Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Lizzy schreef: za 13 nov 2021, 17:24 Nee, ik heb daar ook geen kont verstand van, ik geef dat gelijk toe. Maar de overheid heeft bijna 2 jaar de tijd gehad he, om z'n zaken op orde te krijgen. En het is afgegleden naar beneden het nulpunt. Dus ik concludeer daaruit dat het niet helemaal goed gegaan is.

En jij kunt allemaal vinden wat je vindt, maar het helpt allemaal geen ene zak meer. De mensen doen het niet meer. Die willen niet meer. En jouw fotootje maakt ook echt geen indruk meer. Dus nou hebben we het twee jaar over jouw boeg gegooid en kunnen we voorzichtig vaststellen dat dat geen oplossing is. Dan moet je wat anders, toch?
We hebben het helemaal niet twee jaar over Millymol’s boeg gegooid.

We hebben twee jaar aan lopen modderen met halfslachtige maatregelen, waardeloze handhaving en een aanzienlijk deel van de maatschappij die waar het even kon een dikke middelvinger naar de hele situatie opstak.

Als we het over Millymol’s boeg zouden gooien, dan zouden we (grofweg, ik weet niet exact wat Millymol denkt natuurlijk) een hogere vaccinatiegraad hebben, hielden mensen veel vaker en beter 1,5 m afstand, vierden we met zijn allen minder feestjes omdat we ons verstand gebruikten, organiseerden we niet zodra het ook maar weer even lijkt te mogen enorme evenementen, al dan niet gepaard gaand met veel alcohol.

Ik ben er inmiddels aardig zeker van dat wanneer de vaccinatiegraad een leuk stukje hoger lag en we met zijn allen gewoon een beetje snuggerder met sociaal contact om zouden gaan, we met zijn allen niet zo’n probleem zouden hebben. En nu sta ik net zo hard met mijn oren te klapperen om de overheid hoor, maar ik vind het zo makkelijk om het alleen daar over te hebben. En niet naar het gedrag dat er massaal vertoont wordt door een ieder. Want de horeca hoort niet zo vol te zitten als je snapt waar het om gaat. Dat is toch gewoon om te janken. Kan je wel zeggen dat mensen het zat zijn, maar ze zijn ook gewoon dom. Echt heel dom, gevaccineerd of niet.
Door Lizzy
Kaela schreef: za 13 nov 2021, 18:03 We hebben het helemaal niet twee jaar over Millymol’s boeg gegooid.
Dat hebben ze wel geprobeerd. Niet gelukt.
We hebben twee jaar aan lopen modderen met halfslachtige maatregelen, waardeloze handhaving en een aanzienlijk deel van de maatschappij die waar het even kon een dikke middelvinger naar de hele situatie opstak.
Dat hebben ze wel geprobeerd. Niet gelukt.
Als we het over Millymol’s boeg zouden gooien, dan zouden we (grofweg, ik weet niet exact wat Millymol denkt natuurlijk) een hogere vaccinatiegraad hebben, hielden mensen veel vaker en beter 1,5 m afstand, vierden we met zijn allen minder feestjes omdat we ons verstand gebruikten, organiseerden we niet zodra het ook maar weer even lijkt te mogen enorme evenementen, al dan niet gepaard gaand met veel alcohol.
De overheid heeft het geprobeerd en om exact wat je schrijft is dat niet gelukt.
Ik ben er inmiddels aardig zeker van dat wanneer de vaccinatiegraad een leuk stukje hoger lag en we met zijn allen gewoon een beetje snuggerder met sociaal contact om zouden gaan, we met zijn allen niet zo’n probleem zouden hebben. En nu sta ik net zo hard met mijn oren te klapperen om de overheid hoor, maar ik vind het zo makkelijk om het alleen daar over te hebben. En niet naar het gedrag dat er massaal vertoont wordt door een ieder. Want de horeca hoort niet zo vol te zitten als je snapt waar het om gaat. Dat is toch gewoon om te janken. Kan je wel zeggen dat mensen het zat zijn, maar ze zijn ook gewoon dom. Echt heel dom, gevaccineerd of niet.
Dat kun en mag je allemaal vinden maar dit is waar je mee te maken hebt. Deal with it zou ik zeggen. Wij zijn geen Portugal. Kun je iedereen hier uitmaken voor dom maar dit is waar je mee hebt te dealen. Dus hoe gaan we het oplossen?
Door BlissSpirit
Kaela schreef: We hebben het helemaal niet twee jaar over Millymol’s boeg gegooid.

Helemaal mee eens.
We hebben het er met zijn allen naar gemaakt dat we hier weer zitten. Geef één vinger en het overgrote deel gaat weer gewoon helemaal los en houdt zich nergens meer aan.
We vinden onszelf een heel intelligent volk en weten alles beter, maar nu valt gewoon je verstand gebruiken niet mee. Daar hebben we den haag toch niet voor nodig.
Ben blij dat ik niet in hun schoenen sta.

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Door Kaela
Ik kan slecht quoten op mijn telefoon, maar nee dat hebben ze niet geprobeerd Lizzy. Na een eerst fatsoenlijke lockdown, zijn er steeds raardere regels gekomen. Zoals geen alcohol verkopen na een bepaalde tijd. Zodat als ik bij de appie bestelde en ze savonds liet komen, ze dan geen flesje wijn mee mochten nemen. Dat is niet proberen en mislukken, dat is gewoon vanaf het begin af aan flauwekul. Dat is iets doen om het doen, ook al helpt het geen zier.

Als ze ballen hadden en het echt wilden proberen, dan hadden ze gewoon toen en nu weer een echte lockdown gedaan. Alles dicht, alles op slot. Kort en krachtig. Dan probeer je iets. En dan mag het lukken of mislukken. Maar de winkels een uur eerder laten sluiten en dan zeggen goh het helpt niets is niet proberen. En daar krijg je geen enkel volk mee in het gareel.

En dat langdurige pappen en nathouden heeft zoveel sectoren zo keihard geraakt. Ik snap ook niet dat dat geen wake up call is voor mensen. Dat als we dat niet meer willen, we daar zelf iets aan moeten doen. Dus ja, ik noem de mensen dom. En de oplossing daarvoor? Hard doorpakken en streng optreden. Maar daar hebben we hier een broertje dood aan.
Kaela schreef: za 13 nov 2021, 18:03 We hebben het helemaal niet twee jaar over Millymol’s boeg gegooid.

Dat vind ik toch ook niet waar.
We hebben ons braaf aan alle regeltjes gehouden. Braaf gewacht tot dat vaccin er kwam waarvan ons beloofd was dat het het normale leven terug zou geven. Gewoon met droge ogen, letterlijk beloofd!
En qua horeca, los van dat het voor vele mensen ivm hun geestelijke gezondheid gewoon broodnodig is om weer buiten te kunnen, is het voor al die horeca zaken ook echt wel nodig. Of vind je het dan OK dat horeca zaken stuk voor stuk over kop moeten gaan gewoon omdat ze toevallig horeca zijn? Want dat is wat er gebeurt als je ze 2 jaar of langer sluit. Dat is toch ook oneerlijk?
Dus ja, nu proberen we deze mensen ook wat te steunen. Want we zijn toch covidsafe on de cafe's. In België alleszinds. En dat is toch compleet veilig, wordt beweerd?
Of zijn dat weer 2 maten en 2 gewichten?

Ofwel is de Coronapas betrouwbaar ofwel niet, maar niet enkel als het goed uitkomt.
Ofwel werken vaccinaties ofwel niet, en indien niet heeft het geen zin mensen te gaan verplichten en nog fortuinen aan middelen en tijd uit te geven om iedereen gevaccineerd te krijgen. Zelfs 100% vaccinatiegraad, wat gewoon logistiek al onmogelijk is om rond te krijgen in de tijd dat het uitgewerkt raakt, gaat dit virus niet uitroeien. Dus tenzij men het vaccineren combineert met alles echt los laten en het virus laten circuleren, gaat dit nooit stoppen.. Het wordt tijd om daar eens eerlijk in te zijn.
Al die uitspraken die elkaar tegen spreken zorgen gewoon dat mensen steeds minder de overheid gaan geloven. Mark my words, Het wordt net als met dat vaccin van AZ. Hoe harder ze proberen de mensen te overtuigen, hoe minder mensen het gaan nemen. En hoe minder men de overheid nog serieus gaat nemen. En dat wordt pas echt een ramp! Wie gaat er dan iets aan doen?

Ik vind ook dat men beter eens zou focussen op de mensen in de zorg. Zorgen dat dat werk werkbaar blijft. Dat er mensen bij komen ipv dat ze weglopen.. Als ze al dat budget dat ze steken in het overtuigen van mensen om niet werkende vaccins te nemen, zouden steken in de zorg, zou de toekomst er al een stuk beter uit zien.
MillyMol schreef: za 13 nov 2021, 17:00 Het is beter om de put te dempen voordat nog meer kalveren verdrinken. De overheid moet ook meer energie steken in het achterhalen van de redenen van mensen om zich niet te laten vaccineren en daarmee aan de slag. Er loopt nog een flink deel rond met het idee dat ze zich niet hoeven laten vaccineren omdat ze denken dat ze er zelf niet zo ziek van zullen worden. Daar moet het gesprek mee aangegaan worden.

Verder gewoon de basismaatregelen verplicht stellen: anderhalve meter en mondkapjes, thuisblijven bij ziekteverschijnselen.
. Ik vind dat het paard daarmee achter de wagen gespannen wordt. De zorgverleners rennen bovendien op dit moment de andere kant op: de poort uit, niet de poort in. Ze zijn uitgeput en gefrustreerd. Ik geef ze geen ongelijk.

Het is een utopie om te denken dat genoeg mensen zich zullen aanmelden voor een opleiding om vervolgens zichzelf willens en wetens aan gevaar bloot te stellen. En hoe lang of hoe kort moet die opleiding dan zijn? Voordat we daar uit zijn zitten we ver in 2022. En dan heb ik het over basiszorg van patiënten die op een verpleegafdeling liggen. De zorg voor ICU-patiënten met COVID is mega-complex: beademing, tientallen infuuspompen met medicatie, nierfunctie vervangende therapie.

De meesten van jullie hebben werkelijk geen flauw benul van de complexiteit en wat erbij komt kijken om 1 patiënt met COVID op de ICU te verzorgen, laat staan tientallen. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Oh please, ik snap ook wel dat een dergelijke opleiding en de benodigde aantallen verpleegkundigen niet binnen een jaar te realiseren zijn. Maar het alternatief is aanmodderen tot ver ná 2022. Je kunt wel denken dat er met voldoende en juiste voorlichting een vaccinatiegraad van 100% te halen is, maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Klik op een willekeurige discussie over Covid op Facebook en je wordt geconfronteerd met honderden mensen die van z'n lang zal ze leven geen prik laten zetten, gewoon omdat ze er niet in geloven of omdat ze een of andere samenzweringstheorie aanhangen. En dat zijn echt allemaal geen onopgeleide mensen.

Je kunt nog zo hard willen dat iedereen uiteindelijk gevaccineerd is, maar zolang er vaccinatie een vrijwillig karakter heeft, gaat dat niet gebeuren. Nooit. En dus moet je alternatieven gaan bedenken, waarbij het uitgangspunt is dat Covid steeds weer opnieuw zal opduiken in de samenleving en nooit meer weggaat.

Jouw reactie op mijn voorstel doet me denken aan mensen die investeren in alternatieve energie onzin vinden: omdat het niet meteen van begin af aan een 100% perfect alternatief is, moeten we er maar helemaal niet aan beginnen. Vooral niet overwegen, vooral niet nadenken of het mogelijk is of kan worden gemaakt. Alleen maar roepen dat het een utopie is en verder gewoon lekker doormodderen. ::)
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: za 13 nov 2021, 18:33 Dat vind ik toch ook niet waar.
We hebben ons braaf aan alle regeltjes gehouden. Braaf gewacht tot dat vaccin er kwam waarvan ons beloofd was dat het het normale leven terug zou geven. Gewoon met droge ogen, letterlijk beloofd!
En qua horeca, los van dat het voor vele mensen ivm hun geestelijke gezondheid gewoon broodnodig is om weer buiten te kunnen, is het voor al die horeca zaken ook echt wel nodig. Of vind je het dan OK dat horeca zaken stuk voor stuk over kop moeten gaan gewoon omdat ze toevallig horeca zijn? Want dat is wat er gebeurt als je ze 2 jaar of langer sluit. Dat is toch ook oneerlijk?
Dus ja, nu proberen we deze mensen ook wat te steunen. Want we zijn toch covidsafe on de cafe's. In België alleszinds. En dat is toch compleet veilig, wordt beweerd?
Of zijn dat weer 2 maten en 2 gewichten?

Ofwel is de Coronapas betrouwbaar ofwel niet, maar niet enkel als het goed uitkomt.
Ofwel werken vaccinaties ofwel niet, en indien niet heeft het geen zin mensen te gaan verplichten en nog fortuinen aan middelen en tijd uit te geven om iedereen gevaccineerd te krijgen.
Al die uitspraken die elkaar tegen spreken zorgen gewoon dat mensen steeds minder de overheid gaan geloven. Mark my words, Het wordt net als met dat vaccin van AZ. Hoe harder ze proberen de mensen te overtuigen, hoe minder mensen het gaan nemen. En dat wordt pas echt een ramp!

Ik vind ook dat men beter eens zou focussen op de mensen in de zorg. Zorgen dat dat werk werkbaar blijft. Dat er mensen bij komen ipv dat ze weglopen.. Als ze al dat budget dat ze steken in het overtuigen van mensen om niet werkende vaccins te nemen, zouden steken in de zorg, zou de toekomst er al een stuk beter uit zien.
Hoooo ik zeg nergens dat de horeca 2 jaar dicht moest! Ik zeg dat maatregelen als geen alcohol verkopen na acht uur en de winkel een uurtje eerder dicht doen flauwekul zijn. Thuiswerken? Werd in de tweede lockdown massaal niet meer gedaan getuige de verkeersdrukte.

Jij hebt je aan de regels gehouden, ik ook. Maar grote groepen niet. Hoe vaak hebben we in dit topic geen voorbeelden aangedragen van hoe er massaal met de maatregelen aan de haal gegaan werd?! Volle stranden, volle parken, volle winkels, volle huizen terwijl er max 2-4 personen bezoek mocht.

En ja, de overheid in NL en BE hebben flinke steken laten vallen. De zorg moet dringend verbeterd worden. Helemaal eens. Maar hoe jammer ook, dat gaat op korte termijn ook geen realistische oplossing worden. Dat duurt jaren voor de zorg verbeterd is.
Kaela schreef: za 13 nov 2021, 18:24 Ik kan slecht quoten op mijn telefoon, maar nee dat hebben ze niet geprobeerd Lizzy. Na een eerst fatsoenlijke lockdown, zijn er steeds raardere regels gekomen. Zoals geen alcohol verkopen na een bepaalde tijd. Zodat als ik bij de appie bestelde en ze savonds liet komen, ze dan geen flesje wijn mee mochten nemen. Dat is niet proberen en mislukken, dat is gewoon vanaf het begin af aan flauwekul. Dat is iets doen om het doen, ook al helpt het geen zier.

Als ze ballen hadden en het echt wilden proberen, dan hadden ze gewoon toen en nu weer een echte lockdown gedaan. Alles dicht, alles op slot. Kort en krachtig. Dan probeer je iets. En dan mag het lukken of mislukken. Maar de winkels een uur eerder laten sluiten en dan zeggen goh het helpt niets is niet proberen. En daar krijg je geen enkel volk mee in het gareel.

En dat langdurige pappen en nathouden heeft zoveel sectoren zo keihard geraakt. Ik snap ook niet dat dat geen wake up call is voor mensen. Dat als we dat niet meer willen, we daar zelf iets aan moeten doen. Dus ja, ik noem de mensen dom. En de oplossing daarvoor? Hard doorpakken en streng optreden. Maar daar hebben we hier een broertje dood aan.
En wat lost dat dan op? Een harde lockdown?
Dat je erna weer 2 maand tijd krijgt en dan weer 4 maand op slot? En zo verder?
Sorry, slaat toch nergens op?
Je kan mensen niet blijven opsluiten, dan maak je de economie stuk, worden mensen en masse depressief (echt waar hoor!), en ontketen je zeker rellen. En terecht!
Jonge, gezonde mensen blijven dat niet pikken voor 'de ouderen en kwetsbaren'. Niet op dit moment en blijven niet kijken hoe hun toekomst gehypoticeerd wordt. En ja, er sterven on jongere mensen en ik ben dus blij dat er vaccins zijn die dat risico echt heel klein maken.
Maar het leven heeft risico's. Je kan aan 1000 andere dingen dan corona sterven. Tenzij je jezelf opsluit.
Er zijn zo'n mensen, zo bang voor de risico's van het leven dat ze nooit aan leven toekomen.. Vroeger vonden we dat met z'n allen redelijk dom....
En nu vragen de overheden van de massa om het collectief te doen.
Kaela schreef: za 13 nov 2021, 18:42 Hoooo ik zeg nergens dat de horeca 2 jaar dicht moest! Ik zeg dat maatregelen als geen alcohol verkopen na acht uur en de winkel een uurtje eerder dicht doen flauwekul zijn. Thuiswerken? Werd in de tweede lockdown massaal niet meer gedaan getuige de verkeersdrukte.

Jij hebt je aan de regels gehouden, ik ook. Maar grote groepen niet. Hoe vaak hebben we in dit topic geen voorbeelden aangedragen van hoe er massaal met de maatregelen aan de haal gegaan werd?! Volle stranden, volle parken, volle winkels, volle huizen terwijl er max 2-4 personen bezoek mocht.

En ja, de overheid in NL en BE hebben flinke steken laten vallen. De zorg moet dringend verbeterd worden. Helemaal eens. Maar hoe jammer ook, dat gaat op korte termijn ook geen realistische oplossing worden. Dat duurt jaren voor de zorg verbeterd is.
Goh, je zegt het niet letterlijk, maar je zegt wel dat als iedereen verstandig zou zijn ze thuis zouden blijven... Das wel dat je dat dus een goed idee vind en dat komt wel op hetzelfde neer als sluiting.

En ja, die lockdown hebben we gehad, meer dan een jaar lang.. In afwachting van de vaccins.. De vaccins zijn er nu. Het wachten is voorbij. We kunnen niet langer wachten. Ik ook niet meer hoor.
En ik vind wel dat als iedereen gevaccineerd is doe dat wil, loslaten mogelijk zou moeten zijn.. Maar nu heeft men gewacht tot de vaccins uitgewerkt raken waardoor de ziekehuizen weer vol lopen. Er is niets veranderd. We staan binnenkort weer net zo ver als in april vorig jaar. En ja, daar wordt ik kwaad van. Zo'n gemiste kans.
Door MillyMol
Als al het andere al geprobeerd is blijven er weinig andere opties over, niet?

Dan moet het onderwerp “vaccinatieplicht” ook maar eens op tafel. Omdat het algemeen belang, het volkgezondheidsbelang, hier voor het individueel belang moet gaan.
Het is de enige manier om uit deze shit te komen. Alle andere maatregelen werken niet of onvoldoende, dat is wel duidelijk.

Gewoon iedereen volledig vaccineren, met uitzondering van de mensen die om medische redenen echt geen vaccin mogen krijgen. Dat zijn er echt maar heeeeeel weinig. Zo weinig dat we ruim boven de 99,5% uitkomen.

Iedereen loopt maar om die hete brij heen te draaien alsof het een atoombom is. Het gaat vast tot veel tumult leiden, maar als het niet tenminste bespreekbaar wordt gemaakt komen we niet verder.

Mensen moet duidelijk gemaakt worden wat de opties zijn en de consequenties van al die opties. Pas dan kan een eerlijke discussie op gang komen.
MillyMol schreef: za 13 nov 2021, 18:51 Als al het andere al geprobeerd is blijven er weinig andere opties over, niet?

Dan moet het onderwerp “vaccinatieplicht” ook maar eens op tafel. Omdat het algemeen belang, het volkgezondheidsbelang, hier voor het individueel belang moet gaan.
Het is de enige manier om uit deze shit te komen. Alle andere maatregelen werken niet of onvoldoende, dat is wel duidelijk.

Gewoon iedereen volledig vaccineren, met uitzondering van de mensen die om medische redenen echt geen vaccin mogen krijgen. Dat zijn er echt maar heeeeeel weinig. Zo weinig dat we ruim boven de 99,5% uitkomen.

Iedereen loopt maar om die hete brij heen te draaien alsof het een atoombom is. Het gaat vast tot veel tumult leiden, maar als het niet tenminste bespreekbaar wordt gemaakt komen we niet verder.

Mensen moet duidelijk gemaakt worden wat de opties zijn en de consequenties van al die opties. Pas dan kan een eerlijke discussie op gang komen.
Het is net heel duidelijk aan het worden dat dat net GEEN oplossing is!
Ik had het ook heel graag gehad, maar het werkt gewoon niet.
Is het nu echt nodig om iedereen te gaan verplichten gevaccineerd te worden, om, wanneer het dan niet werkt, pas toe te geven wat nu al lang duidelijk wordt? Nl, dat de vaccins niet efficiënt genoeg zijn daarvoor en niet lang genoeg werken!
Door Kaio
Sorry maar Australie en new-zeeland hebben ook heftige lock-downs gehad, zou eerst kort zijn werd maanden.... en dan daarna tja komen er toch weer meer en nieuwe infecties. Een echte lock-down? Iedereen doet zijn deur op slot, slaat vantevoren proviant in , blijft 6 weken thuis ongeacht wat, en na 6 weken mag je weer naar buiten, wat leeft leeft, wat niet niet meer....Zo kan daadwerkelijk het virus niet rondgaan en blijft het geisoleerd waar het is.
Nah zelfs in China geen reeele optie dus ::)
pearlsofpassion schreef:
Goh, je zegt het niet letterlijk, maar je zegt wel dat als iedereen verstandig zou zijn ze thuis zouden blijven... Das wel dat je dat dus een goed idee vind en dat komt wel op hetzelfde neer als sluiting.

En ja, die lockdown hebben we gehad, meer dan een jaar lang.. In afwachting van de vaccins.. De vaccins zijn er nu. Het wachten is voorbij. We kunnen niet langer wachten. Ik ook niet meer hoor.
En ik vind wel dat als iedereen gevaccineerd is doe dat wil, loslaten mogelijk zou moeten zijn.. Maar nu heeft men gewacht tot de vaccins uitgewerkt raken waardoor de ziekehuizen weer vol lopen. Er is niets veranderd. We staan binnenkort weer net zo ver als in april vorig jaar. En ja, daar wordt ik kwaad van. Zo'n gemiste kans.
Ja dat sentiment deel ik ook en ik denk heel veel mensen.

En dan dit:
https://www.nu.nl/coronavirus/6167231/h ... nsmoe.html
Er is totaal geen oog meer voor. En dit is niet alleen bij studenten. Ook bij kleine kinderen en ja ook bij heel veel volwassenen.
Door MillyMol
Ja, dat is het wel. Iedereen in korte tijd volledig vaccineren. En dan bedoel ik ook echt IEDEREEN, wereldwijd. Zodat er geen nieuwe mutaties kunnen ontstaan die nog meer ellende veroorzaken.

Ik geloof werkelijk dat dit de enige oplossing is. Net als wereldwijd samenwerken tegen de klimaatveranderingen. Geen halve maatregelen, maar vol ervoor gaan. En niet pas over een paar jaar, maar nu.
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: za 13 nov 2021, 18:51 Goh, je zegt het niet letterlijk, maar je zegt wel dat als iedereen verstandig zou zijn ze thuis zouden blijven... Das wel dat je dat dus een goed idee vind en dat komt wel op hetzelfde neer als sluiting.

Dat is totaal niet wat ik bedoel. De horeca heeft bewezen verstandig met corona om te kunnen gaan. Minder tafeltjes, meer afstand enz. Je kon veilig uit eten. Helaas is zodra die regels losgelaten zijn, iedereen weer bij elkaar op schoot in volle restaurants gaan zitten.

Wat is nou slimmer? Je restaurant korte tijd vol mikken met klanten en weten dat je dan weer rotmaatregelen voor je kiezen krijgt of verstandig en veilig blijven handelen en met minder klanten wel open mogen blijven. Dat is wat ik bedoel met dat ons eigen gedrag telt.

Want het gaat er niet om of corona nou echt zo’n killer virus is of niet. Die discussie is echt passé. Corona legt met het grootste gemak je hele zorg plat en dat is de allerbelangrijkste reden dat loslaten nu gewoon niet kan. Gewoon echt niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door