El_Kato schreef: ↑ma 15 feb 2021, 22:25
Ik heb geen idee of ik me laat enten… aan de ene kant ja gelijk. Wil zo snel mogelijk weer een zo normaal mogelijk leven en als dat er voor nodig is… Aan de andere kant is er voor mij zoveel onduidelijk, of wat ik niet snap.
Misschien is het al eerder voorbij gekomen lees deels mee maar
wat ik niet begrijp… bij honden word enten afgeraden bij dieren die een ziekte onder de leden hebben. Als ik het goed heb is er dan een grote kans dat de enting niet aanslaat. Maar ik lees en hoor dat er oa zieke mensen ingeënt worden. Werkt dat dan anders bij mensen slaat de enting dan wel aan ook al heb je een meer of minder ernstige ziekte onder de leden?
Vandaag ging er over het nieuws dat er ergens in een verzorgingstehuis een grote uitbraak is onder ouderen die 2 weken geleden gevaccineerd zijn. Hier heb ik gelezen dat het even duurt voordat de enting werkt, dat zeiden ze nu ook op het nieuws erbij. Maar wat ik me afvraag, van de griepprik krijgen mensen ook best vaak griep. Kan het zijn dat die mensen ziek zijn geworden van de vaccinatie?
Wat is ziek? Het wordt afgeraden om te vaccineren bij mensen met koorts en/of griepachtige verschijnselen. Maar mensen worden wel geënt bij ‘onderliggende ziektes’ zoals diabetes, kanker, hoge bloeddruk. Dus wel bij meer chronische aandoeningen. Ook bij ziektes die een verminderde afweer geven. Juist deze groepen mensen hebben een verhoogde kans op een ernstig beloop van Corona en dan is alle bescherming die je kan geven een voordeel, zelfs al is de kans dat een vaccinatie effectief is, wat kleiner.
Maar in principe wil je liever niet iemand vaccineren die op dat moment een actieve infectie heeft en ook niet bij verdenking op Corona.
Van de vaccins die nu gegeven worden, kun je geen Corona krijgen zoals Koekje al zegt.
Het Pfizer vaccin en het Moderna vaccins bevatten het mRNA dat codeert voor het Spike eiwit van het vaccin. Na de vaccinatie gaat het lichaam korte tijd wat van dat eiwit aanmaken en daar komt dan de afweerreactie tegen. Je kunt er geen Corona van krijgen. Uit studies blijkt dat het wel even duurt voordat de werking optimaal is, plus dat het aantal mensen dat na 1 enting volledig beschermd is, ligt op iets van 50%, pas na de tweede enting gaat dat naar meer dan 90%