MillyMol schreef: ↑zo 20 nov 2022, 18:51
Ja, die vos kwam vooral overdag langs! Brutaal als wat. Hij schijnt een keer op een meter of vijf afstand achter me gestaan te hebben terwijl ik niks in de gaten had omdat ik met oorbescherming op en met de hakselaar aan stond te werken. De buurvrouw vertelde me later dat ze me geroepen had, maar ja…
Ik ga zeker voor een goed kippenhok: op 1 staat een model van het merk Nestera met een automatische deuropener en -sluiter en een grote ren van 8 meter lang en 3 meter breed. De ren is van boven ook dicht (gaas), dus dan moet ik voor de onderkant nog een afdoende maatregel verzinnen. Misschien daaromheen nog een elektrisch draadwerk op een accu met een zonnepaneeltje. En dan met de mogelijkheid om een deel van de ren af te dekken voor schaduw in de zomer.
Ik twijfel nog erg over een haan: voor de eierproductie schijnt het niet uit te maken, klopt dat? Ik zou niet weten wat ik met al die kuikens moet…
Als je aan boomstammen kunt komen, kun je voor de onderkant gewoon het gaas een cm of dertig omslaan (naar binnen of naar buiten) en daar de boomstammen op leggen. Zo doen wij het hier (ren van ca. 120 m2) (voor zes kippen

), en dat werkt uitstekend. De ruimte tussen de stammen vult zich al snel met grassen en ander sprietwerk, en dan ziet het er ook nog eens leuk uit.
Aan de bovenkant laten we het gaas ook een cm of dertig naar buiten vallen, zodat een klimmende vos daar niet omheen kan klimmen, maar voor de zekerheid (en tegen de roofvogels) hebben we de hele ren ook afgedekt met van dat kattengaas met een ijzerdraadje erdoorheen (te koop bij bv. Zooplus of Bitiba).
Stroom is bij ons geen optie, vanwege het onregelmatige terrein, de vele sprieten en bomen en takken en ander natuurlijks. Ons zomerhok staat midden in de ren, zodat de kippen als het warm is 's zomers veilig naar binnen en naar buiten kunnen.
Voor de winter hebben we een geïsoleerd kippenhok aan huis, dat is een stuk kleiner natuurlijk (iets van 14 m2 geloof ik), maar met verschillende niveaus en trappetjes en kruiphoekjes kunnen ze elkaar toch goed uit de weg gaan. Sowieso zijn ze stukken minder actief in de winter, en als het niet te koud is, kunnen ze ook naar buiten in een kleine ren, om toch wat afwisseling te hebben.