Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
evelyn02 schreef: di 30 mar 2021, 11:26 Waar woont je vader? De eerste lichting bij de huisarts vordert nu wel. Volgens mij moet Groningen en Friesland nog aan de beurt komen om te bestellen voor de 63 en 64 jarigen. Het gaat nu wel snel.
Ik krijg de eerste prik as. donderdag bij de huisarts.
En vandaag in het NRC:

Dutch Borders, uit het NRC:

Het RIVM geeft huisartsen de komende weken meer vaccins om het tempo er toch in te houden. Huisartsen in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel mogen vaccins bestellen voor alle 60- tot 65-jarigen in hun praktijk – tot nu toe werd die groep in plukjes, van oud naar jong gevaccineerd. Daarnaast krijgen huisartsen in Drenthe extra doses voor ouderen die bedlegerig zijn of om een andere reden niet naar een priklocatie kunnen komen. Als dan toch vaccins in opslag blijven, krijgen ook huisartsen in andere provincies een extra doos, goed voor 110 doses. Vaccins die overblijven, gaan naar mensen jonger dan 60 met een medische indicatie.
Jammer, dat ik 73 jaar ben. Het ziet er niet naar uit, dat ik binnenkort aan de beurt ben.
Kinderen zeiden al, misschien dat de groep 70 tot 75 langer moet wachten. Die mensen zijn zo gezond. Verdorie, het zou wel makkelijk zijn. Geduld is een schone zaak.
Niets aan te veranderen, maar als ik lees over jongere mensen, die gevaccineerd worden, dan denk ik, dat mijn kinderen wel gelijk hebben. Oma moet wachten. We lachen er maar om, maar meer als een boer met kiespijn.

Hanny
Hanny schreef: di 30 mar 2021, 13:21 Jammer, dat ik 73 jaar ben. Het ziet er niet naar uit, dat ik binnenkort aan de beurt ben.
Kinderen zeiden al, misschien dat de groep 70 tot 75 langer moet wachten. Die mensen zijn zo gezond. Verdorie, het zou wel makkelijk zijn. Geduld is een schone zaak.
Niets aan te veranderen, maar als ik lees over jongere mensen, die gevaccineerd worden, dan denk ik, dat mijn kinderen wel gelijk hebben. Oma moet wachten. We lachen er maar om, maar meer als een boer met kiespijn.

Hanny
Sja, dat is natuurlijk vooral omdat ze 'oma' geen Astra Zenica geven, en van Pfizer/Moderna is er niet veel. Hopelijk is straks Janssen wel mogelijk voor die groep.

Risicogroepen zijn hier ook nog lang niet allemaal aan de beurt hoor. Morbide obesitas nu wel. En ik geloof dat het voor mensen met kanker ook wel gestart is, en zo nog wat meer ziekten, maar lang nog niet alle ziekten die maken dat je in de risicogroep valt.
Ik zat een beetje te kijken als ik lees dat ze in America denken op 1 mei iedereen gevaccineerd te hebben ::) GB heeft grotendeels ingeent etc.(brexit was nog zo stom niet als je het zo bekijkt)
Hoe kan dat? Europa lijkt wel een ontwikkelingsland zo ::) Ofwel heel slechte deal gemaakt met een slecht bedrijf?
In NRW waren er bijna een miljoen inentingen niet gezet die er gewoon al liggen. (van de totaal 3 miljoen ::) )
En ze gaan heel erg waarschijnlijk weer stoppen in Duitsland met AZ voor vrouwen onder de 55 jaar.
Komen nooit van deze shit af zo, maar ondertussen wel weer nog meer de mensen opsluiten :'( :'( :'( :'( :'( :'( Ik zit er echt wel doorheen eerlijk gezegd.
Komt die verhoogd kans bij vrouwen onder de 55 jaar niet gewoon doordat die groep ook het vaakst de pil neemt? Wat ook de trombosekans aanzienlijk verhoogt...
Niemand van de onderzoekers die er op komt daar eens even data rond te verzamelen (navragen of de vrouwen al dan niet de pil nemen) en te kijken of er een verband is? Nu niet zo'n moeilijk onderzoek als je't mij vraagt (ivm met sommige andere).
pearlsofpassion schreef: di 30 mar 2021, 15:00 Komt die verhoogd kans bij vrouwen onder de 55 jaar niet gewoon doordat die groep ook het vaakst de pil neemt? Wat ook de trombosekans aanzienlijk verhoogt...
Niemand van de onderzoekers die er op komt daar eens even data rond te verzamelen (navragen of de vrouwen al dan niet de pil nemen) en te kijken of er een verband is? Nu niet zo'n moeilijk onderzoek als je't mij vraagt (ivm met sommige andere).
Maar het gaat niet om ‘gewone’ trombose maar om een syndroom met tegelijk bloedingen en stolsels. Dat je niet al bijwerking ziet bij de pil. Dus dat heeft weinig zin vrees ik.
Siberienne schreef: di 30 mar 2021, 15:17 Maar het gaat niet om ‘gewone’ trombose maar om een syndroom met tegelijk bloedingen en stolsels. Dat je niet al bijwerking ziet bij de pil. Dus dat heeft weinig zin vrees ik.
Geen idee of pil gebruik mee wordt genomen (lijkt me wel slim om te doen maar of de paar gevallen voldoende zijn om er enige uitspraak over te doen....). Opvallend is wel dat het vooral categorie vruchtbare vrouwen betreft als ik het goed begrijp.
Aan de andere kant worden er niet wellicht heel veel vrouwen in die leeftijd gevaccineerd tov van mannen? (ivm werk in de zorg?)
pearlsofpassion schreef: di 30 mar 2021, 15:00 Komt die verhoogd kans bij vrouwen onder de 55 jaar niet gewoon doordat die groep ook het vaakst de pil neemt? Wat ook de trombosekans aanzienlijk verhoogt...
Ik vind het wel terechte vragen maar ik vrees dat het aantal gevallen nog te laag is om een risicogroep aan te wijzen.
Ik lees net het bericht dat ik (als 61 jarige Groningse) waarschijnlijk tussen 10 en 21 april gevaccineerd kan worden met Astra Zeneca. Dat is een stuk eerder dan ik gedacht had maar ik sta niet te juichen. Die berichten over de bijwerkingen maken me toch wel bang en daar verandert een naamswijziging (wordt Vaxzevria) niets aan :-\ Ik denk dat het wel slim is als ik alvast stop met mijn K2 supplement in te nemen.
Siberienne schreef: di 30 mar 2021, 15:17 Maar het gaat niet om ‘gewone’ trombose maar om een syndroom met tegelijk bloedingen en stolsels. Dat je niet al bijwerking ziet bij de pil. Dus dat heeft weinig zin vrees ik.
Nee, dat snap ik. Ik zeg ook niet dat het enkel de pil is. Maar misschien dat het op elkaar inwerkt? En door de combi van pilgebruik en het vaccin de kans groter is. Lijkt me toch minstens nuttig om even te onderzoeken ipv gewoon de hele groep te schrappen. Das een derde van de bevolking of zo... Of hebben ze al een ander idee waarom jonge vrouwen vatbaarder zouden zijn?
Ik vind het heel toevallig dat het net de groep is die ook de pil neemt.
Volgens de vaccinatie calculator ben ik over 76 dagen aan de beurt. :-X Ik begrijp daar echt geen zak van. Als ziekenhuispersoneel en zeker de anesthesie als laatste in de rij.

Ik hoorde op eenvandaag een stukje over Omtzigt dat hij tegen Rutte heeft gezegd vorig jaar om flink de vaccins in te slaan en dat Rutte dat naast zich neer heeft gelegd. Zo jammer dat dit soort feitjes niet voor de verkiezingen breed uitgemeten zijn.
pearlsofpassion schreef: di 30 mar 2021, 18:48 Nee, dat snap ik. Ik zeg ook niet dat het enkel de pil is. Maar misschien dat het op elkaar inwerkt? En door de combi van pilgebruik en het vaccin de kans groter is. Lijkt me toch minstens nuttig om even te onderzoeken ipv gewoon de hele groep te schrappen. Das een derde van de bevolking of zo... Of hebben ze al een ander idee waarom jonge vrouwen vatbaarder zouden zijn?
Ik vind het heel toevallig dat het net de groep is die ook de pil neemt.
Natuurlijk wordt er gekeken naar gebruikte medicatie. Maar het zijn uiterst zeldzame gevallen. En dan nog; zelfs al vind je een statistische verband dan zal je nog aannemelijk moeten maken dat dat ‘de’ verklaring is, en moet je voorzichtig zijn met uitsluiten van allerlei andere risico factoren. Want bv bij de pil is het trombose risico nog eens extra verhoogd bij rokers en verschilt van pil tot pil. Als nou geen van de vrouwen de pil gebruikte, dan was de samenhang wat onwaarschijnlijker. Maar in alle andere gevallen kun je er simpelweg nog niks over zeggen. Te veel variabelen. Te kleine aantallen.

Voor het perspectief ; het hoger risico van de pil is uit studies waarbij letterlijk miljoenen vrouwen jarenlang gevolgd zijn om dat uit te kunnen rekenen.

En jouw laatste zin... dat is nou echt een hele beruchte instinker in de wetenschap en ik hoop dat ze bij de EMA en alle andere medicijn-onderzoeks-bureaus niet zo denken. Ik kan je echt ‘Het beste boek ooit’ van Sanne Blauw aanraden. Over valkuilen in onderzoek en statistiek.
Dit soort dingen zijn niet simpel uit te sluiten en nog veel moeilijker aan te tonen.
sam28 schreef: di 30 mar 2021, 19:19 Volgens de vaccinatie calculator ben ik over 76 dagen aan de beurt. :-X Ik begrijp daar echt geen zak van. Als ziekenhuispersoneel en zeker de anesthesie als laatste in de rij.

Ik hoorde op eenvandaag een stukje over Omtzigt dat hij tegen Rutte heeft gezegd vorig jaar om flink de vaccins in te slaan en dat Rutte dat naast zich neer heeft gelegd. Zo jammer dat dit soort feitjes niet voor de verkiezingen breed uitgemeten zijn.
Denk niet dat het uitgemaakt had voor Teflon Rutte. Wel weer typisch dat Omtzigt hier weer bij betrokken is maar er niet naar hem is geluisterd ::)
Siberienne schreef: di 30 mar 2021, 20:28 Natuurlijk wordt er gekeken naar gebruikte medicatie. Maar het zijn uiterst zeldzame gevallen. En dan nog; zelfs al vind je een statistische verband dan zal je nog aannemelijk moeten maken dat dat ‘de’ verklaring is, en moet je voorzichtig zijn met uitsluiten van allerlei andere risico factoren. Want bv bij de pil is het trombose risico nog eens extra verhoogd bij rokers en verschilt van pil tot pil. Als nou geen van de vrouwen de pil gebruikte, dan was de samenhang wat onwaarschijnlijker. Maar in alle andere gevallen kun je er simpelweg nog niks over zeggen. Te veel variabelen. Te kleine aantallen.

Voor het perspectief ; het hoger risico van de pil is uit studies waarbij letterlijk miljoenen vrouwen jarenlang gevolgd zijn om dat uit te kunnen rekenen.

En jouw laatste zin... dat is nou echt een hele beruchte instinker in de wetenschap en ik hoop dat ze bij de EMA en alle andere medicijn-onderzoeks-bureaus niet zo denken. Ik kan je echt ‘Het beste boek ooit’ van Sanne Blauw aanraden. Over valkuilen in onderzoek en statistiek.
Dit soort dingen zijn niet simpel uit te sluiten en nog veel moeilijker aan te tonen.
Ja, ik trek ook geen conclusies hé. Zoveel ken ik er nog wel van. Het is gewoon iets wat ik, als ik er iets over te zeggen had, wel zou nagaan.
Ja, het zijn zeldzame dingen, maar blijkbaar toch genoeg om alle vrouwen onder 55 jaar uit te gaan sluiten....daar moet dan toch een duidelijk verband gevonden zijn?
Wel dan stel ik me gewoon de vraag - aangezien dat ook net de groep is die de pil gebruikt- of daar misschien een (van de meerdere, vast) oorzaken ligt. Ik zeg niet meteen dat het zo is he. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo leuk dat je dat ervan maakt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door