https://www.astrazeneca.com/media-centr ... eneca.html
Voor wie het wil lezen. Update van AZ zelf.
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
pearlsofpassion schreef: ↑ma 15 mar 2021, 13:05 Dit dus.Ik zag aanvankelijk ook tegen AZ op. Met name omdat het percentage werkzaamheid zo laag was. Maar later bleek (zoals Siberienne hiervoor ook al aangeeft) dat dat percentage in werkelijkheid veel hoger blijkt te liggen. De bekende zogenaamde lichte bijwerkingen zit ik natuurlijk ook niet op te wachten. Maar ik heb de afgelopen maanden toch wel vertrouwen in de werking van dit vaccin gekregen. En kiezen kan je nou eenmaal niet. En ook bij de andere vaccins kan in de toekomst altijd nog iets boven komen drijven. Ik was blij dat die uitnodiging op de mat lag. Vroeg of laat zou die toch komen, dus dan maar beter zo snel mogelijk was mijn idee. Er op uit gaan kon ik daarmee evengoed niet want mijnheer Pike is nog lang niet aan de beurt. Maar het was tenminste een begin. Wachten op meer bekendheid over werkingsduur, bijwerkingen e.d. dat is naar mijn idee geen optie, als iedereen dat gaat doen komen we nooit ergens. En blijven de ziekenhuizen vol liggen. Mijn moeder (95 jaar oud en zelfstandig alleen thuiswonend) heeft verleden jaar in maart een herseninfarct gehad. In het najaar een hartinfarct. Beide keren kwam ze dus met spoed in het ziekenhuis gerecht. Maar in beide gevallen werd ze in minder dan een week weer naar huis gestuurd. Het bed was nodig. De tweede keer lag ze ook in een andere stad. Na het herseninfarct had ze eigenlijk naar een revalidatiecentrum gemoeten. Ging niet, te veel besmettingsgevaar. Dus die zat thuis en kon niks. Afhankelijk van thuiszorg en een lieve buurvrouw. En zo zullen er nog veel meer gevallen zijn. Die vaccinatie is in mijn ogen niet alleen van belang om het corona-virus een halt toe te roepen, het gaat om veel meer. Dus ik hoop echt dat over twee weken de boel weer opgestart kan worden.
Los van het feit dat ik wel aan de beurt was. Maar je wil niet weten hoe ik er tegenop zag. Maar dat was voor deze stopzetting in bepaalde landen al. Ik was gewoon geen fan van AZ. Had veel liever Pfizer of Moderna gehad. En ik heb er alles aan gedaan om steeds onder AZ uit te komen in de hoop dat ik toch nog iets anders kon verkrijgen (via het werk was het vrij toevallig wat je kreeg), maar op een keer is het je laatste kans. En heb je enkel nog keuze uit 'ja' of 'nee'. En dan heb ik m'n verstand maar uitgezet en het gedaan. Niet voor mezelf, maar voor anderen. En voor dat als 1 van de kinderen ermee thuiskomt, mijn man en ik niet tegelijk vreselijk ziek kunnen worden en tenminste iemand voor de kindjes kan zorgen.
En om geen uitbraak in het labo waar ik werk te veroorzaken. En ja het stoort mij mateloos dat niet geweten is in welja mate het daarvoor effectief is, maar ik hoop dan maar van ganser harte dat het meevalt. Ik denk dat ik er meer spijt van had gehad als ik hem niet genomen had en hij blijkt achteraf beter te werken, dan dat ik hem nu neem en hij blijkt vrij nutteloos. Dan heb ik mezelf niets te verwijten.
Siberienne schreef: ↑ma 15 mar 2021, 13:26 https://www.astrazeneca.com/media-centr ... eneca.htmlBedankt voor de link
Siberienne schreef: ↑ma 15 mar 2021, 13:26 https://www.astrazeneca.com/media-centr ... eneca.htmlDankjewel!
Siberienne schreef: ↑ma 15 mar 2021, 12:48 De tijd voor de tussentijdse evaluatie is twee weken en aangezien tussen de twee prikken een interval mag zitten tot 3 maanden denk ik niet dat er veel mensen in de problemen komen nu? (Weet even niet meer zeker hoe lang NL al AZ geeft)12 februari. Dus eind april / begin mei de start de tweede ronde. Dus er is nog wel even tijd. Maar ik heb wel mijn bedenken bij of er dan echt iets met zekerheid bekend is, of dat het toch iets is van 'we denken dat'. Want nu is er natuurlijk ook niet veel zeker.
AZ bleek in de praktijk effectiever dan in de studies met reductie in aantal gevallen in de vaccin groep tot boven de 80%, Met al snel na de eerste vaccinatie dit effect. ik twijfel er niet aan dat dit vaccin werkzaam is om Corona infecties te voorkomen.
eelke schreef: ↑ma 15 mar 2021, 14:02 12 februari. Dus eind april / begin mei de start de tweede ronde. Dus er is nog wel even tijd. Maar ik heb wel mijn bedenken bij of er dan echt iets met zekerheid bekend is, of dat het toch iets is van 'we denken dat'. Want nu is er natuurlijk ook niet veel zeker.En die 16 van jouw team, hebben die hun bijwerkingen gemeld? Mogelijk worden de bijwerkingen die als normaal gezien worden (hoofdpijn, koorts e.d.) niet meegerekend?
Ik erger me trouwens wel aan de cijfers. Vorige week nog doodleuk cijfers van Lareb, dat er van AZ maar 156 meldingen waren van bijwerkingen. Binnen mijn team zijn er al 16 ziek geweest. Lijkt me sterk dat wij 10% van heel nederland zijn. Wellicht wordt er weinig gemeld, maar dat zetten ze er niet bij, ze zeggen 5000 meldingen van Pfizer en 156 van AZ. Toedeledokie.
Maar goed, ik hoef in mei pas weer, dus ik volg het maar weer even vanaf de zijlijn.
Wat niet helemaal lukt, want de medewerkers van de thuiszorg waren dus vanaf deze week of volgende week aan de beurt. Je weet wel, die medewerkers die bij kwetsbare ouderen thuis komen. En wie waren er juist ook al weer een grote groep die op de IC belandt, oh ja, iets met kwetsbare ouderen.
Schiet mij maar lek.
pike schreef: ↑ma 15 mar 2021, 13:48 Ik zag aanvankelijk ook tegen AZ op. Met name omdat het percentage werkzaamheid zo laag was. Maar later bleek (zoals Siberienne hiervoor ook al aangeeft) dat dat percentage in werkelijkheid veel hoger blijkt te liggen. De bekende zogenaamde lichte bijwerkingen zit ik natuurlijk ook niet op te wachten. Maar ik heb de afgelopen maanden toch wel vertrouwen in de werking van dit vaccin gekregen. En kiezen kan je nou eenmaal niet. En ook bij de andere vaccins kan in de toekomst altijd nog iets boven komen drijven. Ik was blij dat die uitnodiging op de mat lag. Vroeg of laat zou die toch komen, dus dan maar beter zo snel mogelijk was mijn idee. Er op uit gaan kon ik daarmee evengoed niet want mijnheer Pike is nog lang niet aan de beurt. Maar het was tenminste een begin. Wachten op meer bekendheid over werkingsduur, bijwerkingen e.d. dat is naar mijn idee geen optie, als iedereen dat gaat doen komen we nooit ergens. En blijven de ziekenhuizen vol liggen. Mijn moeder (95 jaar oud en zelfstandig alleen thuiswonend) heeft verleden jaar in maart een herseninfarct gehad. In het najaar een hartinfarct. Beide keren kwam ze dus met spoed in het ziekenhuis gerecht. Maar in beide gevallen werd ze in minder dan een week weer naar huis gestuurd. Het bed was nodig. De tweede keer lag ze ook in een andere stad. Na het herseninfarct had ze eigenlijk naar een revalidatiecentrum gemoeten. Ging niet, te veel besmettingsgevaar. Dus die zat thuis en kon niks. Afhankelijk van thuiszorg en een lieve buurvrouw. En zo zullen er nog veel meer gevallen zijn. Die vaccinatie is in mijn ogen niet alleen van belang om het corona-virus een halt toe te roepen, het gaat om veel meer. Dus ik hoop echt dat over twee weken de boel weer opgestart kan worden.Maar zoals Siberienne ook al zei is het cijfer dat ze op de 'werking' van het vaccin kleven een uitkomst uit een formule met heel wat factoren. En AZ scoort ontzettend goed op het voorkomen van ernstig ziek worden. Heel heel erg goed! Maar, tot voor zover ik heb gehoord, niet op het echt voorkomen van ziek worden en dus besmettelijk zijn.. Het is maw heel goed om een kwetsbaar iemand te beschermen dmv dit vaccin toe te dienen, maar dus vrijwel nutteloos voor de groepsimmuniteit... Of om anderen niet te besmetten. Tenzij dat ook toch beter blijkt te werken dan eerst gedacht. Ik hoop het echt.
Mijn afspraak bij de huisarts is overigens nog niet officieel geannuleerd.
Charlie Angel schreef: ↑zo 14 mar 2021, 23:55 Ik moet zeggen dat ik het moeilijk te begrijpen vind, hier zitten mensen die nadenken over alles wat we onze huisdieren wel of vooral niet willen geven. Entingen, vlooiendruppel en qua voer.Ik snap je terughoudendheid best hoor, en ook het cynisme van Basil. Ik zou liegen als ik zei dat ik die gedachten en emoties niet ook heb. Maar als ik vragen mag: welke alternatieven zien jullie? Ik probeer op FB weleens discussies te volgen van tegenstanders van het coronabeleid, maar daar is men vooral tegen alle maatregelen, zonder dat er over alternatieven wordt gesproken. Zijn er alternatieven voor vaccinatie, mondkapjes, social distancing, overbelaste zorg?
Nu worden er risico's genoemd bij een vaccinatie, hij wordt zelfs bij meerdere landen al dan niet tijdelijk stop gezet en dan wordt dat door sommige mensen paniekvoetbal of overdreven genoemd. Ik geloof dat ik dat niet kan begrijpen.
pike schreef: ↑ma 15 mar 2021, 15:12 En die 16 van jouw team, hebben die hun bijwerkingen gemeld? Mogelijk worden de bijwerkingen die als normaal gezien worden (hoofdpijn, koorts e.d.) niet meegerekend?Vast niet allemaal. Maar dat zouden ze dan op zijn minst bij zo'n nieuwsbericht moeten zetten, dat ze weten dat niet iedereen met bijwerkingen dat ook meldt. Dat moet op zijn minst ook wel bekend zijn, want inmiddels hebben veel zorginstellingen problemen met de bezetting, omdat ontzettend veel personeelsleden steeds uitvallen door de bijwerkingen. Veel meer dan verwacht.
Mijn moeder heeft afgelopen week haar 2e vacc. pfizer gehad. Zei ze: Ik was toch zo moe de dag erna, zoooooo moe. Ben nog nooit zoooooooo moe geweest. Ik kon niks meer. Helemaal niks meer. Ze kwam er maar niet over uit. Dat ze zooooo moe was en tot niks meer in staat was. Zo moe dat ze haar bord op tafel had laten staan (dus had ze toch wel wat te eten kunnen maken). Dus ik vroeg haar of ze dat gemeld had bij de huisarts. Neeeee natuurlijk niet, daar ga ik die man toch niet voor lastig vallen
Zei zij met 95 jaar.
pearlsofpassion schreef: ↑ma 15 mar 2021, 15:32 Maar zoals Siberienne ook al zei is het cijfer dat ze op de 'werking' van het vaccin kleven een uitkomst uit een formule met heel wat factoren. En AZ scoort ontzettend goed op het voorkomen van ernstig ziek worden. Heel heel erg goed! Maar, tot voor zover ik heb gehoord, niet op het echt voorkomen van ziek worden en dus besmettelijk zijn.. Het is maw heel goed om een kwetsbaar iemand te beschermen dmv dit vaccin toe te dienen, maar dus vrijwel nutteloos voor de groepsimmuniteit... Of om anderen niet te besmetten. Tenzij dat ook toch beter blijkt te werken dan eerst gedacht. Ik hoop het echt.Ik ben nog nergens tegengekomen dat een van de vaccins de besmettelijkheid inperkt of voorkomt dat men überhaupt ziek wordt. Krijg je met deze vaccins niet iets dat vergelijkbaar is met influenza? Waarbij een vaccinatie ook niet garandeert dat je niet ziek wordt (ook vanwege de voortdurende mutaties dacht ik) maar dat je niet zo ernstig ziek wordt? En waarbij men elkaar ook nog steeds "gewoon" besmet? De influenze vaccinatie wordt enkel aanbevolen voor ouderen en mensen met verhoogd risico. Misschien dat het daar voor covid in een later stadium ook op uit gaat draaien als de ouderen en risicovollen beschermd blijken te worden door vaccinatie.
Want het is net dat 2e deeltje dat voor de meeste en zeker jonge mensen of zorgverleners, zo interessant is.
Voor mij maakt dat een wezenlijk verschil tov een vaccin dat misschien overall zelfs iets minder scoort, maar op beide punten vrij goed. Dat vind ik dan waardevoller. Dat draagt tenminste bij aan die groepsimmuniteit die we al hard nodig hebben.
pike schreef: ↑ma 15 mar 2021, 16:13 Ik ben nog nergens tegengekomen dat een van de vaccins de besmettelijkheid inperkt of voorkomt dat men überhaupt ziek wordt. Krijg je met deze vaccins niet iets dat vergelijkbaar is met influenza? Waarbij een vaccinatie ook niet garandeert dat je niet ziek wordt (ook vanwege de voortdurende mutaties dacht ik) maar dat je niet zo ernstig ziek wordt? En waarbij men elkaar ook nog steeds "gewoon" besmet? De influenze vaccinatie wordt enkel aanbevolen voor ouderen en mensen met verhoogd risico. Misschien dat het daar voor covid in een later stadium ook op uit gaat draaien als de ouderen en risicovollen beschermd blijken te worden door vaccinatie.Volgens mij is bewezen dat het voor 60% beschermd. Dus wel degelijk minder kans op besmetting, en als je dan besmet wordt, wordt je niet ernstig ziek.Zal wel weer te simpel gedacht zijn.
eelke schreef: ↑ma 15 mar 2021, 16:22 Volgens mij is bewezen dat het voor 60% beschermd. Dus wel degelijk minder kans op besmetting, en als je dan besmet wordt, wordt je niet ernstig ziek.Uit Schotland komen getallen van 95% voor AZ. Bescherming tegen ernstige ziekte en overlijden. Maar je leest inderdaad ook dat het aantal besmettingen afneemt. Dat is dan misschien die 60%
pike schreef: ↑ma 15 mar 2021, 16:36 Uit Schotland komen getallen van 95% voor AZ. Bescherming tegen ernstige ziekte en overlijden. Maar je leest inderdaad ook dat het aantal besmettingen afneemt. Dat is dan misschien die 60%Die van de 60% staat hier;![]()
Het zou prettig zijn als het allemaal eens duidelijk omschreven zou worden. Misschien is het daarvoor gewoon nog te vroeg.
Anne in Zweden schreef: ↑ma 15 mar 2021, 15:46 Ik snap je terughoudendheid best hoor, en ook het cynisme van Basil. Ik zou liegen als ik zei dat ik die gedachten en emoties niet ook heb.Echt idem hoor. Ik ga het boek bewust ook niet lezen, Dodelijke leugens. Oh shit, net tegen Leo gezegd dat ie het even moet bestellen voor mij. Oeps