Moderator: Lizzy
Doranto schreef: ↑di 09 feb 2021, 14:53 Ik heb inmiddels de calorische waarden zoveel mogelijk berekend. Met simpelweg 30% van zijn maaltijd vervangen door gestoomde groente krijgt hij veel minder calorieën binnen en heeft hij dus honger. Qua hoeveelheid vlees/bot/orgaan krijgt hij nu per maaltijd 30 gram minder terwijl er 200 gram gestoomde groente bijkomt. Als ik het goed heb uitgerekend blijft zijn maaltijd qua calorieën nu gelijk terwijl het gestoomde groente percentage nu 30% is.
Ik ben uitgegaan van ca. 200 kcal per 100gr. vlees en ca. 30 kcal per 100gr. gestoomde groente.
Het is natuurlijk even zoeken in het begin. Als de strips binnen zijn kan ik gaan testen en kan ik de percentages indien nodig verder aan gaan passen.
Als alleen een deel vervangen door gestoomde groente niet werkt, kan ik ook nog gekookte rijst toe gaan voegen. De energie waarde daarvan is per 100gr. ongeveer 131 kcal, dus daar kan ik naar verhouding veel meer vlees mee vervangen dan met 100gr. groente.
Doranto schreef: ↑di 09 feb 2021, 19:21 Ik ben nu dus bezig met het omhoog krijgen van de ph waarde van de urine door een deel van zijn vlees te vervangen door gestoomde groente. Daarnaast krijgt hij nu 4x per dag ca. 300ml. drinken extra naast het ontdooivocht wat hij ook altijd krijgt, en wordt hij iedere 4 uur even uit gelaten.Nou kijk, vlees is altijd rijk aan cystine. Dus of je nou kip of rund voert: het maakt allemaal weinig uit, het bevat veel cystine. En het is wel degelijk belangrijk om de hoeveelheid cystine naar beneden te brengen alleen doe je dat dus niet door ipv kip gans te gaan voeren omdat dat 15 mg minder bevat. Je moet daarvoor echt grotere stappen zetten, zoals je nu doet: vlees naar beneden, plantaardigheden omhoog.
Naar het cystine gehalte van de ingrediënten heb ik nog niet echt gekeken, maar dat kwam qua belangrijkheid volgens Tannetje op plaats 3. Dat is dus de volgende stap.
Maar ik meen ook ergens gelezen te hebben, dat het naar beneden brengen van het cystine gehalte maar in beperkte mate zinvol is, of vergis ik me daar?
Vandaag kom ik er niet meer toe, maar morgen ga ik weer even verder lezen.
Doranto schreef: ↑do 11 feb 2021, 11:52 Ik heb zojuist de teststrips ontvangen.Ja, dat is goed maar de pH waarde fluctueert als de pieter. Het beste meet je ook een keer in de ochtend. Dan is ie meestal zuurder. Oh, wat ook belangrijk is is dat je in verse urine meet (dus niet eerst een uur laat staan). In oudere urine stijgt de pH waarde ook.
Ik wil de ochtendurine voortaan gaan meten, maar ik was nieuwsgierig, dus heb nu gelijk even een meting gedaan. De kleur zat tussen de 7.0 en 7.5 in. Dat is goed, toch?
Doranto schreef: ↑do 11 feb 2021, 12:31 Ik lees op internet dat je door veel te drinken alleen al, de ph van de urine omhoog kunt krijgen. Hoe weet ik dan dat het door de toevoeging van de groente komt of door het extra drinken wat hij krijgt? Dan is het nut van het toevoegen van groente misschien dat daar minder cystine in zit dan in vlees?Als je het mij vraagt is het beide.
Doranto schreef: ↑do 18 feb 2021, 16:50 's-Ochtends is de ph van zijn urine 7. Zojuist heb ik het nog een keer gemeten en was het 6,5. Dat is te zuur, want volgens Tannentje moet het 7 zijn of hoger. Ik dacht dat het 's-ochtens altijd het meest zuur was, maar kennelijk dus niet.Acceptable levels of urinary cystine are 250 mg/L or less at a urinary pH of 6.5 to 7. This level can often be reached through increased fluid intake and urinary alkalinization. The use of thiol-based medications to reduce urinary cystine levels is discouraged unless hydration therapy and alkalinization treatment are insufficient to achieve the desired "optimal" cystine concentration levels (less than 250 mg/L) at an acceptable pH (6.5 to 7). A sustained urinary pH of 7.5 can be useful to dissolve existing cystine stones. Some experts have recommended even lower cystine concentrations of 150 mg/L and possibly even lower at 90 mg/L as "optimal."[9]
Ik vrees dat ik met 30% extra groente de ph niet hoog genoeg krijg. Als ik naar de hoeveelheid kijk, krijgt hij nu ook maar 60 gram minder vlees op een dag en 400 gram extra groente. Anders kom ik niet aan de calorieën die hij normaal op een dag krijgt. Misschien dat ik dan toch rijst bij moet gaan voeren, zodat er nog wat meer van zijn vlees afkan. Maar krijgt hij dan geen tekorten? Wat zouden jullie doen?
Doranto schreef: ↑do 18 feb 2021, 17:35 Oh, gelukkigJa, alleen groenten is beter maar de vraag is dus of je het daarmee redt.Ik zat me weer vreselijk druk te maken pfff.
Dan valt het eigenlijk wel mee dan, en is het nog niet zo heel verkeerd.
Hij krijgt nu ruim 1,5 liter drinken extra per dag en wordt om de 4 uur even uitgelaten. Ik doe nu ongeveer 1/3 deel bataat in zijn groente-portie. Dat bevat maar weinig cystine (veel minder dan bijv. wortels), maar wel redelijk wat calorieën. Ik probeer zoveel mogelijk de voedzame groenten te geven. De cystine gehaltes van het vlees heb ik nog niet alles van uitgezocht, maar van wat ik al wel gevonden heb, ontlopen de gehaltes zich niet veel.
Bruine rijst bevat ook best wel wat calorieën en maar weinig cystine. Maar volgens Tannetje was alleen groente toevoegen beter.
Ik heb haar ook gevraagd of het misschien zinvol is om regelmatig zijn urine op cystine te laten testen. Ze antwoordde dat de urine inderdaad op cystinegruis getest kan worden, maar als het er niet is, dat dan nog niet wil zeggen dat er geen stenen zijn.![]()
Hoe weet ik nu of ik zo door kan gaan, of misschien toch rijst toe moet gaan voegen? Of....