Hoi iedereen,
Onze pup lijkt het barfen goed te verdragen maar tot nu toe gaven we aparte spiervlees/vleesbot en pens/organen/vleesbot dagen. Op het advies van forumleden (die veel steek lijken te houden) ga ik dat veranderen zodat hij elke dag vleesbot + spiervlees + orgaanvlees + pens + groenten krijgt. Lijkt me ook gemakkelijker voor mij.
Nu valt het mij op dat hij toch ietsjes lijkt te vermageren, waardoor ik denk dat ik zijn porties best vergroot. Met hoeveel gram per dag vergroten jullie je porties, als je ziet dat een hond te mager lijkt? Hij is nu 8- bijna 9 maanden en zat aan 3,7 %.
Bijkomende vraag, nu we een bijkomende diepvriezer hebben gekocht, kunnen we eindelijk gebruik maken van bulkverpakkingen om wat uit te sparen, maar dan kom ik nog uit aan 110 euro per maand aan voeding, en dit met 2 keer per week kippennekken te geven, en zonder zijn porties te vergroten.
Ik zou gebruiken
- Als vleesbot: kippennek-eendvleugels-kippenrug-parelhoenkarkas-kippennek-konijnenkarkassen (dus 7 x vleesbot voor 7 dagen van de week)
- Als spiervlees: rundvlees-hertensnippers-gemalen paardenvlees-rendier (waarbij ik vaker rund en hert zou geven dan de overige 2)
- Als orgaan zou ik een organenmengeling gebruiken van 10x1kg voor 54,01 euro (100 dagporties in ons geval), voor het gemak, tenzij jullie denken dat dit goedkoper, en gezonder, kan voor minder geld?
- Als pens zou ik hoofdzakelijk runderpens geven met af en toe lamspens, tenzij ik ergens is in promo ofzo andere penssoorten tegenkom, dan zwier ik die er ook nog bij.
- Als groenten zou ik groentenburgers gebruiken, dat is 13,11 voor een maand (100 gr. per dag), tenzij dit volgens jullie veel goedkoper uitkomt om het zelf te maken? Vind dit momenteel voornamelijk handig in grijp burger is 50gr/stuk, geef hem er dus 2 per dag, handig om te portioneren.
De verhouding die ik dan hanteer is:
400/dag vleesbot
300/dag spiervlees
100/dag groenten
100/dag orgaanmengeling
100/dag pens
Volgens zijn huidige hoeveelheid. Zou het eventueel beter zijn om hem meer spiervlees ten opzichte van vleesbot te geven? 350 vleesbot en 350 spiervlees? Zou er dan iets meer aan zijn 'ribben blijven plakken'? Of verhoog ik gewoon beter het totaal?
Dit is los van het occasionele eitje of sardientje dat hij krijgt, die heb ik zowel in mijn budget als mijn porties niet bij geteld.
Mijn vraag nu is, is dit niet te veel gevogelte van vleesbot? En kennen jullie een manier om goedkoper goede kwaliteit spiervlees te krijgen, want dit is nu nog steeds mijn hoogste kostprijs?
Soms kom ik interessante rollen gemalen vlees tegen, maar dat blijkt dan vaak ook met organen en/of vleesbot te zijn, als iemand weet heeft van rollen 'puur' vlees waarvan de prijs interessant is, en dat je in België kan krijgen hoor ik het graag!
Bedankt!
PS: fotootje van toen hij nog bij de fokker was op +- 7 weken