Ik zal daarom wat vertellen over mezelf, de honden en de sport.
Ik ben Femke, 36 jaar en woonachtig in Heteren met mijn man en 6 honden. Onze roedel bestaat uit:
Perry, mechelse herder, bijna 10 jaar
Scottie, mechelse herder, 5 jaar. Gecertificeerd politiehond. Door mij hobbymatig afgericht.
Nouss, Europese Sledehond (ook wel ESD of eurohound genoemd), 3 jaar. Moeder van mijn nestje.
Nico, Europese Sledehond, 2,5 jaar.
Basco, Hollandse herder, 5 maanden
Timber, Europese Sledehond, bijna 9 weken en zoon van Nouss.
Sinds 2015 ben ik actief in de sledehondensport. Begonnen met canicrossen (hardlopen met hond) met de mechelaars. Later ben ik ook gaan steppen en fietsen met hen. Met Perry heb ik in 2019 zelfs nog op het EK gestaan op het onderdeel canicross. Op een gegeven moment wordt je steeds fanatieker en ga je toch op zoek naar een type hond dat dan beter geschikt is voor de sport. Met name voor de step dn mtb komen de mechelaars tekort in kracht en snelheid. Dan kom je binnen de sprintafstanden uit op de kruisingen zoals ik die heb en de greysthers. Mijne zijn in de basis kruising Duitse Staande Korthaar en Husky. Bij greysthers zit er Greyhound ipv Husky.
Dit zijn dus honden zonder rasstamboom. In Nederland mag je een hond niet zomaar inzetten voor trekkracht (m.u.v. canicross). Ik moet daarom ieder jaar een trekontheffing aanvragen bij de RVO. Ik moet hiervoor een gezondheidsverklaring in laten vullen bij de dierenarts. Daarmee vraag ik de ontheffing aan. Met die ontheffing kan ik dan vervolgens deelnemen aan wedstrijden. Canicross Nederland is de grootste vereniging in Nederland zij organiseren ongeveer 10 wedstrijden per jaar. Op hun website kun je eventueel ook meer informatie vinden.
Afgelopen april heb ik met Nico meegedaan aan het WK in Frankrijk op het onderdeel steppe. Door een val op de 2de dag behaalden we een 6de plaats ipv 3de plaats.
Voor wie geïnteresseerd is, ik heb een YouTube kanaal met filmpjes van wedstrijden en trainingen.
https://youtube.com/channel/UCMXnzfMqW8b4nKc93letNfA
Als je vragen hebt, laat het me weten