Cooper en Yil schreef: ↑wo 01 jun 2022, 12:51
Ik zit er tussen in. Alleen maar positief belonen en negatief gedrag negeren is denk ik ook niet DE oplossing voor iedere hond. Maar de gedragstherapeut waar ik contact mee had ligt wel ver af van wat ik gewend ben. Toch zijn er heel veel positieve recensies en mensen die de hoop hadden opgegeven met hun hond en weer helemaal happy zijn incl. hond. Dus ik weet niet waar ik goed aan doe.... zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb het geluk dat ik de hond kan meenemen naar mijn werk, maar even een boodschap halen of de kids wegbrengen is er niet bij. Dat moet echt snel verbeteren want dit zijn dingen die gewoon af en toe nodig zijn
Op een of andere manier wordt dat dan altijd zo weggegezet, alsof positief trainen geen grenzen stellen kent.
Eigenlijk kun je beter spreken over welzijns bevorderend trainen. Wil niet zeggen dat je hond van alles mag uitspoken
Nou vind ik verlatingsangst en FOMO (om dat woord te gebruiken

) niet hetzelfde, zou je ook kunnen zien aan het gedrag van de hond (bijv als je filmt als je weg bent). Stress signalen en lichaam en wat ie dan doet.
Ik wil of zoals we dat bij Zino noemen: ME WANTS! is best een normaal gedrag bij puberende honden. Het brein en lichaam zijn volop in verandering en ook vinden er nieuwe bedradingen plaats in het brein en vervallen anderen, dan moet de PFC nog ontwikkelen en daar zit een stukje impulscontrole dat is er dus ook minder op deze leeftijd. Plus dan gieren de hormonen ook nog eens door het lijf. ] Nou feest
Dus lekker op de troon zitten zou ik het niet willen noemen nee

(het is voor de hond ook gewoon moeilijk ,frustrerend van tijd tot tijd)
Cooper en Yil schreef:
Misschien moet ik inderdaad nog verder door vragen, maar toen de slipketting in het gesprek naar voren kwam en ik aangaf dat ik daar absoluut geen fan van ben, gaf de beste man aan dat een slipketting geen pijnprikkel veroorzaakt
En dat we dat niet hoefde te gebruiken als het niet nodig was. Hij gaf ook aan dat ik teveel praat met mijn hond en dat ik hem niet in zijn ogen mag kijken. Hij war erg overtuigd van zijn eigen gelijk en daar krijg ik nogal jeuk van
Vervelend gedrag is bijvoorbeeld in mijn jas hangen bij het oversteken van de straat (doet hij bij mijn man niet) of heel graag zijn kant op willen en niet willen meekomen met mij. Het ligt ongetwijfeld voor het grootste deel aan mijn manier van omgang met hem. Geen idee wat maar hij wil nogal graag zijn zin en daar ben ik het niet altijd mee eens hahaha! Heb het idee dat hij daarom nog wel eens in mijn jas hangt. Dat kan op alle tijdstippen zijn en zowel bij een korte als een lange wandeling.
We doen wel hersenwerkjes, maar niet elke dag.
OMG, wat doet het dan wel?
Blijf aub weg daar , dat is mijn advies dan.
Werken pijnprikkels en intimidatie? Ja dat kan zeker werken, wordt je hond gelukkiger daarvan? Wordt het probleem echt opgelost of durft je hond uit angst van jou niet meer te tonen hoe die zich voelt? En doet je hond wat je vraagt omdat ie bang is voor de consequentie als ie het niet doet? Dat mag je je bij zoiets afvragen.
Zo trappen veel mensen erin ja het werkt toch super , hij luistert. Totdat er weer ergens andere dingen fout gaan