Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Weet iemand hoe lang het duurt voordat de vaccinatie geregistreerd is bij het RIVM? Ik ben een week geleden geprikt maar het staat nog niet in het systeem. Ik heb wel toestemming gegeven. Niet dat ik plannen heb voor het buitenland op korte termijn maar toch…
dinky89 schreef: za 05 jun 2021, 11:06 @cindy: als ik dat stuk lees dan gelden bij kleurcode groen of oranje geen aanvullende eisen om België in te komen. Dus dan geen vaccinaties of test nodig.
Ja klopt alleen dit stuk staat er nog boven;
Vrij en veilig reizen

Het Overlegcomité heeft ook de regels vastgelegd om deze zomer vrij en veilig te reizen binnen de Europese Unie. Dat zal kunnen op basis van het Europees digitaal coronacertificaat.

Het certificaat zal vanaf 1 juli in alle EU-landen worden gebruikt en is het bewijs dat iemand tegen corona is gevaccineerd, negatief op corona is getest of van corona is hersteld.

Reizen naar landen buiten de Europese Unie blijven intussen sterk afgeraden.
Zoals ik er nu in sta zal ik 1x pfizer laten zetten dinsdag. En dan maar snoeihard hopen dat de bijwerkingen heel erg mee gaan vallen. Valt het tegen gaat het natuurlijk stapelen.

En dan maar hopen dat de regels voor het paspoort niet alsnog veranderen. Nu acht ik die kans betrekkelijk klein als het over 4,5 week in moet gaan...
Als het dan tegen valt heb ik iig een basis bescherming valt het mee kan ik alsnog die 2e overwegen.
Elf schreef: za 05 jun 2021, 10:34 Weet iemand hoe lang het duurt voordat de vaccinatie geregistreerd is bij het RIVM? Ik ben een week geleden geprikt maar het staat nog niet in het systeem. Ik heb wel toestemming gegeven. Niet dat ik plannen heb voor het buitenland op korte termijn maar toch…
Ik ben door de huisarts gevaccineerd en het heeft weken geduurd voor het erop stond. Mijn man is door de GGD geprikt en dat stond er vrijwel direct op.
pike schreef: za 05 jun 2021, 12:03 Ik ben door de huisarts gevaccineerd en het heeft weken geduurd voor het erop stond. Mijn man is door de GGD geprikt en dat stond er vrijwel direct op.
Hmm, ik ben door de GGD gevaccineerd maar het staat er nog niet in
Cindy de Wolf schreef: za 05 jun 2021, 11:40 Zoals ik er nu in sta zal ik 1x pfizer laten zetten dinsdag. En dan maar snoeihard hopen dat de bijwerkingen heel erg mee gaan vallen. Valt het tegen gaat het natuurlijk stapelen.

En dan maar hopen dat de regels voor het paspoort niet alsnog veranderen. Nu acht ik die kans betrekkelijk klein als het over 4,5 week in moet gaan...
Als het dan tegen valt heb ik iig een basis bescherming valt het mee kan ik alsnog die 2e overwegen.
Sorry Cindy, maar met 1x Pfizer ga je echt België niet binnen kunnen. Dan kan je je net zo goed niet laten vaccineren..
Dat klopt ook, want de bescherming is maar 30% of zo.. Bijna niets.
Echt vele malen lager dan na 1x Janssen of AZ.

Siberienne zei hier toch al eerder dat de tweede AZ voornamelijk de duur van de bescherming verlengd, niet zozeer de bescherming verhoogt.
Dat Janssen voor 1 gaat en AZ voor 2 is volgens mij een praktische beslissing. Er valt voor beide wat te zeggen. Ze hebben bij AZ ook fel getwijfeld of ze het bij 1 gingen houden, maar op dat moment was het voordeliger om voor 2 te kiezen. Het was ook het enige vaccin dat vrij goed leverbaar was. Maar nu Janssen na AZ uitkomt, met alle hetze die erover is, is die 1x hun enige troef.

Nog eens over de regels ivm met 1 of 2x vaccineren, ik weet niet waar jullie lezen dat 1 vaccin zou volstaan in de Belgische regels. Er is enkel sprake van volledig gevaccineerd tov niet gevaccineerd. Als je het ziet zitten om steeds een PCR-test te betalen voor je naar België afzakt, zou ik dat doen. Die regel zal wel blijven.
Wat die kleur zones betreft, dat zal natuurlijk veranderen naar gelang de kleur die België zelf heeft. En dan nog, het zou me niet verbazen als er tegen het eind van de zomer, die optie volledig afschaffen.... :-\

Je zal echt moeten kiezen, ofwel 2x Pfizer, ofwel afwachten of je een keer Janssen kan krijgen later met het risico dat dat niet lukt en je niet gevaccineerd wordt. Maar eigenlijk lijkt me die kans klein.
In België btw gingen mensen een tijd tegen sluitingstijd aan de vaccinatiecentra die niet met reservelijsten werkten staan in afwachting of er op het eind van de dag dosissen over waren. Die gingen dan naar de oudste wachtenden. Ging toen over AZ trouwens.
Je zou kunnen rondbellen en vragen waar ze Janssen zetten (als dat nog gebeurt?) en daar aangeven dat je bij overschot verwittigd wil worden. Als je dan aankan om je te laten prikken zonder veel mentale voorbereiding natuurlijk, maar dat kan ook net beter zijn, niet teveel wachttijd om je extra bang te maken..

Als je niet gevaccineerd raakt, en je man is wel volledig gevaccineerd, is de kans dat hij het naar huis brengt ook wel klein.. Gevaccineerde personen blijken toch vrijwel nooit nog besmettelijk. Tenzij het een variant betreft waar het vaccin niet goed tegen werkt of je man per toeval een persoon is waarbij het niet goed pakt. Maar die kans is ook zeer klein!
Tegen dan gaat de groepsimmuniteit al een pak hoger liggen waardoor het gewoon minder rondgaat,dus ook minder kans.. En ze zijn nu al bezig over vaccineren vanaf 12 jaar en ik vermoed dat dat er wel door gaat komen.

En hoe dan ook, inderdaad, moet je er rekening mee houden dat het vaccin maar een jaar of zo werkt. Het is te verwachten Janssen zelfs minder omdat het niet geboosterd wordt. Of dat maken ze ons toch altijd wijs,dat je daarvoor moet boosteren.

Als ik jou was, als ik je zo hoorde, ging ik die Pfizer niet halen. En al zeker niet met het idee van 1x, want dat is het echt niet waard.. 1x doet gewoon niets uit.
Wat misschien ook wel interessant is, is dat ons labo soms positieve stalen krijgt van mensen die volledig gevaccineerd zijn. Maar dat daar tot op heden geen duidelijke variant in naar voren komt. Het zijn steeds andere strengen. Das toch wel een geruststelling, toch?

Minder goed is dat er wel iemand volledig gevaccineerd op de IC ligt. Ik geloof dat die Pfizer gehad heeft. Weet het niet 100% zeker, het wordt gezegd.
Het is natuurlijk geweten dat dat vaccin een klein percentage mensen niet beschermt. :-\ Maar je zal het maar zijn hé.
Ze beweren dat die kans er met AZ (en dus wss Janssen ook) niet is. Maar de kans op minder ziek worden dan weer groter is. Bij Pfizer is het alles of niets, lijkt het.

Ik heb trouwens een collega die een aantal weken in quarantaine is geweest omdat haar 3 kinderen positief waren. Omdat ze in het labo werkt zijn ze natuurlijk vlot wat vaker getest dan normaal. En zijzelf en haar partner (beide gevaccineerd met AZ) zijn de hele tijd volledig negatief gebleven.
Ze heeft veel getest want de regels zijn zo dat je bij een positieve test sneller terug aan het werk kan (7 dagen later) dan als je negatief blijft omdat men er zeker wil van zijn dat je niet positief aan het worden bent. :P
Maar niets dus...
Waar het vandaan komt dat je met 1x Pfizer Belgie in komt als je uit een niet rode zone komt, dat komt gewoon vanuit het Belgisch crisiscentrum dat is een besluit van gisteren; https://www.info-coronavirus.be/nl/news/occ-0406/ en dat in combinatie met gemaakte EU afspraken omtrent het coronapaspoort https://www.acsi.eu/nl/nieuws/alles-ove ... apaspoort/ en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ertificaat ook daarin staat dat je bij 1 aanspraak kan maken op het paspoort en dat het aan het land waar je heen gaat is of 1x akkoord is of niet.

@lizzy ja ik weet dat ze er mee bezig zijn maar logischerwijs kan daar nu nog geen termijn aan gehangen worden. Dus ga ik wachten en mezelf nog een keer die stress aandoen met het risico dat het niet ma ivm trombose of neem ik de gok en ga ik aankomende dinsdag. Op dit moment neig ik dus naar het laatste.
Cindy de Wolf schreef: za 05 jun 2021, 10:21 Dit staat op het crisiscentrum van Belgie. Als ik het goed begrijp is het afhankelijk welke kleurcode NL heeft of 1x vaccinatie voldoende is, Ziet iemand dat anders? Update is van 4 juni.

Aankomst in België als niet-inwoner
Aankomst vanuit groene of oranje zone:
Geen verplichting tot test of quarantaine.
Aankomst vanuit rode zone:
Wie beschikt over een digitaal coronacertificaat met volledig vaccinatie (+ 2 weken), een recente negatieve PCR-test of herstelcertificaat, hoeft niet in quarantaine.
De recente test mag niet ouder zijn dan 72 uur voor aankomst in België.
Aankomst van buiten de Europese Unie:
Wie van buiten de Europese Unie komt, moet volledig gevaccineerd zijn (+ 2 weken) met een door Europa erkend vaccin én een PCR-test afleggen op de dag van aankomst. Indien de test negatief is, hoeft deze persoon niet in quarantaine.
Aankomst na verblijf in zone met heel hoog risico (“variants of concern”):
Er geldt een inreisverbod voor niet-Belgen die niet in België resideren en zich de afgelopen 14 dagen op enig moment in zone met heel hoog risico bevonden. Er is een uitzondering voor essentiële reizen door vervoerspersoneel en diplomaten. Zij moeten 10 dagen verplicht in quarantaine met PCR-test op dag 1 en dag 7. De quarantaine mag enkel worden onderbroken voor de uitvoering van de essentiële reden
Je zegt het hier toch zelf?
Enkel volledig gevaccineerd dus 2x plus 2 weken, mogen zonder test binnen.
Niet volledig gevaccineerd (zoals bij 1x Pfizer) is hetzelfde als compleet niet gevaccineerd..

Als Europa ook een paspoort uitgeeft bij 1 vaccinatie, wat logisch zou zijn, staat dat erin en wil dat nog niet zeggen dat je daarmee dezelfde rechten krijgt als iemand die 2x gevaccineerd is.
Er staat toch boven aan als je uit de eu komt uit een groene of oranje zone geen test/quarantaine. Uit een rode zone compleet paspoort of pcr test.

Aankomst vanuit groene of oranje zone: Geen verplichting tot test of quarantaine.

Wie beschikt over een digitaal coronacertificaat met volledig vaccinatie (+ 2 weken), een recente negatieve PCR-test of herstelcertificaat, hoeft niet in quarantaine.

Jij mag natuurlijk vinden 1x pfizer staat gelijk aan niet, maar als uit de testen blijkt 30% of meer tot 55% zie ik dat toch echt wezenlijk anders.

Van de site van het rivm;
Werken de vaccins van BioNTech/Pfizer (Comirnaty) en Moderna ook goed als er meer dan zes weken zitten tussen de eerste en de tweede vaccinatie?
Ja. Na de vaccinatie maakt je lichaam antistoffen aan. Eén tot twee weken na de eerste vaccinatie is 90% van de mensen beschermd tegen corona. We weten nog niet precies hoe lang de bescherming duurt. Na een aantal weken nemen de antistoffen af en is de bescherming wat minder goed. Daarom is nog een tweede vaccinatie nodig, die krijg je ongeveer 6 weken na de eerste vaccinatie. Door de tweede vaccinatie worden er meer antistoffen aangemaakt, die langer aanwezig blijven en het virus beter kunnen aanpakken. Als er tussen de twee vaccinaties meer dan 6 weken zit dan is ben je even goed beschermd.
Ik begin eerst met een disclaimer: Ik kan totaal niet inschatten in welke hel je op dit moment zit vanwege je prikangst, maar afgaande op je berichtgeving hier moet het op dit moment heel zwaar voor je zijn. Ik wil daar helemaal niets aan af doen.

Dat gezegd hebbende: is het op de lange termijn niet beter om te proberen om die angst tot een niveau terug te brengen dat voor jou hanteerbaar is? Want wat ik nu meekrijg uit je berichten is dat je volledig in beslag genomen wordt door je zoektocht naar het Janssen vaccin, zodat je maar één keer geprikt hoeft te worden. Het lijkt me uiterst stressvol en het beheerst volgens mij nu al je gedachten. Het neigt richting een obsessie als ik het allemaal zo lees.

Maar wat als blijkt dat een jaarlijkse vaccinatie nodig is? Of dat je ziek wordt en er meerdere keren bloed moet worden afgenomen?

Er zijn therapieën om de fobie die je hebt m.b.t. naalden/injecties te behandelen. Dat gaat je nu niet helpen, maar ik gun je een leven met minder stressvolle momenten.

Voor de korte termijn (de komende vaccinatie(s)) zou ik je toch willen adviseren contact te zoeken met je huisarts zodat jullie samen kunnen bespreken wat de mogelijkheden zijn om met zo min mogelijk stress gevaccineerd te worden. Ik kan me voorstellen dat hij/zij je daarvoor medicatie voorschrijft.

Dat zoeken naar of en waar je met Janssen gevaccineerd kunt worden gaat je niet helpen en ik denk dat wij hier ook niet veel meer voor je kunnen doen dan met je meeleven. Je zult uiteindelijk zelf aan de bak moeten. De eerste stap is een afspraak maken bij je huisarts.
Een vriendin van mij heeft/had ook een extreme fobie voor naalden. Omdat ze vorig jaar geopereerd MOEST worden heeft ze een intensieve therapie gevolgd. Met als resultaat dat ze tot mijn (positieve) verbazing een paar weken geleden haar 1e pfizerprik gehaald heeft. En als klap op de vuurpijl werkt ze nu bij de GGD op de priklokatie. Niet bij het zetten van de prikken maar bij de intake. Dit zou een jaar geleden echt ondenkbaar zijn geweest!
Cindy de Wolf schreef: za 05 jun 2021, 15:48 Er staat toch boven aan als je uit de eu komt uit een groene of oranje zone geen test/quarantaine. Uit een rode zone compleet paspoort of pcr test.

Aankomst vanuit groene of oranje zone: Geen verplichting tot test of quarantaine.

Jij mag natuurlijk vinden 1x pfizer staat gelijk aan niet, maar als uit de testen blijkt 30% of meer tot 55% zie ik dat toch echt wezenlijk anders.

Van de site van het rivm;
Werken de vaccins van BioNTech/Pfizer (Comirnaty) en Moderna ook goed als er meer dan zes weken zitten tussen de eerste en de tweede vaccinatie?
Ja. Na de vaccinatie maakt je lichaam antistoffen aan. Eén tot twee weken na de eerste vaccinatie is 90% van de mensen beschermd tegen corona. We weten nog niet precies hoe lang de bescherming duurt. Na een aantal weken nemen de antistoffen af en is de bescherming wat minder goed. Daarom is nog een tweede vaccinatie nodig, die krijg je ongeveer 6 weken na de eerste vaccinatie. Door de tweede vaccinatie worden er meer antistoffen aangemaakt, die langer aanwezig blijven en het virus beter kunnen aanpakken. Als er tussen de twee vaccinaties meer dan 6 weken zit dan is ben je even goed beschermd.
Ja, maar Nederland is rood. Niet groen of oranje. En ze passen die regels elke paar weken of maanden aan. Om daar nu je keuze op te baseren...

En het gaat niet over wat ik vind over 1 vaccin of niet. Het gaat over wat dat je voor rechten geeft. Niet dus. Voor de instanties is 1 prik met Pfizer hetzelfde als geen. Daar kan ik niets aan doen.

En de kans dat je corona via je man oploopt is gewoon klein als hij wel gevaccineerd is. Doe daar dan 30% af, dan maakt dat bijna geen verschil meer. Maar jij moet wel door hell daarvoor. Dat is het toch niet waard?

Ik heb het gevoel dat je door je angst niet geheel rationeel meer kan nadenken. :-* Ik probeer je alleen te helpen de juiste beslissing te maken. Dat is al lastig genoeg met jouw angsten, maar dan een prik nemen waar je vrijwel niets bij wint (niet qua rechten en erg weinig qua bescherming) is dan toch geen goed idee? Als je dan toch laat prikken, dan best toch iets waar je dan ook werkelijk wat mee bent!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door