- za 23 okt 2021, 08:54
Ik heb het boek bijna uit. Heel eerlijk?
OK, eerste helft van het boek bevat waardevolle informatie. Het legt goed uit waarom honden verouderen, ziek worden en vaak te jong dood gaan. Dit is knap uitgewerkt. Het is best taaie kost.
Ik vind echter de uitwerking wat je kunt doen om veroudering, ziekte en vroegtijdige dood tegen te gaan minder. Er wordt wat gebabbeld over dat je verse rauwe voeding moet geven en hoe je dan zelf kunt kijken of KVV voldoet. Leuk maar wij hebben daar dat boek niet voor nodig. Wel aardig uitgewerkt waarom je je honden niet uit plastic bakken moet laten eten en drinken en hoe je zelfs uit moet kijken met RVS en keramiek (heel veel van die meuk komt uit India en China en bevatten heel regelmatig te veel schadelijke stoffen zoals lood). Hoe je je hond ook niet moet laten spelen met plastic speeltjes, omdat deze vol zitten met schadelijke stoffen (PVC met week of hardmakers: ditch de zooi). Ook wordt redelijk goed uitgewerkt waarom je geen gif in je huis en tuin moet gebruiken (en al helemaal niet op je hond). Nou en verder wordt er dan een half woordje gerept over vaccinatie, ontwormen enzo. En krijg je nog een mini inkijkje in wat goede supplementen en aanvullingen (zoals bessen, spruitgroenten, etc). Maar eigenlijk heel eerlijk? Daar wordt voor mij niks nieuws onder de zon genoemd.
Het is een leuk boek om te geven aan mensen die enig niveau aan kunnen qua leeswerk en nog steeds denken dat het wel een goed idee is om je hond brokkenmeuk te voeren. Het geeft ons hier mogelijk wat meer bite in discussies met de anti rauw voer beweging.