Wat ik denk ik wel een hele vreemde aanname vindt in het stuk is dat mutaties altijd leiden tot een virulenter virus. Normaalgesproken gaat de evolutie van een virus juist NIET die kant op. Een virus dat een gastheer erg ziek maakt of zelfs dood, is op de lange termijn minder succesvol.
Simpel gezegd: als jij een flinke griep krijgt en je blijft een week in bed en ziet alleen degene die jou je kopje thee met beschuit komt brengen, infecteer je minder mensen dan wanneer je eigenlijk weinig last hebt en vrolijk rond loopt te sjouwen met een beetje snotneus.
Er is ook geen lijnrecht verband (meer) tussen de hoeveelheid virus die uitgescheiden wordt en de ernst van ziekte. Juist bij de Engelse variant zien we soms hele hoge virale uitscheiding bij mensen met weinig klachten.
En wat ik al eerder zei: nog voordat er ook maar 1 vaccin gebruikt is, waren er al varianten in omloop die succesvoller waren dan het oorspronkelijke virus. Ergens in de tekst zegt hij "het is geen toeval dat de varianten opdoken in de landen waar de studies gedaan werden" maar dat ging om een paar duizend mensen hooguit op een bevolking van miljoenen. Dat heeft echt nog geen invloed op welk gemuteerd virus rondgaat. Afgelopen zomer nam een Spaanse variant van het virus het over, als je naar de typeringen kijkt.
Men denkt trouwens dat de britse variant mogelijk ontstaan is in een patient die ernstig immuungecomprommiteerd was, veel virus productie had en die serum van herstelde patiënten kreeg (plasma therapie) maar dat is een theorie en nog niet zeker.
De kans dat het virus doormuteert naar een succesvollere variant is groter naarmate meer mensen geïnfecteerd zijn. Als de vaccins zo goed beschermen als nu uit de studies blijkt, raken veel minder mensen geïnfecteerd en heb je minder kans dat een succesvolle variant de boel over gaat nemen.
En dat stukje over NK vaccins, dat specifieke vaccins de afweer verzwakken, ik vind dat.. vergezocht. Ik geloof het ook niet.
En verder nog een link
https://vaxopedia.org/2021/03/14/who-is ... lxMKDD5oCk
Ik heb ook even gezocht maar geen enkele wetenschappelijk publicatie van de meneer gevonden en geen link naar literatuur over NK vaccins.
Kortom, dank voor de link, ik kan hem opnemen in het stukje "internet mythes"