Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
pearlsofpassion schreef: do 30 dec 2021, 10:46 Hoezo meer kans op hartziekten bij Moderna? Waar heb je dat vandaan?
Ik vind enkel absolute aantallen, en daarin ligt Pfizer voor, niet per hoeveel vaccins gezet zijn, dus dat vertekent want ik denk dat er van Pfizer veel meer gezet zijn.. Maar dus zeker geen tekenen van het tegendeel.
De PRAC heeft op 3 december 2021 een nieuwsbericht uitgebracht over het verhoogde risico op myo- en pericarditis bij jongeren en jongvolwassenen na Spikevax (Moderna) ten opzichte van Comirnaty (Pfizer/BioNTech). In Nederland is er daarom voor gekozen om Spikevax (Moderna) te reserveren voor de mensen van 45 jaar of ouder. Voor hen is het een uitstekende booster (Dickerman 2021); op die leeftijd is er geen verhoogde incidentie meer van myocarditis na een mRNA vaccin. In instellingen en onder zorgmedewerkers bevinden zich ook jonge mensen; daarom krijgen deze groepen Comirnaty (Pfizer/BioNTech).

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-1 ... h-f5wxpUiE
Door Lizzy
Cindy de Wolf schreef: do 30 dec 2021, 10:39 Als je er al niet echt achter staat en van Moderna serieus goed ziek bent geweest en na lang wikken en wegen na 5 maanden met veel bombarie Pfizer hebt gekregen en daarvan een bak minder ziek bent geworden; is dat dan verwend? Het IS gewoon een gegeven feit dat er meer kans is op hartspierziektes van Moderna, het IS gewoon een feit dat er procentueel gezien veel meer mensen veel meer last hebben van bijwerkingen van Moderna. En dan zal het vast erger zijn als je het wel oploopt maar voorlopig hebben wij het al dik 1,5 jaar buiten de deur weten te houden.

Wij weten hier in ieder geval zeker ALS we al gaan boosteren en het wordt Moderna draaien we beide om. Volgens het RIVM zou ik dan Pfizer krijgen maar vriendlief net aan Moderna en dat wil hij echt niet. Nu hoef ik nog lang niet te boosteren tenslotte is de 2e pas 8 nov gezet maar vriendlief wel.

Ik heb overigens niets tegen boosteren. Wel tegen het feit dat dit samenhangt met vrijheid en mee mogen doen aan de maatschappij. Er zijn zat mensen die het virus prima kunnen handelen en zeker booster 3,4,5 niet nodig hebben. Net zo met het vaccineren van jonge kinderen daar heb ik wel serieus moeite mee.
Ik vind het eerlijk gezegd gezeur dat we niet zouden mogen zeuren. Dat vind ik dan weer typisch Nederlands. Het is wel JOUW lichaam waar het om gaat. Dus doe er mee wat jij denkt dat goed is en als je een door-je-strot-gedwongen beslissing niet bevalt: doe het niet. En dat laatste ben ik helemaal met je eens. Gekkenwerk.
Ja, dat ben ik ook met je eens..
Met jou ook hoor Cindy, maar dat van Moderna vond ik zo'n vreemde uitspraak. Maar je hebt gelijk, als de regering iets invoert, zal daar wel iets achter zitten. Ik had het nog niet gehoord...

Hier in België is dat trouwens niet zo. Ml krijgt (tenzij het binnen de 2 weken nog verandert) ook gewoon moderna. Hij is 39 jaar. En wegens mannelijk dus eerder risico voor hartontsteking dan ik (ook moderna gehad).
Door Kaela
Cindy de Wolf schreef: do 30 dec 2021, 10:53 De PRAC heeft op 3 december 2021 een nieuwsbericht uitgebracht over het verhoogde risico op myo- en pericarditis bij jongeren en jongvolwassenen na Spikevax (Moderna) ten opzichte van Comirnaty (Pfizer/BioNTech). In Nederland is er daarom voor gekozen om Spikevax (Moderna) te reserveren voor de mensen van 45 jaar of ouder. Voor hen is het een uitstekende booster (Dickerman 2021); op die leeftijd is er geen verhoogde incidentie meer van myocarditis na een mRNA vaccin. In instellingen en onder zorgmedewerkers bevinden zich ook jonge mensen; daarom krijgen deze groepen Comirnaty (Pfizer/BioNTech).
Wat hierboven staat is toch hartstikke mooi? Ze hebben een bijwerking gesignaleerd, ze hebben het onderzocht en ze hebben er zo te lezen verstandige keuzes door gemaakt. Voor de groep boven de 45 is het een uitstekende booster. Mooi toch? Of mis ik iets?

Er zijn veel keuzes gemaakt die we niet snapten en die nergens op gebaseerd leken. Dit is onderzocht, ergens op gebaseerd. Ik begrijp dan niet helemaal waar de weerstand tegen moderna als je boven de 45 bent vandaan komt.
Door Sonja
Nee, ik haal 'm niet. Ik heb van de eerste 2 vaccinaties te veel bijwerkingen gehad. En dan heb ik het niet over die zere arm en die dag na de vaccinatie dat ik me wat grieperig voelde. Want dat was wel te overzien.
Maar enkele weken na beide vaccinaties heb ik heel heftig bloedverlies gehad. Zo ernstig dat ik de eerste keer een dag op de SEH heb doorgebracht en een maand later zelfs 2 dagen ben opgenomen.
Dus ik pas voorlopig. Mocht het zo zijn dat ik over enkele maanden inderdaad mijn QR-code ga verliezen, dan ga ik wel in overleg met de huisarts. Misschien dat ik met een ander vaccin minder last krijg. Ik had nu Moderna.
Fijn is het niet, want ik behoor tot een risicogroep. ☹️
Door Lizzy
Sonja schreef: do 30 dec 2021, 17:26 Nee, ik haal 'm niet. Ik heb van de eerste 2 vaccinaties te veel bijwerkingen gehad. En dan heb ik het niet over die zere arm en die dag na de vaccinatie dat ik me wat grieperig voelde. Want dat was wel te overzien.
Maar enkele weken na beide vaccinaties heb ik heel heftig bloedverlies gehad. Zo ernstig dat ik de eerste keer een dag op de SEH heb doorgebracht en een maand later zelfs 2 dagen ben opgenomen.
Dus ik pas voorlopig. Mocht het zo zijn dat ik over enkele maanden inderdaad mijn QR-code ga verliezen, dan ga ik wel in overleg met de huisarts. Misschien dat ik met een ander vaccin minder last krijg. Ik had nu Moderna.
Zo, heftig zeg :-X . Ik kan me 200% voorstellen dat je er geen gaat halen. Neem je genoeg vitamine D3, zink, selenium en vitamine K2 ? Gezond eten, voldoende slapen, ontspannen, bewegen als mogelijk en dan komt het echt wel goed met je :-*
Kaela schreef: do 30 dec 2021, 17:12 Wat hierboven staat is toch hartstikke mooi? Ze hebben een bijwerking gesignaleerd, ze hebben het onderzocht en ze hebben er zo te lezen verstandige keuzes door gemaakt. Voor de groep boven de 45 is het een uitstekende booster. Mooi toch? Of mis ik iets?

Er zijn veel keuzes gemaakt die we niet snapten en die nergens op gebaseerd leken. Dit is onderzocht, ergens op gebaseerd. Ik begrijp dan niet helemaal waar de weerstand tegen moderna als je boven de 45 bent vandaan komt.
In basis heb je gelijk. Echter als ik naar mezelf kijk; Ik ben zo ontzettend ziek geweest van Moderna, zo erg dat ik de 2e niet wilde halen. Na lang wikken en wegen en met de medische lijn vande GGD voor elkaar gekregen 5 maanden daarna pfizer en daarvan beduidend minder ziek (90% minder) dan pas ik dus voor Moderna. Luister dan ook naar die, vermoedelijk relatief kleine groep, die onderbouwd (staat tenslotte nu onder mijn BSN nummer bij de GGD) pfizer willen.
Lizzy schreef: Vriezer was het toch he? Of broodrooster? :g:
Ik ga voor de vriezer, die van mij zijn ondertussen allemaal 15 of misschien wel 20+ jaar oud ;)
Door Kaela
Cindy de Wolf schreef: do 30 dec 2021, 18:42 In basis heb je gelijk. Echter als ik naar mezelf kijk; Ik ben zo ontzettend ziek geweest van Moderna, zo erg dat ik de 2e niet wilde halen. Na lang wikken en wegen en met de medische lijn vande GGD voor elkaar gekregen 5 maanden daarna pfizer en daarvan beduidend minder ziek (90% minder) dan pas ik dus voor Moderna. Luister dan ook naar die, vermoedelijk relatief kleine groep, die onderbouwd (staat tenslotte nu onder mijn BSN nummer bij de GGD) pfizer willen.

Ik ga voor de vriezer, die van mij zijn ondertussen allemaal 15 of misschien wel 20+ jaar oud ;)
Ik snap je wel, maar volgens mij zegt hoe je de ene keer reageert vrij weinig over hoe je de andere keer reageert. Misschien wordt je nu wel helemaal niet ziek van de moderna of juist wel van de pfizer. Leuk is anders, maar het is ook niets om te rekenen op weinig klachten en dat het dan tegenvalt.

En ja, waarom geen rekening houden met wensen van individuen? Omdat dan iedereen iets wil. Al dan niet gebaseerd op steekhoudende argumenten. Dat kan niet, daar is de massa te groot voor. Dat is al vanaf het begin en dat zal ook zo blijven.
Door Siberienne
Sonja schreef: do 30 dec 2021, 17:26 Nee, ik haal 'm niet. Ik heb van de eerste 2 vaccinaties te veel bijwerkingen gehad. En dan heb ik het niet over die zere arm en die dag na de vaccinatie dat ik me wat grieperig voelde. Want dat was wel te overzien.
Er is wel een nieuw vaccin op de markt dat geen mRNA vaccin is: novavax. Dat is alleen nog niet goedgekeurd als booster. Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in/novavax
Door Sonja
Lizzy schreef: do 30 dec 2021, 17:58 Zo, heftig zeg :-X . Ik kan me 200% voorstellen dat je er geen gaat halen. Neem je genoeg vitamine D3, zink, selenium en vitamine K2 ? Gezond eten, voldoende slapen, ontspannen, bewegen als mogelijk en dan komt het echt wel goed met je :-*
Ik eet zeker gezond. Ik was door alle medische ellende het afgelopen jaar nogal afgevallen en woog op een gegeven moment nog maar 45 kilo. :-\ Maar gelukkig heb ik er het afgelopen half jaar weer 10 kilo aan kunnen eten!
En ik neem ook de nodige supplementen. ;)
Door Sonja
Siberienne schreef: do 30 dec 2021, 19:00 Er is wel een nieuw vaccin op de markt dat geen mRNA vaccin is: novavax. Dat is alleen nog niet goedgekeurd als booster. Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in/novavax
Daar had ik ook al over gelezen. Ik hoop inderdaad dat die straks ook als booster kan worden gegeven, maar vooralsnog zou ik gezien mijn leeftijd waarschijnlijk weer Moderna krijgen en die sla ik dus maar even over.
Door Lizzy
Sonja schreef: do 30 dec 2021, 20:04 Daar had ik ook al over gelezen. Ik hoop inderdaad dat die straks ook als booster kan worden gegeven, maar vooralsnog zou ik gezien mijn leeftijd waarschijnlijk weer Moderna krijgen en die sla ik dus maar even over.
Maar je gaat er toch ook gewoon niks aan hebben voorlopig, gezien dit?
Het vaccin is door het EMA niet beoordeeld als boostervaccin.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door