Tja, Akita's zien er zo schattig uit, maar zijn helemaal geen knuffelhonden van oorsprong... Verbaast me niet als die zich niet laten betasten. Het zijn zelfstandige honden.
Maar ik vroeg me ook af of, als hij met manipulatie te halen is bij castratie, hij dan nu niet gewoon te halen is om te behouden.. Idd onder narcose en waarschijnlijk met een sneetje. Maar zoals de dierenartsen tegenwoordig pro castratie zijn, zou het me niet verbazen als dat perfect mogelijk is, maar men toch standaard tot castratie overgaat als de hond dan toch al onder narcose is en op de juiste plaats een sneetje krijgt.
Als ik me goed herinner (het zit een beetje ver) hangen de teelballen aan ligamenten en zakken ze normaal door een opening uit de buikholte in het scrotum tijdens het opgroeien. Om dan permanent in het scrotum te blijven eens de puberteit komt. Die opening naar de buikholte gaat dan dicht of zo. Men kan die waarschijnlijk ook met een klein hechtingetje nauwer maken zodat die bal ook niet terug kan. Ale, het is alleszinds de moeite het te vragen. Op deze leeftijd is die teelbal misschien nog gewoon normaal ipv verschrompeld.
Ik weet trouwens ook niet waarom die ene bal een probleem zou zijn als hij wel in de buikholte blijft, behalve als je ooit wel tot volledige castratie wil overgaan en hij dan moeilijk tot niet te vinden kan zijn. Dan wordt het een zware operatie als hij er echt uit moet. En hij zou iets vatbaarder zijn voor teelbalkanker dacht ik (weet ik niet zeker) maar dat komt zowiezo maar weinig voor he.
Je weet nztuurlijk nooit of castratie ooit toch medisch noodzakelijk wordt. Ik zou hem er waarschijnlijk toch graag uit willen hebben.
Shensi is trouwens idd een pracht van een hond aan het worden. En je weet er duidelijk goed mee om te gaan. Heel leuk om hem te volgen!