Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
Alweer bijna 2 weken heb ik een pasta machine in huis, met dank aan Pien :D

Het is onwijs druk op mijn werk en ook privé lijkt er van alles te gebeuren - leuke dingen maar het voelt ook druk. Het is een beetje veel en de pasta machine waar ik zoveel plannen voor had stond eenzaam in een hoekje. Vandaag na een vermoeiend, zeer vermoeiend overleg was ik er even klaar mee. Mijn oog viel op de pastamachine en spontaan besloten een uurtje vrij te nemen. Machine schoon gemaakt, een proefdeegje gekneed en die op alle mogelijke manieren door de machine gehaald. Vervolgens een echt deegje gemaakt van bloem van een lokale molen - dat had ik eerder al wel gehaald maar stond te verstoffen in een la :P

Spaghetti gedraaid, een sausje gemaakt van wat er in de koelkast lag; spinazie, gedroogde tomaten op olie, paar olijfjes, stukje blauwe kaas, paar chili vlokken en wat geraspte parmezaan. Nomnomnomnom echt super lekker :D
Bijlagen
C5CFFCB7-D3C3-42F0-AD6E-7BB1FF97DD76.jpeg
C5CFFCB7-D3C3-42F0-AD6E-7BB1FF97DD76.jpeg (563.59 KiB) 1284 keer bekeken
2F2DABEA-F10E-4AC1-8136-D48756C6B08D.jpeg
2F2DABEA-F10E-4AC1-8136-D48756C6B08D.jpeg (2.85 MiB) 1284 keer bekeken
1D97EE30-5AE5-4E6D-A33C-26D72F6CD3B1.jpeg
1D97EE30-5AE5-4E6D-A33C-26D72F6CD3B1.jpeg (478.34 KiB) 1284 keer bekeken
Door Ronald
Wat leuk! En het lijkt me ook best wel heel erg zen om zelf deeg te maken, zelf uit te rollen en te verwerken in de pastamaker. En als het dan ook nog lekker smaakt....
Door Ronald
pearlsofpassion schreef: do 22 sep 2022, 15:05 Tis heel leuk!

Maar deeg maken en kneden is best zwaar werk als je't met de hand doet. 'zen' is niet het woord dat ik zou gebruiken. :P :biggrin2:
Zen mag best wel zwaar zijn. Als het je gedachten verzet... :)
Door El_Kato
Ooh ik vond dat stukje echt meer dan goed te doen. Heb 100 gr bloem, 1 ei, snufje zout en scheutje olie gedaan. Bloem op het aanrecht, kuiltje in het midden en daarin het ei breken. Zout en olie erbij. Het ei in het midden een beetje klutsen met de vingers en langzaamaan steeds meer bloem erbij roeren tot je een deegbal hebt. Het deeg vervolgens 10 minuten kneden - van je afduwen, vouwen en weer van je af duwen. Heerlijk meditatief en zen :)

Dit was voldoende voor spaghetti voor 2 personen.
Door pearlsofpassion
Ale, fijn voor jou. :biggrin2:

Ik maak het dubbele (2 volwassenen en 3 kindjes), maar ik vind dat echt hard werken.. Het kneden dan he, bij elkaar husselen is niets... :biggrin2:
Nou heb ik er eerlijk gezegd ook niet echt tijd voor, en dan voelt 10 minuten al erg lang, en is het dus bij voorbaat al niet zen... ::)
Ik durf het al eens in de Kenwood bij elkaar smijten en die het werk laten doen.
Door Kromfohrlanders
Klinkt heerlijk!
Voor het kneden heb je ook machines.. :-)

Mijn man maakt vaak zelf dingen zoals pizza en soms ook broden enzo. zoonlief kan niet goed tegen tarwe maar wel tegen spelt dus maakt hij veel deeg dingen zelf zodat zoonlief het ook goed kan eten. Dat kneden vond hij altijd veel werk, maar nu met de machine is dat prima te doen.
Voor de luie keukenprins(ess)en.

Karen
Door El_Kato
Hahahaha vind het tot nu nog te leuk om zelf te doen :D . Heb met de Magimix ook vaak het gevoel dat het meer schoonmaakwerk is dan profijt en gebruik hem veel te weinig voor wat die gekost heeft…

Gisteren voor een aantal collega’s gekookt. We waren met z’n 5 totaal en heb een dubbele hoeveelheid deeg gemaakt en dat was samen met de saus en een salade caprese erbij voldoende. Had vooraf een focaccia met olijven en zongedroogde tomaten gemaakt. Olijfjes, blokjes kaas (2 soorten), stukje blauwe kaas en salami plakjes en een gedroogde ham met truffel. Als toet tiramisu, weer erg lekker.

De spaghetti na het draaien met bloem bestoven en op een bord in de koelkast bewaard. Was een beetje bang dat het aan elkaar ging kleven maar het ging goed. Volgende keer draai ik de pasta vellen iets minder dun, vond de spaghetti wat te fijntjes.
D387FBA3-8AC9-4A71-9269-B4E6CAC30D9E.jpeg
D387FBA3-8AC9-4A71-9269-B4E6CAC30D9E.jpeg (2.55 MiB) 1115 keer bekeken
75098421-3117-430B-8E42-0B2F3202A2F1.jpeg
75098421-3117-430B-8E42-0B2F3202A2F1.jpeg (2.93 MiB) 1115 keer bekeken
De saus was een beetje een dingetje. Heb een paar dagen fikse hoofdpijn gehad en ben dan niet op mijn best dus was een paar essentiële dingen vergeten te checken. Tijdens het koken er achter komen dat ik geen verse knoflook en geen blik gepelde tomaten in huis had. Alle verse tomaten zaten al in de caprese… Gelukkig wel knoflookpoeder en ergens nog een blikje tomaatpuree gevonden en daar toch een heerlijke saus mee gecreëerd :)
Door Too
Klinkt allemaal erg lekker!

Ronald schreef: do 22 sep 2022, 15:35 Zen mag best wel zwaar zijn. Als het je gedachten verzet... :)
Ben ik helemaal met je eens,
brooddeeg kneden vind ik ook heel fijn
Door -Annemarie-
Ohhh, dat ziet er heerlijk uit! Hier staat de pastamachine al weer een tijd ongebruikt in de kast. Zal hem weer eens in het zicht zetten, want het is superleuk om zelf te maken. :)
Door El_Kato
Ik zeg doen doen doen vind het echt super leuk en lekker :D

Heb al wat zitten kijken voor wat accessoires bij de pastamachine maar die zijn hartstikke duur :o . Kan nu alleen spaghetti en ravioli maken - dat laatste moet ik nog proberen ;D En ach tagliatelle kan ik ook zelf snijden mocht ik de spaghetti zat zijn :)

Vrijdag krijgen we weer eters. Ghighi 3x raden wat we gaan eten :biggrin2:

Het focacciabrood gaat weer vooraf met lekkere dingen. Pasta met een tomatensaus met tonijn en zwarte tapenade denk ik. Toetje denk ik nog even over na. We hebben nog best wat appels in de boom dus denk een lekker appel crumble :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door