Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
En Moderna... Das maar 1 halve.
Die heb ik gehad na AZ. ::)

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het niet niks zal doen. Dus wel enige bescherming. Meer dan wanneer je echt maar 1 prik Pfizer of Moderna zou hebben gehad. Een booster werkt anders dan een eerste enting.
Maar echt staven kan ik dat niet.
Nu is de mate van bescherming van vaccinatie tegen omikron bij alle vaccins nog een beetje koffiedikkijken, meen ik. Dus is niemand gerust.

Ik vroeg me ook al af hoe lang het zou duren eer ze de m-RNA vaccins kunnen aanpassen zodat het tegen omikron beschermt. Zou dat vb tegen maart lukken of is dat ten vroegste volgende zomer oid...
Door eelke
pearlsofpassion schreef: wo 15 dec 2021, 21:16 En Moderna... Das maar 1 halve.
Die heb ik gehad na AZ. ::)

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het niet niks zal doen. Dus wel enige bescherming. Meer dan wanneer je echt maar 1 prik Pfizer of Moderna zou hebben gehad. Een booster werkt anders dan een eerste enting.
Nu is de mate van bescherming van vaccinatie tegen omikron bij alle vaccins nog een beetje koffiedikkijken, meen ik. Dus is niemand gerust.

Ik vroeg me ook al af hoe lang het zou duren eer ze de m-RNA vaccins kunnen aanpassen zodat het tegen omikron beschermt. Zou dat vb tegen maart lukken of is dat ten vroegste volgende zomer oid...
Maar een halve moderna is nog steeds meer dan 1 hele pfizer :D
Door pike
pearlsofpassion schreef: wo 15 dec 2021, 21:16
Ik vraag me dus gewoon af hoe je iets kan boosteren wat niet werkzaam is? Die booster vacc doet dan misschien zelf wel iets maar het blijft dan toch maar een halve vaccinatie?

eelke schreef:

Maar een halve moderna is nog steeds meer dan 1 hele pfizer :D

Ook dit keer valt er niet te kiezen. En ik zou ook niet weten wat de beste keuze zou zijn.
Door eelke
pearlsofpassion schreef:Echt? Ik wist dat het niet veel minder was, maar meer? :o
Wat opmerkelijk.
Pfizer is 30, moderna 100. Dus een halve moderna is nog steeds bijna het dubbele.

Ik weet niet wat het qua echte stof scheelt. Maar misschien hebben ze gegokt in de onderzoeksfase, en heeft Pfizer het geluk dat ze laag ingezet hadden en daarmee goed scoorden, en heeft moderna ingezet op het zekere voor het onzekere met een hoge dosis.

Tis niet dat je heel simpel kan zeggen, of Pfizer doet 30, dan moderna ook maar 30. Pfizer is voor 30 goed gekeurd als 1e, 2e en 3e prik, en moderna 100 voor de 1e en 2e, en 50 voor de 3e.

Tis maar net welke hoeveelheden je pakt voor je uiteindelijke studie voor de goedkeuring, lijkt me. En het moest ook nog eens wel een beetje snel natuurlijk, kun je niet op je gemak 5 jaar alle hoeveelheden bestuderen.
Door eelke
pike schreef:
Ook dit keer valt er niet te kiezen. En ik zou ook niet weten wat de beste keuze zou zijn.
Misschien blijkt straks dat er 2x Pfizer nodig is. Maar als dat echt zo is, en je staat er achter, kun je de eerste alvast maar beter gehad hebben?

Ik weet trouwens nog wel van toen met de eerste prikken, dat Pfizer met de 1e prik al hoog scoorde. Dus 1 prik doet ook al best wat.
Door pike
eelke schreef: wo 15 dec 2021, 22:14 Misschien blijkt straks dat er 2x Pfizer nodig is. Maar als dat echt zo is, en je staat er achter, kun je de eerste alvast maar beter gehad hebben?

Ik weet trouwens nog wel van toen met de eerste prikken, dat Pfizer met de 1e prik al hoog scoorde. Dus 1 prik doet ook al best wat.
Zit wat in maar ik weet niet of ik Pfizer ga krijgen. Misschien wordt het wel Moderna. Nou ja, we zien wel. Ik mag de 30e aantreden, nog net dit jaar ::)
100 en 30 wat? Want microliter oid dat zegt natuurlijk weinig, het gaat over wat erin zit.
Als het meer verdunt is heb je gewoon meer nodig.

Het is ook zeker niet zo eenvoudig als 'iets is niet werkzaam dus je kan het niet boosteren'. Als iets vnl overlap vertoont en maar een beetje anders is (zoals bij de verschillende vaccins) , herkent je lichaam het nog steeds sneller en gaat dan antistoffen aanmaken. Dat is boosteren, opnieuw antistoffen en geheugencellen laten aanmaken voor waar je al mee in contact geweest bent.
Alleen zijn de antistoffen deze keer dan een tikje anders en werken deze dan ook net iets beter tegen omikron ( bij Pfizer/Moderna blijkt uit ervaring).
Maar ze moeten dat idd altijd staven met ervaringen. Op voorhand weten ze dat ook niet met zekerheid.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door