Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
evelyn02 schreef: ma 05 apr 2021, 14:25 Siberienne, heb jij enig idee waarom ze in Noorwegen de prikpauze met AstraZeneca langer hebben gemaakt?
Men wil meer weten over de mogelijke samenhang tussen de uitzonderlijke gevallen van stolling met lage bloedplaatjes en het AZ vaccin. Noorse onderzoekers denken een aanwijzing te hebben over het mechanisme erachter, maar onderzoek is nog lopende.
Daarbij is de Noorse overheid defensiever: er zijn hier veel en veel minder corona-gevallen dan in NL.

Zo zijn er in de leeftijdscategorie tot 50 jaar in heel Noorwegen in de hele pandemie pas 14 mensen overleden, waarvan 6 vrouwen. In de groep tussen 50 en 60 in totaal 23 mensen, waarvan 3 vrouwen. (ook het totaal aantal gevallen in deze groep is kleiner dan in NL hoor, totaal zo'n 60.000)

Als er een verband zou zijn met het vaccin, dan zouden er nu 3 vrouwen in die leeftijdsgroep aan het vaccin zijn overleden bij 120.000 gevaccineerden. Dat is dan relatief voor een land als Noorwegen best veel. Om het vertrouwen van de bevolking in het vaccin niet te schaden, is AZ nog niet hervat. Mijn Noorse collega denkt ook niet dat ze het nog gaan hervatten. Maar ze wachten dus op meer onderzoeksresultaten.
Laatst gewijzigd door Siberienne op di 06 apr 2021, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank voor je bericht. Ik lees net dat het EMA nu toch ook denkt dat er een relatie is.
Ik blijf de leeftijdsgrens tot 60 jaar gek vinden: volgens mij zijn er vooral jongere mensen met AstraZeneca gevaccineerd, dus niet zo gek dat de bijwerking dan vooral in de groepen gezien wordt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen nl. dat het immuunsysteem bij jongere mensen actiever is dan bij ouderen. Maar dat is allemaal niet zeker.
Gevolg is wel dat de vaccinatiebereidheid terugloopt. En zo kom je dus nooit aan die groepsimmuniteit (als die al kan ontstaan met dit vaccin). Ook ik loop niet te springen om Vaxzevria te krijgen (zoals AZ tegenwoordig heet). Maar ja... je hebt geen keuze. Die wordt voor je gemaakt en je hebt wat dat betreft maar te accepteren (of niet natuurlijk). Ik zal in elk geval met mijn bloedsomloopprobleempjes eens bij de huisarts horen of ik niet toch beter een Pfizer of een Jansen kan krijgen.
Ronald schreef: di 06 apr 2021, 20:14 Gevolg is wel dat de vaccinatiebereidheid terugloopt. En zo kom je dus nooit aan die groepsimmuniteit (als die al kan ontstaan met dit vaccin). Ook ik loop niet te springen om Vaxzevria te krijgen (zoals AZ tegenwoordig heet). Maar ja... je hebt geen keuze. Die wordt voor je gemaakt en je hebt wat dat betreft maar te accepteren (of niet natuurlijk). Ik zal in elk geval met mijn bloedsomloopprobleempjes eens bij de huisarts horen of ik niet toch beter een Pfizer of een Jansen kan krijgen.
Ik ben benieuwd of je huisarts met je mee wil/kan gaan. Het wordt denk ik toch prikken of stikken :( Wat ik me afvraag: hoe lang moet je wachten tot iedereen gevaccineerd is, en kom je dan wel in aanmerking voor een vaccin naar jouw keuze? Nu mijn vaccinatie met AZ in zicht komt word ik elke dag wel 10x heen en weer geslingerd tussen wel of niet. Het houdt me de hele dag bezig, het levert veel stress op en ik en slaap er slecht van.
evelyn02 schreef: di 06 apr 2021, 13:00 Dank voor je bericht. Ik lees net dat het EMA nu toch ook denkt dat er een relatie is.
Ik blijf de leeftijdsgrens tot 60 jaar gek vinden: volgens mij zijn er vooral jongere mensen met AstraZeneca gevaccineerd, dus niet zo gek dat de bijwerking dan vooral in de groepen gezien wordt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen nl. dat het immuunsysteem bij jongere mensen actiever is dan bij ouderen. Maar dat is allemaal niet zeker.
In de UK zijn er nu 17 miljoen mensen gevaccineerd en ook voornamelijk de wat oudere (risicogroepen). Dus kennelijk is er wel iets en lijken vooral jonge vrouwen in uitzonderlijke gevallen niet goed te reageren. Zag gisteren een filmpje waarbij men nu ook kijkt of deze vrouwen bijv. de pil slikte.
src_esther schreef: wo 07 apr 2021, 00:22 Er zijn mensen die vorig jaar aan het begin van de eerste golf COVID hebben gehad, flink ziek, en nog altijd torenhoge hoeveelheid antistoffen hebben.
Ja, en ik ken persoonlijk ook mensen die in maart 2010 heel ziek zijn geweest en in juni 2020 al geen antistoffen meer hadden. Ik ken er inderdaad ook die nog steeds antistoffen hebben. Lijkt mij echt heel zinnig om meer te gaat titeren.
Lizzy schreef: wo 07 apr 2021, 08:00 In de UK zijn er nu 17 miljoen mensen gevaccineerd en ook voornamelijk de wat oudere (risicogroepen). Dus kennelijk is er wel iets en lijken vooral jonge vrouwen in uitzonderlijke gevallen niet goed te reageren. Zag gisteren een filmpje waarbij men nu ook kijkt of deze vrouwen bijv. de pil slikte.
Maar ik vraag me wel af hoe goed de bijwerkingenregistratie in VK is. Eerst kenden ze deze bijwerking in het VK niet en nu opeens zijn er wel een aantal gevallen bekend.
evelyn02 schreef: Maar ik vraag me wel af hoe goed de bijwerkingenregistratie in VK is. Eerst kenden ze deze bijwerking in het VK niet en nu opeens zijn er wel een aantal gevallen bekend.
Ook daar hebben ze eerst de oudere generaties gevaccineerd. Dus dat vind ik niet zo raar dat ze nu pas naar boven komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

evelyn02 schreef: wo 07 apr 2021, 08:39 Maar ik vraag me wel af hoe goed de bijwerkingenregistratie in VK is. Eerst kenden ze deze bijwerking in het VK niet en nu opeens zijn er wel een aantal gevallen bekend.
Ik weet niet of dat raar is. Veel scenario's mogelijk, denk ik. Of de registratie werkt niet? Of ze waren allang blij dat de ziekenhuizen leeg stroomden en waren niet geïnteresseerd in de gevallen van bijwerkingen? Of ze beginnen nu ook de jongere mensen te vaccineren (de ouderen zijn echt allemaal al zowat geweest) en krijgen ze nu meer bijwerkingen binnen? I don't know.
Gelezen, dank je. Ja, was te verwachten.

Bij Leo zit ie erin. Vannacht is Leo best ziek geweest. Vandaag hoofdpijn en een beetje bleh maar voor de rest gaat het goed. We houden 'm de komende twee weken in de gaten. Ik hoop dat ze gauw veel gaan prikken met Janssen. Ben het Astra Zeneca gezeik een beetje zat eerlijk gezegd.
Lizzy schreef: wo 07 apr 2021, 17:51 Gelezen, dank je. Ja, was te verwachten.

Bij Leo zit ie erin. Vannacht is Leo best ziek geweest. Vandaag hoofdpijn en een beetje bleh maar voor de rest gaat het goed. We houden 'm de komende twee weken in de gaten. Ik hoop dat ze gauw veel gaan prikken met Janssen. Ben het Astra Zeneca gezeik een beetje zat eerlijk gezegd.
Ze hebben natuurlijk allemaal wel wat, geen enkel vaccin is zonder bijwerkingen.
Ik les net dit in de Telegraaf:

"17.10 - Ook meldingen van zeldzame bloedklachten bij Janssen-vaccin
Ook het coronavaccin van Janssen uit Leiden zou bij sommige mensen kunnen leiden tot bloedstolsels (trombose) en een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie). Tot nu toe zijn er wereldwijd drie meldingen van die bijwerking bekend. Die worden onderzocht. Het zijn „extreem weinig” gevallen op 4,5 miljoen mensen over de hele wereld die dat vaccin tot nu toe hebben gekregen en zo’n aantal past binnen de verwachtingen, zegt Peter Arlett van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA).

Een woordvoerster van Janssen Vaccines laat weten dat de drie meldingen „zeer recent” bekend zijn geworden bij het bedrijf. Die zijn volgens haar besproken binnen het comité van het EMA dat toeziet op de veiligheid van al toegestane geneesmiddelen en vaccins. Het nog te vroeg om aan te geven of die gemelde bijwerkingen ook iets zeggen over de veiligheid van het vaccin, zo geeft ze aan.

De toezichthouder maakte woensdag bekend dat een verband tussen het coronavaccin van AstraZeneca en de combinatie van klachten aannemelijk is en als bijwerking moet worden geregistreerd. De voordelen van dat vaccin bij de bestrijding van het coronavirus zijn wel groter dan de risico’s, benadrukt het EMA, de toezichthouder voor vaccins en geneesmiddelen in Europa.

EMA na onderzoek: voordelen AstraZeneca-vaccin wegen zwaarder dan zeer zeldzame bijwerkingen
Het vaccin van Janssen is goedgekeurd voor gebruik in Europa. Halverwege deze maand worden de eerste voorraden geleverd. Kort erna zouden de eerste mensen gevaccineerd moeten worden. In Nederland adviseert de Gezondheidsraad om dat vaccin eerst aan ouderen en mensen met medische risico’s te geven.

Bij het vaccin van Pfizer / BioNTech zijn wereldwijd 35 gevallen van trombose in de hersenen bekend. Bij Moderna hebben voor zover bekend vijf mensen die klachten gekregen. Ook bij die vaccins is het aantal meldingen niet uitzonderlijk hoog, zegt het EMA."
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door