Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: wo 09 aug 2023, 16:00 Wij hebben naast de ex-leggers nog twee cream legbars, Alma en Selma, en die beantwoorden wel aan het profiel dat je beschrijft. Alma loopt me standaard achterna wanneer ik met een bak met gemengd voer de ren in kom; die wil uit de bak eten ipv van de grond ::) . Het is niet zo dat ik ze zomaar even kan oppakken om te knuffelen, maar dat is ook een kwestie van gewenning. Als je dat regelmatig doet, wennen ze er denk ik snel aan. Ze hebben probleemloos de vijf nieuwe ex-leggers geaccepteerd die we van de zomer hebben toegevoegd, en ze doen het goed in de ren. Ze leggen per week zo'n 3-4 eieren per kip.
Ik zoek ze eens op. Bedankt.
Heb jij trouwens niet een hele grote ren of ben ik verkeerd?
Door frodo quin
doranto schreef: wo 09 aug 2023, 17:43 Precies die eigenschappen heb ik ook op geselecteerd. Ik kwam toen bij sussex en australorp uit. Omdat ze beiden ook hetzelfde postuur hebben kruis ik ze, voor gezondere kippen en voor de verschillende kleurtjes die je dan krijgt. Als een bepaald ras de overhand gaat krijgen zet ik er weer een haan van het andere ras bij :)
Ik heb beiden ook al bekend. Ik vond van de Sussex niet hoe ze met andere kippen zijn.van de Australorp kwam ik nogal wisselende ervaringen tegen. Van nerveus in het algemeen naar onvriendelijk naar andere kippen. Maar dus ook net wel vriendelijk en rustig.
Bij jou zijn ze dus aardig tov jullie en elkaar? Ook bij nieuwkomers die al volwassen zijn?
Door doranto
frodo quin schreef: wo 09 aug 2023, 22:41 Ik heb beiden ook al bekend. Ik vond van de Sussex niet hoe ze met andere kippen zijn.van de Australorp kwam ik nogal wisselende ervaringen tegen. Van nerveus in het algemeen naar onvriendelijk naar andere kippen. Maar dus ook net wel vriendelijk en rustig.
Bij jou zijn ze dus aardig tov jullie en elkaar? Ook bij nieuwkomers die al volwassen zijn?
Tegen ons zijn ze heel vriendelijk en rustig. Ik denk dat ze bij nieuwkomers wel even de pikorde vast zullen willen stellen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het tot serieuze gevechten zou komen. Ik denk dat de haan dat ook niet toe zou staan. Die zou er dan tussen gaan staan. Mijn ervaring is dat een goede haan de rust bewaard.
Door frodo quin
doranto schreef: do 10 aug 2023, 00:15 Tegen ons zijn ze heel vriendelijk en rustig. Ik denk dat ze bij nieuwkomers wel even de pikorde vast zullen willen stellen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het tot serieuze gevechten zou komen. Ik denk dat de haan dat ook niet toe zou staan. Die zou er dan tussen gaan staan. Mijn ervaring is dat een goede haan de rust bewaard.
Ja dat lees ik wel vaker. Ook dat dat met introductie een wereld van verschil kan maken. Een haan gaat er niet bij komen. Stel dat ik door de kippen ooit minder panisch wordt van hanen kan dat wel, maar het zou mij verbazen.

Ze gaan ook klein zitten doordat het roofdier proof moet en sowieso is de ruimte die er nog is in de tuin ook niet heel enorm. Geen mogelijkheid om kippen gesplitst te houden, dus iedereen moet wel lief zijn voor elkaar.
Door hannabelgje
De liefste en kalmste kippen die ik gehad heb waren de bruine leghybrides. Maar die zijn dus verre van gezond en vallen vaak om na een paar jaar leggen. Mijn cochin krieltjes waren ook super mak en lief maar die leggen slecht.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door pearlsofpassion
En cochin krielen staan erom bekend soms echte bitchen te zijn. ::)

Grappig dat jullie allemaal kalme hybriden kennen. Ik niet, sommigen van mij vlogen tegen je op als je niet snel genoeg eten gaf en waren echt serieus dominant naar de brahma krielen. De Australorp is op zich wel rustig en geduldig maar tov de brahma's is het toch nog een heel groot verschil. Brahma's willen onder een struik chillen en veren poetsen. De Australorp wil alles onderzoeken en beestjes vangen. En er moet ook niemand naast haar staan eten want dan jaagt ze die weg.
Door frodo quin
Zou het er ook niet vanaf hangen welke? Je hebt nog bruine leghybriden naast isa brown. Van wat ik las zijn die laatste nu de meest gangbare in de industrie omdat ze zo vriendelijk zijn tov andere kippen. Wel zo handig als je ze met een paar duizend op elkaar propt.

@hanna: daar ben ik ook het minste bang van omdat ik weet dat die echt wel aardig zijn. Vroeger als kind nog thuis gehad. Maar een raskipjes erbij is misschien ook wel tof. Al is het maar omdat ze normaal ouder worden.

De Australorp lees ik wat gemengde dingen van, maar ik denk dat die misschien toch wat te fel gaan zijn voor die ex leggers en ik vraag mij af of die gelukkig zouden zijn op pakweg 20m2.

Cream legbar lijken mij ook wel leuk. Ook bij hen weet ik niet goed wat denken ivm de ren.
Door pearlsofpassion
Maar hoeveel kippen wil je houden op 20m2?
Australorp kan prima bij een Isa Brown hoor.
De andere genoemde rassen ook.

Misschien hadden wij intertijd idd een slechte fokker. Hangt er natuurlijk vanaf wat het karakter van de voorouders is.
Die wij hadden waren ook echt niet vlot te koppelen nu ik me herinner. We waren begonnen met 4 en toen kwamen er 2 bij. Op ongeveer 60m2, weet het niet precies. Dat ging zo slecht dat mijn ouders concludeerden dat kippen bij elkaar zetten niet lukt. ::) Ook voorbarig natuurlijk, maar goed, dat ging dus zeker niet vlot.
En die hadden toch de kleur en uiterlijk van Isa Browns. Er bestond toen ook niet zoveel anders.
Door MillyMol
De Willempies zijn vandaag drie weken oud en zitten al goed in de veren.
Als ik hun ontwikkeling bekijk dan denk ik bijna zeker te weten dat Willem I (donkere patrijs) inderdaad een Willem is, en Willem II d(de lichtere patrijs) een Willemien:
Willem ontwikkeld al een kam, is duidelijk groter, al langere staartveren en heeft iets dikkere poten. Willemien, die maar 6 uur later uit het ei gekropen is, is wat kleiner, nog geen kam in ontwikkeling en heeft iets dunnere poten.

Wat denken jullie?
Bijlagen
A0D88C39-9C56-4D6A-98B9-1201373A438B.jpeg
A0D88C39-9C56-4D6A-98B9-1201373A438B.jpeg (4.09 MiB) 761 keer bekeken
C092826C-23F9-45E6-A15D-414EE4013506.jpeg
C092826C-23F9-45E6-A15D-414EE4013506.jpeg (4.47 MiB) 761 keer bekeken
Door MillyMol
Het is zonnig, weinig wind en een graadje of 25, dus vandaag voor het eerst naar buiten!

Ik heb een puppyren opgezet in de tuin die van boven kan worden afgesloten met een gaasdak en in de halfschaduw onder de perenboom staat.
Bijlagen
2F85634C-F161-4998-99AC-DF1300E23523.jpeg
2F85634C-F161-4998-99AC-DF1300E23523.jpeg (5.09 MiB) 731 keer bekeken
605B9011-2E04-41F0-B2C9-DC6216A7A0C5.jpeg
605B9011-2E04-41F0-B2C9-DC6216A7A0C5.jpeg (6.72 MiB) 731 keer bekeken
Door MillyMol
doranto schreef: za 12 aug 2023, 12:34 Tjonge wat hebben ze het goed bij jou 🥰
Het zou toch lullig zijn als ze door roofvogels, die hier in grote aantallen voorkomen, van de grond zouden worden geplukt na al die moeite. ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door