Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Suzanne schreef: za 12 feb 2022, 12:56 En toch vind ik het loslaten van (vrijwel) alle maatregelen een enorm risico.
Natuurlijk vallen de ziekenhuiscijfers en doden door Omikron op dit moment echt enorm mee. Maar vlak het ziekteverzuim-probleem niet uit! En mensen die door quarantaine ivm zieke huisgenoten niet naar het werk kunnen.
Waar ik vooral heel bang voor ben zijn de lange termijn effecten van het krijgen van Corona. Zelfs als de symptomen op dat moment relatief gering en "griep-achtig" zijn. Las ik nou laatst niet dat de kans op het krijgen van een hartaanval op latere leeftijd als je nu corona hebt gehad vele malen hoger is? Weten misschien een beetje wat Corona nu doet met ons en in de nabije toekomst... maar de gevolgen voor over 10-20-30 jaar?
Ja, dat moeten we zien over 10, 20, 30 jaar. Ik denk overigens dat het virus in het begin behooooorlijk veel agressiever was en meer schade aan heeft gericht als deze variant. Maar joh, we hebben het laatste virus nog niet gezien hoor. En om nou voor altijd in een lockdown te blijven plakken lijkt me ook niet de oplossing.
Ik doe al 2 jaar mijn best om binnen het redelijke alles te doen om besmetting te voorkomen. Als straks alles "los" gaat en iedereen gaat gezellig hutjemutje carnaval vieren...? In alle eerlijkheid.. ik vind dat een doodeng idee ;-( Geen afstand meer hoeven houden? Ik hou mijn hart vast met betrekking tot het aantal besmettingen een goeie 10 a 14 dagen na carnaval.
Voor mezelf heb ik al besloten dat ik op kantoor maar in een aparte ruimte ga zitten .. en ik overweeg serieus om mijn boodschappen te laten bezorgen; of ik ga heel vroeg in de ochtend, laten we zeggen rond 08.00 uur....
Maar waar maak jij je dan persoonlijk zo druk om? Jij hoeft toch niet te gaan carnavallen? Blijf je gewoon lekker thuis, doe je je hondenbuitentrainingen, lekker wandelen en ja, als je dat prettig vindt : laat je je boodschappen bezorgen. Ondertussen neem je lekker een vitamine D en zink supplementje in en wacht je tot het mooi weer wordt. En als je naar de winkel moet, zet je toch gewoon een FPP2 maskertje op? Jij hoeft toch niet te doen wat de rest van NL doet?
Misschien wordt alles losgelaten juist wel om mensen de kans te geven carnaval te vieren. En gaat daarna de boel weer hartstikke dicht.
Nouwww, de wereld draait natuurlijk niet om carnaval. De mensen willen gewoon geen opsluitingen meer dus tenzij er een mutatie komt waar we allemaal serieus van dood gaan vallen: laten mensen zich niet meer opsluiten.
Hoe goed ik ook snap dat sommige mensen heel graag weer veel willen mogen.... het loslaten van alle maatregelen vind ik nu echt een belachelijk idee.. het is, vrees ik, vragen om heel veel problemen.
We gaan het zien. Ik denk van niet. NL wordt wel om de oren geslagen met hun eigen achterlijke bezuinig gedoe in de zorg. Ik hoop dat ze nu een lange termijn plan gaan maken waarbij de zorg weer serieus wordt genomen. Maar vergeet niet: de zorg in de UK is ook niet best geregeld, daar mag ook zo goed als alles weer en daar gaat het relatief prima allemaal. Ja, we moeten even door deze zure appel heen bijten. Ik snap dat je niet besmet wilt raken. Maar voor de gemiddelde gezonde mens kan ie misschien beter nu wel besmet raken, nu Omikron redelijk mild lijkt en je zo vlak na je boostertje nog redelijk wat bescherming hebt. Dan bouw je natuurlijke immuniteit op.
Tijd zal het leren, maar ik ga juist meer maatregelen treffen in plaats van minder als van overheidswege geen beperkingen meer gelden.

Suzanne
Dat mag natuurlijk altijd!
Door Siberienne
Nog even over de 1,5 mtr en het hutje mutje. Die 1,5 mtr is niet alleen geen onbekende vlakbij in de supermarkt. Die 1,5 mtr is ingevoerd om de pandemie af te remmen. Dat houdt dan ook in bij ieder contact tussen mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren, dan is die succesvol.

Dat is een knalharde maatregel die diep ingrijpt in het persoonlijk leven van mensen. Dat betekent namelijk ook dat heel veel normale sociale activiteiten niet door kunnen gaan, bijvoorbeeld omdat lokalen te klein zijn of de aard van de activiteit eist dat je dichter bij elkaar bent.

Het betekent ook dat heel veel kleine steunende gebaren wegvallen alsmede liefkozende. Als je een gezin hebt of familie nabij, dan heb je dat nog. Als je alleenstaand bent of ver van familie woont en iedereen houdt die 1,5 mtr van je, dan is dat een ernstige psychische belasting. De afstand tussen vrienden is toegenomen, hoor ik van mensen om me heen.

‘Hou die 1,5 mtr er maar gewoon in’ is in mijn ogen dan ook geen optie. Te veel mensen ondervinden hier schade van. Jonge mensen die hun sociale netwerk opbouwen, oudere mensen die gezellig samen op een bankje in het park zitten, mensen die in groepen sporten, mensen die een klein restaurantje runnen - en de mensen die daar met vrienden willen gaan eten.

En waarom zouden we het volhouden? Want omicron liet zich er niet door stoppen. De besmettingen in Noorwegen vlogen omhoog, ondanks de lockdown (die nu helemaal opgeheven is). Het aantal opnames in het ziekenhuis daalt alleen maar. De cohortafdelingen zijn opgeheven bij gebrek aan patiënten, er was gisteren 1 nieuwe opname op de IC in het hele land. Voor meeste mensen is Corona op dit moment een verkoudheid of een griepje, zelfs in de verpleeghuizen zijn patiënten er veel minder ziek van.
Door Lizzy
En ik snap best hee dat het in de zorg een puinhoop is met alle personeelsleden die ziek thuis zitten. Ik denk zelf dat we terug moeten naar vroeger, waarbij je gewoon weer naar je werk gaat op het moment dat je je wat beter voelt. En van de quarantaine regels af moeten. Vroeger ging ik ook gewoon naar mijn werk als Leo de griep had. En nee, ik vergelijk corona niet met griep maar ik realiseer me goed dat we zo niet door kunnen. En dan is de vraag of het zinvol is, al die maatregelen om het aantal zieken uit te smeren, wat obviously niet lijkt te werken. Of dat je niet beter met een scherp mes kunt snijden, hop nu allemaal ziek, gauw over de piek en dan weer terug naar "normaal". Nu ettert het ook te lang door, is er ook personeelstekort en wordt iedereen schijtziek van de regeltjes en is dat echt een onhoudbare situatie geworden.
Door Too
Siberienne schreef: zo 13 feb 2022, 08:59 Nog even over de 1,5 mtr en het hutje mutje. Die 1,5 mtr is niet alleen geen onbekende vlakbij in de supermarkt. Die 1,5 mtr is ingevoerd om de pandemie af te remmen. Dat houdt dan ook in bij ieder contact tussen mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren, dan is die succesvol.

Dat is een knalharde maatregel die diep ingrijpt in het persoonlijk leven van mensen. Dat betekent namelijk ook dat heel veel normale sociale activiteiten niet door kunnen gaan, bijvoorbeeld omdat lokalen te klein zijn of de aard van de activiteit eist dat je dichter bij elkaar bent.

Het betekent ook dat heel veel kleine steunende gebaren wegvallen alsmede liefkozende. Als je een gezin hebt of familie nabij, dan heb je dat nog. Als je alleenstaand bent of ver van familie woont en iedereen houdt die 1,5 mtr van je, dan is dat een ernstige psychische belasting. De afstand tussen vrienden is toegenomen, hoor ik van mensen om me heen.

‘Hou die 1,5 mtr er maar gewoon in’ is in mijn ogen dan ook geen optie. Te veel mensen ondervinden hier schade van. Jonge mensen die hun sociale netwerk opbouwen, oudere mensen die gezellig samen op een bankje in het park zitten, mensen die in groepen sporten, mensen die een klein restaurantje runnen - en de mensen die daar met vrienden willen gaan eten.

En waarom zouden we het volhouden? Want omicron liet zich er niet door stoppen. De besmettingen in Noorwegen vlogen omhoog, ondanks de lockdown (die nu helemaal opgeheven is). Het aantal opnames in het ziekenhuis daalt alleen maar. De cohortafdelingen zijn opgeheven bij gebrek aan patiënten, er was gisteren 1 nieuwe opname op de IC in het hele land. Voor meeste mensen is Corona op dit moment een verkoudheid of een griepje, zelfs in de verpleeghuizen zijn patiënten er veel minder ziek van.

Amen!
Door Siberienne
https://www.thelancet.com/journals/lanc ... RmfzIq91vg

‘ The unprecedented level of infection suggests that more than 50% of the world will have been infected with omicron between the end of November, 2021 and the end of March, 2022.1 Although IHME models suggest that global daily SARS-CoV-2 infections have increased by more than 30 times from the end of November, 2021 to Jan 17, 2022, reported COVID-19 cases in this period have only increased by six times.1, 2 Because the proportion of cases that are asymptomatic or mild has increased compared with previous SARS-CoV-2 variants,3, 4 the global infection-detection rate has declined globally from 20% to 5%.1’

Understanding the burden of omicron depends crucially on the proportion of asymptomatic infections. A systematic review based on previous SARS-CoV-2 variants suggested that 40% of infections were asymptomatic.3 Evidence suggests that the proportion of asymptomatic infections is much higher for omicron, perhaps as high as 80–90%

Voor de nerds onder ons die meer willen lezen ;) - uiteraard zitten er onzekerheden in deze data maar toch echt alleszins hoopvol
Oh kijk!
Dat is wat je logischerwijze ook zou verwachten, maar niet vanuit durft te gaan.
Goed hoor.

Ik denk oprecht dat er meer mensen thuis zitten wegens corona met de maatregelen en quarantaineregels, dan als ze alles zouden loslaten. Dan worden er meer mensen besmet maar weinig zitten langer dan 3 dagen thuis. En waarmee is de kous af. Terwijl er nu bergen mensen thuis zitten in afwachting van een testresultaat of omdat ze positief testten, of omdat een huisgenoot positief testte enz...
Dit staat er ook in dat artikel:
Actions to increase SARS-CoV-2 testing, for example, are likely to increase disruption by having more individuals excluded from work or school, but are unlikely to impact the course of the omicron wave. In the era of omicron, I believe that COVID-19 control strategies need to be reset. Given the speed and intensity of the omicron wave, in my view efforts to contact trace seem to be futile.
Door Suzanne
Siberienne schreef: zo 13 feb 2022, 08:59 Nog even over de 1,5 mtr en het hutje mutje. Die 1,5 mtr is niet alleen geen onbekende vlakbij in de supermarkt. Die 1,5 mtr is ingevoerd om de pandemie af te remmen. Dat houdt dan ook in bij ieder contact tussen mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren, dan is die succesvol.

tsja.. ik vind het onbegrijpelijk dat mensen niet zien dat je beter 1,5 meter aan kunt houden. Vrienden kun je prima zien op 1,5 meter en grote evenementen in grotere zalen dus, ik vind het gewoon regelrecht onverantwoord.
En natuurlijk heb ik daar ook last van. Als "iedereen" weer teruggaat naar het oude normaal, dan houdt dat een extra risico in voor diegene die dat niet doen. Als mijn collega's volop carnaval gaan vieren is dat voor mij extra gevaarlijk.
Ik begrijp dat situaties in bijvoorbeeld verpleeghuizen e.d. zoals in de eerste lockdown echt mega-ingrijpend zijn geweest. ik heb dat zelf ervaren. Maar nu er weer dingen kunnen, optredens van entertainers ook daar door kunnen gaan, kan dat toch ook prima als bezoekers 1,5 meter houden? Ouderen die samenkomen op een bankje.. kan OOK prima op anderhalve meter.
Nu wordt vaak geroepen dat mensen extra eenzaam zijn. Dan is dat, in mijn beleving, grotendeels een keuze.
Dat scholen open zijn snap ik, onderwijs is belangrijk. Maar tegelijkertijd vind ik het wel serieus een bron van zorg. Kinderen nemen Corona mee naar huis, waardoor ouders thuis moeten blijven / niet kunnen werken. Ook dat gaat zijn wissel trekken op de economie. Het gaat niet alleen om het ziek worden of de kans op ic-opname.

En nee, het kan niet voor altijd zo blijven. Maar nu is het, in mijn beleving, zeker een fors aantal maanden te vroeg om alles maar los te laten.
Dat is echt, ik blijf erbij, vragen om grote problemen.

Suzanne
Door Siberienne
Suzanne schreef: zo 13 feb 2022, 11:20 tsja.. ik vind het onbegrijpelijk dat mensen niet zien dat je beter 1,5 meter aan kunt houden. Vrienden kun je prima zien op 1,5 meter en grote evenementen in grotere zalen dus, ik vind het gewoon regelrecht onverantwoord.
En natuurlijk heb ik daar ook last van. Als "iedereen" weer teruggaat naar het oude normaal, dan houdt dat een extra risico in voor diegene die dat niet doen. Als mijn collega's volop carnaval gaan vieren is dat voor mij extra gevaarlijk.
Ik begrijp dat situaties in bijvoorbeeld verpleeghuizen e.d. zoals in de eerste lockdown echt mega-ingrijpend zijn geweest. ik heb dat zelf ervaren. Maar nu er weer dingen kunnen, optredens van entertainers ook daar door kunnen gaan, kan dat toch ook prima als bezoekers 1,5 meter houden? Ouderen die samenkomen op een bankje.. kan OOK prima op anderhalve meter.
Nu wordt vaak geroepen dat mensen extra eenzaam zijn. Dan is dat, in mijn beleving, grotendeels een keuze.
Dat scholen open zijn snap ik, onderwijs is belangrijk. Maar tegelijkertijd vind ik het wel serieus een bron van zorg. Kinderen nemen Corona mee naar huis, waardoor ouders thuis moeten blijven / niet kunnen werken. Ook dat gaat zijn wissel trekken op de economie. Het gaat niet alleen om het ziek worden of de kans op ic-opname.

En nee, het kan niet voor altijd zo blijven. Maar nu is het, in mijn beleving, zeker een fors aantal maanden te vroeg om alles maar los te laten.

Suzanne
Zo zeg. Die eenzaamheid is een keuze, dat vind ik best een botte en arrogante opmerking. Google maar eens op lockdown - loneliness - COVID19. Er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan hoe hard sommige groepen geraakt worden door de Corona maatregelen. Ik ken een paar concrete voorbeelden uit mijn omgeving van mensen die door alle restricties in een diepe depressie zijn geland, angststoornissen, anorexia kregen en tot aan zelfmoord aan toe (zoon van een collega, partner van een collega). Het is makkelijk praten in een stabiele omgeving, met je gezin en je werk en netwerk. Maar ga maar eens praten met iemand die op 600 km van thuis net nieuw in de grote stad op 10m2 woont en waarvoor alles online moet gebeuren en die niemand hebben van wie ze een knuffel krijgen (studenten dus, jong volwassenen hebben het heel zwaar door de maatregelen en juist zij hebben nauwelijks last van de infectie zelf).

En onderwijs is zeker belangrijk. Er zijn ook veel kinderen die geen veilig thuis hebben en voor wie de school een veilige haven is.
Door Kaela
Ik vind de 1,5 meter in winkels ed best fijn. Gewoon het besef dat je niet in iemands nek gaat staan hijgen. Mag van mij zo blijven.

Maar bij vrienden en familie? Vreselijk. Ja normaal is het niet zo erg. Maar dan is je beste vriendin ergens verdrietig om en sta je daar op 1,5 meter te hannesen. Dat is vreselijk. Dan heb je een dikke knuffel en een arm om je schouder nodig. Dan is het feit dat je niet bij elkaar mag komen zo’n enorme afbreuk aan wat je samen mens en vrienden maakt.
En toen wij ons grote nieuws aan mijn schoonouders vertelde en ze ons zo graag een dikke knuffel wilden geven (doen ze anders nooit, was een heel bijzonder, warm en intiem moment) en dat je dan tegelijkertijd ook de “oh jee, eng, spannend, mag niet” enz merkt. Ik vind dat echt heel erg.

En nee, de eenzaamheid waar over gesproken wordt is geen keuze. Als je alleenstaand bent, mag je gewoon al 2 jaar bij niemand anders in de buurt komen. Mensen hebben fysieke aanraking nodig, dat is een vaststaand feit. Het is vreselijk om dat te moeten missen, dat heeft verregaande gevolgen. Dus of mensen worden daar letterlijk ziek van, of ze overtreden de regels. En ik snap dat volledig!

Ik zeg daarom: in winkels en horeca enzo, graag een beetje afstand houden. Concerten ed, maakt mij niet uit, dat zijn dingen waar je bewust voor kan kiezen. In huiselijke sfeer: afschaffen die handel. Geef mensen hun leven terug.
Door Too
Suzanne schreef: zo 13 feb 2022, 11:20 Ouderen die samenkomen op een bankje.. kan OOK prima op anderhalve meter.

het hele sociale leven van mensen kan zich prima nog een jaar? op anderhalve meter op een bankje afspelen... echt?

Ik ben héél blij voor je dat je kennelijk niet wat eenzaamheid is en wat het met een mens doet maar wát een gebrek aan empathie laat je hier zien.

Precies daarom zijn de quarantaine- en test voorschriften aangepast zodat niet bij 1 snotneus alles stil komt te liggen of hele gezinnen 6 weken afgesloten van de buitenwereld zijn omdat de een na de ander ziek wordt en voor de anderen de 10dagen telkens weer opnieuw begonnen te tellen ... ook dat verlamt de hele samenleving.

De kinderen NIET naar school heeft trouwens nog wel meer consequenties hoor .. thuisonderwijs gaat niet lekker samen met een baan, kinderen(en hun ouders) vliegen tegen de muren op... en het blijkt nu ook weer dat alle goede bedoelingen ten spijt heel veel kinderen qua resultaten achterlopen.

De keuze voor meer open, minder strenge quarantaine kon men maken omdat er inmiddels heel veel mensen door inenting/booster dan wel herstel een heel veel kleinere kans hebben op ernstig ziekworden én omdat de huidige variant minder heftig uitpakt

Suzanne
Door dinky89
Uit cijfers blijkt ook dat er significant meer zelfmoorden zijn dan normaal. Ook dat is een vorm van oversterfte maar dan als gevolg van de maatregelen. Dat is nog los van alle psychische zorgen en depressies waar de wachttijden voor hulp enorm zijn opgelopen. Ook daar is een overbelasting van zorg dat voor een deel kan worden verzacht door dingen weer mogelijk te maken.
Theater op 1,5 meter is bijvoorbeeld financieel niet rendabel. De 1,5m vasthouden betekent dat theater niet open kan. Dat een enkeling het liever heeft op 1,5m moet niet meer de norm zijn voor iedereen.
Door Too
Het ius natuurlijk ook prima om je eigen grenzen te hanteren .. dus niet naar een (super)markt, winkel, mondkapje op , anderhalve meter maar accepteer ook dat anderen wel meegaan in de ruimte die ze krijgen om weer meer terug naar de oude situatie te gaan.
Door Suzanne
Siberienne schreef: zo 13 feb 2022, 12:03 Zo zeg. Die eenzaamheid is een keuze, dat vind ik best een botte en arrogante opmerking. Google maar eens op lockdown - loneliness - COVID19. Er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan hoe hard sommige groepen geraakt worden door de Corona maatregelen. Ik ken een paar concrete voorbeelden uit mijn omgeving van mensen die door alle restricties in een diepe depressie zijn geland, angststoornissen, anorexia kregen en tot aan zelfmoord aan toe (zoon van een collega, partner van een collega). Het is makkelijk praten in een stabiele omgeving, met je gezin en je werk en netwerk. Maar ga maar eens praten met iemand die op 600 km van thuis net nieuw in de grote stad op 10m2 woont en waarvoor alles online moet gebeuren en die niemand hebben van wie ze een knuffel krijgen (studenten dus, jong volwassenen hebben het heel zwaar door de maatregelen en juist zij hebben nauwelijks last van de infectie zelf).

En onderwijs is zeker belangrijk. Er zijn ook veel kinderen die geen veilig thuis hebben en voor wie de school een veilige haven is.
Ik leef kennelijk in een andere wereld dan. Er zijn toch ik weet niet hoeveel mogelijkheden om gewoon bij elkaar te komen? Ik ken gelukkig geen voorbeelden van mensen die door Corona eenzaam zijn geworden en het is denk ik inderdaad ook niet mijn belevingswereld. Sowieso zie ik weinig mensen, heb ik geen groot sociaal net om mij heen. Knuffelig was ik niet en ben ik niet. Dus tsja... een heel andere belevingswereld dan. Er zijn maar 2 momenten geweest dat ik voor mijn idee last had van de 1,5-meter regel en dat was tijdens uitvaarten van dierbaren. Maar verder, toen ik er eenmaal aan gewend was om echt op die afstand te letten vond ik het alleen maar fijn.
Ook als je op 10 m2 woont kun je toch ommetjes maken, mensen spreken al is dat dan op die 1,5 meter? Online kun je toch ook contacten hebben die waardevol zijn?
Misschien is het echt een gebrek in mijn inlevingsvermogen maar ik zie het niet.. echt niet.

Straks zullen honden-wedstrijden weer doorgaan. Ik kijk ernaar uit en zie ertegenop. Voor mij zijn dat (ook voor Corona) heel veel mensen met heel veel prikkels. Die paar wedstrijden met beperkingen (en regels/richtlijnen) vond ik, zeker achteraf gezien eigenlijk nog wel fijn ook.
Dus hoe het straks kan en gaat... ik ben benieuwd... Natuurlijk kan ik mijn afstand houden.. of het zo gaat werken dat anderen daar aan mee willen werken door dan niet in mijn "zone" te komen... gaan we zien. Daar staat of valt het mee voor mij.

Suzanne
Door Lizzy
Suzanne schreef: zo 13 feb 2022, 11:20 tsja.. ik vind het onbegrijpelijk dat mensen niet zien dat je beter 1,5 meter aan kunt houden. Vrienden kun je prima zien op 1,5 meter en grote evenementen in grotere zalen dus, ik vind het gewoon regelrecht onverantwoord.

Suzanne
Dan ga jij toch de komende weken/maanden lekker thuis werken? En neem je tijdens en carnaval en na carnaval toch vakantie op? Thuiswerken is sowieso veel veiliger. Het verkeer is er de afgelopen 2 jaar ook niet veiliger (en leuker) op geworden, met al die korte lontjes op de weg :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door