Al een tijdje lees ik hier mee over alles mbt KVV en de laatste tijd ook over blaasontstekingen- en gruis. Ik heb tot nu toe al heel veel gehad aan de verhalen en tips die ik hier voorbij heb zien komen, waarvoor heel veel dank.
Ik heb hier een heerlijk puppytrutje van bijna 20 weken, echt ons zonnetje in huis. Verder helemaal in orde maar het wil helaas zo zijn dat ze nu wel al een paar weken tobt met haar blaasje. Rond 13 weken is voor het eerst een blaasontsteking geconstateerd, eerste AB kuur van 10 dagen, ik geloof Clavubactin. Klachten verdwenen maar kwamen na het stopzetten van de AB weer terug binnen ongeveer een week. Ze hebben de tweede keer een blaaspunctie en echo gedaan, niets gevonden ook geen kristallen. Wel een flinke blaasontsteking maar uit de kweek kwam niet naar voren om welke bacterie het ging. Ging toen al tegen mijn gevoel in om er dan maar lukraak AB tegenaan te gooien terwijl je niet weet welke bacterie je moet bestrijden, maar hey je probeert erop te vertrouwen dat het goed komt en de dierenarts het wel weet. Tweede kuur 14 dagen, Clavuseptin 62,5 MG 2x daags 1,5 tablet, bij start van de kuur woog ze 4,1 kg (de DA waar ik inmiddels ben geweest voor een second opinion vond dit veel te heftig voor zo’n kleintje). Deze week heb ik voor controle haar plasje ingeleverd en ik wist al dat het niet helemaal weg zou zijn. Ze is heel levendig, ziet er goed uit, eet en drinkt goed (dit zijn we nu wel heftig aan het stimuleren) en laat geen veranderingen in gedrag zien. Maar wel had ze nog wat ongelukjes deze week, wisselend kleine plasjes met heeeele grote heldere plassen en piepen/puffen doet ze soms nog.
De ontsteking bleek een stuk verminderd maar nu kwam naar voren waar ik al weken om liep te stressen, namelijk het gevreesde gruis. Struviet om precies te zijn, PH van 7. Het plasje dat op kweek is gezet bij de punctie had ook een PH van 7. Bij deze uitslag had ik me al flink ingelezen en stond ik al klaar met m’n actieplan, cranberry, PH strips, spoelen en over op een andere KVV zonder premix (Energique Puppy naar Bibi kip, rund en schaap afgewisseld. Ik heb getwijfeld over Bandit maar het uiteindelijk niet gedaan door de rijst, zo min mogelijk koolhydraten is voor m’n gevoel het beste nu). Het advies om haar Hills speciaalvoer te gaan geven voor 2 weken heb ik zoals jullie begrijpen in de wind geslagen, en ik hoef jullie ook niet uit te leggen waarom ik nooit meer terug zal gaan naar deze dierenarts. Ik ben bij een holistische DA geweest voor een fijne second opinion waarin ik ook veel geruststelling heb gevonden, hoewel ik me er genoeg zorgen over maak en inmiddels denk ik al honderden uren aan zelfstudie op heb zitten

Hij bevestigde de aanpak die ik hier keer op keer ook terug heb gezien en het was een fijne rustige man met verstand van zaken. Ik maakte me zorgen om haar nieren en vroeg om preventief bloedonderzoek maar hij heeft me uitgelegd hoe haar urineonderzoek aantoont dat haar nieren prima zijn, het soortelijk gewicht van de urine is erg hoog. Ik kon ook vragen stellen waar ik daadwerkelijk een antwoord op kreeg zonder dat ik me ‘dat vrouwtje die iets heeft gelezen op internet’ voelde. Mijn vorige DA heeft overigens met geen woord over cranberry of wat dan ook gerept, ontsteking = AB, werkt dat niet dan maar dieetvoer. Ik wil haar dit absoluut niet geven en heb denk ik nog wat geruststelling nodig, hier trotse bezitters van ex-blaasgruishondjes die het zelf onder controle hebben gekregen zonder deze rommel?
Momenteel krijgt ons frupje nog Energique Puppy 3X daags 60 gram met een flinke plens water erbovenop, komende week komt de Bibi binnen en gaan we haar stapsgewijs overzetten naar de eerste dagen één smaak, om ze vervolgens af te wisselen. Voor de PH proberen we vaste momentjes te vinden en het uiteindelijk niet al te obsessief gaan meten maar voor nu zitten we er nog best bovenop. Vanochtend schrok ik me rot met een PH van 8,5 in haar eerste plas, was op nuchtere maag en wel een grote plas. Plasje twee uur later was al gezakt naar ongeveer 6,8. Ik heb de stripjes van Gezondeshop.nl die ik hier vaak aanbevolen zie worden. Ze krijgt 1x daags 1 tablet Puur Cranberry bij de eerste maaltijd. Dit leek me het beste voor zo’n kleintje, ze moet nu ongeveer rond de 5 kilo wegen. Zou ik haar ook ‘s avonds een tablet kunnen geven of is dat te veel?
Ik ben begonnen met hier en daar een drupje biologische appelciderazijn. Vitamine C krijgt ze nog niet, hier lees ik wisselende dingen over en dat ze er vooral van aan de diarree gaan. Ik lees hele goede dingen over Eurologist maar vind het toch altijd wel spannend om zelf met middeltjes te gaan experimenteren, zeker icm met andere supplementen geen idee wat wijsheid is. Iemand een idee?
Gisteren heeft ze overigens geen ongelukjes gehad, veel mooie grote plassen en hoorbaar minder ongemak tijdens het plassen. Als de PH nu zo omhoog schiet, is dat dan omdat haar urine zo verdund raakt en dus niet heel geconcentreerd is? Heel veel grote plassen lijkt me een goed teken dat de blaas doorgespoeld wordt, maar hoe kan de urine met zoveel vocht ooit zuur genoeg worden om rond de 6,3 te raken en de struvieten te lozen vraag ik me af.. Echt puur de verzurende supplementen? Heb het gevoel dat er dan echt ‘grof geschut’ ingezet moet worden om de PH van zo’n grote plas zo drastisch te laten zakken..
Heel lang verhaal, bedankt voor het lezen en jullie ervaringen alvast!