Siberienne schreef: ↑do 08 dec 2022, 19:14
Dingen als een dure keuken of badkamer krijg je nooit terug, ook niet bij nieuwbouw. En heel eerlijk: ik vind het knap als jij kan voorspellen hoe de huizenprijzen zich gaan ontwikkelen. In mijn ogen is er nog steeds een enorm zeepbel en is het meer waard worden van huizen geen zekerheid meer.
In plaats van de richten op de fictieve waarde van een huis in de toekomst, kijken wij meer naar ‘wat zijn de lasten die we willen en kunnen dragen zodat we dingen kunnen doen die we leuk vinden’
En over bijkomende kosten; je verteld dat je kinderen nu te voet naar veel dingen toe kunnen, achteraf wonen betekent dan waarschijnlijk ook 2 auto’s en veel meer vervoerskosten? Ook iets om over na te denken
We hebben al 2 auto's. Dat dateert van vroeger. Nu hebben we die zelden beide nog nodig maar 1 is een diesel en dus niets meer waard, de 2e is een firmawagen. En het is wel handig dat je niet moet puzzelen..
Dat je verder van alles af zit is een afweging die inderdaad meespeelt. Maar het valt wel te fietsen hoor.
Qua waarde van het huis, dat is net het punt... Een rijwoning in zo'n straat gaat gewoon niet hoger in waarde. Ongeacht hoe de binnenkant eruit ziet en of er zonnepanelen op liggen of niet. Dat hebben nu verschillende mensen bevestigd. De makelaar zegt ooit een rijwoning aan iets hoger verkocht te hebben maar die was volledig nieuw en afgewerkt en in een rustigere straat..
Mensen met zo'n budget, kopen gewoon geen rijwoningen...
Geloof me, dat was voor ons ook een serieuze domper.
Het gaat ook niet over een nieuwe keuken of badkamer, dat weten we wel dat je dat er niet uithaalt als je verkoopt. Het gaat over 30m2 extra ruimte achteraan en een muur eruit in de woonkamer want nu staat de keuken achter de hoek als het ware. Een verbouwing die enkel in ruwbouwerken al 50 000 euro zal kosten. Want verbouwing kost ook meer dan een kwart meer dan vorig jaar. Ik hoorde gisteren nog iemand die een stukadoor had ingehuurd en die had z'n prijzen 40% verhoogd.

We zijn echt 2 jaar te laat.... Maar ja, 2 jaar geleden deden we de badkamer.. En vorig jaar liet plots op een paar weken tijd het afwasmachine en de inductiekookplaat het afweten en viel er een kast uit elkaar, waardoor we beslisten die verbouwingen wat vooruit te schuiven ipv nog in de oude keuken te investeren. En zo gaat de bal aan het rollen.
Dat is idd de afweging die we maken hoor. Maar je kan niet echt veel besparen. Je kan het niet half doen want dan krijg je'r niets in. We hebben alle opties tientallen keren overlopen. Dus tis een beetje alles of niets. Je kan ook niet uitbouwen bedoel ik dan, maar er staat een slechte veranda die niet bruikbaar is als woonruimte en dan toch echt weg moet.
En dan komt idd de vraag, willen we dat hier wel in stoppen of gaat die straat ons zodanig storen dat we beter elders gaan wonen.
Qua woningprijzen, dat verloop is hier heel anders dan in NL. Het stijgt hier al 20 jaar gigantisch en om de zoveel tijd lijkt het iets te stagneren om dan weer door te stijgen.
Bovendien heeft de regering beslist dat er binnen een aantal jaar een betonstop komt. En als ik het goed begrepen heb wil dat zeggen dat er dan geen bouwoppervlak meer bij mag komen. Nu bouwen Belgen erg graag zelf, dus dat gaat nog een serieuze rush op de markt van de bouwgrond geven als die deadline dichterbij zal komen. En daarna wss schaarste.
Pas op, ik ben voor hoor. Ze hebben hier ik Herzele ook alweer 5 wijken bij verkaveld.

Ik kan maar hopen dat ze dat hier achter ons niet gaan doen...
Maar de woningprijzen zullen dus nog wel even doorstijgen.