Bij mijn oudjes Scotch en Max (allebei in 2019 overleden op dik 15-jarige leeftijd), was treuzelen met eten eenduidig een teken van ouderdom en - hoe rot het ook klinkt - het naderende einde. Vooral bij Max, die voorheen alles deed voor een maaltijd of een snoepje, was dat overduidelijk. Scotch was altijd al minder op eten gefocust maar op een gegeven moment moest ik het er echt in kíjken. En van alles afwisselen inderdaad: blikvoer, brokjes, gebakken kipfilet, gedroogd vlees. Alles ging met lange tanden naar binnen, of helemaal niet. Bij Scotch heeft dat denk ik wel een jaar geduurd, bij Max was de periode van miepen met eten tot aan zijn dood korter, nog geen maand. Scotch bleek ook (dmv een echo) diverse tumoren in zijn organen te hebben, dat zal een rol hebben gespeeld.
Ik denk dat niet willen eten bij jouw hond een combinatie van ouderdom en eventuele onderliggende medische problemen kan zijn, te beginnen bij haar gebit. Ik zou er zeker even een bezoekje aan de dierenarts aan wagen, als dat kan.
Sterkte met je oudje. Ze houden ons toch een beetje wakker met hun pijntjes en dingetjes, nietwaar?