Ronald schreef: ↑wo 09 mar 2022, 13:53
Nederland wil als handelsland vooral onderhandelen. Want stel je voor dat dit een soort van overwaait. Tenminste, dat het Poetin lukt om Oekraïne (voor een deel) in te nemen en dat er uiteindelijk een soort gewapende vrede ontstaat. Dan is Nederland er als de kippen bij om hier weer een graantje van mee te pikken (misschien ook wel letterlijk, gezien de tarweberg in Rusland). En als je dus al je glazen ingooit door wapens en munitie te sturen...
Maar volgens mij is hier de consensus: geen gewapend ingrijpen, maar wapens en materieel sturen is geen gewapend ingrijpen. Voor politici met Altzheimer, al dan niet light en "ik heb niet gelogen, ik heb niet alles verteld" is elke beslissing er eentje om nog eens goed naar te kijken.
Noorwegen wil als buurland de goede verhoudingen niet te veel schaden. En als klein duimpje militair gezien niet te veel provoceren. Er is trouwens zelfs een Netflix serie over de Russen die Noorwegen bezetten (vanwege de olie). Maar aangezien Noorwegen wel lid is van de NATO zal dat niet zo snel gebeuren. Sowieso, zou Rusland nu op twee fronten kunnen / willen vechten?
Ondertussen verdient Noorwegen natuurlijk dik nu aan de hoge olieprijzen. Stroom prijzen in het land vliegen nu ook omhoog maar de regering compenseert (nog) wel voor iedereen. Dus hoewel Noorwegen het conflict duidelijk veroordeelt, profiteren ze er ook van.... (hoewel ze qua voedselvoorziening misschien nog wel eens in de knel zouden kunnen komen- etenswaren zijn hier al niet goedkoop en de prijzen zal al aan het stijgen nu. En klein duimpje heeft ook geen goede onderhandelingspositie zo buiten de EU, we zijn dan weliswaar een deel van de EFTA maar import heeft toch een hoop extra regels hier, dus waarom zou een bedrijf graag aan Noorwegen verkopen....)
Wel positief door de inzet voor de opvang voor vluchtelingen - nu moeten ze alleen nog wat bureaucratische drempels slechten. Zoals dat er eigenlijk alleen mensen met een biometrische paspoort legaal het land in mogen, iets wat vooral de rijke Oekraïners hebben.... dus dreigt het nu vast te lopen bij de veerboten naar Denemarken. En dat als je mensen in huis opvangt, die ineens geen vluchtelingen steun mogen ontvangen (beetje onlogisch dit, er zijn bv boeren die hun voormalige seizoensarbeiders willen huisvesten, maar beetje zuur als die vluchtelingen dan geen financiële steun krijgen, terwijl het voor hun veel beter is op een vertrouwde plek te zijn). Maar goed: de wil is er dus er zal wel een oplossing komen. Ik vraag me alleen dan wel heel cynisch af: hoe lang blijft die steun voor de vluchtelingen bestaan.