Wat voert iedereen nog?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Wat voert iedereen nog?

smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Wij hebben lang getwijfeld over een tweede hond
Omwille van de kosten
Maar de tweede hond is tochgekomen
Wel bewust een ras wat niet te groot is
Dus hier nog steeds alleen maar barf , 500 gram voor twee honden
Maar we besparen nu bv wel weer op brandstof kosten . In NH pakten we veel vaker de auto om de hond nog fatsoenlijk uit te kunnen laten
Hier in het Noorden is dat geen noodzaak , veel rustiger met ongeleide projectielen
Ik heb ook weleens overwogen om over te stappen op kvv en het ook weleens tijdelijk gevoerd . Maar ze vreten veel meer , met barf zijn ze toch meer voldaan
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Wij laten twee keer per jaar zo'n 700 kilo (per keer) barfspullen leveren door Dogmeat, samen met een andere BP'er die in Zweden woont. Vanwege de omvang van de bestelling krijgen we een kleine korting, die we natuurlijk onmiddellijk kunnen wegstrepen tegen de transportkosten. :-X Maar het is de enige manier om te kunnen barfen in Zweden, met vier grote honden in huis, en twee katten. Natuurlijk zouden we minder honden kunnen hebben om de kosten te drukken, maar wat heeft het dan voor zin om zes hectare grond en een tuin van 3000 m2 te hebben? We hebben geen kinderen, hebben niet de nieuwste technologische speeltjes, reizen nauwelijks, volgen niet de laatste mode. We hebben geen hypotheek en betalen geen huur. Ergens moeten we ons geld toch aan uitgeven. ::)
Dogmeat maakt het ons mogelijk te blijven barfen; het hele spul komt met vriestransport hierheen, wordt voor de huisdeur geleverd. Ik sluit gewoon mijn ogen even als ik op 'Betalen' klik en ga weer over tot de orde van de dag. :biggrin2:
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Anne in Zweden schreef: do 20 jul 2023, 18:28 Wij laten twee keer per jaar zo'n 700 kilo (per keer) barfspullen leveren door Dogmeat, samen met een andere BP'er die in Zweden woont. Vanwege de omvang van de bestelling krijgen we een kleine korting, die we natuurlijk onmiddellijk kunnen wegstrepen tegen de transportkosten. :-X Maar het is de enige manier om te kunnen barfen in Zweden, met vier grote honden in huis, en twee katten. Natuurlijk zouden we minder honden kunnen hebben om de kosten te drukken, maar wat heeft het dan voor zin om zes hectare grond en een tuin van 3000 m2 te hebben? We hebben geen kinderen, hebben niet de nieuwste technologische speeltjes, reizen nauwelijks, volgen niet de laatste mode. We hebben geen hypotheek en betalen geen huur. Ergens moeten we ons geld toch aan uitgeven. ::)
Dogmeat maakt het ons mogelijk te blijven barfen; het hele spul komt met vriestransport hierheen, wordt voor de huisdeur geleverd. Ik sluit gewoon mijn ogen even als ik op 'Betalen' klik en ga weer over tot de orde van de dag. :biggrin2:
Dat is ons geluk ook eigenlijk. Geen kinderen, heel jong mijn huis gekocht en me de pest gewerkt om de hypotheek af te lossen, nauwelijks nieuwe kleding kopen sinds ik ben afgekeurd omdat ik tegenwoordig alleen maar uit huis kom om de hond uit te laten, dat maakt natuurlijk wel een groot verschil.
yazzie
5-sterren
5-sterren

Bericht door yazzie »

Hier ook een soortgelijk verhaal. Ik geef ook niks om luxe. Vakantie alleen met de auto want dan kunnen mijn honden op een fijne manier mee. Verder niks bijzonders dus ook hier blijft het bij KVV. Barf viel in het verleden niet goed bij één van mijn honden en hij at gewoon niet alles of vertering ging niet goed, vandaar (jammer genoeg) KVV. Nu één keer per dag KVV van Tammenga of Kiezebrink (dat zijn de 2 merken die mijn moeilijke eter met smaak eet) met groenten, eitje en (apart ::) ) een visje.

Goed jaar geleden had ik een prima barfmenu van 2 kg per dag voor nog geen 250 euri per maand. Nu met KVV (ik voer juist minder KVV omdat het serieus vetter is, behalve de wildmixen) ben ik maandelijks ruim 350 euri kwijt. Serieuze stijging en dan denk ik ook weleens : 400 euri vind ik toch wel een drempeltje. Maarja, brokvoeren vind ik ook geen optie :-\ en het kan uit dus ja... ::) Maar 8 euro voor 1 kg KVV krijgen ze hier ook niet dagelijks, ik ben daar wel wat meer op gaan letten.

Bijna ook nog een pup, ook weer een duitse herder, erbij gehad dit jaar maar teveel twijfels over andere zaken dan kosten dus (nog :biggrin2: ) niet gedaan...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

smulpaap schreef: wo 19 jul 2023, 21:47 Wij hebben lang getwijfeld over een tweede hond
Omwille van de kosten
Maar de tweede hond is tochgekomen
Wel bewust een ras wat niet te groot is
Dus hier nog steeds alleen maar barf , 500 gram voor twee honden
Maar we besparen nu bv wel weer op brandstof kosten . In NH pakten we veel vaker de auto om de hond nog fatsoenlijk uit te kunnen laten
Hier in het Noorden is dat geen noodzaak , veel rustiger met ongeleide projectielen
Ik heb ook weleens overwogen om over te stappen op kvv en het ook weleens tijdelijk gevoerd . Maar ze vreten veel meer , met barf zijn ze toch meer voldaan
Dit dus he....!!! Fritzi kreeg vandaag KVV en ze heeft vanaf na d'r maaltijd de hele dag lopen zaniken om meer voer, terwijl ik haar al meer had gegeven als dat ik doe met BARF.... Het viel me op omdat ze de afgelopen weken geen KVV had gegeten. Ik ga weer proberen volledig terug te gaan naar BARF. Het blijft gewoon echt zooo 2de keus, KVV :-\ (gemiddeld krijgen ze 2 keer per week maximaal KVV en ik vind het gewoon niks zo'n gemalen prak in de bak).
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

KVV doen ze het hier gewoon slecht op of misschien zou ik me eens goed in de verhouding moeten verdiepen. Dex heeft een paar weken terug ivm een dieet een paar keer konijnen gehad van 4 verschillende merken. Op alle 4 droge harde ontlasting wat hij er met moeite uit kreeg. Ondanks dat ik na de eerst ervaringen extra spiervlees, pens, lever en/of groente toevoegde.

Met Rana 2x bij de da beland ivm verstopping door KVV ik neem de gok dus niet meer. Ze krijgen Smuldier in geval van nood of vakantie oid. Dat ging altijd goed maar ook daar leken ze de laatste keer toen ik te laat was met bestellen het minder goed op te doen.

Ik bedenk me weleens om maar gewoon brok te gaan voeren. Makkelijker, geen gedoe meer met een keuken als een slachthuis, vriezers in de schuur ed. Maar ik kan daar kan ik me dan toch nog niet toe zetten…

@Anne: hoe doen jullie dat met vriezer ruimte :o 700 kg dan heb je aardig wat vriezers staan wat behoorlijk aan energie zal kosten! Is barf in Zweden helemaal niet ingeburgerd?
yazzie
5-sterren
5-sterren

Bericht door yazzie »

Je voert toch alleen geit en lam als KVV? Omdat je daar in barfvariant niet best aan kan komen, toch? Kan je die twee diersoorten dan niet tijdelijk laten vallen of vind je je menu dan te beperkt worden qua diersoorten?

(En ja, eens, ik voer ook liever Barf, maar ik heb zo lopen medderen met de jongste dat ik nu al lang blij ben dat hij elke dag gewoon alles op eet. Nog nooit zo'n slechte eter gehad. :-\ )
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

yazzie schreef: vr 21 jul 2023, 17:20 Je voert toch alleen geit en lam als KVV? Omdat je daar in barfvariant niet best aan kan komen, toch? Kan je die twee diersoorten dan niet tijdelijk laten vallen of vind je je menu dan te beperkt worden qua diersoorten?

(En ja, eens, ik voer ook liever Barf, maar ik heb zo lopen medderen met de jongste dat ik nu al lang blij ben dat hij elke dag gewoon alles op eet. Nog nooit zo'n slechte eter gehad. :-\ )
Spiervlees is gewoon echt een ramp. Alles is rond de 10 euro de kilo. Ik vind dat gewoon geen normale bedragen meer. Maar ik realiseer me wel dat in KVV het spiervlees gaat dat ik normaal dus niet in de bak gooi omdat ik het lellen en vellen vind.

Qua spiervlees kan ik alleen nog aan grasgevoerd rund en hert komen.
Qua orgaanvlees grasgevoerd rund, bio kip en beperkt lam en geit.
Qua vleesbot bio kip, kwartel, parelhoen.
Qua vis panharing en sardientjes en wilde zalm
Verder natuurlijk ei en bio groentenmix.

Ik vind dat net niet tof dus ik heb in de vriezer KVV liggen, vooral lam en geit en een klein beetje kalkoen en konijn. Eend gaan ze hier tegenwoordig van over hun nek (plof eend, vind ik sowieso ook akelig om te voeren). Laatste keer werden ze ook beide niet lekker van het wilde paardenvlees (dat vind ik dan raar he, dat ze beide niet goed worden van een vleessoort....).
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Spiervlees van konijn bij Dogmeat momenteel €15,52 per kilo . Ik heb het denk ik zo'n 6 maand geleden nog eens gekocht . Ik maak porties van 125 gram , eenmaal ontdooid mag ik blij zijn als ik 100 gram over heb , wat een dooivocht
Hert idem , voorheen 7,75 nu 11,25
Ik koop spier en orgaan dus maar elders , dat is ook duur maar dan heb ik betere kwaliteit , en eenmaal ontdooid de 125 gram die ik nodig heb
Dat is dus bio of grasgevoerd
Vleesbot koop ik ( nog ) wel bij Dogmeat ,anders wordt het onbetaalbaar
Al vind ik de kwaliteit ook achteruit gaan

Hier doen ze het alleen goed op KVV van Bandit
Ook weleens andere merken geprobeerd. Maar de ontlasting was erg slecht , conditie vacht idem . Thara blijft op barf goed op gewicht , en dat vind ik ook een belangrijk punt met haar geopereerde pootje
Meneer wijdbeens heeft een flinke pruik , dus de vacht optimaal houden is prio 1

En KVV Bandit is leuk , maar lam en geit bv zijn onbetaalbaar geworden
Wild zijn ze niet kapot van , dus dan zou ik bij wijze van alleen de kip en vleesmix van Bandit kunnen voeren . Dat vind ik te minimaal
Miss Russel lust ook al geen ei bv ,dus op leuken met haar zit er ook al niet in
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Het is bizar die prijzen. Ik vraag me echt af waar dat nog heen gaat. Ik heb de laatste paar jaar eerlijk gezegd niet meer gekeken naar andere opties als Dogmeat (die levering aan huis is wel ideaal), maar bij elke bestelling ieder kwartaal waren de prijzen weer hoger. Dan ga je op een gegeven moment toch nadenken of het niet anders kan.
Niet dat ik brokken zou kunnen voeren, maar zijn die ook zo duur geworden, weet iemand dat?
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cindy de Wolf »

Deels kvv en deels barf. Met 6 honden te voeden loopt het serieus in de papieren. Gelukkig kunnen we het nog betalen maar elke maand zijn de prijzen weer hoger :o :o en wat hier ook al benoemd wordt de kwaliteit van het spiervlees van dogmeat holt achteruit.
Maar als ik 2-3 weken kvv voer zie ik de vachten minder worden, ontlasting is meer. Dus dan toch maar weer over op 100% barf of home made kvv... alleen aan voer tik wel de 400-500€ per maand aan. Het is gewoon echt niet grappig meer. :( :( Het is schipperen. Ook hier kip van de turk, Makro/Sligro aanbiedingen. En dan maar hopen dat we het uit kunnen zingen en we geen mega inkomensdrop gaan krijgen.
Lijntjes zijn dood gebloed. De lol is er wel vanaf.
Ook de brandstofkosten om met ze naar het bos te gaan zijn echt niet grappig meer.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

@Cathelijn: Ook brokken zijn flink gestegen in prijs. Zie bijvoorbeeld dit bericht van begin dit jaar over Royal Canin met daarin ook link naar de boycot van welkoop: https://www.emerce.nl/nieuws/zooplus-ha ... oyal-canin. Ook die gaan dus mee in de prijsstijging
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Ik voer kvv, barf ben ik een aantal jaren geleden mee gestopt.
Maar idd de prijzen zijn niet leuk meer. Mijn heren eten samen 600 gram per dag.
Ik bestel meestal bij Floris vlees. Maar kijk wel wat bepaalde merken kosten. Af en toe een x smuldier, als is dat ook bijna het dubbele qua prijs geworden.
Ik bestel 1x per maand en ben rond de 150,00 kwijt
yazzie
5-sterren
5-sterren

Bericht door yazzie »

Ja mijn barf kwam ook van Floris. Spiervlees vond ik destijds van prima kwaliteit: hert, lama, paard en soms fazant. Enkele keer rund maar dat was alweer vetter. Lama werd hier ook echt goed gegeten, volgens mij is dat iets goedkoper, misschien is dat nog een optie? (Net gekeken: 2 x 5 kg voor 72,95, toch goedkoper dan 10 euri :biggrin2: )

Wild vinden ze hier gelukkig allebei wel lekker erg dus dat eten ze meerdere dagen per week. Ik meng de mixen fazant, haas en hert van Kiezebrink en het voordeel van deze kvv's vind ik dan wel het orgaanvlees van fazant en haas. Los is daar volgens mij niet aan te komen in het reguliere circuit of je moet al een jager kennen. Daar ben ik dan wel weer blij mee. :cool:
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Ik had ook wel eens rundvlees van Dogmeat waarvan ik bijna de helft aan vet kon wegsnijden. Nou kan ik dat best een keer doen als de kiloprijs niet te hoog is, maar bij meer dan € 6 ofzo per kg zijn dat geen grappen.
Hebben de Dogmeats ed nou de lijntjes eigenlijk overgenomen of is er wat anders gebeurd? Kunnen we gezamenlijk nog iets doen om het betaalbaar te houden of is dat echt een gelopen race?

Plaats reactie