Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Suzanne
En toch vind ik het loslaten van (vrijwel) alle maatregelen een enorm risico.
Natuurlijk vallen de ziekenhuiscijfers en doden door Omikron op dit moment echt enorm mee. Maar vlak het ziekteverzuim-probleem niet uit! En mensen die door quarantaine ivm zieke huisgenoten niet naar het werk kunnen.
Waar ik vooral heel bang voor ben zijn de lange termijn effecten van het krijgen van Corona. Zelfs als de symptomen op dat moment relatief gering en "griep-achtig" zijn. Las ik nou laatst niet dat de kans op het krijgen van een hartaanval op latere leeftijd als je nu corona hebt gehad vele malen hoger is? Weten misschien een beetje wat Corona nu doet met ons en in de nabije toekomst... maar de gevolgen voor over 10-20-30 jaar?

Ik doe al 2 jaar mijn best om binnen het redelijke alles te doen om besmetting te voorkomen. Als straks alles "los" gaat en iedereen gaat gezellig hutjemutje carnaval vieren...? In alle eerlijkheid.. ik vind dat een doodeng idee ;-( Geen afstand meer hoeven houden? Ik hou mijn hart vast met betrekking tot het aantal besmettingen een goeie 10 a 14 dagen na carnaval.
Voor mezelf heb ik al besloten dat ik op kantoor maar in een aparte ruimte ga zitten .. en ik overweeg serieus om mijn boodschappen te laten bezorgen; of ik ga heel vroeg in de ochtend, laten we zeggen rond 08.00 uur....

Misschien wordt alles losgelaten juist wel om mensen de kans te geven carnaval te vieren. En gaat daarna de boel weer hartstikke dicht.
Hoe goed ik ook snap dat sommige mensen heel graag weer veel willen mogen.... het loslaten van alle maatregelen vind ik nu echt een belachelijk idee.. het is, vrees ik, vragen om heel veel problemen.

Tijd zal het leren, maar ik ga juist meer maatregelen treffen in plaats van minder als van overheidswege geen beperkingen meer gelden.

Suzanne
Door Siberienne
Nee, de lange termijn effecten van COVID19 weten we niet. Een ding is wel heel waarschijnlijk; dit virus gaat niet meer verdwijnen. Dus gaan mensen er vroeg of laat tegenaan lopen.

De gevolgen van de maatregelen zijn ook groot. Chronische angst en stress, verminderen het afweersysteem en vergroten ook aanzienlijk de kans op hart en vaatziekten op latere leeftijd. Er wordt hier door diverse mensen gewaarschuwd voor een epidemie aan psychische klachten, anorexia bij jongeren is verdrievoudigd, mensen zijn eenzaam en depressief. in België hoor ik getallen van 20% van de mensen die last hebben van angst en depressie.

Wat denk je dat het lange termijn effect op de gezondheid daarvan is? We krijgen nu al twee jaar de boodschap ‘andere mensen zijn gevaarlijk’ wat leidt tot disconnectie. Mensen die niet meer naar de winkel durven, niet meer in het OV, niet meer naar hun werk. Dat is niet ook niet gezond.

En we zitten echt wel in een hele andere situatie dan in de eerdere golven; een milder virus, veel meer mensen die gevaccineerd zijn en meer behandelingsmogelijkheden. Ergens moet er een nieuwe balans komen.
Door Suzanne
Siberienne schreef: za 12 feb 2022, 13:05 Nee, de lange termijn effecten van COVID19 weten we niet. Een ding is wel heel waarschijnlijk; dit virus gaat niet meer verdwijnen. Dus gaan mensen er vroeg of laat tegenaan lopen.

De gevolgen van de maatregelen zijn ook groot. Chronische angst en stress, verminderen het afweersysteem en vergroten ook aanzienlijk de kans op hart en vaatziekten op latere leeftijd. Er wordt hier door diverse mensen gewaarschuwd voor een epidemie aan psychische klachten, anorexia bij jongeren is verdrievoudigd, mensen zijn eenzaam en depressief. in België hoor ik getallen van 20% van de mensen die last hebben van angst en depressie.

Wat denk je dat het lange termijn effect op de gezondheid daarvan is? We krijgen nu al twee jaar de boodschap ‘andere mensen zijn gevaarlijk’ wat leidt tot disconnectie. Mensen die niet meer naar de winkel durven, niet meer in het OV, niet meer naar hun werk. Dat is niet ook niet gezond.

En we zitten echt wel in een hele andere situatie dan in de eerdere golven; een milder virus, veel meer mensen die gevaccineerd zijn en meer behandelingsmogelijkheden. Ergens moet er een nieuwe balans komen.

Misschien dat er inderdaad een nieuwe balans moet komen. Maar, in mijn beleving, dat niet zo abrupt. Dit is, voor mij, ECHT nog niet de tijd om alles maar los te laten. Het kan van mijn perspectief afhangen maar ik denk (met de nadruk op denk) dat die lange termijn effecten van "afstand houden" meevallen. Er zal altijd een groep zijn die ineens niets meer durft te ondernemen, maar ik ben er toch bang voor dat de lichamelijke consequenties van ofwel het hebben doorgemaakt van Corona danwel alle vaccinaties die mensen genomen hebben over een paar decennia nog best heel ernstig kunnen blijken te zijn.

Maar, we gaan het zien en meemaken. Alleen doe ik er zelf idd niet zo aan mee; ik zal mij juist nog voorzichtiger opstellen en zoveel mogelijk afzonderen. Die paar dingen die ik graag met een iets groter gezelschap doe (hondensport) daar moet ik een modus in vinden. Testen vooraf misschien en testen na een dag of 5 en in de tussentijd zoveel mogelijk in "isolatie" (wat gelukkig op kantoor ook goed kan).
Ik ging voor Corona al niet of nauwelijks naar een restaurant, maar nu vind ik dat gewoon echt te link. Festivals of grote evenementen.... onbegrijpelijk als dat door mag gaan. Dan weet je toch gewoon bijna zeker dat daar een grote uitbraak uit volgt? Dat heeft toch ook zijn weerslag op de economie en de gezondheid van mensen?
Er is een koor waar ik graag weer een optreden van zou zien... over een paar maanden is er een openlucht-optreden en ik zou er "een moord voor doen" om daarbij te zijn.. maar als geen 1,5 meter afstand verplicht is.. dan weet ik echt niet of ik dat zo'n goed idee vind om daarbij te zijn.

Ik voorzie echt grote shit all over the place als nu echt alles zomaar in 1 week overboord wordt gesmeten. Voor mij onverantwoord maar ja.... ik heb de wijsheid niet in pacht.

Suzanne
Door Siberienne
Suzanne schreef: za 12 feb 2022, 13:31 Misschien dat er inderdaad een nieuwe balans moet komen. Maar, in mijn beleving, dat niet zo abrupt. Dit is, voor mij, ECHT nog niet de tijd om alles maar los te laten. Het kan van mijn perspectief afhangen maar ik denk (met de nadruk op denk) dat die lange termijn effecten van "afstand houden" meevallen. Er zal altijd een groep zijn die ineens niets meer durft te ondernemen, maar ik ben er toch bang voor dat de lichamelijke consequenties van ofwel het hebben doorgemaakt van Corona danwel alle vaccinaties die mensen genomen hebben over een paar decennia nog best heel ernstig kunnen blijken te zijn.

Maar, we gaan het zien en meemaken. Alleen doe ik er zelf idd niet zo aan mee; ik zal mij juist nog voorzichtiger opstellen en zoveel mogelijk afzonderen. Die paar dingen die ik graag met een iets groter gezelschap doe (hondensport) daar moet ik een modus in vinden. Testen vooraf misschien en testen na een dag of 5 en in de tussentijd zoveel mogelijk in "isolatie" (wat gelukkig op kantoor ook goed kan).
Ik ging voor Corona al niet of nauwelijks naar een restaurant, maar nu vind ik dat gewoon echt te link. Festivals of grote evenementen.... onbegrijpelijk als dat door mag gaan. Dan weet je toch gewoon bijna zeker dat daar een grote uitbraak uit volgt? Dat heeft toch ook zijn weerslag op de economie en de gezondheid van mensen?
Er is een koor waar ik graag weer een optreden van zou zien... over een paar maanden is er een openlucht-optreden en ik zou er "een moord voor doen" om daarbij te zijn.. maar als geen 1,5 meter afstand verplicht is.. dan weet ik echt niet of ik dat zo'n goed idee vind om daarbij te zijn.

Ik voorzie echt grote shit all over the place als nu echt alles zomaar in 1 week overboord wordt gesmeten. Voor mij onverantwoord maar ja.... ik heb de wijsheid niet in pacht.

Suzanne
Je gaat een Corona besmetting niet voorkomen, op termijn. En er zal best een groep zijn met langere termijn bijwerkingen. Die zijn er ook bij influenza, baby’s met RS, Q-koorts, Epstein Barr virus noem het maar op. We kunnen niet alles controleren en voorkomen. En ik denk serieus dat de gezondheidseffecten van de krampachtige houding tot de medemens die jij beschrijft, niet onderschat moeten worden. Angst voor contact kan ook leiden tot langdurig verhoogde cortisol spiegels en op lange termijn tot uitputting en slechtere gezondheid.

Een openlucht optreden over een paar maanden? Zou ik zo doen! Risico op besmetting is daar al zo veel lager dan binnen. Zelfs na de F1 in Zandvoort waren er toch nauwelijks besmettingen? Als ik dit lees denk ik, je bent jezelf wel heel veel aan het ontzeggen van dingen die het leven leuk maken, zoals muziek, sociaal contact, je honden sport, eens lekker ergens uit eten. Wanneer zou voor jou het moment dan komen dat het wel acceptabel is om een flinke griep te krijgen?

We leven, en een keer gaan we dood. En er zijn veel dingen die dat beïnvloeden en daar hebben we niet altijd controle over. Alles nu alleen maar schuiven op het voorkomen van een besmetting met één virus... (nou weet ik natuurlijk niet of jij gevaccineerd bent, hoe oud je bent en of je onderliggende ziektes hebt natuurlijk, dus er zitten nuances in).

((((Of dit nu het juiste moment is, de tijd zal het leren. Hier in Noorwegen denk ik dat het wel kan maar ik ken de NL situatie niet meer goed genoeg. ))))
Siberienne schreef: za 12 feb 2022, 12:17 Waardoor omicron besmettelijker is, is nog niet duidelijk. Langer airborn? Wat bedoel je dan met langer? Dat meer airborn werd geroepen, maar daarvoor is het bewijs in ieder geval flinterdun. Er zijn nog een aantal meer factoren genoemd, zoals affiniteit voor de receptor, het feit dat het virus niet alleen via de acereceptor de cel in komt maar ook via andere receptoren juist cellen in de bovenste luchtwegen kan infecteren (en misschien huis besmetting via de oog slijmvliezen een rol speelt, in Noorwegen gaat nu een studie lopen of brildragers een kleiner risico lopen), de immune escape etc. Maar kort samengevat: dat is eigenlijk gewoon nog onduidelijk.

Hier zijn de regels ook gelijk hoor, voor de verschillende voorstellingen maar de kans dat een zanger positief is, is natuurlijk statistisch gezien wel kleiner dan de kans dat er iemand in het publiek positief is. Dus dat je daar gelijke regels voor maakt, vind ik niet zo raar. Je kunt nu eenmaal niet alles voorkomen.

Uitzonderingen bestaan altijd, wat bij jou in het gezin gebeurt kan, de incubatie tijd kan 14 dagen zijn en wij zien ook dat soort gevallen. Dat is het verschil tussen gemiddelden, medianen en individuele gevallen. Of dat toeval is? Ik weet niet of je het zo moet noemen, maar ik denk dat beleid toch vooral gemaakt (moet) worden op "grote gemene deler' en de gegevens die er zijn. Dat doen we altijd al in de infectiepreventie want anders komt je precies op hetgeen waar jij tegen ageert: als je op de nullijn gaat zitten, maak je het onmogelijk. De vraag is, waar leg je de grens, bij 50%, 75%, 90%? Bij een studie uit Nederland en Spanje lag 75-80% binnen die 5 dagen, dus als je contacten 5 dagen thuis laat blijven, vang je 75% van de secundaire gevallen op. Als je dan ook nog eens mensen op het hart drukt dat ze, als ze symptomen ontwikkelen binnen 14 dagen, ze zichzelf testen en thuis blijven, heb je een aardig risico reductie te pakken op grotere schaal. Want dat is het he, je zet niet in op nul, maar op wat is een zodanige reductie van het risico dat het acceptabel is. Dan kan je niet op incidenten zeggen "zie je wel het is onzinnig want het kan ook anders verlopen". (Dat zijn discussies die we intern bij infectiepreventie in de ziekenhuizen gewend zijn te voeren, wat is acceptabel en wat niet, ik verschil nogal eens van mening met mijn Noorse chef omdat hij veel meer uit gaat van 'dit is een mogelijke manier van overdracht' terwijl ik veel vaker denk 'maar is dit nou ook waarschijnlijk dat het gebeurt en wat zijn de kosten ervan).

Over dat positief testen later in het verloop: ik snap niet helemaal hoe je dat bedoelt? Ik heb het over antigeen testen en niet de PCR. En ja, dat zijn mensen die met de zelftest negatief testen, het nog eens overdoen en dan positief. Of - bij onze eigen testpolikliniek - mensen die negatief testen met de antigeen test en dan wel een positieve PCR hebben en dat lijken we vaker te zien met delta dan met omicron. Wij hebben meestal geen problemen met toegang tot testen, dus die zijn vaak op dezelfde dag afgenomen)
Ok, duidelijk. Uiteraard moet je beleid maken op algemene regels. Dat stukje van mij was ook niet echt kritiek op het beleid. Dat stukje niet. :biggrin2: dat waren gewoon eigen ervaringen.

Maar ik blijf erbij dat ik de bezetting in een voetbalstadion van 70% naar 80% brengen onzin vind. Aan 80% zit je nog steeds gewoon dicht bij elkaar, met hier en daar een lege plek. Maar ze brullen toch in elkaar nek en springen bij elke kans recht.
Soms worden maatregelen gewoon behouden om ze te behouden, heb ik de indruk. Voor 'het groepsgevoel' zeggen de politici dan.
En ik vraag me dus af waarom het nog nodig is.
dinky89 schreef: za 12 feb 2022, 12:30 Dat vind ik ook best veel. In Nederland zijn het gemiddeld zo'n 8 corona doden per dag.
Maar in Nederland werden van in het begin enkel bevestigde gevallen in die sterftecijfers opgenomen. Dat was in het begin zeker een onderschatting.

België doet net het omgekeerde. Alles wat evt corona zou kunnen zijn wordt onder corona geschaard. Dus iemand die aan kanker sterft maar ook corona heeft (of nog positief test door een besmetting weken eerder) , wordt een coronaoverlijden. Net als iedereen die met een luchtweginfectie sterft maar niet getest werd. Gebeurt wss nog maar weinig, maar ik weet vb dat als een kind in symptomen krijgt in een kinderdagverblijf waar er geweten besmettingen zijn, en dat kind wordt niet getest, dat het wel als een bevestigd geval geregistreerd wordt. Het is dus positief, tenzij het tegendeel bewezen is. Staat gewoon zo op de infosite van de overheid.

En als ik het goed zie in de cijfers dan zitten jullie in NL nog niet op de piek van besmettingen nog ziekenhuisopnames. Beide stijgen nog. Dat is echt van belang.
De piek van overlijdens komt daar nog na. In België zitten we wel al over die piek.

Zolang de piek van ziekenhuisopnames niet bereikt is, zou ik als NL zijnde ook niet alles los gooien. Anders is die vorige lockdown ook compleet nutteloos geweest he..
Siberienne schreef: za 12 feb 2022, 13:05 Nee, de lange termijn effecten van COVID19 weten we niet. Een ding is wel heel waarschijnlijk; dit virus gaat niet meer verdwijnen. Dus gaan mensen er vroeg of laat tegenaan lopen.

Dit dus. :)
Jij kan het zoveel rustiger en logischer neerschrijven. :biggrin2:
Door Suzanne
Siberienne schreef: za 12 feb 2022, 13:56 Je gaat een Corona besmetting niet voorkomen, op termijn. En er zal best een groep zijn met langere termijn bijwerkingen. Die zijn er ook bij influenza, baby’s met RS, Q-koorts, Epstein Barr virus noem het maar op. We kunnen niet alles controleren en voorkomen. En ik denk serieus dat de gezondheidseffecten van de krampachtige houding tot de medemens die jij beschrijft, niet onderschat moeten worden. Angst voor contact kan ook leiden tot langdurig verhoogde cortisol spiegels en op lange termijn tot uitputting en slechtere gezondheid.

Een openlucht optreden over een paar maanden? Zou ik zo doen! Risico op besmetting is daar al zo veel lager dan binnen. Zelfs na de F1 in Zandvoort waren er toch nauwelijks besmettingen? Als ik dit lees denk ik, je bent jezelf wel heel veel aan het ontzeggen van dingen die het leven leuk maken, zoals muziek, sociaal contact, je honden sport, eens lekker ergens uit eten. Wanneer zou voor jou het moment dan komen dat het wel acceptabel is om een flinke griep te krijgen?

We leven, en een keer gaan we dood. En er zijn veel dingen die dat beïnvloeden en daar hebben we niet altijd controle over. Alles nu alleen maar schuiven op het voorkomen van een besmetting met één virus... (nou weet ik natuurlijk niet of jij gevaccineerd bent, hoe oud je bent en of je onderliggende ziektes hebt natuurlijk, dus er zitten nuances in).

((((Of dit nu het juiste moment is, de tijd zal het leren. Hier in Noorwegen denk ik dat het wel kan maar ik ken de NL situatie niet meer goed genoeg. ))))

Tsja.. ik val 2 x in de risico-groep. Kans is groot dat ik op zijn minst in het ziekenhuis terecht kom.. of erger. En ik acht de kans op langdurige nevenschade echt heel groot.
ik ontzeg mijzelf niet zo heel veel. Ja, ik mis het hondensporten maar dat was dan voornamelijk omdat het niet doorging. Nu zal dat wel weer zo zijn maar als dat zonder maatregelen als QR-code en 1,5 meter is, weet ik eigenlijk niet of ik me daar lekker bij voel. Afhankelijk van hoe en wat heb je dus best kans dat ik niet ga, ook al "mag en kan" het allemaal weer.
En ik vind het idd best link om in grote gezelschappen naast elkaar te zitten, ook al is dat in de open lucht.
Die 1,5 meter afstand vind ik eigenlijk nog zo gek niet; ik ben daar best aan gewend en zie het niet zo zitten dat we straks in zoiets simpels als de supermarkt die afstand ook loslaten. ER zijn maar weinig momenten dat ik echt dichter bij iemand wil zijn dan 1,5 meter, dat mag voor mij eigenlijk best een blijvertje zijn.

Uit eten ging ik toch al zelden tot nooit, daar mis ik niets aan.

Het is geen "flinke griep"... zeker niet met de kansen op al die (latere) bijwerkingen. Dat "hutjemutje".. het hoeft voor mij echt niet meer!

Suzanne
Door Kaio
pearlsofpassion schreef: za 12 feb 2022, 16:52 Maar in Nederland werden van in het begin enkel bevestigde gevallen in die sterftecijfers opgenomen. Dat was in het begin zeker een onderschatting.

België doet net het omgekeerde. Alles wat evt corona zou kunnen zijn wordt onder corona geschaard. Dus iemand die aan kanker sterft maar ook corona heeft (of nog positief test door een besmetting weken eerder) , wordt een coronaoverlijden. Net als iedereen die met een luchtweginfectie sterft maar niet getest werd. Gebeurt wss nog maar weinig, maar ik weet vb dat als een kind in symptomen krijgt in een kinderdagverblijf waar er geweten besmettingen zijn, en dat kind wordt niet getest, dat het wel als een bevestigd geval geregistreerd wordt. Het is dus positief, tenzij het tegendeel bewezen is. Staat gewoon zo op de infosite van de overheid.

En als ik het goed zie in de cijfers dan zitten jullie in NL nog niet op de piek van besmettingen nog ziekenhuisopnames. Beide stijgen nog. Dat is echt van belang.
De piek van overlijdens komt daar nog na. In België zitten we wel al over die piek.

Zolang de piek van ziekenhuisopnames niet bereikt is, zou ik als NL zijnde ook niet alles los gooien. Anders is die vorige lockdown ook compleet nutteloos geweest he..
Nou de ziekenhuiscijfers dalen als ik het goed heb in NL ook. Dus wat dat betreft en dat andere : dat vind ik sowieso, aangezien Japie & co voor hun berekeningen Delta modellen gebruikten.... ::) :biggrin2:
Door Kaio
Suzanne schreef: za 12 feb 2022, 17:13 Tsja.. ik val 2 x in de risico-groep. Kans is groot dat ik op zijn minst in het ziekenhuis terecht kom.. of erger. En ik acht de kans op langdurige nevenschade echt heel groot.
ik ontzeg mijzelf niet zo heel veel. Ja, ik mis het hondensporten maar dat was dan voornamelijk omdat het niet doorging. Nu zal dat wel weer zo zijn maar als dat zonder maatregelen als QR-code en 1,5 meter is, weet ik eigenlijk niet of ik me daar lekker bij voel. Afhankelijk van hoe en wat heb je dus best kans dat ik niet ga, ook al "mag en kan" het allemaal weer.
En ik vind het idd best link om in grote gezelschappen naast elkaar te zitten, ook al is dat in de open lucht.
Die 1,5 meter afstand vind ik eigenlijk nog zo gek niet; ik ben daar best aan gewend en zie het niet zo zitten dat we straks in zoiets simpels als de supermarkt die afstand ook loslaten. ER zijn maar weinig momenten dat ik echt dichter bij iemand wil zijn dan 1,5 meter, dat mag voor mij eigenlijk best een blijvertje zijn.

Uit eten ging ik toch al zelden tot nooit, daar mis ik niets aan.

Het is geen "flinke griep"... zeker niet met de kansen op al die (latere) bijwerkingen. Dat "hutjemutje".. het hoeft voor mij echt niet meer!

Suzanne
Ik snap dat je voorzichtig bent in jou situatie en dat zul je wellicht met een zware griepgolf ook moeten zijn. Ik ken ook mensen met auto-immuum ziektes die er altijd rekening mee moeten houden.
En het kan zijn dat jijzelf ook niet zo veel mist met de maatregelen, maar heel veel anderen wel. En voor een deel staat het ook hun ontwikkeling in de weg. Dat soort zaken moeten we echt niet onderschatten. Zo zijn er best een hoop te noemen onderhand. Psychische schade bijv zal je je hele leven ook bij blijven, het kan wel beter gaan maar kans op het weer te krijgen is bijv groter als je al eenmaal zoiets heb doorgemaakt. Mensen die hun dromen aan duigen hebben zien vallen (eigen bedrijven) Ook niet te onderschatten. En voor sommige ogf eigenlijk heel veel mensen is muziek, dansen, sporten etc heel veel plezier, dat maakt ze weerbaarder tegen van alles. Niet te onderschatten, kun je alleen niet zo makkelijk cijfertjes uit de hoed voor toveren.
Tja 1,5 meter afstand, van sommige mensen mag zelfs meer :biggrin2: ;D
Kaio schreef: za 12 feb 2022, 17:24 Nou de ziekenhuiscijfers dalen als ik het goed heb in NL ook. Dus wat dat betreft en dat andere : dat vind ik sowieso, aangezien Japie & co voor hun berekeningen Delta modellen gebruikten.... ::) :biggrin2:
Oh ja, ik zie het.
Maar die grafieken doen erg gek.. :???:
En de besmettingen stijgen wel nog? Of niet... Want op 7 febr staat er daar plots een piek van 5x zo hoog als de rest. En er staan ook waarschuwingen dat de cijfers momenteel slecht doorgegeven worden. Ik kan er niet zo goed aan uit wat er nu juist gebeurt bij jullie qua cijfers moet ik zeggen. Zou kunnen dat er idd een daling in zit.

Lijkt me alleszinds toch ook een beetje voorbarig om daar nu al grote beslissingen op te baseren.
Door Kaio
oh joh lees net dat je hier in Duitsland dus eerst via een officiële sneltest locatie een positieve resultaat moet hebben alvorens je nog überhaubt een PCR test mag laten doen.

eh ik dacht dat je die sneltestlocaties niet mocht bezoeken met klachten :g: Eh blijkbaar wel of zo , oh was weer iets veranderd wat ik niet bij kon houden meer blijkbaar :P
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: za 12 feb 2022, 17:46 Oh ja, ik zie het.
En de besmettingen stijgen wel nog? Of niet... Want op 7 febr staat er daar plots een piek van 5x zo hoog als de rest. En er staan ook waarschuwingen dat de cijfers momenteel slecht doorgegeven worden. Ik kan er niet zo goed aan uit wat er nu juist gebeurt bij jullie qua cijfers moet ik zeggen. Zou kunnen dat er idd een daling in zit.

Lijkt me alleszinds toch ook een beetje voorbarig om daar nu al grote beslissingen op te baseren.
Ik weet niet meer alles van de Nederlandse cijfers maar aangezien het testbeleid behoorlijk is veranderd en men ook aan het proberen is de ziekenhuis cijfers duidelijk te krijgen, namelijk door het verschil te maken tussen opgenomen met en door Corona, zijn de cijfers wat lastiger te vergelijken. Maar het aantal opnames door Corona neemt af en het aantal IC opnames ook.
Door dinky89
pearlsofpassion schreef: za 12 feb 2022, 17:46 Oh ja, ik zie het.

Feitelijk komt het er op neer dat de overheid nu eigenlijk toegeeft dat ze te pessimistisch waren en de lockdown eigenlijk niet nodig was geweest. Dat is ook wat ze nu corrigeren door wat ze zien in andere landen. Bovendien zien ze dat ondanks de hoge besmettingen de ziekenhuis cijfers niet erg stijgen.
Klopt dat er laatst correctie is geweest in de cijfers. De besmettingen vanuit de teststraten van de GGD worden doorgegeven aan het RIVM die de cijfers publiceren. Daar zat tussen dat dossier werd aangemaakt voor bron en contactonderzoek en door het hoge aantal besmettingen liep dat systeem vast. Daardoor zat daarin achterstand tussen de cijfers van de GGD die de test afneemt en het RIVM die de cijfers publiceren. Nu is die tussenstap er uit waardoor de achterstand in 1 keer is doorgegeven.
Vergelijkbaar met de ziekenhuizen waar ene ziekenhuis alle patiënten met corona doorgaf en andere alleen patiënten die door corona in ziekenhuis kwamen. Nu is dat recht getrokken en worden door alle ziekenhuizen alle patiënten met corona nu doorgegeven waardoor je stijging had wat dus correctie is.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: za 12 feb 2022, 16:47 Ok, duidelijk. Uiteraard moet je beleid maken op algemene regels. Dat stukje van mij was ook niet echt kritiek op het beleid. Dat stukje niet. :biggrin2: dat waren gewoon eigen ervaringen.

Maar ik blijf erbij dat ik de bezetting in een voetbalstadion van 70% naar 80% brengen onzin vind. Aan 80% zit je nog steeds gewoon dicht bij elkaar, met hier en daar een lege plek. Maar ze brullen toch in elkaar nek en springen bij elke kans recht.
Soms worden maatregelen gewoon behouden om ze te behouden, heb ik de indruk. Voor 'het groepsgevoel' zeggen de politici dan.
En ik vraag me dus af waarom het nog nodig is.
Dat nut zie ik ook niet nee ...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door