Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door RenédH
Donderdag tijdens de avondwandeling (ongeveer 22:30) gaf Ian een groot gedeelte van zijn maaltijd (17:00) over. Zijn ontlasting was brij-achtig (het zachts sinds we 2 weken geleden met Giardex/Gastro zijn begonnen).
In de uren daarna gaf hij nog 8 keer over: steeds minder, de laatste keer waren het een paar druppeltjes helder vocht.
Verder was Ian duidelijk niet lekker, sloom, veel sneller rustig liggen dan normaal.
In de loop van de nacht ging het langzaam beter: een korte zittende, kwispel begroeting rond 2:30 en rond 7:00 kwam hij bij mij op de bank liggen.

Vrijdag
's morgens hebben we hem een klein beetje kvv gegeven (1/5 van z'n normale maaltijd), dat at hij op. Na de (veel kortere) ochtendwandeling wilde hij nieuw eten niet.
DA kon niets geks vinden: hart en longen klonken perfect, darmen niet onrustig, buik was soepel.
Hij is iets te zwaar: 7 kilo (heel verschil met de 4,5/5 kilo van een half jaar geleden toen we hem kregen).
Conclusie: misselijk, in de gaten houden, mogelijk binnenkort nog een keer testen op Giardia (aangezien we dat "niet met echte middelen bestrijden" ::) )
Hij heeft Metomotyl geinjecteerd gekregen en we "kregen" Emeprid en probiotica (PPVD FORTIFLORA CANINE) mee.

Veel slapen, rustiger dan normaal. Weinig drinken. Zelfs geen aandringen op spelen.
Tijdens de middag wandeling heeft hij nog een keer ontlasting gehad: zachte brij, licht(er) van kleur.
Normaal rent hij na de wandeling naar de keuken om eten te krijgen, hij had wel belangstelling, maar at niets.
Later heb ik er een lepel kefir over gedaan en toen at hij het wel op. Vannacht is het geheel er weer uitgekomen :(

Vandaag:
Ook vanmorgen geen interesse in het eten. Tijdens de (verder normale) wandeling was hij wel (weer) op zoek naar snacks ( :shit: )
De Emeprid is vloeibaar en kun je "gewoon met een spuitje in zijn bek geven" (DA heeft geen ervaring met JRT's denk ik...), maar daar heeft meneer geen zin in (natuurlijk). Met een paar gedroogde 'paardentrainers' ( :???: ) heeft hij in ieder geval een deal naar binnengekregen.
Hij is wel weer iets levendiger. Heeft zojuist weer even gespeeld met de ballen (dat gaat héél fanatiek).

De vragen :):
- De KVV van de afgelopen dagen was geit. Nieuw sinds de laatste bestelling, maar hij had al 7 dagen gehad (4 dagen en nu 3 dagen achter elkaar) zonder problemen. Zou het kunnen dat hij nu niet wil, omdat hij het koppelt aan het overgeven? (of denk ik teveel menselijk?)
- Ik heb nog rund, kip en kwartel (KVV), sardines en eendagskuikens in de vriezer. Ik denk dat het een goed idee is om iets anders aan te bieden, maar wat is in deze het handigst?
- I.v.m. de giardia heb ik begrepen dat (in eerste instantie) probiotica niet aan te bevelen is. Hoe kan ik dat in dit geval zien?
- Na hoeveel tijd 'moet' Ian weer gaan eten? In hoeverre kan ik ervan uit gaan dat hij dat 'vanzelf' weer gaat doen als hij honger krijgt? (ik had verwacht dat hij na een dag al wel chagrijnig zou zijn)
- Iemand nog tips voor het toedienen van de emeprid?

Alvast bedankt!
René
RenédH schreef: za 15 jan 2022, 14:06 Donderdag tijdens de avondwandeling (ongeveer 22:30) gaf Ian een groot gedeelte van zijn maaltijd (17:00) over. Zijn ontlasting was brij-achtig (het zachts sinds we 2 weken geleden met Giardex/Gastro zijn begonnen).
In de uren daarna gaf hij nog 8 keer over: steeds minder, de laatste keer waren het een paar druppeltjes helder vocht.
Verder was Ian duidelijk niet lekker, sloom, veel sneller rustig liggen dan normaal.
In de loop van de nacht ging het langzaam beter: een korte zittende, kwispel begroeting rond 2:30 en rond 7:00 kwam hij bij mij op de bank liggen.

Vrijdag
's morgens hebben we hem een klein beetje kvv gegeven (1/5 van z'n normale maaltijd), dat at hij op. Na de (veel kortere) ochtendwandeling wilde hij nieuw eten niet.
DA kon niets geks vinden: hart en longen klonken perfect, darmen niet onrustig, buik was soepel.
Hij is iets te zwaar: 7 kilo (heel verschil met de 4,5/5 kilo van een half jaar geleden toen we hem kregen).
Conclusie: misselijk, in de gaten houden, mogelijk binnenkort nog een keer testen op Giardia (aangezien we dat "niet met echte middelen bestrijden" ::) )
Hij heeft Metomotyl geinjecteerd gekregen en we "kregen" Emeprid en probiotica (PPVD FORTIFLORA CANINE) mee.

Veel slapen, rustiger dan normaal. Weinig drinken. Zelfs geen aandringen op spelen.
Tijdens de middag wandeling heeft hij nog een keer ontlasting gehad: zachte brij, licht(er) van kleur.
Normaal rent hij na de wandeling naar de keuken om eten te krijgen, hij had wel belangstelling, maar at niets.
Later heb ik er een lepel kefir over gedaan en toen at hij het wel op. Vannacht is het geheel er weer uitgekomen :(

Vandaag:
Ook vanmorgen geen interesse in het eten. Tijdens de (verder normale) wandeling was hij wel (weer) op zoek naar snacks ( :shit: )
De Emeprid is vloeibaar en kun je "gewoon met een spuitje in zijn bek geven" (DA heeft geen ervaring met JRT's denk ik...), maar daar heeft meneer geen zin in (natuurlijk). Met een paar gedroogde 'paardentrainers' ( :???: ) heeft hij in ieder geval een deal naar binnengekregen.
Hij is wel weer iets levendiger. Heeft zojuist weer even gespeeld met de ballen (dat gaat héél fanatiek).
Getsie, wat een ellende allemaal! In welke regio woon je trouwens? In de regio Zoetermeer gaat er een virus rond. Braken en diarree. Sinds half december.
De vragen :):
- De KVV van de afgelopen dagen was geit. Nieuw sinds de laatste bestelling, maar hij had al 7 dagen gehad (4 dagen en nu 3 dagen achter elkaar) zonder problemen. Zou het kunnen dat hij nu niet wil, omdat hij het koppelt aan het overgeven? (of denk ik teveel menselijk?)
Ik heb dit vaker van mensen gehoord. En honden zijn slim. Dus ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Bovendien is geit best pittig verteerbaar dus je idee om wat anders te geven is wel slim denk ik.
- Ik heb nog rund, kip en kwartel (KVV), sardines en eendagskuikens in de vriezer. Ik denk dat het een goed idee is om iets anders aan te bieden, maar wat is in deze het handigst?
Is de kwartel KVV? Dan gaf ik die.
- I.v.m. de giardia heb ik begrepen dat (in eerste instantie) probiotica niet aan te bevelen is. Hoe kan ik dat in dit geval zien?
Ja. Dat weet ik dus ook niet. Sommige therapeuten zeggen dat je het in bepaalde stadia van giardia niet moet geven. In welke dat zijn: daar zijn ze dan niet heel duidelijk over. Ik ben het Sjoerd op een gegeven moment wel gaan geven. Als je wilt weten hoe dat precies zit: kan ik je aanbevelen contact op te nemen met Diana Sari.
- Na hoeveel tijd 'moet' Ian weer gaan eten? In hoeverre kan ik ervan uit gaan dat hij dat 'vanzelf' weer gaat doen als hij honger krijgt? (ik had verwacht dat hij na een dag al wel chagrijnig zou zijn)
Nou, dat ligt er een beetje aan hoe erg hij het te pakken heeft... Ik zou zeggen: als ie maar drinkt. En dan moet ie morgen of overmorgen wel weer gaan eten. Maar ik heb hier een ziek hondje gehad die twee weken vrijwel niet heeft gegeten dus van niet eten gaan ze niet direct dood. Niet drinken is nu wel gevaarlijk.
- Iemand nog tips voor het toedienen van de emeprid?
Ik ben van de houtgreep methode dus daar heb je weinig aan..... Ik hoop op betere tips!

Sterkte René, met hem!
Dankjewel weer Lizzy!

Ik woon in Houten. Ik heb geen andere hondeneigenaren gehoord over een virus. En ik zou verwachten dat de DA daar iets over zou zeggen als ik met dit verhaal daar kom...

De geit is afgevoerd ;)

De kwartel is inderdaad KVV, maar ik heb ondertussen de rund en de kip geportioneerd. Ian mag de glazen snijplank altijd aflikken en dat deed hij vanmiddag met gebruikelijk enthousiasme. De tweede ronde (van kip) ging ook de emeprid die ik erop had gespoten met smaak naar binnen.

Net weer wezen wandelen en dat gaat gewoon normaal. Hij had ontlasting en dat voelde en zag er (voor zover ik dat kan beoordelen) goed uit, gewoon stevig.

En hij heeft weer iets (40 gram kip) gegeten. Hij leek wel meer te willen. Dus dat lijkt de goede kant op te gaan. Nu hopen dat het er niet alsnog uit komt.

Probiotica ga ik me dan nog even verder op inlezen en laat ik nu nog even achterwege.

De houtgreep methode is wat mij betreft de laatste optie (en daar ben ik op dit moment nog niet wanhopig genoeg voor). Dus als iemand anders nog tips heeft :D

De 'paniek status' is weer uitgeschakeld, Ian doet het weer bijna normaal.
Houdgreep met snoepje erachteraan is vaak minder een probleem of juist een positievere ervaring voor het dier dan z'n eten 'verknoeien'.
Just saying. ;)
Geef hem er wel iets achter om een eventuele slechte smaak uit z'n mond te krijgen.

Ik zou wel vermijden om het in z'n normale eten te doen. Zoek iets dat ie heel lekker vind om het in te doen en geef het apart.
Ik zou het spuitje, zonder dat er Emeprid in zit, insmeren met iets lekkers (leverpastei, pindakaas, iets wat kleeft) en hem dat voor zijn neus houden. Zodra hij het aflikt, koppelen aan een woord ('Mund auf', zeg ik bij onze Lupi). Dat een paar keer doen, totdat hij het spuitje bij wijze van spreken wil opeten terwijl je het nog vasthoudt. Zodra het in zijn mond zit, leegspuiten en onmiddellijk erachteraan iets ver-schrik-ke-lijk lekkers geven, zodat hij zich niet eens realiseert dat hij daarnet iets yukkiebah heeft doorgeslikt. Nog een paar keer het spuitje met lekkers laten aflikken (zonder dat er iets in de spuit zit, en dus zonder dat je het leegspuit), zodat hij er een positieve associatie aan overhoudt.

Misschien dat het zo lukt?
PoP en Anne: hartelijk dank voor jullie tips.

Aan het door zijn eigen eten doen heb ik me gisteren al schuldig gemaakt :-[ Vandaag een aantal 'trainers' klein gemaakt en gemengd met de Emeprid. Dat ging er, misschien niet helemaal, maar goed in. Toe een 'onbesmette' trainer.

Het spuitje lekker maken lijkt me ook een hele goede. Die ga ik onthouden voor de volgende keer (die hopelijk nog heel lang op zich laat wachten).

Ian heeft vanmiddag weer normaal gegeten en gaat helemaal de goede kant op!
Fijn dat het weer beter gaat :)
En ja , vloeibare medicatie en terriers ::)
Ik vraag ,als het kan tabletten
De juffrouw hier is bv dol op smeerworst
Als ik haar medicatie moet geven begin ik met een heel klein beetje smeerworst , waar nog geen medicatie in verstopt zit
Ze kijkt me dan aan van ,joh is dit alles
Dan krijgt ze later een flink bolletje met fijngemalen tabletten . Uiteraard ziet ze niet wat ik met de smeerworst doe . Dat hebben ze direct in de gaten en dan kun je het vergeten . Ik moest een tijdje oren druppelen bv . Inmiddels lang geleden , maar als ze mij met een soortgelijke flacon ziet smeert ze m gelijk de bench in :biggrin2: dan kan je me niet zo maar pakken .

Zo had ik eens geen smeerworst in huis , dus de meds door haar eten , flink gemengd met pens . Vaak lukt het dan wel . Nou , mooi niet . Ik sla mijn maaltijd vandaag maar over . Vieze zooi door mijn eten :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door