Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
dinky89 schreef: do 08 apr 2021, 21:33 Lees net deze uitspraak: Hof: Tsjechië mag boetes opleggen aan ouders niet-gevaccineerde kinderen - https://nos.nl/l/2375840#UPDATE-container-52305483
Vind dit toch wel een enge uitspraak want waar gaat dit dan heen? Zaak gaat over de gewone kindervaccinatie en is al begonnen voor corona. Vind boetes opleggen wel erg ver gaan :-X
Dat vind ik ook zeer erg! :o
dinky89 schreef: do 08 apr 2021, 21:33 Lees net deze uitspraak: Hof: Tsjechië mag boetes opleggen aan ouders niet-gevaccineerde kinderen - https://nos.nl/l/2375840#UPDATE-container-52305483
Vind dit toch wel een enge uitspraak want waar gaat dit dan heen? Zaak gaat over de gewone kindervaccinatie en is al begonnen voor corona. Vind boetes opleggen wel erg ver gaan :-X
Heb je alleen het artikel gelezen of ook de uitspraak zelf? Want die is echt wel goed onderbouwd. https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=home

Deze uitspraak betekent niet dat nu de deur openstaat voor allerlei landen om een vaccinatieplicht in te voeren. Alleen dat de Tsjechië wet die vaccinatie verplicht voor specifieke ziektes niet in strijd is met art 8 EVRM.
pluk schreef: do 08 apr 2021, 23:48 Heb je alleen het artikel gelezen of ook de uitspraak zelf? Want die is echt wel goed onderbouwd. https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=home

Deze uitspraak betekent niet dat nu de deur openstaat voor allerlei landen om een vaccinatieplicht in te voeren. Alleen dat de Tsjechië wet die vaccinatie verplicht voor specifieke ziektes niet in strijd is met art 8 EVRM.
En blijkbaar was dat een al bestaande wet waar nog nooit een haan naar gekraaid heeft maar nu staat het ineens volop in de aandacht.

In Noorwegen was tot 1995 de BCG vaccinatie tegen tuberculose verplicht. Ik denk dat er wel meer landen vaccinatie verplicht hadden / hebben. Wij vinden dat raar omdat we het uit NL niet kennen. Interessant is wel dat nu in Noorwegen een vaccinatie plicht voor covid niet eens besproken wordt. Te veel haken en ogen. Er wordt wel gesproken over vaccinatie paspoorten - net als Denemarken- in combinatie met testen.

(((En ik krijg vandaag mijn eerste prik met Moderna)))
pluk schreef: Heb je alleen het artikel gelezen of ook de uitspraak zelf? Want die is echt wel goed onderbouwd. https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=home

Maar het omvat ze wel vrijwel allemaal he! De kindervaccinatie's..
Ook mazelen, bof en rubella. Zelfs pneumokokken in bepaalde gevallen..
Je kan de ouders gaan overtuigen, maar de vaccinaties verplichten vind ik toch ook erg ver gaan.
1 op 20 000 krijgt bijwerkingen die levensbedreigend zijn of ernstige gevolgen geven voor de rest van hun leven, staat er in de vraag en andwoordsectie. Ik vind dat erg veel! Om als ouder niet zelf te mogen kiezen..
En vergeet niet dat er geen mogelijkheid is tot titeren bij kinderen als bij pups, maar die cocktail er gewoon zonder nadenken 4 maal ingaat voor ze 18 maand zijn.

Geen aanval tegen jou hoor Pluk.. ;)
Maar ik vind die verplichting dus nog steeds ook erg ver gaan.

In België is die tegen polio verplicht. Maar dat is de enige. En als je die apart neemt moet hij minder vaak gezet dan dat hij in de cocktail gezet wordt.
pearlsofpassion schreef: vr 09 apr 2021, 08:03 Maar het omvat ze wel vrijwel allemaal he! De kindervaccinatie's..
Ook mazelen, bof en rubella. Zelfs pneumokokken in bepaalde gevallen..
Je kan de ouders gaan overtuigen, maar de vaccinaties verplichten vind ik toch ook erg ver gaan.
1 op 20 000 krijgt bijwerkingen die levensbedreigend zijn of ernstige gevolgen geven voor de rest van hun leven, staat er in de vraag en andwoordsectie. Ik vind dat erg veel! Om als ouder niet zelf te mogen kiezen..
En vergeet niet dat er geen mogelijkheid is tot titeren bij kinderen als bij pups, maar die cocktail er gewoon zonder nadenken 4 maal ingaat voor ze 18 maand zijn.

Geen aanval tegen jou hoor Pluk.. ;)
Maar ik vind die verplichting dus nog steeds ook erg ver gaan.

In België is die tegen polio verplicht. Maar dat is de enige. En als je die apart neemt moet hij minder vaak gezet dan dat hij in de cocktail gezet wordt.
Mazelen is nou ook niet bepaald een onschuldige kinderziekte. En ouders kunnen toch nog steeds de keuze maken? Alleen moeten ze de consequentie dragen. Boete en kind niet naar kinderopvang.
Als ik vind dat ik op een lege snelweg 150 mag rijden en ik word geflitst moet ik ook gewoon de boete betalen. Al vind ik het een verantwoord risico. Tsjechië is niet ver van bv Roemenië, een land met een lage dekkingsgraad voor mazelen vaccinatie, vooral onder de Roma. Regelmatig uitbraken. Ik snap wel dat Tsjechië zijn vaccinatie graad daarbij hoog wil houden.

Ik merk dat ik toch anders erin sta als jij; de vrijheid om een keuze te maken wil in mijn ogen niet zeggen dat een overheid daar dan geen consequenties aan mag verbinden als zij denkt dat die keuze het algemeen belang kan schaden. En die afwegingen kunnen per land verschillen.
Merk dat ik toch gewoon moeite houd met een vaccinatieplicht met als consequentie een boete. Het deel van geen toegang tot de kinderopvang zonder vaccinatie heb ik dan weer minder moeite mee. Dat voelt meer als een keuze. Maar dat is wellicht een vreemde kronkel in mijn hoofd.

Zo vraag ik mij ook af hoe men om wil gaan met de testmaatschappij zoals ze die eind deze maand willen testen. Over zo'n test voorafgaand aan evenement las ik bijvoorbeeld dat je die in moet scannen in een app. Vraag die bij mij dan gelijk opkomt is hoe het in zijn werk gaat voor mensen zonder smartphone? En tot wanneer willen ze dit gaan hanteren? Moeten we er niet van af willen wanneer iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te laten vaccineren? Merk dat ik zelf huiveriger wordt naar mate er steeds meer digitale aanvallen en datalekken zijn in de wereld om gezondheidsgegevens in een app te laten registreren. Wat wordt er nog meer geregistreerd wat kan worden misbruikt voor identiteitsfraude? BSN? identiteitskaartgegevens? Merk dat ik steeds angstiger wordt voor een samenleving zoals in China waarin de overheid de samenleving continu aan het monitoren is nu we langzamerhand steeds verder die kant op lijken te glijden.
Nee, verplicht is in mijn opvoeding, verplicht.. Geen vrije keuze.

En mazelen is een vaccin waar toch nog het meest over getwijfeld wordt door ouders, omdat het een heftig vaccin is.
Ik heb het bij m'n kinderen ook laten zetten. Ik zie er het belang wel van in. Maar dat mensen dat niet zelf mogen kiezen maar de overheid beslist dat ze het risico moeten lopen, dat vind ik ver gaan.

Net als met die vaccins van AZ nu dan. Ik vind het niet erg als mensen ze vrijwillig zouden krijgen want de risico's zijn idd vrij klein. Maar wel als dat in de plaats van de mensen beslist wordt dat dat een risico is wat ze OK moeten vinden. Zeker als er in de toekomst misschien zoveel vrijheid vanaf hangt of je het genomen of geweigerd hebt. En terwijl er ook andere vaccins zijn. Een keuze voor of tegen het AZ vaccin zou niet meteen ook een keuze voor of tegen alle coronavaccins mogen zijn. En dat is het nu wel.

Ik begrijp ook niet goed waarom je wel achter de beslissing van Noorwegen staat om niet met AZ te enten en tegelijk de Tsjechische staat goedkeurt om meerdere vaccins te verplichten waarbij het risico op even ernstige bijwerkingen (volgens de cijfers die hier genoemd worden) veel hoger ligt.

En dan gaat het nog over kinderen. Je bent normaal bij jezelf beter bereid risico's te nemen dan dat voor je kinderen te beslissen.
dinky89 schreef: vr 09 apr 2021, 08:56 Merk dat ik toch gewoon moeite houd met een vaccinatieplicht met als consequentie een boete. Het deel van geen toegang tot de kinderopvang zonder vaccinatie heb ik dan weer minder moeite mee. Dat voelt meer als een keuze. Maar dat is wellicht een vreemde kronkel in mijn hoofd.

Zo vraag ik mij ook af hoe men om wil gaan met de testmaatschappij zoals ze die eind deze maand willen testen. Over zo'n test voorafgaand aan evenement las ik bijvoorbeeld dat je die in moet scannen in een app. Vraag die bij mij dan gelijk opkomt is hoe het in zijn werk gaat voor mensen zonder smartphone? En tot wanneer willen ze dit gaan hanteren? Moeten we er niet van af willen wanneer iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te laten vaccineren? Merk dat ik zelf huiveriger wordt naar mate er steeds meer digitale aanvallen en datalekken zijn in de wereld om gezondheidsgegevens in een app te laten registreren. Wat wordt er nog meer geregistreerd wat kan worden misbruikt voor identiteitsfraude? BSN? identiteitskaartgegevens? Merk dat ik steeds angstiger wordt voor een samenleving zoals in China waarin de overheid de samenleving continu aan het monitoren is nu we langzamerhand steeds verder die kant op lijken te glijden.
+1

Ik ben absoluut niet bang voor Corona. Nul komma nul. Maar merk sinds een half jaar wel dat het me aanvliegt als ik denk aan vaccinatieverplichtingen, coronapaspoorten, testsamenleving en meer van dat soort termen. Als ik lees wat een tweedeling in de samenleving ontstaat in Israël, en wat voor gevolgen dit heeft dan vind ik dat wel verontrustend. Op z'n zachts gezegd.
-Annemarie- schreef: vr 09 apr 2021, 11:13 +1

Ik ben absoluut niet bang voor Corona. Nul komma nul. Maar merk sinds een half jaar wel dat het me aanvliegt als ik denk aan vaccinatieverplichtingen, coronapaspoorten, testsamenleving en meer van dat soort termen. Als ik lees wat een tweedeling in de samenleving ontstaat in Israël, en wat voor gevolgen dit heeft dan vind ik dat wel verontrustend. Op z'n zachts gezegd.
Dat heb ik ook wel, ook omdat er niet altijd goed omgegaan wordt met gevoeligheid van testen enzo. En omdat het instellen van iets altijd makkelijker is dan het weer opheffen. Het is echt opletten dat tijdelijke dingen niet blijvend worden. En ik deel de zorg van Dinky over ict onveiligheid.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door