Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Siberienne schreef: do 03 jun 2021, 16:02 Als je kijkt naar de mortaliteit in de jonge groepen, zeg 12-18, dan zou ik het ook echt moeilijk verdedigbaar vinden om daar een vaccin te gebruiken met een mogelijk dodelijke bijwerking. En nog los daarvan; daar gaat geen fabrikant zich aan wagen. Volgens mij was AZ wel bezig ooit met een trial maar ik denk dat dat niet meer doorgezet wordt.
Ik denk dat de discussie niet zozeer gaat om de hele groep te prikken, maar vooral die 12-18 jarigen die nu ook de griepprik krijgen en dus in de risicogroep vallen.

Ik verwacht hoe dan ook niet dat de hele groep 12-18 jarigen zich laat vaccineren, behalve die kinderen die zich nu zorgen maken en nog steeds opgesloten zitten ondanks dat alles langzamerhand weer open gaat.
Siberienne schreef: do 03 jun 2021, 16:09 8CB1B46E-56EA-44B8-A3E1-52136C12E3AB.png

Dit is de case fatality rate by age. Dus het risico om dood te gaan aan covid19, afgezet tegen de leeftijd.

https://ourworldindata.org/mortality-ri ... -19-by-age

Ik zie hier trouwens in het topic regelmatig staan ‘van alle vaccins kan je trombose krijgen’ of iets dergelijks. Ik zou het toch anders willen formuleren;
- bij alle vaccins zijn in de groep met gevaccineerden trombose gevallen gevonden. Maar dat is niet meer dan normaal en het is dus maar zeer de vraag of dit iets met elkaar te maken heeft of dat het toeval is
- bij twee vaccins (AZ en Jansen) is tot nu toe een verband aannemelijk gemaakt tussen het optreden van een zeldzaam en gevaarlijk syndroom dat nu VIPIT genoemd wordt en waarbij een combinatie ontstaat van trombose en tekort aan bloedplaatjes. Dit heeft mogelijk te maken met het soort antistoffen dat gevormd wordt dat een kruis reactie geeft op heparine (heparine is niet een geneesmiddel maar ook een lichaamseigen stof).

Je hebt helemaal gelijk, ik maakte pas ook nog die opmerking terwijl ik weet dat niet zo 1 op 1 gezegd kan worden.
Siberienne, weet jij waarom vorige week nog werd gezegd dat je de percentages effectiviteit van Janssen en Pfizer/Moderna niet met elkaar mocht vergelijken en dat nu een van de argumenten om Janssen niet meer te gebruiken is dat het veel minder effectief is. Ik voel me een beetje ‘bekocht’ eigenlijk. Vrijdag Janssen gekregen namelijk…
Elf schreef: do 03 jun 2021, 16:58 Siberienne, weet jij waarom vorige week nog werd gezegd dat je de percentages effectiviteit van Janssen en Pfizer/Moderna niet met elkaar mocht vergelijken en dat nu een van de argumenten om Janssen niet meer te gebruiken is dat het veel minder effectief is. Ik voel me een beetje ‘bekocht’ eigenlijk. Vrijdag Janssen gekregen namelijk…
Nee, ik volg de Nederlandse discussie niet zo. Ik zou ook niet weten waarom je de percentages effectiviteit niet zou kunnen vergelijken.
Elf schreef: do 03 jun 2021, 16:58 Siberienne, weet jij waarom vorige week nog werd gezegd dat je de percentages effectiviteit van Janssen en Pfizer/Moderna niet met elkaar mocht vergelijken en dat nu een van de argumenten om Janssen niet meer te gebruiken is dat het veel minder effectief is. Ik voel me een beetje ‘bekocht’ eigenlijk. Vrijdag Janssen gekregen namelijk…
Hier idem hoor, ik voel me ook bekocht. Maar ja, hij zit al in m'n donder en ik kan 'm er niet meer uithalen..... :-\
src_esther schreef: zo 30 mei 2021, 14:44 Yes, ik heb een afspraak kunnen maken via de site coronatest.nl voor volgende week.
Paar keer postcode wisselen om op een praktische locatie uit te komen want Urk, Den Helder, Woerden en dergelijk is allemaal niet handig.
Ik ga Janssen krijgen.
Nu hopen dat ik tijdig de brief binnen krijg...
Mijn lief wil dat ik afzeg en een afspraak maak voor een mRNA-vaccin. Wat mij betreft is het enige valide argument dat een mRNA-vaccin beter werkt. Morgen toch maar de GGD bellen... Want ik had gehoopt (nog altijd terecht :'( ) dat lief naar mij had geluisterd, dus misschien moet ik maar doen wat hij wil.
src_esther schreef: do 03 jun 2021, 18:43 Mijn lief wil dat ik afzeg en een afspraak maak voor een mRNA-vaccin. Wat mij betreft is het enige valide argument dat een mRNA-vaccin beter werkt. Morgen toch maar de GGD bellen... Want ik had gehoopt (nog altijd terecht :'( ) dat lief naar mij had geluisterd, dus misschien moet ik maar doen wat hij wil.
Jij hebt nu nog de keuze. Had ik die gehad had ik afgezegd en voor Pfizer of Moderna gegaan.

Ik weet dat ik niet mag klagen :-[ maar Leo en ik hebben onszelf in quarantaine gehouden vanaf maart vorig jaar. Hij heeft AZ en ik Janssen. Zo van "u heeft bijna 1,5 jaar aangepield, piel nog maar even verder". Gewoon grondig de tering in, eigenlijk.
Lizzy schreef: do 03 jun 2021, 18:50 Jij hebt nu nog de keuze. Had ik die gehad had ik afgezegd en voor Pfizer of Moderna gegaan.

Ik weet dat ik niet mag klagen :-[ maar Leo en ik hebben onszelf in quarantaine gehouden vanaf maart vorig jaar. Hij heeft AZ en ik Janssen. Zo van "u heeft bijna 1,5 jaar aangepield, piel nog maar even verder". Gewoon grondig de tering in, eigenlijk.
Wij hebben ons ook vanaf maart aan alle regels gehouden en nog steeds niet echt bezoek ontvangen. En als ik dan mensen om me heen die overal schijt aan hadden nu triomfantelijk hun pfizerafspraken zie appen enzo dan baal ik wel een beetje. Was dit nu weken later aan de hand geweest dan was ik er niet zo van onder de indruk geweest denk ik. Maar nu zat ie er net in…
Maar ja, ik houd me maar vast aan het feit dat als we nog corona krijgen het verloop milder is als het goed is. En verder ben ik wel blij dat ik geprikt ben ;)
Lizzy schreef: do 03 jun 2021, 18:50 Jij hebt nu nog de keuze. Had ik die gehad had ik afgezegd en voor Pfizer of Moderna gegaan.

Ik ook hoor, Lizzy, hoewel ik blij ben dat ik gevaccineerd ben. Nou ja, voor de helft pas........... Maar dat alle mensen uit mijn leeftijdgroep die geweigerd hebben nu beloond worden en al met al eerder volledig gevaccineerd zijn dan ik en met een hogere beschermingsgraad, het klopt gewoon niet. Met alle problemen die wij al hebben vind ik dat ik beter had verdiend, hoe onlogisch dat misschien ook klinkt.
Siberienne schreef: do 03 jun 2021, 16:02 Als je kijkt naar de mortaliteit in de jonge groepen, zeg 12-18, dan zou ik het ook echt moeilijk verdedigbaar vinden om daar een vaccin te gebruiken met een mogelijk dodelijke bijwerking. En nog los daarvan; daar gaat geen fabrikant zich aan wagen. Volgens mij was AZ wel bezig ooit met een trial maar ik denk dat dat niet meer doorgezet wordt.
Ja, daar heb je wel gelijk in..
Maar daar hadden ze ook meteen eerlijk in moeten zijn, want dat vind ik ook bij twintigers of zo. En toch werd dat in het begin zo tegengesproken. Zo gelooft niemand er meer in natuurlijk en daardoor wil niemand het nog tenzij je geen andere keuze krijgt.
Ik begrijp het wel, maar blijf het ook erg vinden. Als ze er geen meer zouden aankopen, prima. Maar weggooien, dat vind ik echt heel erg.

En blijkbaar zijn Belgen dan heel gek? We krijgen natuurlijk ook geen keuze van de overheid en dat vind ik ook niet kunnen als er zo'n risico's mee verbonden zijn. Maar ja, dat wordt nog steeds ontkent.

Chaos en een rommeltje, dat is het!
Ina schreef: do 03 jun 2021, 16:35 Ik denk dat de discussie niet zozeer gaat om de hele groep te prikken, maar vooral die 12-18 jarigen die nu ook de griepprik krijgen en dus in de risicogroep vallen.

Ik verwacht hoe dan ook niet dat de hele groep 12-18 jarigen zich laat vaccineren, behalve die kinderen die zich nu zorgen maken en nog steeds opgesloten zitten ondanks dat alles langzamerhand weer open gaat.
En wat als Europa (of welk land of vliegmaatschappij dan ook) beslist dat je ouder dan 12 gevaccineerd moet zijn om te mogen reizen?

Begrijp ik helemaal!
Was voor mij ook meteen de reden waarom ik geen AZ wilde, toen er nog geen sprake was van de tromboseproblemen.
En ik was meteen fan van de techniek achter de mRNA vaccins. Alleen daarvoor al had ik ze willen hebben.. Ookal is het dan experimenteel. Ik geloofde er meteen in..

Qua bekocht voelen, AZ en Janssen beschermen nog steeds super goed tegen ernstig ziek worden. Je kan nog Corona krijgen en er serieus verkouden van worden maar je kan er vrij gerust op zijn dat het daarbij blijft.
Je bent ook niet alleen in die situatie, we zagen het zo gebeuren toen de vaccins uitkwamen. Eerlijk gezegd wisten we toch meteen dat op termijn de mensen die AZ kregen niet gelukkig gingen zijn in vergelijk met die een effectiever vaccin kregen. Alleen is het nu er zoveel Pfizer geleverd is, wel erg uit balans.

Ik begrijp je gevoel volledig, maar ik denk dat je dat best kan proberen loslaten. Het is nu zo. Volgend jaar andere kans. En in tussentijd ga je er niet aan sterven en mag je weer gaan doen wat je wil. Wat dat dan ook is. Daar draait het om. :-*
Tanna schreef: do 03 jun 2021, 20:34 Ik ook hoor, Lizzy, hoewel ik blij ben dat ik gevaccineerd ben. Nou ja, voor de helft pas........... Maar dat alle mensen uit mijn leeftijdgroep die geweigerd hebben nu beloond worden en al met al eerder volledig gevaccineerd zijn dan ik en met een hogere beschermingsgraad, het klopt gewoon niet. Met alle problemen die wij al hebben vind ik dat ik beter had verdiend, hoe onlogisch dat misschien ook klinkt.
Helemaal gelijk hoor. Dat is echt schandalig!
Jeej ik heb ook een uitnodiging gehad. Bouwjaar 77. Ik krijg pfizer (heel blij mee) en mag op 16 juni de eerste komen halen. Uiteraard op woensdagavond wanneer ik date night heb. Heb dus maar vriendelijk bedankt ervoor. Ik ga mijn date night er uiteraard niet voor opgeven. (Geintje uiteraard)

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Voilà, m'n 2e AZ prik zit erin.
Ik ben er blij mee.
Ik voel me beschermd genoeg voor mijn leeftijd (tis tenslotte, ongeacht welk vaccin, toch maar voor relatief korte periode) en ik hoop gewoon dat de bijwerkingen deze keer meevallen.
Ondertussen ben ik wel blij dat de meesten Pfizer krijgen want dat werkt wel beter voor groepsimmuniteit (wat ook beter is voor mij)
En ik hoop dat Meneer wel Pfizer mag krijgen, maar het zou al gek moeten lopen dat dat niet zo zou zijn.. We verwachten zijn uitnodiging wel binnenkort. Zijn 3 jaar jongere broer heeft al 1 gehad maar het zou gemeente tot gemeente wat kunnen verschillen, naar het schijnt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door