Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
M@rina schreef: ↑ma 01 mei 2023, 13:27 Ow sorry dat wist ik niet... ik haal de link weg.Klinkt allemaal hartstikke goed en leuk! Ja, behalve van die kippen dan
Het bevalt ons hier uitstekend. Het werken aan het huis is nooit af, maar het grote kluswerk is wel klaar. We willen de achterkant nog opknappen, de luiken restaureren en veren de muur verven,de garage opknappen, de tuin is een on going project om over de groente tuin maar niet te spreken.
We zijn zo blij dat we niet "in the middle of no where zijn gaan wonen. We hebben een heel nieuw sociaal leven opgebouwd, met onze Franse buren hebben we superleuk contact. Groot voordeel meneer buurman is onderwijzer op een lagere school, heel handig, want hij kan dingen: 1. heel simpel uitleggen en 2. ons verbeteren en 3. als we er echt niet uitkomen spreekt hij ook een woordje Engels. Zijn vrouw daarentegen spreekt geen woord Engels, maar is zeer volhardend, op de een of andere manier zorgt ze er wel voor dat we elkaar begrijpen. Een typische pittige Franse dame!
Verder wat Engelse vrienden en 1 stel Nederlanders die in een dorpje verderop wonen. Het contact is leuk maar niet heel intens of veelvuldig.
Dat we toch echt aan de rand van het dorp zitten merken we ook, een van onze kippen is opgevroten. Normaal lopen ze op een stuk grond tussen ons huis en de schuur, redelijk beschut door een hek en een bomen rij, daarachter is een groot veld. Op een dag hebben ze een doorgang gevonden naar het veld en 2 dagen later was Charlotte onze mooie zwarte dame weg, alleen wat veren teruggevonden.![]()
Ik heb nog steeds 2x per week Franse les. Ik kan me zelf heel goed redden, het verstaan is zo moeilijk omdat ze zoveel meer met elkaar verbinden dan volgens de grammatica regels zou mogen en ook heel veel woorden zijn die dezelfde uitspraak hebben maar een totaal andere betekenis e je dus uit de context op moet maken waar ze het over hebben. 1 voorbeeldje:
Verre: glas
vert: groen:
vers: richting
ver: worm
![]()
![]()
![]()
![]()
Al met al gaat het goed met ons.