Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kiara
Jullie zullen het ook wel gezien hebben op het NOS nieuws
Van de kerncentrale
Gelukkig niet ernstig nog :-[
Door Kaio
Ik vond het sowieso bizar hoeveel wij afhankelijk zijn in onze energie voorziening van een land dat het niet zo nauw neemt qua mensenrechten etc. Alles om de goedkoopste oplossing. Dacht hetzelfde al over de olympische spelen, serieus waarom in China? Waarom sponsoren we die landen haast blindelings.

Nu lijken we erop terug te komen ::) Echt serieus duh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mogen we met 16 graden in huis gaan zitten :P : https://www.nu.nl/klimaat/6188094/afhan ... mfort.html
En dan les ik dat die Biden die tegenlijkertijd absoluut niet wil ingrijpen oid zegt dat we geen olie/gas af mogen nemen van Rusland, makkelijk praten in Amerika zeg ik dan.
Maar wellicht als lichtpuntje gaan we nu inderdaad eens investeren in duurzame energiebronnen? Ieder nieuw huis, iedere grote verbouwing, verplicht zonnepanelen? Dat zou sowieso al jaren mijn idee zijn. Zullen we eens beginnen? Onee dan gaan bestaande energie maatschappijen zeuren, nou die kunnen toch hun verdienmodel verplaatsen in verhuur onderhoud van zonnepanelen , of ben ik nu gek?

Uiteraard kocht shell nog even gauw wat olie van Rusland voor een klein prijsje, om hier met veel winst te verkopen :P ::) Egoistisch gezien een perfecte zet.

En ondertussen vrees ik inderdaad dat jan boerenpummel , het klootjesvolk, wat sowieso niets te zeggen heeft in dit geheel (en verder eigenlijk ook nooit) en gewoon hun familie onderhoud het hardst worden geraakt door de maatregelen.
Door kiara
Kaio schreef: di 08 mar 2022, 12:44 Ik vond het sowieso bizar hoeveel wij afhankelijk zijn in onze energie voorziening van een land dat het niet zo nauw neemt qua mensenrechten etc. Alles om de goedkoopste oplossing. Dacht hetzelfde al over de olympische spelen, serieus waarom in China? Waarom sponsoren we die landen haast blindelings.

Nu lijken we erop terug te komen ::) Echt serieus duh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mogen we met 16 graden in huis gaan zitten :P : https://www.nu.nl/klimaat/6188094/afhan ... mfort.html
En dan les ik dat die Biden die tegenlijkertijd absoluut niet wil ingrijpen oid zegt dat we geen olie/gas af mogen nemen van Rusland, makkelijk praten in Amerika zeg ik dan.
Maar wellicht als lichtpuntje gaan we nu inderdaad eens investeren in duurzame energiebronnen? Ieder nieuw huis, iedere grote verbouwing, verplicht zonnepanelen? Dat zou sowieso al jaren mijn idee zijn. Zullen we eens beginnen? Onee dan gaan bestaande energie maatschappijen zeuren, nou die kunnen toch hun verdienmodel verplaatsen in verhuur onderhoud van zonnepanelen , of ben ik nu gek?

Uiteraard kocht shell nog even gauw wat olie van Rusland voor een klein prijsje, om hier met veel winst te verkopen :P ::) Egoistisch gezien een perfecte zet.

En ondertussen vrees ik inderdaad dat jan boerenpummel , het klootjesvolk, wat sowieso niets te zeggen heeft in dit geheel (en verder eigenlijk ook nooit) en gewoon hun familie onderhoud het hardst worden geraakt door de maatregelen.
Ja Amerika praat makkelijk
Uh waar halen hun het gas vandaan ?

Zonnepanelen heb ik gelukkig maar geen huis zonder gas.
Ik denk ook als ze de toevoer van gas stoppen uit Rusland dat meneertje P nog bozer wordt.

Ik blijf zeggen dat ik het eng vind
Je weet nooit wat ze gaan doen
Ik ga ook lekker poosje van Facebook af en TikTok
Een en al ellende
Door yazzie
Biden wil niet ingrijpen, maar de Westerse landen hier net zo min. En hoe schrijnend de situatie in Oekraïne ook is, ik begrijp het. Nogmaals, echt vreselijk. :'( Maar als wij als Navo één voet op Oekraïense bodem zetten, is het niet de vraag of een kernbom in Europa gaat vallen maar waar. Rotterdam sluit ik niet uit. Dan zitten grote delen van Europa in een situatie die nog vele malen verschrikkelijker is dan wat er nu in de Oekraïne plaatsvindt. Niet alleen nu, maar decennia lang. Dat risico kan en wil geen regeringsleider nemen. Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat Poetin niet bluft met dat dreigement om kernwapens in te zetten. Poetin zal hoe dan ook doorgaan, China blijft zich hier buiten houden, de Navo kan weinig meer dan sancties.

Dus blijft er maar één man over die echt een eind kan maken aan deze oorlogsverschrikkingen en dat is Zelensky zelf. Ter wille van zijn eigen mensen en dan met name die weerloze ouderen en machteloze kinderen, die prachtige steden, de economie, alles in zijn land, hij zal uiteindelijk de meest verstandige moeten zijn. Iets met Salamo... Op deze manier gaat het land en het volk in heel rap tempo volledig kapot. Daarop volgend Europa, met de sancties die dus ook het economische dus sociale leven hier zwaar treffen en daar bovenop alle vluchtelingen. Wat Poetin met de Afghanen en Syriërs via Wit-Rusland niet lukte, lukt dus nu wel.

Zelensky zou kunnen accepteren dat het oostelijk deel van zijn land soeverein gaat worden, daar woedt al acht jaar oorlog. Laat dat aan de pro-Russische separatisten en vang de vluchtelingen uit dat gebied op in het eigen, hopelijk dan weer veilig land. Oekraíne zou een neutrale status kunnen blijven houden, dus geen toetreding tot Navo. Zelf als leider terugtrekken en nieuwe vrije verkiezingen aanbieden. Ja, daarmee kom je Poetin tegemoet en wordt het misschien gezien als zwichten voor Poetin. Maar wat is het alternatief? Als leider zou hij er nu voor moeten zorgen dat zijn volk gevrijwaard wordt van bommen, honger, angst, een toekomstloze toekomst en een volledig vernield landschap. Weken of maanden doorgaan met vechten betekent meer doden, meer slachtoffers voor de rest van hun leven, meer verwoestingen en alleen maar ellende, ellende, ellende, nul vooruitzicht op het 'oude normaal'. Ik denk echt dat Zelensky zelf de macht in handen heeft, al zal hij daarvoor eerst iets moeten gaan verliezen voordat hij vrijheid en veiligheid kan terugwinnen voor zijn eigen volk en het overgebleven eigen land. Dilemma. :-\
Door pearlsofpassion
Poetin gaat echt geen genoegen nemen met dat kleine deel Oekraïne. Daar is het al veel te laat voor. De vraag is eerder of hij bij Oekraïne gaat stoppen.
Door dinky89
kiara schreef: di 08 mar 2022, 13:33 Ik denk ook als ze de toevoer van gas stoppen uit Rusland dat meneertje P nog bozer wordt.
Poetin heeft zelf al gedreigd om de nord stream 1 dicht te gooien en de gaskraan daarmee dicht te draaien. Hij is op dit moment degene die daar aan de knoppen zit.

Ik merk aan mijzelf dat ik heel erg in een spagaat zit qua nieuwsvoorziening. Aan de ene kant wil ik graag weten hoe het zich allemaal aan het ontwikkelen is en wat de laatste stand van zaken is. Aan de andere kant maakt het mij alleen maar verdrietig en machteloos. Wat ook meespeelt is dat ik mij al volledig murw gebeukt voel doordat we net twee jaar coronanieuws achter de rug hebben. Juist nu dat over is merk ik hoe erg ik steeds 'aan' heb gestaan om de actualiteit te volgen. Ook door middel van de liveblogs van de NOS die naadloos over zijn gegaan naar de liveblogs over Oekraïne. Gisteren op televisie kwam ik er ook niet onderuit door de landelijke actiedag en in de auto was het op de radio al niet anders.

Ik probeer dan ook uit zelfbescherming waar mogelijk mijn kop wat in het zand te steken en het nieuws te doseren.
Door Ronald
Ik herken dit. Ik heb al dagen geen nieuws gelezen, gehoord of gezien. Ik draai muziek.

Met al dat coronanieuws was ik al afgehaakt. Ik volgde het niet meer, keek niet meer naar persconferenties.

Dit is vele malen erger, dit raakt de hele wereld als het fout gaat. En toch sluit ik me ervoor af. Ik kan en wil het niet meer volgen, ik word er verdrietig van, emotioneel incontinent en ik kan er weinig tot niets aan doen. Ik help dan wel met kleine dingen, zoals inzamelingen en hulp aan vluchtelingen, maar daar houdt het wel mee op.

Binnenkort misschien beginnen met taallessen geven. Eens kijken of ik het nog kan.
Door yazzie
@ Pop: waarschijnlijk niet maar je zal ergens moeten starten met onderhandelen en blijven praten. Op deze manier doorgaan is geen optie. Wat is het alternatief? Meer wapens in elk geval niet. Dan gaat Europa er sowieso aan. Daar koersen we zo wel op af.
Door Kaio
pearlsofpassion schreef: di 08 mar 2022, 13:59 Poetin gaat echt geen genoegen nemen met dat kleine deel Oekraïne. Daar is het al veel te laat voor. De vraag is eerder of hij bij Oekraïne gaat stoppen.
ja klopt, die gaat voor geheel het land, dat doet ie al.
En die 2e vraag? Hoeveel van die landjes heeft hij de laatste jaren wel niet ingepikt al? En waar stopt ie? De finnen waren ook ooit russen dus! Doe dat er ook maar bij etc. En daar mag de Navo zich ook net mee bemoeien, denk dat die al aardig bovenaan op zijn lijstje staan.....

Wat dat betreft zijn we inderdaad een nieuw pad ingeslagen (of een oud pad?). Of hij nu heel Oekraine inneemt of niet, de verhoudingen tussen de werelddelen zullen blijvend verstoord zijn. Dit draai je niet meer terug. Gewoon echt niet meer.
Door Siberienne
Ronald schreef: di 08 mar 2022, 14:37 Ik herken dit. Ik heb al dagen geen nieuws gelezen, gehoord of gezien. Ik draai muziek.

Met al dat coronanieuws was ik al afgehaakt. Ik volgde het niet meer, keek niet meer naar persconferenties.

Dit is vele malen erger, dit raakt de hele wereld als het fout gaat. En toch sluit ik me ervoor af. Ik kan en wil het niet meer volgen, ik word er verdrietig van, emotioneel incontinent en ik kan er weinig tot niets aan doen. Ik help dan wel met kleine dingen, zoals inzamelingen en hulp aan vluchtelingen, maar daar houdt het wel mee op.

Binnenkort misschien beginnen met taallessen geven. Eens kijken of ik het nog kan.
Ik geef je groot gelijk. Ik check ‘s morgens even of de bom nog niet gevallen is, lees een paar achtergrond stukjes en dan vooral wat items over kanjers zoals jij die proberen te helpen.

En verder richt ik me toch ook op ‘gewoon leven’ want niemand heeft er iets aan als ik huilend in een hoekje zit. Daar wordt de wereld ook niet beter van.
Door pearlsofpassion
yazzie schreef: di 08 mar 2022, 14:40 @ Pop: waarschijnlijk niet maar je zal ergens moeten starten met onderhandelen en blijven praten. Op deze manier doorgaan is geen optie. Wat is het alternatief? Meer wapens in elk geval niet. Dan gaat Europa er sowieso aan. Daar koersen we zo wel op af.
Ze praten op die manier he. Maar waarom vind je dat Oekraïne maar moet toegeven? Ja, hij is zwakker, maar hij is niet begonnen. Moeten ze zich dan maar zo laten opleggen wat te doen door een ander land?

Ik ben het ermee eens dat dat de oorlog wss zou stoppen, maar daar staan wel heel veel opofferingen tegenover. Zo eenvoudig is dat niet.

Ik ben ook wel ergens verbaasd dat ze het gevecht aangaan, maar ik begrijp ook waarom en ik vind dat ze dat zelf mogen beslissen.
Ik vind het best wel moedig ook, vechten voor je idealen en vaderland.
Maar dat het een drama is, dat is duidelijk.
Door pearlsofpassion
Siberienne schreef: di 08 mar 2022, 17:40 Ik geef je groot gelijk. Ik check ‘s morgens even of de bom nog niet gevallen is, lees een paar achtergrond stukjes en dan vooral wat items over kanjers zoals jij die proberen te helpen.

En verder richt ik me toch ook op ‘gewoon leven’ want niemand heeft er iets aan als ik huilend in een hoekje zit. Daar wordt de wereld ook niet beter van.
Ja, idd.
En ik vind het ook irriterend dat er zo de focus gelegd wordt op de energieprijzen. Ja, het is vreselijk hoe erg die gestegen zijn en ik besef dat dat voor veel mensen echt rampen zijn, en dat na corona.
Maar ik ben vooral heel dankbaar dat het hier geen oorlog is. In verhouding met dat zijn die hoge energieprijzen toch wel onbenullig. Moest de oorlog tot hier komen zal er wel niemand meer wakker liggen van wat de olie kost.
En ik vind het dus ook niet correct tov de Oekraïners om daarover te zitten huilen.

Ik vind het trouwens ook vreselijk dat de overheid veel langer dan nodig was miljarden heeft uit gegeven voor testen. Op een bepaald moment bij elk risicocontact 3x.
Bij corona werd er niet aan budgettering gedaan. Maar ivm de energie is er geen ruimte voor belastingverlaging of steun die op iets lijkt. Beseffen ze dan niet dat dit bij arme mensen ook doden kan maken?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door