Voor hen die liever niet omspitten is dit misschien wel een interessant boek:
https://knnvuitgeverij.nl/artikel/de-on ... 5c4c6a330b
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- pien - schreef: ↑do 06 mei 2021, 09:19 Ik heb geen moestuin maar wel een tuinvraag : weet iemand de beste manier om van zevenblad af te komen?Mijn ervaring is afknippen. Het zat in het vorige huis door de hele voortuin en zo hield ik het onder controle en na een paar jaar was het zo goed als weg. Trekken stimuleert wortelgroei, heb ik geleerd.
Ik heb gegoogeld en veel gevonden, maar vraag het ook maar hier.
Probleem is dat er ook andere planten en struiken groeien, dus alles uitrieken gaat niet helemaal.
- Zoveel mogelijk wortels weghalen?
- Blaadjes afknippen?
- Groenblijvende dichte bodembedekker planten?
- Lavameel strooien?
Siberienne schreef: ↑do 06 mei 2021, 13:52 Mijn ervaring is afknippen. Het zat in het vorige huis door de hele voortuin en zo hield ik het onder controle en na een paar jaar was het zo goed als weg. Trekken stimuleert wortelgroei, heb ik geleerd.Ik ga lekker knippen! Alleen doe ik de blaadjes niet door de sla want er is een mogelijkheid dat ze extra aroma hebben
Alternatief kan zijn open plekken afdekken. En inderdaad deed ik de afgeknipte blaadjes door sla en door groentemix vd honden
rosmin schreef: ↑do 06 mei 2021, 12:41 Hier ook zeeen van zevenblad. Waar ik eerst pogingen deed om het uit de tuin te krijgen heb ik besloten dat zevenblad een mooie bodembedekker is (omdenken) en erger ik me er niet meer aan, pluk nu af en toe wat in de weg staat. Mijn borders zijn dan ook niet “netjes”....Zo doet de buurman het ook.![]()
rosmin schreef: ↑do 06 mei 2021, 15:45 Ik merk juist doordat ik veel minder het probeer er met wortel en al te verwijderen, ik minder zevenblad in de tuin heb. Waarschijnlijk omdat het plantje niet zo nodig nieuwe uitlopers moet maken met zijn wortels om te overleven.Ga ik ook proberen! Wij hebben het in de voortuin. Er is geen beginnen aan om het weg te krijgen. Als ik de wortels wil verwijderen, trek ik er zomaar meters lange wortels uit! En je draait je om en het groeit er alweer! Ach, ik wil de echte planten wel een kans geven, dus ik wied wel, maar dat het nooit weg zal gaan is een gegeven.
Knipze![]()