Lizzy schreef: ↑wo 01 jun 2022, 19:17 Het eerste ga ik gewoon niet eens op reageren.Wij trainen nu ook op de positieve manier hoor, begrijp me niet verkeerd. Alleen hebben wij dit vanaf het begin online gedaan en alles keurig volgens "het boekje" gedaan. Nu lopen we toch tegen dingen aan die we met de huidige aanpak op de een of andere manier (opspringen en in jas hangen, niet mee willen lopen) niet getackeld krijgen. We hebben ook een privé trainster aan huis gehad en hebben zijn lichaamstaal leren begrijpen. Het in mijn jas hangen is een vorm van stress afreageren maar waar dit vandaag komt weten we nog niet 100%.
Het tweede: er is een reden waarom ie bij jou in je jas hangt. En ik denk dat je er goed aan doet om erachter te komen waarom ie dat doet. Je kunt er (in mijn ogen) het makkelijkst wat mee als je het een beetje begrijpt. En verder denk ik dat je echt een Teckel hebt gekocht. Die wil zijn zin en die zijn vrij koppig. En toch zit de crux m in het hem leren dat hij niet altijd zijn zin kan krijgen en het hem wat oplevert als ie dat niet door blijft drammen. En ja, onderhandelen. Ik schaam me er helemaal niet voor dat ik soms onderhandel met Sjoerd. Maar ik heb wel een fantastische band met hem! Maar ik geef je een voorbeeld: Sjoerd vindt het ontzettend moeilijk om dingen die hij belangrijk en in zijn bek heeft vindt af te moeten staan. Vroeger was ik van het "ik ben de baas, het is van mij, hier met die handel, geen gelul". Nu zeg ik tegen Sjoerd "Sjoerd, is niet voor hondjes he. Gaan we ruilen?". En soms vindt ie dat wat ie in zijn bek heeft echt meer waardevol dan waar ik voor wil ruilen. En dan levert ie hetgeen ie in zijn bek heeft dus niet in. Vroeger zou ik woest zijn geworden en denken "wie is hier GVD nou de baas?". Nu denk ik "OK, hetgeen ie heeft is heel belangrijk. Waar ik mee wil ruilen moet belangrijker zijn" (en soms laat ik hem gewoon even sudderen met hetgeen ie belangrijk vindt en levert ie het na een minuutje alsnog in). Als ik dan met een stukje kaas aan kom en zeg "gaan we ruilen?" en hij laat hetgeen vallen wat ie in zijn bek heeft, dan zeg ik "ik neem eerst dit (en pak dat op wat ie in zijn bek had) en krijg jij dit". Dan kijkt hij me met een tevreden smoel aan zo van "jij begrijpt mij, kom maar op met die kaas". Je kunt het belachelijk vinden maar ik zweer je, we begrijpen elkaar. En ik wil geen strijd met hem.
En weet je, als ie iets in zijn bek heeft dat gevaarlijk is? Dan pak ik het er zonder pardon uit. Dan ben ik resoluut en hij denkt dan "OK, kennelijk een serieuze kwestie, ik laat gelijk los". Zo'n band hebben wij nou. En nee, die komt niet uit de lucht vallen. Daar hebben we samen aan gewerkt. Prachtig!
waarheid als een koe.png
Wat we wel weten is dat we niet met de betreffende gedragstherapeut in zee gaan, ik kan me daar gewoon niet mee vereenzelvigen. Hoeveel mensen hij ook doorverwezen krijgt door hondenscholen of hoeveel mensen er ook heel tevreden mee zijn, ik wil niet op die manier trainen. We gaan door met de cursus van Monique en zullen elke avond op blote knietjes naast het bed zitten en de teckelgod vragen om begeleiding en inzicht