Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
Wij (western) zouden het wel weten.
We offeren Oekraïne nu tenslotte ook op.
Maar dat is niet onze beslissing om te maken. Dat moet Oekraïne zelf doen.
En stel dat ze toegeven en tegen hun zin beloven neutraal te blijven? Wat lost dat dan op lange termijn op? Niets toch.. Dan ben je gewoon weer terug waar je begonnen bent.
Door Siberienne
Ronald schreef: wo 09 mar 2022, 13:53 Nederland wil als handelsland vooral onderhandelen. Want stel je voor dat dit een soort van overwaait. Tenminste, dat het Poetin lukt om Oekraïne (voor een deel) in te nemen en dat er uiteindelijk een soort gewapende vrede ontstaat. Dan is Nederland er als de kippen bij om hier weer een graantje van mee te pikken (misschien ook wel letterlijk, gezien de tarweberg in Rusland). En als je dus al je glazen ingooit door wapens en munitie te sturen...

Maar volgens mij is hier de consensus: geen gewapend ingrijpen, maar wapens en materieel sturen is geen gewapend ingrijpen. Voor politici met Altzheimer, al dan niet light en "ik heb niet gelogen, ik heb niet alles verteld" is elke beslissing er eentje om nog eens goed naar te kijken.
Noorwegen wil als buurland de goede verhoudingen niet te veel schaden. En als klein duimpje militair gezien niet te veel provoceren. Er is trouwens zelfs een Netflix serie over de Russen die Noorwegen bezetten (vanwege de olie). Maar aangezien Noorwegen wel lid is van de NATO zal dat niet zo snel gebeuren. Sowieso, zou Rusland nu op twee fronten kunnen / willen vechten?

Ondertussen verdient Noorwegen natuurlijk dik nu aan de hoge olieprijzen. Stroom prijzen in het land vliegen nu ook omhoog maar de regering compenseert (nog) wel voor iedereen. Dus hoewel Noorwegen het conflict duidelijk veroordeelt, profiteren ze er ook van.... (hoewel ze qua voedselvoorziening misschien nog wel eens in de knel zouden kunnen komen- etenswaren zijn hier al niet goedkoop en de prijzen zal al aan het stijgen nu. En klein duimpje heeft ook geen goede onderhandelingspositie zo buiten de EU, we zijn dan weliswaar een deel van de EFTA maar import heeft toch een hoop extra regels hier, dus waarom zou een bedrijf graag aan Noorwegen verkopen....)

Wel positief door de inzet voor de opvang voor vluchtelingen - nu moeten ze alleen nog wat bureaucratische drempels slechten. Zoals dat er eigenlijk alleen mensen met een biometrische paspoort legaal het land in mogen, iets wat vooral de rijke Oekraïners hebben.... dus dreigt het nu vast te lopen bij de veerboten naar Denemarken. En dat als je mensen in huis opvangt, die ineens geen vluchtelingen steun mogen ontvangen (beetje onlogisch dit, er zijn bv boeren die hun voormalige seizoensarbeiders willen huisvesten, maar beetje zuur als die vluchtelingen dan geen financiële steun krijgen, terwijl het voor hun veel beter is op een vertrouwde plek te zijn). Maar goed: de wil is er dus er zal wel een oplossing komen. Ik vraag me alleen dan wel heel cynisch af: hoe lang blijft die steun voor de vluchtelingen bestaan.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: wo 09 mar 2022, 14:01 Wij (western) zouden het wel weten.
We offeren Oekraïne nu tenslotte ook op.
Maar dat is niet onze beslissing om te maken. Dat moet Oekraïne zelf doen.
En stel dat ze toegeven en tegen hun zin beloven neutraal te blijven? Wat lost dat dan op lange termijn op? Niets toch.. Dan ben je gewoon weer terug waar je begonnen bent.
Er wordt een analogie getrokken met Finland. In 1939 probeerde Rusland Finland in te lijven. Ondanks een grote overmacht lukte dat niet goed. Er zijn toen akkoorden gesloten waarbij Finland grote delen van het land kwijtraakte maar in ruil daarvoor wel nog een eigen zelfstandige staat overhield waar ze redelijk vrij konden leven. Met de belofte dat ze geen lid van de NAVO zouden worden en zich ‘neutraal’ gedragen tov Rusland. Boeken van Russische dissidenten worden bv niet in Finland gepubliceerd, soort zelf censuur dus. De Finnen zijn nu zelf eigenlijk niet mee zo enthousiast over hun status en voor het eerst sinds 1939 is er nu een meerderheid voor toetreding tot de NAVO. Ze zijn het vertrouwen in de afspraken met de buurman kwijt...

Kijk je heel sec: dan heeft de neutrale status voor de gemiddelde Fin denk ik toch heel wat opgeleverd de afgelopen 83 jaar.... ipv repressief Oostblok land een vrij land met een gezonde economie - maar wel tegen een prijs oa wat betreft vrijheid van meningsuiting
Door Anne in Zweden
Siberienne schreef: wo 09 mar 2022, 14:16 Er wordt een analogie getrokken met Finland. In 1939 probeerde Rusland Finland in te lijven. Ondanks een grote overmacht lukte dat niet goed. Er zijn toen akkoorden gesloten waarbij Finland grote delen van het land kwijtraakte maar in ruil daarvoor wel nog een eigen zelfstandige staat overhield waar ze redelijk vrij konden leven. Met de belofte dat ze geen lid van de NAVO zouden worden en zich ‘neutraal’ gedragen tov Rusland. Boeken van Russische dissidenten worden bv niet in Finland gepubliceerd, soort zelf censuur dus. De Finnen zijn nu zelf eigenlijk niet mee zo enthousiast over hun status en voor het eerst sinds 1939 is er nu een meerderheid voor toetreding tot de NAVO. Ze zijn het vertrouwen in de afspraken met de buurman kwijt...

Kijk je heel sec: dan heeft de neutrale status voor de gemiddelde Fin denk ik toch heel wat opgeleverd de afgelopen 83 jaar.... ipv repressief Oostblok land een vrij land met een gezonde economie - maar wel tegen een prijs oa wat betreft vrijheid van meningsuiting.
Nou, als ik op de Finse site van Adlibris kijk, zie ik dat een werk als 'Winter is Coming' van Garri Kasparov (over het gevaar dat Poetin vormt) gewoon te koop is, ook in het Fins vertaald. De Finse kranten staan ook nu vol met kritische verhalen over Rusland en Poetin. Dus ook met die beperkte vrijheid van meningsuiting valt het wel mee. Is me ook nooit opgevallen, dat Rusland-gerelateerde onderwerpen taboe zijn in Finland.

Finland heeft nooit deel uitgemaakt van het Sovjetrijk en was ook in de Russische keizerstijd een autonoom grootvorstendom. In dat opzicht niet te vergelijken met Oekraïne. Maar in hoeverre Poetin zulke nuances aanbrengt in zijn verlangen de glorie van het Russische rijk van weleer te herstellen, is maar de vraag natuurlijk. :(
Door Siberienne
Anne in Zweden schreef: wo 09 mar 2022, 16:20 Nou, als ik op de Finse site van Adlibris kijk, zie ik dat een werk als 'Winter is Coming' van Garri Kasparov (over het gevaar dat Poetin vormt) gewoon te koop is, ook in het Fins vertaald. De Finse kranten staan ook nu vol met kritische verhalen over Rusland en Poetin. Dus ook met die beperkte vrijheid van meningsuiting valt het wel mee. Is me ook nooit opgevallen, dat Rusland-gerelateerde onderwerpen taboe zijn in Finland.

Finland heeft nooit deel uitgemaakt van het Sovjetrijk en was ook in de Russische keizerstijd een autonoom grootvorstendom. In dat opzicht niet te vergelijken met Oekraïne. Maar in hoeverre Poetin zulke nuances aanbrengt in zijn verlangen de glorie van het Russische rijk van weleer te herstellen, is maar de vraag natuurlijk. :(
Aha. Dank voor je toelichting. Het stond hier zo in de Noorse krant - beschouwing over en interview met Finnen :biggrin2: Je kunt ook niks meer geloven van wat je leest!

Putin en nuances in 1 zin 🧐 is gewaagd inderdaad …
Door kiara
Gisteren kinder ziekenhuis gebombardeerd :-[
Poetin zou toch geen burger doelen bombarderen >:(

Zo erg arme kindjes :'(
Wanneer stopt die gek
Door dinky89
Volgens Poetin werd het ziekenhuis gebruikt door de 'rebellen' en was er geen sprake van verpleging van zieke kinderen en daarmee geen burgerdoel ::)
Door kiara
dinky89 schreef: do 10 mar 2022, 19:37 Volgens Poetin werd het ziekenhuis gebruikt door de 'rebellen' en was er geen sprake van verpleging van zieke kinderen en daarmee geen burgerdoel ::)
In zijn ogen is geen 1 object een burgerdoel :-[
Door yazzie
Het schijnt dat de 'slimme' bommen op zijn dus nemen de kansen toe dat vaker burgerdoelen worden geraakt. :'( Het is wachten op biologische en chemische bommen.

Inderdaad, alleen maar verliezers. Hoe langer het duurt, hoe meer het er worden. En ja, ik snap het niet willen opgeven want niemand wil onderdrukt worden. Maar de prijs die je voor die moed en volharding betaalt, is heel erg groot.

Rusland dreigt nu om de geleverde wapens door het Westen aan Oekraïne tijdens het transport onder vuur te gaan nemen. Dat zou dus een aanval zijn op een Navo-land.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door