Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
Door eelke
Ja dat is dan denk ik dezelfde prik als die van afgelopen winter? En toen werd ik 10 weken na die prik toch mooi gewoon echt ziek van corona...

Ik zie het nut ook nog niet zo heel erg. Vooral omdat ik van de prik dus ook steeds een dag ziek, en een paar dagen niet lekker, ben.
Door pluk
eelke schreef: vr 02 sep 2022, 09:31 Ja dat is dan denk ik dezelfde prik als die van afgelopen winter? En toen werd ik 10 weken na die prik toch mooi gewoon echt ziek van corona...

Ik zie het nut ook nog niet zo heel erg. Vooral omdat ik van de prik dus ook steeds een dag ziek, en een paar dagen niet lekker, ben.
Nee, dit is de nieuwe booster waar ook Omikron BA.1 in zit.
Door Ronald
Ik heb als eerste een volledige serie Astra Zeneca gehad en als booster een Moderna. Dat was in januari. Nederland was nog op slot met de QR code.
Inmiddels alweer een uitnodiging gehad voor een nieuwe booster en een herinnering daarvan. Dat ik hem toch echt wel moest gaan halen.
In die tussentijd een positieve zelftest en 1 week goed ziek geweest met nog een 2 à 3 weken nasleep. De formele test bij de GGD gaf niets aan.

Ik twijfel. Nog meer dan eerst. Ik ben van geen van de vaccinaties ziek geweest en ook niet beroerd of zo. Dus dat is geen reden om hem niet te nemen. Wat voor mij wel een reden is om hem niet te nemen is dat de argumenten nog steeds niet helder zijn. En dat er heel erg ingespeeld wordt op de emotie van de mensen.

Pfff....
pluk schreef: vr 02 sep 2022, 10:13 Nee, dit is de nieuwe booster waar ook Omikron BA.1 in zit.
Niet noodzakelijk hoor.
Volgens mij zijn dat de nieuwe vaccins.. De oude zijn nog gewoon delta.
Dat hebben ze in het ziekenhuis waar ik werk ook gecommuniceerd.
Normaal komt de zorg al in aanmerking voor een booster, maar dat is dan een oud vaccin. En daarom heeft het ziekenhuis beslist aan zijn personeel nog geen vaccin toe te dienen maar het nieuwe vaccin af te wachten.
Verstandig als je't mij vraagt. Ze vinden het o zo belangrijk dat de zorg gevaccineerd wordt, dat kan echt niet dat je je niet laat vaccineren, tis zelfs even verplicht geweest. Maar ze geven hen dan wel de minst effectieve vaccins. Geraak daar maar eens aan uit.
Door Kaio
pluk schreef: Nee, dit is de nieuwe booster waar ook Omikron BA.1 in zit.
We zitten toch al op 5?
Weet niet in hoeverre dat dan nog even effectief is hoor

Maar verder zie ik nu totaal geen noodzaak, gezien het verloop, en van de booster ziek geweest. En tja als hoe dan ook alles dicht mot telkens of de meest ridicule onzinnige dingen worden verzonnen, omdat men bang is, als er een onbekende variant aangetroffen wordt zie ik de noodzaak nu echt helemaal niet meer in. Aangezien het blijkbaar ook geen anderen beschermd. Ik zie niet meer in waarom ik hem dan zou moeten nemen, anders dan dat ze je weer proberen uit te sluiten, maar daar ben ik ook wel een beetje erg klaar mee, zeker omdat ik dat een doodenge ontwikkeling vind.
Door eelke
pluk schreef: vr 02 sep 2022, 10:13 Nee, dit is de nieuwe booster waar ook Omikron BA.1 in zit.
Nieuwe booster? Dus in januari werden er gezet, en daarna is er nog een nieuwe versie gekomen, en nu is er een nieuwe in ontwikkeling die nog niet gebruikt wordt? En die 'middelste' is dan de BA.1 waar jij het over hebt?

Ik ga dus niet hetzelfde vaccin als in december/januari nemen. Als er een recentere op de markt komt ga ik het heroverwegen. Als ik bijna een jaar verder ben na mijn besmetting zal ik het ook heroverwegen. Tot die tijd ga ik er dan maar van uit dat mijn besmetting van maart meer doet dan het vaccin.
Door pluk
EMA’s human medicines committee (CHMP) has recommended authorising two vaccines adapted to provide broader protection against COVID-19. Comirnaty Original/Omicron BA.1 and Spikevax bivalent Original/Omicron BA.1 are for use in people aged 12 years and above who have received at least primary vaccination against COVID-19. These vaccines are adapted versions of the original vaccines Comirnaty (Pfizer/BioNTech) and Spikevax (Moderna) to target the Omicron BA.1 subvariant in addition to the original strain of SARS-CoV-2.

Vaccines are adapted (i.e., updated) to better match the circulating variants of SARS-CoV-2. Adapted vaccines can broaden protection against different variants and are therefore expected to help maintain optimal protection against COVID-19 as the virus evolves.

Studies showed that Comirnaty Original/Omicron BA.1 and Spikevax bivalent Original/Omicron BA.1 can trigger strong immune responses against Omicron BA.1 and the original SARS-CoV-2 strain in people previously vaccinated. In particular, they were more effective at triggering immune responses against the BA.1 subvariant than the original vaccines.

Side effects observed with the adapted vaccines were comparable to those seen with the original ones and were typically mild and short-lived.

The two CHMP opinions will now be sent to the European Commission, which will adopt a final decision.

As the pandemic evolves, the EU’s strategy is to have a broad range of adapted vaccines that target different SARS-CoV-2 variants so Member States have a plurality of options to meet their needs when they design their vaccination strategies. This is a key element in the overall strategy to combat the pandemic as it is not possible to predict how the virus will evolve in the future and which variants will be circulating this winter. Other adapted vaccines incorporating different variants, such as the Omicron subvariants BA.4 and BA.5, are currently under review by EMA or will be submitted soon, and, if authorised, will further extend the arsenal of available vaccines. The clinical data generated with the original/BA.1 bivalent vaccines recommended today will support the evaluation and authorisation of further adapted vaccines.
Door Kaio
pearlsofpassion schreef:Klinkt mij toch alsof die BA.1 nog niet wijd in omloop is.
En dan gaat het bij de oudere vaccins waarover hier in het topic sprake is dus gewoon over nog oudere versies.
Dat is ook wat ik hoorde.
Wat ik begreep is deze net pas goedgekeurd. en wacht nog op goedkeuring per land of zo. Maar ja dat is wel voor BA1 , we zitten inmiddels op de 5. En die moeten ze dus nog indienen en of goedkeuren.

(dat is ook maar hoe ik het begrijp, want heel duidelijk zijn ze niet met info, komt er vooral op neer dat je hoe dan ook beter een prik moet nemen, dat dat het verstandigst is )
Door dinky89
Tja, landen hebben nu natuurlijk nog oude op voorraad liggen die ze ook op willen maken....... Nieuwe variant vaccin is nog maar net goedgekeurd.
Tegen de tijd dat vaccin voor huidige variant is goedgekeurd is er vast alweer een nieuwe aan het rondgaan ::)

Zelf kies ik er voor geen vaccin meer te nemen. Heb alleen basisvaccinatie gehad en een keer corona besmetting begin juli van dit jaar. Ben er niet erg ziek van geweest en werk ook niet in de zorg waarbij bescherming van kwetsbaren meer een rol kan spelen.
Met de vaccins loop je altijd achter de feiten aan, das een gegeven. Covid muteert gewoon te snel om dat bij te houden.

Maar ja, dat is natuurlijk voor een deel ook van toepassing op natuurlijke immuniteit...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door