Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%

Lizzy schreef:
Dat is niet zo moeilijk, denk ik. Kijk, ik vaccineer mijn pups wel. Tegen de drie redelijk dodelijke ziektes DHP. En die prik (soms moet je 'm zelfs meerdere keren geven om immuniteit te bereiken) is niet zonder gevaar. Maar ik doe het wel, want alle 3 die ziektes komen voor en zijn behoorlijk dodelijk. Idem voor Rabiës. Als je de grens over moet met je hond en je gaat naar een land waar nog rabiës heerst: lijkt het me niet echt handig om zonder inenting te gaan want daarmee breng je je hond + omgeving in gevaar. Maar een rabiës enting is zeker niet zonder gevaar. We praten er niet zo vaak over maar ook deze DHP enting is gewoon niet zonder gevaar. Er gaan wereldwijd honden dood door deze enting. Of ze krijgen nare ziektes van de enting. Daarom prikken we liefst zo min mogelijk. Maar we prikken wel. We maken een afweging. Voor onze eigen hond en voor honden in onze omgeving.

Idem voor Corona. Voor Leo loopt een Corona besmetting mogelijk niet goed af. Hij is man, hij is 64 jaar, hij heeft COPD. En bloedgroep A. We zitten nu 1 jaar binnen. Geen vrienden, geen winkels, geen familie, niks. Zoals mensen die behoorlijk tegen teveel vaccineren zijn toch een rabiës prik laten zetten (echt geen fijne enting he, met veel bijwerkingen en behoorlijke risico's op permanente schade en ja, er gaan zelfs honden dood door de enting) om op vakantie te kunnen naar het buitenland, zo wachten wij met smart dat Leo gevaccineerd wordt. Want ja, wij zouden het ook best wel fijn vinden om weer meer te kunnen bewegen en mensen te ontmoeten. En zijn we blij met Astra Zeneca? Nee. Hebben we een keus? Nee. Ja, om 'm niet te nemen en binnen te blijven. Maar zoals mensen dus zin hebben om naar het buitenland op vakantie te gaan en hun hond wel iedere 3 jaar de rabiës enting geven: zo willen wij ook wel weer eens op visite en naar de Ikea. En dus nemen we de vaccinatie-risico's "voor lief".

Snap je het nu beter?
De dhp enting is al een lang bestaande enting, die nodig is ja. Maar ook deze zetten we zo min mogelijk en daarmee gaan we tegen de algemene adviezen in.
Weil is ook een erg lelijke enting en wordt door velen bewust niet gezet. Terwijl ook Weil dode honden of mensen veroorzaakt.

Kijk corona is er en is, net als bepaalde soorten griep, voor diverse groepen mensen"gevaarlijker" dan voor de gemiddelde mens. Nee, ik vergelijk corona niet met griep maar ook door griep vallen doden en toch zijn de meesten zeer kritisch naar die jaarlijkse vaccinatie toe.

Ik snap dat in bepaalde gevallen men liever een enting neemt dan het risico op corona.
Echter met nog zoveel vragen over de enting en zijn gevolgen, verbaasd het mij hoe makkelijk een ieder die enting laat zetten. Vragen als hoe lang ben ik beschermd, ben ik nog wel besmettelijk en wat doet de enting qua bijwerkingen nu en op de lange termijn. En nu beslist een overheid om 1 enting tijdelijk stop te zetten en dan is het overdreven?

Iedereen is de regels zat, ik heb zelf een tijd terug al geschreven dat die regels onhoudbaar zijn en dat mensen hier ook aan kapot gaan. Maar die regels zijn door diezelfde overheid opgesteld.
Regels als de avondklok zijn nooit gebaseerd op functionaliteit en toch loopt die regel nog steeds. Ik vind het nog steeds bizar hoe snel regels ineens voor de wet kunnen worden aangepast. Bedrijven vallen om, er wordt ze vanalles beloofd maar tot nog toe is dit een wassen neus.
De overheid heeft de samenleving op slot gezet, heeft bepaald dat mensen alleen overlijden.

En het enige licht dat zij bieden is een vaccin. En daar zetten ze nog druk achter ook middels een vaccinatie paspoort.
dinky89 schreef: ma 15 mar 2021, 09:48 Ik snap wat je zegt. Toch zie ik hier bij de vaccinatie een vergelijkbaar proces plaatsvinden als bij zaken voor de huisdieren. Er wordt een afweging gemaakt tussen de risico's van de vaccinatie en de gevolgen van niet vaccineren op basis van de beschikbare informatie.
Hahahaha, en jij legt het uit in 1 zin ;D . Maar ja, dit dus.
De timing van het stopzetten van de vaccinatie in Nederland is in mijn ogen qua timing nogal bijzonder.
Op z'n minst. Het is ook weer niet zo dat wij hierohw alleen maar een beetje kritiekloos doen wat de Jonge ons opdraagt. Ik denk dat de meeste van ons hierbij ook denken " :o ::) :???: :???: :-\ :-X ".
Op het moment dat wordt gecommuniceerd door de EMA dat er geen aanwijzingen zijn dat er een verband zou zijn tussen het vaccin en de tromboseklachten besluit Nederland ineens om het vaccineren stop te zetten.....
Ja.... Je gaat je toch onwillekeurig afvragen wat hier achter zit. En we weten allemaal dat er nooit volledig openheid wordt gegeven.
Overigens heb ik ook eens gekeken op de site van de overheid in de tool voor informatie over waar/door wie en met welk vaccin ik gevaccineerd zou gaan worden. Moet zeggen dat ik niet bepaald wijzer word ::)

Kortom, alle opties lijken nog open te liggen voor mij
Ik denk dat het bewust zo vaag wordt gehouden, ze weten het zelf ook nog niet :biggrin2:
Charlie Angel schreef: ma 15 mar 2021, 11:17 De dhp enting is al een lang bestaande enting, die nodig is ja. Maar ook deze zetten we zo min mogelijk en daarmee gaan we tegen de algemene adviezen in.
Weil is ook een erg lelijke enting en wordt door velen bewust niet gezet. Terwijl ook Weil dode honden of mensen veroorzaakt.

Kijk corona is er en is, net als bepaalde soorten griep, voor diverse groepen mensen"gevaarlijker" dan voor de gemiddelde mens. Nee, ik vergelijk corona niet met griep maar ook door griep vallen doden en toch zijn de meesten zeer kritisch naar die jaarlijkse vaccinatie toe.

Ik snap dat in bepaalde gevallen men liever een enting neemt dan het risico op corona.
Echter met nog zoveel vragen over de enting en zijn gevolgen, verbaasd het mij hoe makkelijk een ieder die enting laat zetten. Vragen als hoe lang ben ik beschermd, ben ik nog wel besmettelijk en wat doet de enting qua bijwerkingen nu en op de lange termijn. En nu beslist een overheid om 1 enting tijdelijk stop te zetten en dan is het overdreven?

Iedereen is de regels zat, ik heb zelf een tijd terug al geschreven dat die regels onhoudbaar zijn en dat mensen hier ook aan kapot gaan. Maar die regels zijn door diezelfde overheid opgesteld.
Regels als de avondklok zijn nooit gebaseerd op functionaliteit en toch loopt die regel nog steeds. Ik vind het nog steeds bizar hoe snel regels ineens voor de wet kunnen worden aangepast. Bedrijven vallen om, er wordt ze vanalles beloofd maar tot nog toe is dit een wassen neus.
De overheid heeft de samenleving op slot gezet, heeft bepaald dat mensen alleen overlijden.

En het enige licht dat zij bieden is een vaccin. En daar zetten ze nog druk achter ook middels een vaccinatie paspoort.
Ja, maar waar haal jij vandaan dat "hoe makkelijk een ieder die enting laat zetten"? Kennelijk heb ik je dan niet goed uit kunnen leggen dat dat helemaal niet makkelijk gaat :-\ . Ik zie hier niemand die staat te springen om de enting. Maar sommige van ons hebben een afweging gemaakt om 'm wel te nemen omdat de voordelen op lijken te wegen tegen de nadelen.

Maar ik begrijp wel dat een enting die nieuw is: ze gewoon de vragen die je nu stelt onmogelijk kunnen beantwoorden. Dat kun je wel af willen dwingen maar dat gaat niet, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. En dat geldt voor alle nieuwe entingen. Dat was met de Polio enting in 1957 idem. Een nieuwe enting ga je altijd een keer voor het eerst testen op het grote publiek, links of rechtsom.
eelke schreef: ma 15 mar 2021, 10:35 Ben erg benieuwd of ze al wat meer weten tegen de tijd dat ik mijn tweede prik moet krijgen. En wat als AZ dan nog steeds niet gebruikt wordt. Moet ik dan een ander vaccin 2x? Kan ik helemaal niets krijgen en moet ik wachten op AZ?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Mijn man (medewerker gehandicaptenzorg) heeft vorige week AZ enting gehad. Amper bijwerkingen, beetje hoofpijn, gelukkig.
Twee verschillende merken wordt niet aangeraden las ik, ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Fioon schreef: ma 15 mar 2021, 11:45 Hier ben ik ook benieuwd naar. Mijn man (medewerker gehandicaptenzorg) heeft vorige week AZ enting gehad. Amper bijwerkingen, beetje hoofpijn, gelukkig.
Twee verschillende merken wordt niet aangeraden las ik, ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Fijn dat hij er niet zo'n last van heeft gehad, in ieder geval. Het goede nieuws van AZ is wel dat het bij de eerste prik al behoorlijk effectief is.

Ik hoop dat er in de tussentijd informatie komt hoe effectief die eerste precies is. Want ik heb, bovenop bij mijn bedenkingen over de eerste prik, nog meer bedenkingen over die tweede.
eelke schreef: ma 15 mar 2021, 11:48 Fijn dat hij er niet zo'n last van heeft gehad, in ieder geval. Het goede nieuws van AZ is wel dat het bij de eerste prik al behoorlijk effectief is.

Ik hoop dat er in de tussentijd informatie komt hoe effectief die eerste precies is. Want ik heb, bovenop bij mijn bedenkingen over de eerste prik, nog meer bedenkingen over die tweede.
Ja klopt, zo staan wij er ook in.

Zelf heb ik een beter gevoel bij de Janssen prik, nergens op gebaseerd maar ja dat is vaker het geval met gevoel (bij mij tenminste)
Charlie Angel schreef: ma 15 mar 2021, 11:17 Kijk corona is er en is, net als bepaalde soorten griep, voor diverse groepen mensen"gevaarlijker" dan voor de gemiddelde mens. Nee, ik vergelijk corona niet met griep maar ook door griep vallen doden en toch zijn de meesten zeer kritisch naar die jaarlijkse vaccinatie toe.
Ik wil de vaccinatie niet omdat ik dood kan gaan aan corona. Dat risico is (voor mij, maar ook gemiddeld genomen) behoorlijk laag. Ik vaccineer omdat de zorg de corona niet aan kan. En zo lang de zorg het niet aan kan, heeft corona een verregaand effect op iedereen en desastreuse gevolgen voor de economie. Het gaat niet alleen om het doodgaan, het gaat om de vrij substanciele groep die er behoorlijk ziek van wordt en zorg nodig heeft om te overleven. En alle gevolgen die vastkleven aan als dat gebeurd en aan het voorkomen daarvan.

En nee, ik heb geen rotsvast vertrouwen in de overheid of vaccienatie (welk merk dan ook). Ik vind het best heel eng en vind het nog steeds helemaal niet erg dat ik voorlopig nog niet aan de beurt ben. Maar ook al vind ik het allemaal niet je van het, ik heb nog nergens een plan gehoord dat me beter lijkt. Dus ga ik de vaccinatie wel halen zodra ik mag.
Kaela schreef: ma 15 mar 2021, 12:30 Ik wil de vaccinatie niet omdat ik dood kan gaan aan corona. Dat risico is (voor mij, maar ook gemiddeld genomen) behoorlijk laag. Ik vaccineer omdat de zorg de corona niet aan kan. En zo lang de zorg het niet aan kan, heeft corona een verregaand effect op iedereen en desastreuse gevolgen voor de economie. Het gaat niet alleen om het doodgaan, het gaat om de vrij substanciele groep die er behoorlijk ziek van wordt en zorg nodig heeft om te overleven. En alle gevolgen die vastkleven aan als dat gebeurd en aan het voorkomen daarvan.

En nee, ik heb geen rotsvast vertrouwen in de overheid of vaccienatie (welk merk dan ook). Ik vind het best heel eng en vind het nog steeds helemaal niet erg dat ik voorlopig nog niet aan de beurt ben. Maar ook al vind ik het allemaal niet je van het, ik heb nog nergens een plan gehoord dat me beter lijkt. Dus ga ik de vaccinatie wel halen zodra ik mag.
+1

In de laatste zes weken zijn zowel de vader van een collega, de schoonvader van een andere collega en de vader van mijn zwager overleden. Alledrie hadden ze ook andere klachten maar heeft corona het overlijden flink vervroegd. Het grijpt nog steeds om zich heen en ik denk echt dat alleen vaccinatie een groot verschil gaat maken.
Er gebeurd zoveel waar wij geen weet van hebben.
Cijfers worden gemanipuleerd, wetenschappers ingezet om angst te zaaien, kortom ik had geen vertrouwen in het hele gebeuren maar ben het nu totaal kwijt.
Het feit dat een vaccin nu tijdelijk niet gebruikt wordt, voelt voor mij als dat er nog meer aan de hand is dan er wordt gezegd.
Maar op zich niet vreemd dat er bijwerkingen optreden, ze weten niet eens wat het doet in combinatie met andere medicijnen die mensen gebruiken. En ze weten nog zoveel meer niet....
Voor mij is dit gewoon één groot medisch experiment waaraan de farmaceuten heel veel geld verdienen.
Zij vullen hun zakken wel want zijn tenslotte nergens aansprakelijk voor.
Wetenschappers worden betaald door farmaceuten net als de mensen die de vaccins goedkeuren ook daar zit allemaal belangenverstrengeling.
Het is eigenlijk een enge tijd waarin veel grotere belangen spelen dan wij met zijn allen weten.
Er wordt ons voor ogen gehouden dat het enige lichtpuntje een vaccin is...dieptriest!
"Dodelijke leugens" heeft mij nog meer bevestigd wat ik al dacht, en geeft een goed beeld van wat er nu gebeurd.
De hele mexicaanse griep was pure oplichterij waarbij Ab Osterhaus zijn zakken goed wist te vullen.
Deze persoon wordt nu nog als deskundige gezien en zit regelmatig op tv...bizar!
En het mexicaanse griepvaccin had bijwerkingen, er zijn miljoenen uitgekeerd aan slachtoffers.
Krijg echt rillingen van die hele gedoe, het voelt zo slecht.
De tijd voor de tussentijdse evaluatie is twee weken en aangezien tussen de twee prikken een interval mag zitten tot 3 maanden denk ik niet dat er veel mensen in de problemen komen nu? (Weet even niet meer zeker hoe lang NL al AZ geeft)

AZ bleek in de praktijk effectiever dan in de studies met reductie in aantal gevallen in de vaccin groep tot boven de 80%, Met al snel na de eerste vaccinatie dit effect. ik twijfel er niet aan dat dit vaccin werkzaam is om Corona infecties te voorkomen.
Kaela schreef: ma 15 mar 2021, 12:30 Ik wil de vaccinatie niet omdat ik dood kan gaan aan corona. Dat risico is (voor mij, maar ook gemiddeld genomen) behoorlijk laag. Ik vaccineer omdat de zorg de corona niet aan kan. En zo lang de zorg het niet aan kan, heeft corona een verregaand effect op iedereen en desastreuse gevolgen voor de economie. Het gaat niet alleen om het doodgaan, het gaat om de vrij substanciele groep die er behoorlijk ziek van wordt en zorg nodig heeft om te overleven. En alle gevolgen die vastkleven aan als dat gebeurd en aan het voorkomen daarvan.

+1
Hoewel ik wel (groot?) risico heb om tenminste heel ernstig ziek te worden.
Dus voor mezelf en de zorg en de groepsimmuniteit heb ik ook de afweging gemaakt om een prik te gaan halen.
Het boeit me niks of de cijfers kloppen, of we wel álles te horen krijgen, het virus is er, het is rete-besmettelijk, ik kan er aan dood gaan en anderen ook of restschade aan overhouden, of je fietst er doorheen zoals mijn oom van 83...het kan allemaal. Bij welk percentage je zit weet je nooit van te voren.
Ja, er zitten risico's aan, die zitten er ook aan het niet nemen...
Ik heb een jaar mijn kinderen niet geknuffeld, en ik, de ontzettende huismus, ben er ook moe van allemaal.
Laatst gewijzigd door - pien - op ma 15 mar 2021, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Weet je, je kan het bij een pandemie nooit goed doen; Osterhaus was te agressief en kreeg ongelijk.

Sjaak Swart van de GGD die vorig jaar half maart nog zei dat het allemaal wel mee zou vallen met Corona en dat het ‘een gewoon griepje was’ en dat in Nederland we de zaak goed onder controle hadden, kreeg een tikkeltje ongelijk. Nog geen week later gooiden de GGD’s in Brabant de handdoek in de ring omdat ze geen contact onderzoek meer aan konden omdat de boel explodeerde.

En we kunnen heel lang praten over wat de slimste route is uit de pandemie maar zonder vaccinatie wordt het heel lastig om terug open te gaan zonder dat de IC’s weer overstromen.

Dit dus.
Los van het feit dat ik wel aan de beurt was. Maar je wil niet weten hoe ik er tegenop zag. Maar dat was voor deze stopzetting in bepaalde landen al. Ik was gewoon geen fan van AZ. Had veel liever Pfizer of Moderna gehad. En ik heb er alles aan gedaan om steeds onder AZ uit te komen in de hoop dat ik toch nog iets anders kon verkrijgen (via het werk was het vrij toevallig wat je kreeg), maar op een keer is het je laatste kans. En heb je enkel nog keuze uit 'ja' of 'nee'. En dan heb ik m'n verstand maar uitgezet en het gedaan. Niet voor mezelf, maar voor anderen. En voor dat als 1 van de kinderen ermee thuiskomt, mijn man en ik niet tegelijk vreselijk ziek kunnen worden en tenminste iemand voor de kindjes kan zorgen.
En om geen uitbraak in het labo waar ik werk te veroorzaken. En ja het stoort mij mateloos dat niet geweten is in welja mate het daarvoor effectief is, maar ik hoop dan maar van ganser harte dat het meevalt. Ik denk dat ik er meer spijt van had gehad als ik hem niet genomen had en hij blijkt achteraf beter te werken, dan dat ik hem nu neem en hij blijkt vrij nutteloos. Dan heb ik mezelf niets te verwijten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door