Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#3460740
Net terug van de dierenarts. Leverwaardes niet goed. Ze willen een echo maken volgende week. Ze doet het verder wel goed gelukkig op het moment.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
#3460755
hannabelgje schreef: do 15 jun 2023, 12:07 Net terug van de dierenarts. Leverwaardes niet goed. Ze willen een echo maken volgende week. Ze doet het verder wel goed gelukkig op het moment.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Oh, dat komt als een shock! Was er een reden dat je bloed hebt laten prikken?
Door hannabelgje
#3460758
Lizzy schreef: Oh, dat komt als een shock! Was er een reden dat je bloed hebt laten prikken?
Seniorencheck en omdat ze steeds wel en niet diarree heeft wilden ze het checken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door hannabelgje
#3461011
Een aantal bloedwaarden zijn dus niet goed en de dierenarts denkt dat het komt door de voeding omdat andere dingen nu uitgesloten zijn.
Ik zou dus een deel van haar voeding denk ik kunnen vervangen door groenten en misschien ook koolhydraten. In welke verhouding mag ik dat geven en wat kan ik het beste geven? Door deels luiheid aan mijn kant eet ze veel kvv de laatste tijd. Ze krijgt dan kivo en bibi. We gaan nu dus weer terug naar barf. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

#3461016
Ga je dan aanpassen naar een leverdieet?
De nierwaarden vind ik niet verontrustend. Een lage crea heb ik wel geen idee wat je daarvan moet denken.
Is haar urine getest op eiwitten?

Bij verhoogde albumine denk je toch vooral aan uitdroging, wat kan kloppen door de diarree.
#3461017
Nee geen urine getest. Ja ik denk inderdaad richting leverdieet. Minder eiwitten in elk geval dus ik denk deels vervangen door pompoen/zoete aardappel en groenten. Misschien ook witvis erbij en zuivel in de vorm van cottage cheese en geitenyoghurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
#3461026
Lage waarden UREA:
Verminderde leverfunctie
Minder eiwitopname via het voedsel
Verhoogde urineproductie

Dus dat past wel een beetje in het plaatje. Ik zou ook voor een leverdieet gaan maar niet te streng. En de vraag is of je werkelijk eiwitten moet verlagen. Ik denk het niet. Ik zou wel Mariadistel erbij geven. Ik denk dat ik inderdaad bataat, pompoen en een klein beetje geweekte havervlokken (nachtje) zou geven.

Ze hebben ook een echo gemaakt, toch? Want de galwegen, zijn die OK?
#3461034
Ik denk ook niet dat je eiwitten moet verlagen. Ze heeft haar bouwstenen net hard nodig.
Albumine wordt door het lichaam zelf gemaakt (voor de afweer) , en komt niet (of weinig ale) uit de voeding volgens mij. Stapelt op door uitdroging, dus zeker genoeg vocht geven.
Siberienne kan daar vast meer over zeggen...

Lizzy, de urea was wel niet verlaagd. Maar dat is vrij normaal bij rauw vlees. Dat is korte termijn afbraak van eiwitten.
De crea was verlaagd. En dat is idd een lange termijnparameter voor eiwitafvalstoffen in het bloed. Misschien dat verminderde eiwitopname daar ook mee gelinkt is. Ik dacht daar toch ook aan.

Hanna, dit was toch nuchter geprikt he? Want als ze gegeten had is de urea nog vrij laag, dan verwacht je meer verhoging.
#3461035
Van de volledige buik is een echo gemaakt. Niks raars gevonden.
Wat zou je met de percentages doen dan? Ze krijgt normaal:
Konijnkarkas/kippendijen
Paardenvlees/rundvlees/kipfilet/hertenvlees
En ze krijgt kb orgaanmix waar 25% kippenmaag, 25% runderhart, 25% konijnnier en 25% eendenlever in zit.
Dan krijgt ze nog 10% pens lam of rund
Als ik er aan kan komen krijgt ze eendennek maar niet vaak omdat ze dat slechter verdraagt dan kip en konijn.

Ik heb gehaald:
Pompoen en bataat
Witvis
Wilde zalm
Groenten: kiemgroenten, knoflook, gember, bleekselder, spinazie, wortel, peterselie, sla uit de tuin, broccoli

Ik wil de broccoli het liefst koken met de pompoen en bataat. De rest rauw.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

#3461038
Dat is paard/rund en hert?
Dan hou ik alleen kip over. Oh kalkoenvlees heb ik ook nog liggen.
En kun je ipv spiervlees witvis geven? Dat ik dan 1 dag kip, 1 dag kalkoen en 1 dag witvis geef?

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door