Basil schreef: ↑ma 01 feb 2021, 20:23
Jammer dat er niet naar deze mensen geluisterd wordt...
En waarom je begint met 80- 90 jarige enten heb ik nooit begrepen. Zelfs als ze terminaal zijn worden ze gevaccineerd, snap ik echt niet. Je hebt nu eenmaal niet het eeuwige leven...
Terminale mensen enten snap ik ook niet.
Maar er is wel een ding dat vaak over het hoofd gezien wordt en dat is de levensverwachting van een 80-jarige . Ik citeer nu even Sanne Blauw van de correspondent
‘ De levensverwachting voor oudere mensen is sowieso hoger dan je denkt
En toch kwam het argument regelmatig langs het afgelopen half jaar: mensen die én oud zijn én vaak ook nog eens andere medische kwalen hebben, zouden anders ook snel zijn overleden. Maar dat argument is gebaseerd op een denkfout, een verkeerd beeld van de levensverwachting van oudere mensen.
Bij ‘levensverwachting’ denk je al snel aan de verwachting bij geboorte. Dat is in Nederland 80,5 jaar voor mannen en 83,6 jaar voor vrouwen. Op basis daarvan zou je zeggen dat een man van tachtig naar verwachting nog maar een half jaar te leven heeft.
Maar bij die levensverwachting bij geboorte worden ook de mensen meegeteld die jonger overlijden, of dat nou een twintiger is met een auto-ongeluk of een zestiger met terminale kanker. Dat haalt het gemiddelde dus flink omlaag. Als je specifiek kijkt naar de groep die het wél redt tot de tachtig, blijkt: die mannen en vrouwen hebben gemiddeld nog 8,5 en 10,1 jaar te leven.
En die medische kwalen dan? Bevinden zich onder de sterfgevallen niet relatief veel mensen die last hebben van zogenaamde ‘comorbiditeiten’, andere aandoeningen die een rol kunnen spelen bij het overlijden? In Nederland is dat lastig te zeggen. Vanwege wetgeving wordt hier geen informatie verzameld over de comorbiditeiten van overledenen.
In het Verenigd Koninkrijk gebeurt dat wel en daar blijkt: ook mét comorbiditeiten is de levensverwachting van oudere mensen vaak nog hoog. Sowieso heeft bijna elke oudere wel ergens last van. ‘Vier van de vijf tachtigplussers heeft twee of meer comorbiditeiten, 90 procent heeft er een of meer’, zei actuaris Stuart McDonald afgelopen juli in het radioprogramma More or Less.
Natuurlijk zijn het maar gemiddelden, benadrukt hij, maar zelfs een mannelijke obese roker heeft op zijn tachtigste nog een levensverwachting van vijf jaar.’
Kortom, een 80 jarige heeft een hele grote kans om 90 te worden, en een negentigjarige heeft een grotere kans om de honderd te halen dan jij of ik. Hoe ouder mensen zijn, hoe groter de kans dat ze nog ouder worden. Soort van ‘ouwe taaie’ effect. Tegelijk is er in die groep wel een hele hoge mortaliteit van COVID-19 dus op zich is het nog niet zo raar om daarmee te beginnen.
En verder vind ik het trouwens ook wat zeggen over normen en waarden in de maatschappij als levensjaren van ouderen minder waard zouden zijn. En dat is geen kritiek naar jou hoor, maar ergens proef ik soms wel iets in de discussies van ‘ze zij toch al oud dus maakt het niet zoveel meer uit of ze nou doodgaan of niet’. Mijn moeder van 80 proeft dat ook en ik zal haar woorden hier maar niet herhalen.
En als je dan kiest om de oudere mensen eerder te beschermen (zoals het advies was van de gezondheidsraad) is het best lastig medisch ethisch een goede afweging te maken wie wel - wie niet. Ik zou er niet aan willen gaan staan om het lijstje te maken. Ga je dan selecteren op gemiddelde levensverwachting bij aandoening XX. Maar als een 70 jarige uitgezaaide botkanker heeft en een levensverwachting van gemiddeld 5 jaar, doen we die dan ook maar niet? En een 30-jarige met chronische ziekte die ook maar zo’n korte levensverwachting heeft? Kortom, het lijken me best lastige afwegingen...