Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Mandarijn schreef: di 29 mar 2022, 15:10 Tegenwoordig zijn er rookmelders die een lithium batterij hebben en die gaan zo'n 10jr mee. Scheelt toch snel wat batterijen vervangen
Heb je ook nog tips als het op de keuken aankomt?

Wij hebben aan ons doodnormale rijtjeshuis een aanbouw van 2,5 bij 13 meter. De eerst 6 meter is de keuken, dan komt een kamer van 3,5 meter waar onze vogels wonen. Buitenom kunnen we in het laatste stukje waar de schuur is.

Aan de ene kant is de keuken (waar ook wasmachine en droger staan) wel een plek waar brand kan ontstaan. Aan de andere kant creëer ik ook nog we eens een keer per ongeluk rookjes tijdens het koken ::) Dan wil je ook niet elke keer in het idiote geloei van zo’n ding staan.
Door Ronald
Dit is gewoon jouw kronkelhoofd :)

De rookmelders die ik heb kun je ook heel makkelijk even uit de weg halen. Stel je voor dat je lekker iets stoomachtigs aan het koken bent, dan wil je niet dat de rookmelder afgaat. Dan leg ik hem even in een la.

En ben ik klaar, dan hang ik hem weer terug.
Door Ronald
pearlsofpassion schreef: di 29 mar 2022, 19:01 Raden ze in de keuken geen hittemelder aan? Of CO-melder of zo?
Ik meen dat er speciale voor in de keuken zijn, omdat de rook idd problemen geeft.
CO-melder bij het verbrandingsapparaat. Dus er komt er nog eentje te hangen bij de CV-ketel. Ik ga hier ook weer elektrisch koken, dus dan komt er geen CO vrij.
Door Mandarijn
Kaela schreef: di 29 mar 2022, 18:38 Heb je ook nog tips als het op de keuken aankomt?

Wij hebben aan ons doodnormale rijtjeshuis een aanbouw van 2,5 bij 13 meter. De eerst 6 meter is de keuken, dan komt een kamer van 3,5 meter waar onze vogels wonen. Buitenom kunnen we in het laatste stukje waar de schuur is.

Aan de ene kant is de keuken (waar ook wasmachine en droger staan) wel een plek waar brand kan ontstaan. Aan de andere kant creëer ik ook nog we eens een keer per ongeluk rookjes tijdens het koken ::) Dan wil je ook niet elke keer in het idiote geloei van zo’n ding staan.
Ja daar zijn hittemelders handiger. De normale rookmelders gaan af bij stoom en kookdampen. Een hittemelder (ook wel thermische melder genoemd) reageert op een plotselinge stijging in temperatuur
Door Mandarijn
pearlsofpassion schreef: di 29 mar 2022, 19:01 Raden ze in de keuken geen hittemelder aan? Of CO-melder of zo?
Ik meen dat er speciale voor in de keuken zijn, omdat de rook idd problemen geeft.
Ja een hittemelder, die wordt ook wel thermische melder genoemd, reageert op een plotselinge stijging in temperatuur. En gaat dus niet af bij koken waarbij stoom of dampen vrijkomen. CO-melder hang je vooral bij een verbrandings apparaat, denk daarbij aan de cv-ketel, geiser of kachel. Maar co-melders hebben andere regels qua ophangen. Daarbij wordt gekeken wat je in die ruimte het meeste doet. Op een slaapkamer hang je zo'n melder op bed hoogte, in de woonkamer op zithoogte. Komt eigenlijk op neer dat je hem op neushoogte hangt. In de ruimte met het verbrandingsapparaat (geiser, CV) hang je hem weer hoog aan de muur of aan het plafond. Afhankelijk van de situatie in die ruimte
Door Mandarijn
Kaela schreef: di 29 mar 2022, 18:38 Heb je ook nog tips als het op de keuken aankomt?

De droger staat trouwens op 1 als apparaat dat branden veroorzaakt. Je moet regelmatig de grote pluizen filter schoonmaken. En vergeet ook niet de andere filters schoon te maken. Dit verkleint de kans op brand
Door Kaela
Mandarijn schreef: di 29 mar 2022, 19:46 Ja daar zijn hittemelders handiger. De normale rookmelders gaan af bij stoom en kookdampen. Een hittemelder (ook wel thermische melder genoemd) reageert op een plotselinge stijging in temperatuur
Thanx! Gaan we daar even naar op zoek.

Dat van de droger wist ik. Vandaar ook dat ik daar wel graag iets wil. Want mijn vogeltjes zitten daar wel dag en nacht achter, dat vind ik een eng idee.
Door Tanna
Cathelijn schreef: di 29 mar 2022, 07:42 Bij mij zitten ze aangeschoten op elektriciteit, ideaal, geen piepende apparaten.
En gelukkig is er een verplaatst een paar jaar geleden, want daar kon ik alleen met een ladder bij ::)
Maar daar zit toch ook een batterij in, als backup?
Door Mandarijn
Tanna schreef: wo 30 mar 2022, 00:37 Maar daar zit toch ook een batterij in, als backup?
Ja daar zitten ook batterijen in. De melder schakelt namelijk bij een stroomuitval direct over op de batterijen. Doordat de rookmelder op stroom werkt, hoef je de batterij minder vaak te vervangen. Trouwens een rookmelder op netstroom gaat zo'n 10 jaar lang mee en moet dan vervangen worden.
Door Cathelijn
Mandarijn schreef: wo 30 mar 2022, 07:40 Ja daar zitten ook batterijen in. De melder schakelt namelijk bij een stroomuitval direct over op de batterijen. Doordat de rookmelder op stroom werkt, hoef je de batterij minder vaak te vervangen. Trouwens een rookmelder op netstroom gaat zo'n 10 jaar lang mee en moet dan vervangen worden.
Dan moet ik daar eens achter aan bij de WBV, ik woon hier nu ruim 10 jaar en ze zijn nog nooit vervangen.
Door Mandarijn
Waarom na 10 jaar vervangen??
Rookmelders hebben een technische levensduur van 10-jaar. Vervuiling door stof zorgt ervoor dat de in de rookmelder aanwezige rookkamer vervuild raakt. Detectie van rook en brand wordt hierdoor minder nauwkeurig. De kans bestaat dus dat de rookmelder een vals alarm geeft of dat deze de rook te laat detecteert.
Door Mandarijn
Cathelijn schreef: wo 30 mar 2022, 07:43 Dan moet ik daar eens achter aan bij de WBV, ik woon hier nu ruim 10 jaar en ze zijn nog nooit vervangen.
Dan wijs de wbv er maar oo dat rookmelders maar een technische levensduur van 10-jaar hebben en dat de melders vals alarm kunnen gaan geven door vervuiling van de rookkamers
Laatst gewijzigd door Mandarijn op wo 30 mar 2022, 07:58, 2 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door