Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Ik moet zeggen dat ik het moeilijk te begrijpen vind, hier zitten mensen die nadenken over alles wat we onze huisdieren wel of vooral niet willen geven. Entingen, vlooiendruppel en qua voer.

Nu worden er risico's genoemd bij een vaccinatie, hij wordt zelfs bij meerdere landen al dan niet tijdelijk stop gezet en dan wordt dat door sommige mensen paniekvoetbal of overdreven genoemd. Ik geloof dat ik dat niet kan begrijpen.
Charlie Angel schreef: zo 14 mar 2021, 23:55 Ik moet zeggen dat ik het moeilijk te begrijpen vind, hier zitten mensen die nadenken over alles wat we onze huisdieren wel of vooral niet willen geven. Entingen, vlooiendruppel en qua voer.

Nu worden er risico's genoemd bij een vaccinatie, hij wordt zelfs bij meerdere landen al dan niet tijdelijk stop gezet en dan wordt dat door sommige mensen paniekvoetbal of overdreven genoemd. Ik geloof dat ik dat niet kan begrijpen.
Het is een hele lastige afweging. Want uitstel van vaccinatie leidt ook tot meer ziekte en in zeldzame gevallen de dood. En dan heb ik het nog niet eens over het heropenen van de samenleving en de nadelige gevolgen die mensen ondervinden van de maatregelen nu.

Op het moment dat je massaal gaat vaccineren ga je dingen zien die in tijd een samenhang suggereren. Maar gaat ook toeval een rol spelen. Dat het na de vaccinatie gebeurt wil nog niet per definitie zeggen dat het door de vaccinatie komt. 1:1000 mensen krijgt een veneuze trombus. Dus als je 100.000 mensen vaccineert zal er vast wel ergens 1 een trombus krijgen kort na vaccinatie. Toeval.
Aan de andere kant; zeer zeldzame bijwerkingen zullen niet uit de eerste toelatingsstudies komen. Eigenlijk nooit. Er zijn nu in de EU 5 miljoen vaccinaties met AZ gegeven en 30 gevallen van trombose gemeld. Als het allemaal al bijwerking zou zijn, dan is dat 0,6:100.000. Om dat op te pikken moet je studies doen met meer dan honderdduizenden deelnemers en dan ook nog in alle leeftijdsgroepen. En dan kun je het statistisch nog missen omdat 1:1000 mensen een trombose kan krijgen dus dan heb je ze in de controle groep mogelijk ook.

Dus het is terecht dat ernstige en ongewone ziektebeelden onderzocht worden als ze kort na vaccinatie optreden. Ik ken niet de details van de 30 die op de EMA site genoemd worden, ik weet wel dat het geval van de verpleegkundig in Oostenrijk en de 3 gevallen in Noorwegen het om een uitzonderlijk beeld gaat, niet een ‘gewone’ trombose. Maar ook dat in het VK waar 11 miljoen doses zijn gegeven er geen enkel dergelijk ziektebeeld gemeld is. Ik weet nog niet helemaal wat ik ervan moet denken. Maar als het al aan het vaccine gerelateerd zou zijn, is het zeer zeer zeldzaam en het kan ook nog steeds toeval zijn.

De hele ethische vraag is ook nog eens; wat als nou 1:1.000.000 mensen een zeer zeldzame bijwerking zou krijgen. Moet je dan stoppen met vaccineren? Of moet je accepteren dat bij een middel dat effectief een ernstige ziekte voorkomt, er ook de pech kan zijn dat iemand er verkeerd op reageert? Het aantal mensen dat een ernstige allergische en potentieel dodelijke reactie kan krijgen op penicilline ligt een stuk hoger dan 1:1.000.000 en toch geven we degelijke middelen massaal, ook ter voorkoming van infecties bij bv operaties.

Het zijn nu hele lastige dilleMMA’s en op het moment dat je stopt met vaccineren en het blijkt toeval te zijn, zie dan maar weer eens het vertrouwen in het vaccine terug te krijgen.

Andersom; als je doorgaat en het blijkt een hele zeldzame bijwerking te zijn, zie dan maar eens het vertrouwen in de overheid terug te krijgen 😬
Overigens ; er is nog een punt, dit vaccin neem je niet alleen voor jezelf. Vlooiendruppels en voeding hebben invloed op de gezondheid van jouw hond en vaccinaties voor een deel ook vooral voor je eigen dier.

Het idee achter massa vaccinatie zoals nu bij Corona is dat iedereen zich laat vaccineren om verspreiding te stoppen: daar zit ook het aspect ‘vaccineren voor een ander’ bij.
Charlie Angel schreef: zo 14 mar 2021, 23:55 Ik moet zeggen dat ik het moeilijk te begrijpen vind, hier zitten mensen die nadenken over alles wat we onze huisdieren wel of vooral niet willen geven. Entingen, vlooiendruppel en qua voer.

Dat is niet zo moeilijk, denk ik. Kijk, ik vaccineer mijn pups wel. Tegen de drie redelijk dodelijke ziektes DHP. En die prik (soms moet je 'm zelfs meerdere keren geven om immuniteit te bereiken) is niet zonder gevaar. Maar ik doe het wel, want alle 3 die ziektes komen voor en zijn behoorlijk dodelijk. Idem voor Rabiës. Als je de grens over moet met je hond en je gaat naar een land waar nog rabiës heerst: lijkt het me niet echt handig om zonder inenting te gaan want daarmee breng je je hond + omgeving in gevaar. Maar een rabiës enting is zeker niet zonder gevaar. We praten er niet zo vaak over maar ook deze DHP enting is gewoon niet zonder gevaar. Er gaan wereldwijd honden dood door deze enting. Of ze krijgen nare ziektes van de enting. Daarom prikken we liefst zo min mogelijk. Maar we prikken wel. We maken een afweging. Voor onze eigen hond en voor honden in onze omgeving.

Idem voor Corona. Voor Leo loopt een Corona besmetting mogelijk niet goed af. Hij is man, hij is 64 jaar, hij heeft COPD. En bloedgroep A. We zitten nu 1 jaar binnen. Geen vrienden, geen winkels, geen familie, niks. Zoals mensen die behoorlijk tegen teveel vaccineren zijn toch een rabiës prik laten zetten (echt geen fijne enting he, met veel bijwerkingen en behoorlijke risico's op permanente schade en ja, er gaan zelfs honden dood door de enting) om op vakantie te kunnen naar het buitenland (ik heb mijn honden ook een keer met rabiës laten vaccineren omdat ik naar een hondenshow in het buitenland wilde), zo wachten wij met smart dat Leo gevaccineerd wordt. Want ja, wij zouden het ook best wel fijn vinden om weer meer te kunnen bewegen en mensen te ontmoeten. En zijn we blij met Astra Zeneca? Nee. Hebben we een keus? Nee. Ja, om 'm niet te nemen en binnen te blijven. Maar zoals mensen dus zin hebben om naar het buitenland op vakantie te gaan en hun hond wel iedere 3 jaar de rabiës enting geven: zo willen wij ook wel weer eens op visite en naar de Ikea. En dus nemen we de vaccinatie-risico's "voor lief".

Snap je het nu beter?
Een verhaal van gelijke strekking kwam bij de EMA vandaan en dat er gewoon door gegaan kon worden terwijl het onderzoek liep. En dan ineens zegt dezelfde organisatie om te pauzeren. Dat begrijp ik dan weer niet. Engeland was ook bij mij oogekomen. Uit die hoek heb ik niets gehoord. Maar als je een hele bevolking gaat enten gaat er ook steeds meer gebeuren na vaccinatie. Zolang er verhoudingsgewijs niet meer gevallen in de gevaccineerde groep zitten dan in de niet-gevaccineerde moet je de boel dan maar gelijk op de rem zetten?
Ik baal hier echt wel van, net nu ik eindelijk aan de beurt was. Ondanks alle negativiteit had ik voor mijzelf het besluit genomen dat het risico niet opwoog tegen de voordelen. Ik denk ook dat het vertrouwen van veel mensen nu helemaal weg is en dat je het hele vaccinatieprogramma hier geen goed mee doet. Als de mensen af gaan haken hebben we een groot probleem.
Siberienne schreef:Overigens ; er is nog een punt, dit vaccin neem je niet alleen voor jezelf. Vlooiendruppels en voeding hebben invloed op de gezondheid van jouw hond en vaccinaties voor een deel ook vooral voor je eigen dier.

Het idee achter massa vaccinatie zoals nu bij Corona is dat iedereen zich laat vaccineren om verspreiding te stoppen: daar zit ook het aspect ‘vaccineren voor een ander’ bij.
Maar laat dat laatste nou net bij dit vaccin ook nog het sterkst ter discussie staan...

Ik had het persoonlijk niet erg gevonden hadden ze het opgeschort. Ik was nooit al fan van het vaccin en toch heb ik het vrijdag toch maar mooi in m'n arm gekregen, ondanks de berichten over trombose. Het was dat het op dat moment de laatste kans was in het ziekenhuis...
Ik hoop nu heel hard dat de werking minstens een stuk beter blijkt dan tot nu toe geweten. Anders ga ik er nog dik spijt van krijgen denk ik.

Maar persoonlijk vond ik dat extra risico ivm tromboses niet te verontrustend om het niet te nemen. Zoals gezegd, de pil doet dat ook, en die heb ik ook meer dan 8 jaar genomen.
En dat wat Siberienne net zegt werd bij ons op het nieuws ook gezegd, dat het geen overduidelijke verhoging was tov toeval maar dat het nog onderzocht ging worden.
Maar nogmaals, voor mij hadden ze het mogen on hold zetten hoor. Maar dan wel doordacht en serieus.. Niet voor 24h zoals het sluiten van de grenzen toen voor de Britse variant.

Ik snap wat je zegt. Toch zie ik hier bij de vaccinatie een vergelijkbaar proces plaatsvinden als bij zaken voor de huisdieren. Er wordt een afweging gemaakt tussen de risico's van de vaccinatie en de gevolgen van niet vaccineren op basis van de beschikbare informatie.
De timing van het stopzetten van de vaccinatie in Nederland is in mijn ogen qua timing nogal bijzonder. Op het moment dat wordt gecommuniceerd door de EMA dat er geen aanwijzingen zijn dat er een verband zou zijn tussen het vaccin en de tromboseklachten besluit Nederland ineens om het vaccineren stop te zetten.....

Overigens heb ik ook eens gekeken op de site van de overheid in de tool voor informatie over waar/door wie en met welk vaccin ik gevaccineerd zou gaan worden. Moet zeggen dat ik niet bepaald wijzer word ::)
Waar
U krijgt de coronavaccinatie bij een priklocatie van de GGD, bij uw huisarts, de huisartsenpost of een ziekenhuis.

Welk vaccin
U wordt gevaccineerd tegen corona met het vaccin van BioNTech/Pfizer, Moderna of AstraZeneca*. U wordt nog geïnformeerd over welk vaccin u krijgt.

* Na goedkeuring van andere vaccins kan dit nog wijzigen.
Kortom, alle opties lijken nog open te liggen voor mij
pike schreef: ma 15 mar 2021, 08:11 Een verhaal van gelijke strekking kwam bij de EMA vandaan en dat er gewoon door gegaan kon worden terwijl het onderzoek liep. En dan ineens zegt dezelfde organisatie om te pauzeren. Dat begrijp ik dan weer niet. Engeland was ook bij mij oogekomen. Uit die hoek heb ik niets gehoord. Maar als je een hele bevolking gaat enten gaat er ook steeds meer gebeuren na vaccinatie. Zolang er verhoudingsgewijs niet meer gevallen in de gevaccineerde groep zitten dan in de niet-gevaccineerde moet je de boel dan maar gelijk op de rem zetten?
Ik baal hier echt wel van, net nu ik eindelijk aan de beurt was. Ondanks alle negativiteit had ik voor mijzelf het besluit genomen dat het risico niet opwoog tegen de voordelen. Ik denk ook dat het vertrouwen van veel mensen nu helemaal weg is en dat je het hele vaccinatieprogramma hier geen goed mee doet. Als de mensen af gaan haken hebben we een groot probleem.
Heeft de EMA aangeraden om op pauze te zetten? :o
Dat wist ik helemaal niet!
Ben erg benieuwd of ze al wat meer weten tegen de tijd dat ik mijn tweede prik moet krijgen. En wat als AZ dan nog steeds niet gebruikt wordt. Moet ik dan een ander vaccin 2x? Kan ik helemaal niets krijgen en moet ik wachten op AZ?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door