In de koudere nachten laten we hem ook 's nacht aan.
Vloerverwarming is hier afgelopen winter niet aan geweest.
https://www.haardencentrumnederland.nl/ ... 2qEALw_wcB
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Robian schreef: ↑zo 26 mar 2023, 13:53 SuccesVuur en leem is inderdaad het andere adres op ons lijstje![]()
Wij zijn ook bij Vuur en Leem wezen kijken.
Daar hadden wij ook een goed gevoel bij
BlissSpirit schreef: ↑zo 26 mar 2023, 14:40 Wij hebben deze al jaren en wordt flink mee gestooktEn die stoken jullie neem ik aan heel de dag door? Als het vuur uit is geeft zo'n kachel dan nog langere tijd warmte af?, alleen een andere kleur steen, donkerder.
In de koudere nachten laten we hem ook 's nacht aan.
Vloerverwarming is hier afgelopen winter niet aan geweest.
https://www.haardencentrumnederland.nl/ ... 2qEALw_wcB
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
zurca schreef: En die stoken jullie neem ik aan heel de dag door? Als het vuur uit is geeft zo'n kachel dan nog langere tijd warmte af?Ja, houdt zeker lang de warmte vast.
zurca schreef:Bedankt voor je reactie!Pffff, dat is moeilijk te zeggen, hangt ook heel erg af van het soort hout dat je erin stookt.
Goed om te weten dat een houtkachel bekleed met speksteen het zo goed warm kan stoken.
Heb je een idee hoeveel hout er op een dag doorheen gaat?
zurca schreef: ↑zo 24 sep 2023, 22:58 Het is een kachel van het merk Norsk Kleber.Ik heb nu gewoon een gietijzeren kacheltje wat heerlijke stralingswarmte geeft maar er kunnen geen ventilatoren op bijvoorbeeld. En het spreekt me gewoon aan dat je stookt en dat de warmte dan wordt opgeslagen, en ik ben op zoek geweest maar de meeste vind ik lelijke schoenendozen dus dan wordt het ingewikkeld
Het model wat wij gekozen hebben is de Marcello (de namen kunnen verschillen. De Tromsø is hetzelfde model)
Pien, wat heb je nu voor kachel? En 2 kuub hout, is dat genoeg voor de herfst/winter?
Wat wij ervan begrepen hebben is het bij kachels van speksteen zo dat het even duurt voor je er echt warmte van hebt. Daar staat dan tegenover dat ze, wanneer het steen "opgeladen"is, de kachel uit kan gaan en nog lang warmte afgeeft.
De ruimte waar de kachel komt staan "moet" niet teveel aparte ruimtes hebben, "om de hoek " verwarmen zijn ze niet zo goed in.
Er zijn convectiekachels bekleed met speksteen. Die kunnen beter ruimtes met bochten/ hoeken verwarmen.