Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Charlie Angel
Thanks. ,

Ach, humor moet je toch hebben hè.
Onze vorige vakantie werd ook niet echt vakantie, dus ik dacht, dan maar lekker rustig fröbelen. Heb er al 3 af.
Door smulpaap
Charlie Angel schreef: di 06 sep 2022, 20:15 Thanks. ,AfbeeldingAfbeelding

Ach, humor moet je toch hebben hè.Afbeelding
Onze vorige vakantie werd ook niet echt vakantie, dus ik dacht, dan maar lekker rustig fröbelen. Heb er al 3 af. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik wens jullie een fijne vakantie :-*
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: zo 04 sep 2022, 10:39 Zo hoort het eigenlijk ook, gecontroleerde branden.
Doordat die altijd bestreden worden (om voor de hand liggende en begrijpelijke redenen), wordt een brand, als die nu uitbreekt, meteen veel heviger dan als het af en toe eens zou branden zoals in een natuurlijke situatie. Heide vb is een vegetatie die nu kunstmatig in stand gehouden wordt maar in oorsprong van nature erg vaak afbrandde en daardoor bleef bestaan.
Alleen, als het nu gebeurt, is er zoveel oud en dood materiaal aanwezig dat de brand veel heviger is en veel meer schade aanricht. Dan blijft er niet veel meer over.
Ook in California vb is dat het geval, en beginnen ze nu ook te beseffen dat ze daar zoveel problemen hebben met enorm hevige bosbranden net omdat ze in het verleden zo succesvol waren in het bestrijden ervan.
Gecontroleerd regelmatig afbranden zou beter zijn, maar ja, hoe doe je dat als er mensen wonen? En hoe begin je daar nu aan, nu het dus veel te hevig brandt... Moeilijk...
De Peel is een hoogveen gebied, dat maakt blussen - en dus ook gecontroleerd branden - vrijwel onmogelijk. De brand gaat namelijk ondergronds verder, wat het bluswerk ook zo enorm moeilijk maakt. Het kan overal ineens weer opduiken. Het is een van de laatste stukjes echt hoogveen in NL, omgeven door intensieve landbouw (vandaar ook dat het gebied te veel verdroogd). Als daar de boel afbrand, krijg je dus ook niet zomaar bepaalde soorten weer terug, omdat die in de omgeving niet voorkomen. Grote branden in de Peel zijn daarom niet goed voor de natuur. De paradox is dat het blussen erg moeilijk is omdat het gebied zo nat is. Juist bij Helenaveen zijn veel vaarten die vroeger gebruikt werden om het gestoken turf te vervoeren.

(Mijn wortels liggen in de Peel, mijn familie van mijn moeders kant komt er vandaan en ik heb er eindeloos gezworven met mijn vader. Prachtig stukje natuur, veel vogels komen er ook foerageren, soms ook kraanvogels. Mandarijn, dank dat jullie zo je best doen om er nog een stuk van te behouden ! )
Door pearlsofpassion
Oh ja, snap ik. Dat wist ik niet, dat het hoogveen was.
Nee, op Veen is het uiteraard niet handig. Veen is een soort immature aardolie, als je't doortrekt. Dus nee, geen goed idee.

Tis goed afgelopen dan? Is de brand geblust geraakt?
Door pike
:-[
pearlsofpassion schreef: do 08 sep 2022, 09:09 Oh ja, snap ik. Dat wist ik niet, dat het hoogveen was.
Nee, op Veen is het uiteraard niet handig. Veen is een soort immature aardolie, als je't doortrekt. Dus nee, geen goed idee.

Tis goed afgelopen dan? Is de brand geblust geraakt?
Steenkool of bruinkool. Aan aardolie ligt plankton ten grondslag ;)
Maar ze branden natuurlijk allebei.
Door Mandarijn
Siberienne schreef: do 08 sep 2022, 08:43 De Peel is een hoogveen gebied, dat maakt blussen - en dus ook gecontroleerd branden - vrijwel onmogelijk. De brand gaat namelijk ondergronds verder, wat het bluswerk ook zo enorm moeilijk maakt. Het kan overal ineens weer opduiken. Het is een van de laatste stukjes echt hoogveen in NL, omgeven door intensieve landbouw (vandaar ook dat het gebied te veel verdroogd). Als daar de boel afbrand, krijg je dus ook niet zomaar bepaalde soorten weer terug, omdat die in de omgeving niet voorkomen. Grote branden in de Peel zijn daarom niet goed voor de natuur. De paradox is dat het blussen erg moeilijk is omdat het gebied zo nat is. Juist bij Helenaveen zijn veel vaarten die vroeger gebruikt werden om het gestoken turf te vervoeren.

(Mijn wortels liggen in de Peel, mijn familie van mijn moeders kant komt er vandaan en ik heb er eindeloos gezworven met mijn vader. Prachtig stukje natuur, veel vogels komen er ook foerageren, soms ook kraanvogels. Mandarijn, dank dat jullie zo je best doen om er nog een stuk van te behouden ! )
Goed nieuws is dat we het bij 40 hectare hebben kunnen houden en dat het brandmeester is. De nazorg voor het gebied is overgedragen aan Staatsbosbeheer, dat met vaste sproeiers de bodem koel en vochtig houdt.
Door Siberienne
Mandarijn schreef: do 08 sep 2022, 17:10 Goed nieuws is dat we het bij 40 hectare hebben kunnen houden en dat het brandmeester is. De nazorg voor het gebied is overgedragen aan Staatsbosbeheer, dat met vaste sproeiers de bodem koel en vochtig houdt.
Super! Dank voor jullie inzet! Ook namens mijn moeder 😊

Mijn moeder, 82, maar nog heel fit, zoekt eigenlijk een wandelmaatje. Echt jammer, maar veel activiteiten voor ouderen zijn voor mensen die niet meer zo veel kunnen maar zij loopt nog makkelijk een kilometer of 5 bv. Of langer met een pauze. Weet iemand hier misschien nog een wat oudere vrouw in de buurt van Asten die het leuk zou vinden af en toe met haar te wandelen? Ik denk maar zo, ik vraag het gewoon.
Door ellenned
Siberienne schreef: do 08 sep 2022, 18:23
Mijn moeder, 82, maar nog heel fit, zoekt eigenlijk een wandelmaatje. Echt jammer, maar veel activiteiten voor ouderen zijn voor mensen die niet meer zo veel kunnen maar zij loopt nog makkelijk een kilometer of 5 bv. Of langer met een pauze. Weet iemand hier misschien nog een wat oudere vrouw in de buurt van Asten die het leuk zou vinden af en toe met haar te wandelen? Ik denk maar zo, ik vraag het gewoon.
Op facebook heb je een groep, ik ga wandelen en je hebt een groep, wandelmaatje gezocht. Ik zie vaak dat er gereageerd wordt op een oproep, misschien een idee om daar eens een oproepje te plaatsen?
Door Siberienne
ellenned schreef: vr 09 sep 2022, 09:55 Op facebook heb je een groep, ik ga wandelen en je hebt een groep, wandelmaatje gezocht. Ik zie vaak dat er gereageerd wordt op een oproep, misschien een idee om daar eens een oproepje te plaatsen?
Ah dank voor de fijne tip! ga ik daar eens rondneuzen!

Ondertussen voor de broodnodige humor
8FA6FCEC-898C-4373-BF59-4F4DCF87D8DC.jpeg
8FA6FCEC-898C-4373-BF59-4F4DCF87D8DC.jpeg (48.03 KiB) 542 keer bekeken
Door dinky89
Begin van de middag gaat de da foto maken en wordt er beter in de keel gekeken van Dinky door de dierenarts waarbij ze onder narcose gaat. Op mijn verzoek doen ze ook algemeen bloedonderzoek, dat is bij deze praktijk geen standaard bij narcose bij een oudere kat :???: Nu dus tijd door zien te komen totdat ik in de loop van de middag wordt gebeld
Door smulpaap
dinky89 schreef: vr 09 sep 2022, 12:01 Begin van de middag gaat de da foto maken en wordt er beter in de keel gekeken van Dinky door de dierenarts waarbij ze onder narcose gaat. Op mijn verzoek doen ze ook algemeen bloedonderzoek, dat is bij deze praktijk geen standaard bij narcose bij een oudere kat :???: Nu dus tijd door zien te komen totdat ik in de loop van de middag wordt gebeld
Ik geef je gelijk dat je gezien Dinky haar leeftijd doorpakt . Maar wel altijd spannende uren . Ik duim dat het goed komt :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door