken.
Alhoewel, tis een donkere foto, zo kleurt deze ook rood. ;D
IMG_20200416_190114.jpg
IMG_20200416_190114.jpg (3.04 MiB) 4035 keer bekeken
Door frodo quin
Oh ja, bij die haan zie ik er eigenlijk niets van. Die hen vind ik ook mooi qua tekening maar die donkere met die sterke contrasten vind ik nog mooier.

De kipjes hier trekken geleidelijk aan bij. Ze eten ook groen, maar dan vooral als het hele bladeren zijn of ze het zelf kiezen in de "gazon" wanneer ze in de tuin mogen voor het slapen gaan. Ze zijn helemaal gek op hun gefermenteerd eten.
Door Anne in Zweden
Vandaag is ook Hadewych naar de eeuwige scharrelvelden vertrokken, zomaar ineens. Gisteren liep ze nog vrolijk rond, vanochtend lag ze apathisch in een van de legnesten, en toen ik een uur later nog eens ging kijken, was ze dood. :( Precies zoals Philomène ook is heengegaan; blijkbaar zijn dan ineens de batterijen leeg.

Nu zijn alle meisjes van de eerste serie ex-fabriekskippen er niet meer. Ons koninklijke vijftal gaat gelukkig nog steeds goed, dus hopelijk mogen we daar ook nog dik drie jaar van genieten.
Door zurca
Ahhh dat is sneu Anne...
Maar wat hebben ze het goed gehad bij jullie, vanuit "de hel" naar "hemel op aarde".
Dat jullie nieuwe 5 tal ook nog veel jaren mogen genieten bij jullie :-*
Door pearlsofpassion
Anne in Zweden schreef: zo 24 sep 2023, 15:16 Vandaag is ook Hadewych naar de eeuwige scharrelvelden vertrokken, zomaar ineens. Gisteren liep ze nog vrolijk rond, vanochtend lag ze apathisch in een van de legnesten, en toen ik een uur later nog eens ging kijken, was ze dood. :( Precies zoals Philomène ook is heengegaan; blijkbaar zijn dan ineens de batterijen leeg.

Nu zijn alle meisjes van de eerste serie ex-fabriekskippen er niet meer. Ons koninklijke vijftal gaat gelukkig nog steeds goed, dus hopelijk mogen we daar ook nog dik drie jaar van genieten.
Wat jammer Anne!
Dat moet wel aankomen. Zo plots meteen 2 verliezen.

Het is idd niet ongewoon voor die hevige legkippen. Maar het blijft jammer he.
Ze hebben gelukkig nog jaren genoten bij jullie. :-*
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: zo 24 sep 2023, 17:42 Wat jammer Anne!
Dat moet wel aankomen. Zo plots meteen 2 verliezen.
Ja, leuk is anders. Het zat eraan te komen natuurlijk, ze waren immers al behoorlijk op leeftijd voor ex-leggers, maar toch.

Enige voordeel is dat we nu nog negen kipperds hebben ipv elf, zodat die wat meer ruimte hebben in het winterhok straks. Daar gaan ze volgend weekend naartoe; die verhuizing is Philomène en Hadewych in elk geval bespaard gebleven. Niet dat ze daar altijd grote moeite mee hadden, maar toch. Ze hebben allebei nog een hele zomer in de grote ren kunnen doorbrengen, de benen kunnen strekken, zoveel mogelijk vrijheid gehad. Maar een beetje sneu ben ik er desondanks wel van. :(
Door MillyMol
Natuurlijk ben je er sneu van. Of je het nu wil of niet, je gaat je toch hechten aan die beesten.

Volgens mijn Hongaarse buurvrouw geven de meeste Hongaren hun kippen geen naam: anders wordt het toch lastig om te slachten indien nodig. Een flink deel houdt hier toch ook nog kippen voor vlees.

Ze hebben nog een goddelijk leven gehad bij jullie. :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door