Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Ik vind deze prijs op Internet:

Kosten
De kosten voor alleen een artroscopie zijn 700 euro. Wordt er aanvullend een PAUL ingreep gedaan dan komen de totale kosten voor 1 elleboog op 1800 euro.

En dat komt overeen met wat een vriendin van mij laatst heeft betaald per elleboog (€700). Dat was dan zonder die PAUL ingreep. Dat is:

Behandeling
LPC (los processus coronoideus) - BehandelingEen hond met aanhoudende kreupelheidsklachten zal geopereerd moeten worden. Via een kijkoperatie kunnen we het gewricht inspecteren en los kraakbeen en kleine stukjes bot verwijderen. Is het losse botstuk erg groot, dan maken we een klein sneetje in het gewricht om het te verwijderen. Het alleen verwijderen van de botstukjes is vaak niet voldoende!! De bouw van het gewricht is verkeerd en moet ook aangepast worden. Hiervoor gebruiken we de PAUL operatie.
Door Martine M
Lizzy schreef: za 30 jan 2021, 07:26 Ik vind deze prijs op Internet:

Kosten
De kosten voor alleen een artroscopie zijn 700 euro. Wordt er aanvullend een PAUL ingreep gedaan dan komen de totale kosten voor 1 elleboog op 1800 euro.

En dat komt overeen met wat een vriendin van mij laatst heeft betaald per elleboog (€700). Dat was dan zonder die PAUL ingreep. Dat is:

Behandeling
LPC (los processus coronoideus) - BehandelingEen hond met aanhoudende kreupelheidsklachten zal geopereerd moeten worden. Via een kijkoperatie kunnen we het gewricht inspecteren en los kraakbeen en kleine stukjes bot verwijderen. Is het losse botstuk erg groot, dan maken we een klein sneetje in het gewricht om het te verwijderen. Het alleen verwijderen van de botstukjes is vaak niet voldoende!! De bouw van het gewricht is verkeerd en moet ook aangepast worden. Hiervoor gebruiken we de PAUL operatie.
ok dank je wel, ik dacht al wel in de richting van 2000 euro dus ben blij dat het niet meer is.

Ik vind het nog wel lang wachten tot de 11ste voor de scan maar dat was de eerste vrije plek :(
Door Martine M
Lizzy schreef: za 30 jan 2021, 07:26 Ik vind deze prijs op Internet:

Kosten

Behandeling
Vandaag de scan en RX laten nemen en het is echt ''Worst case scenario" :'(
Zijn ellebogen is dus inderdaad ED LPC de 2de elleboog is nog niet erg, daar heeft hij geen last van, de mankepoot is dus erger er zit ook al atrose op.

De 2 heupen is Heupdysplasie categorie D, die zijn gelukkig nog niet beschadigd en hij heeft er gelukkig nog geen last van.

De heupen kunnen omdat ik er vroeg bij ben op een manier gedaan worden dat ze alleen bij jonge honden en kinderen kunnen doen (iets met een elastiekje dacht ik) enfin die kunnen 100 % goed komen, als ik zou wachten tot hij last krijgt dan worden het nieuwe kommen en ook een veel duurdere operatie (4600 per heup), alsook de 2de elleboog, de mankepoot daar is hij eerlijk in dat kan nooit 100% goed komen maar ze gaan de losse stukjes verwijderen en door de artrose zal hij dan regelmatig wel manken maar hij kan dan wel weer rennen en spelen.

Prijs per heup is 2200 euro
prijs per elleboog is 1000 euro

Ze kunnen wel 1 heup en 1 elleboog samen doen en revalidatie is maar 1 maand in dit geval dus tegen mei zou het allemaal achter de rug moeten zijn.

Ik ben normaal niet zo voor geld vragen maar heb toch een oproep op mijn facebook gezet voor sponsoring.

3 maart is de eerste operatie, het is veel geld maar hij is het echt wel waard, hij is zo lief en Django zelf kan er niet aan doen. :'(

Dierenarts zei nog 'dat het een multifactoriële erfelijke aandoening is en wil dus zeggen dat het en erfelijk is en tot uiting komt door overbelasting als pup, gladde vloeren, onbeperkt laten spelen, te lang wandelen etc....
Door Fenixjuh
Oeps ::)
Jeetje, wat een rotuitslag... Lastig hoor, zeker als hij er nu nog weinig last van heeft...
En evt iets van fysiotherapie?

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Door Martine M
Fenixjuh schreef: vr 12 feb 2021, 16:15 Oeps ::)
Jeetje, wat een rotuitslag... Lastig hoor, zeker als hij er nu nog weinig last van heeft...
En evt iets van fysiotherapie?

Ik ga het gewoon doorbijten als het later erger wordt kost het me nog veel meer want dan zijn het nieuwe kommen. Mij dierenarts gaat de uitslagen etc... nog bekijken en ik ga even afwachten wat die zegt maar ik denk dat het dat gaat worden. de ene elleboog moet zeker en vast gebeuren.
Door Lizzy
Martine M schreef: do 11 feb 2021, 16:37 Vandaag de scan en RX laten nemen en het is echt ''Worst case scenario" :'(
Zijn ellebogen is dus inderdaad ED LPC de 2de elleboog is nog niet erg, daar heeft hij geen last van, de mankepoot is dus erger er zit ook al atrose op.

De 2 heupen is Heupdysplasie categorie D, die zijn gelukkig nog niet beschadigd en hij heeft er gelukkig nog geen last van.

De heupen kunnen omdat ik er vroeg bij ben op een manier gedaan worden dat ze alleen bij jonge honden en kinderen kunnen doen (iets met een elastiekje dacht ik) enfin die kunnen 100 % goed komen, als ik zou wachten tot hij last krijgt dan worden het nieuwe kommen en ook een veel duurdere operatie (4600 per heup), alsook de 2de elleboog, de mankepoot daar is hij eerlijk in dat kan nooit 100% goed komen maar ze gaan de losse stukjes verwijderen en door de artrose zal hij dan regelmatig wel manken maar hij kan dan wel weer rennen en spelen.

Prijs per heup is 2200 euro
prijs per elleboog is 1000 euro

Ze kunnen wel 1 heup en 1 elleboog samen doen en revalidatie is maar 1 maand in dit geval dus tegen mei zou het allemaal achter de rug moeten zijn.

Ik ben normaal niet zo voor geld vragen maar heb toch een oproep op mijn facebook gezet voor sponsoring.

3 maart is de eerste operatie, het is veel geld maar hij is het echt wel waard, hij is zo lief en Django zelf kan er niet aan doen. :'(

Dierenarts zei nog 'dat het een multifactoriële erfelijke aandoening is en wil dus zeggen dat het en erfelijk is en tot uiting komt door overbelasting als pup, gladde vloeren, onbeperkt laten spelen, te lang wandelen etc....
Holypenoly, wat een enorme dikke vette vreselijke "tegenvaller" en dat is dan een understatement van de maand :-X

Je bent dus €6600 verder na deze operaties :-X . Ik hoop echt oprecht dat je oproep op Facebook gaat helpen :-*

Heel veel sterkte met je pup. Ik vind het fantastisch dat je het toch besloten hebt te doen, deze operaties :-* . Bij mijn weten hoeft HD D niet altijd tot drama te lijden, als de bespiering goed is. Maar dat is nu lastig opbouwen (niet te doen) met twee slechte ellenbogen. Gaat niet gewoon. Maar, is het niet een idee om eerst de ellenbogen te doen en daarna te kijken hoe de heupen zich ontwikkelen met een speciaal trainingsprogramma? Ik zag laatst heel interessante rontgenfoto's van een hond met HD D die na een trainingsprogramma weer prima heupen had. Mocht het niet goed komen (zware hond), kun je altijd nog de heupen doen misschien? Misschien zit ik er pikaal naast hoor, kan het niet wat ik zeg! Ik ga wel ff kijken of ik de foto's/artikel nog kan vinden!

Ik denk inderdaad dat je dierenarts gelijk heeft. De aanleg is vast en zeker erfelijk aanwezig maar wat er in de werpkist is gebeurd is al van belang, tevens alles wat daarna met pup is gebeurd. Bah. Wat een ellende!

Houd je ons op de hoogte?
Door Martine M
Lizzy schreef: vr 12 feb 2021, 17:04 Holypenoly, wat een enorme dikke vette vreselijke "tegenvaller" en dat is dan een understatement van de maand :-X

Je bent dus €6600 verder na deze operaties :-X . Ik hoop echt oprecht dat je oproep op Facebook gaat helpen :-*

Heel veel sterkte met je pup. Ik vind het fantastisch dat je het toch besloten hebt te doen, deze operaties :-* . Bij mijn weten hoeft HD D niet altijd tot drama te lijden, als de bespiering goed is. Maar dat is nu lastig opbouwen (niet te doen) met twee slechte ellenbogen. Gaat niet gewoon. Maar, is het niet een idee om eerst de ellenbogen te doen en daarna te kijken hoe de heupen zich ontwikkelen met een speciaal trainingsprogramma? Ik zag laatst heel interessante rontgenfoto's van een hond met HD D die na een trainingsprogramma weer prima heupen had. Mocht het niet goed komen (zware hond), kun je altijd nog de heupen doen misschien? Misschien zit ik er pikaal naast hoor, kan het niet wat ik zeg! Ik ga wel ff kijken of ik de foto's/artikel nog kan vinden!

Ik denk inderdaad dat je dierenarts gelijk heeft. De aanleg is vast en zeker erfelijk aanwezig maar wat er in de werpkist is gebeurd is al van belang, tevens alles wat daarna met pup is gebeurd. Bah. Wat een ellende!

Goh ik zat met 5400 in mijn kop, ik wou zeggen Lizzy je doet er nog wat bij maar je hebt gelijk het is 6400 :-\

Het probleem is dat de operatie die ze nu nog kunnen doen tot een maand of 12 oud "maar" 2200 per heup kost, moest ik het afwachten tot er problemen komen dan is het een heel andere operatie en die kost dan 4600 per heup. Ook maakte hij zich vooral zorgen omdat het gewricht kraakt.
volgens hem is dit de beste optie en zou hij er 100% mee geholpen zijn.

Het enige waar ik nog wel mee zou kunnen wachten is de rechter elleboog.
Spieropbouw is inderdaad nu een probleem. Mijn Ares had ook HD en met spieropbouw is hij daar 15 jaar mee geworden maar de arts zei ook dat je daar geen lijn in kan trekken de ene hond heeft lage Cat. HD en heeft veel last en de andere Hoge Cat. HD en geen last maar het is koffiedik kijken.

Ik hou jullie zeker op de hoogte, woensdag 3 maart is de eerste operatie, ze doen wel ineens 1 heup en 1 elleboog, zou kijk operatie zijn en revalidatie 1 maand.
Alleen een maand rustig houden lijkt me moeilijk, lukt me nu ook niet altijd, het is nog een pup en zit vol energie. Bench is besteld en komt morgen aan, ik ben veel thuis dus hij zal er weinig in zitten maar ik ga hem er wel inzetten als ik weg ben of ik geen toezicht kan houden ivm de andere honden, 's nachts hoeft hij er niet persee in want dan is het hier altijd rustig. Gelukkig wil Ayla binnen niet met hem spelen, buiten wel maar ik laat ze apart in de tuin of Django aangelijnd, maar hij daagt Ayla binnen regelmatig uit om te spelen en soms krijgt ze het dan is op haar zenuwen en zet hem even grondig op zijn plaats, zonder veel erg maar dan springt?valt hij zel naar achter, dat zou ik dan toch moeten zien te voorkomen.
Sera is 15 en die laat hij gelukkig wel met rust.
Ik heb op deze manier al 570 euro ingezameld dat is bijna het geld van de scan en rx want dat was ook 544.

Krijg er ook wel soms nare kwetsende commentaren op hoor maar ja, even de trots opzij gezet, ik vind dat ik dit moet doen, zeker omdat het herstel bijna 100% is.
Door dinky89
Wel fijn dat de vooruitzichten na de operatie zo goed zijn!
Maar wat een held wat je daar nu in korte tijd in moet investeren :-X Wel de bevestiging dat je de juiste keuze hebt gemaakt het nu te onderzoeken waardoor de minder duren operatie soelaas kan bieden.

Hopelijk verlopen de operaties en het herstel voorspoedig en mogen jullie daarna nog lang van elkaar genieten :-*
Door Martine M
Doranto schreef: vr 12 feb 2021, 20:03 Jeetje zeg, heftig hoor. Veel sterkte alvast met de operatie en een goede revalidatie daarna. Hier draaien de duimen voor Django en jou.
Dank je wel
dinky89 schreef:Wel fijn dat de vooruitzichten na de operatie zo goed zijn!
Maar wat een held wat je daar nu in korte tijd in moet investeren :-X Wel de bevestiging dat je de juiste keuze hebt gemaakt het nu te onderzoeken waardoor de minder duren operatie soelaas kan bieden.

Hopelijk verlopen de operaties en het herstel voorspoedig en mogen jullie daarna nog lang van elkaar genieten :-*
Dank je wel en dat mag ik hopen. Hij is nog jong en heeft al een heel leven voor zich en ook al was ik eerst boos op die man en triest om Django ook bang dat ik het niet zou kunnen betalen toch wil ik er voor gaan. Mijn honden zijn er altijd voor mij en nu moet ik er zijn voor deze nieuwkomer. Als ik het geweten had dan had ik hem daar 9/10 ook niet laten zitten bij die slechte mensen (ze hebben nu al een nieuwe pup vernam ik gisteren) en moest de kans op een normaal leven klein zijn dan had ik van mijn hart een steen moeten maken maar dat is gelukkig niet zo.
Door Martine M
Lizzy schreef: vr 12 feb 2021, 17:04 Holypenoly, wat een enorme dikke vette vreselijke "tegenvaller" en dat is dan een understatement van de maand :-X

Heel veel sterkte met je pup. Ik vind het fantastisch dat je het toch besloten hebt te doen, deze operaties :-* . Bij mijn weten hoeft HD D niet altijd tot drama te lijden, als de bespiering goed is. Maar dat is nu lastig opbouwen (niet te doen) met twee slechte ellenbogen. Gaat niet gewoon. Maar, is het niet een idee om eerst de ellenbogen te doen en daarna te kijken hoe de heupen zich ontwikkelen met een speciaal trainingsprogramma?

Ze willen een heupoperatie bekkenkanteling DPO doen, wat een mildere vorm is van de TPO maar ik vind dat toch een hele zware en drastische ingreep. Mijn gewone dierenarts is het er ook niet mee eens en die is al de hele week aan het informeren bij andere artsen en chirurgen en die zeggen allemaal hetzelfde dat op basis van die ene heup foto niet besloten kan worden dat een bekkenkanteling voor Django de beste optie is. Komt er nog bij dat de chirurg die Django wil opereren dat die ingreep tot 12 maanden kan en een andere chirurg zegt dat ze die DPO maar doen tot 8 maanden en de TPO tot 10 maanden. Django is nu bijna 10,5 maanden, die operatie is ook niet zonder risico vooral voor grote honden, de chirurg zei een maand rustig houden en ik lees zeker 2 maand voor grote honden. Hoe ouder de hond hoe minder kans dat het effectief helpt en dan denk ik dat we verder van huis zijn. Ik heb aan de dierenarts gevraagd als het jou hond was liet je dit dan doen, zonder dat ik het je kwalijk zal gaan nemen later zou ik graag een eerlijk antwoord en ze zei resoluut nee.
Na veel piekeren, denken, huilen heb ik nu dan ook besloten om die heup operaties niet te laten uitvoeren daar zijn heupen nu nog heel mooi zijn en hij er ook nog geen last van heeft.
Ik kan niet in de toekomst kijken maar mijn dierenarts zegt dat (met spieropbouw na het herstel van de ED operaties) hij daar oud mee kan worden, sommige honden krijgen er op latere leeftijd artrose op en sommig op jonge leeftijd dat is niet te voorspellen, ik hoop niet dat laatste want dan wordt het alsnog opereren en dan spreken we over 4600 per heup.
De ellebogen is nu het belangrijkste en zeker de linker, hij heeft pijn en is soms echt vervelend als hij meer mankt. hij heeft dat puppy bijten nog en die dagen is het echt erg, mijn armen staan ook al vol blauwe plekken al bijt hij niet door. Gisteren was weer zo een dag en ik was doodop 's avonds.
3 maart is de eerste operatie pas dus nog even tanden bijten.
Nu moet ik ook nog enkele dagen stoppen met de metacam want hij krijgt er diarree van

De crowdfunding heeft meer opgebracht dan ik durfde dromen, toch 1500 euro, nu is het totaal plaatje ook veel minder, operaties scan, nazorg denk samen een kleine 3000 euro.
Bijlagen
2021-02-18 13.32.35.jpg
2021-02-18 13.32.35.jpg (4.01 MiB) 2035 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Martine M op za 20 feb 2021, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fenixjuh
Ik zou het ook heel moeilijk vinden om nu al te opereren, snap dat het nu makkelijker/goedkoper is dan wanneer de schade er al is, maar ik denk echt dat met goede begeleiding en hulp (van iemand die er verstand van heeft, bijvoorbeeld fysiotherapie) er ook conservatieve mogelijkheden zijn...
Ik weet het zelf niet, maar je zou nog kunnen kijken of er in het boek van Sam turner oefeningen staan die hierop gericht zijn.

Wat ontzettend fijn dat er geld uut je crowdfunding is gekomen :) Hopelijk kan hij snel aan zijn elleboog geopereerd worden en heeft hij minder last :)

Door dinky89
Wat ingewikkeld dat de adviezen vanuit de dierenartsen zo afwijkend van elkaar zijn waardoor het voor jou ook niet makkelijker wordt om de keuze te maken.
Uiteindelijk kan niemand in de toekomst kijken dus volg vooral het advies dat voor jou het beste voelt :-*
Door Kaela
Of het je keuze moet veranderen weet ik niet, maar onze hond (herder van dertig kilo) is een tpo op driejarige leeftijd met succes uitgevoerd. Volgens onze dierenarts staat of valt alles met hoe erg de noodzaak is en hoe goed het gewricht is. Bij onze hond luxeerde het te vaak om niets te doen, maar waren kop en kom nog in prima conditie.

Niets doen kan ook een prima optie zijn, dus laat je door mij niet van de wijs brengen. Het enige wat ik wil zeggen is dat die leeftijdsgrenzen soms helemaal niet zo keihard hoeven te zijn. Sterkte met alle moeilijke afwegingen.
Door Martine M
Fenixjuh schreef:Ik zou het ook heel moeilijk vinden om nu al te opereren, snap dat het nu makkelijker/goedkoper is dan wanneer de schade er al is, maar ik denk echt dat met goede begeleiding en hulp (van iemand die er verstand van heeft, bijvoorbeeld fysiotherapie) er ook conservatieve mogelijkheden zijn...
Ik weet het zelf niet, maar je zou nog kunnen kijken of er in het boek van Sam turner oefeningen staan die hierop gericht zijn.
.

Bedankt ik ga het is uitzoeken, ik heb ook al de nodige mensen gecontacteerd om me hier door te helpen.
dinky89 schreef:Wat ingewikkeld dat de adviezen vanuit de dierenartsen zo afwijkend van elkaar zijn waardoor het voor jou ook niet makkelijker wordt om de keuze te maken.
Uiteindelijk kan niemand in de toekomst kijken dus volg vooral het advies dat voor jou het beste voelt :-*
Inderdaad het maak het er allemaal niet makkelijker op maar ik denk nu wel dat ik de juiste beslissing neem,
hopelijk heb ik daar later geen spijt van.

Kaela schreef: za 20 feb 2021, 21:43 Bij onze hond luxeerde het te vaak om niets te doen, maar waren kop en kom nog in prima conditie.
Hoe merkte je dit?

Ik blijf het moeilijk vinden, de TPO heb ik ook al geweten dat die op latere leeftijd gedaan werd maar de DPO niet en dat is nu net wat die ene chirurg bij Django wil doen terwijl anderen die operatie na 8 maanden niet meer doen.

Het is en blijft koffiedik kijken, in elk geval zou dan die TPO ook nog op latere leeftijd kunnen gebeuren mocht dat toch nodig blijken en de heupen nog mooi zijn
Ik denk ook dat ik er maar een duidelijk beeld op ga krijgen als de ellebogen genezen zijn. 1 elleboog en 1 heup te samen vind ik ook wel erg eng ook omdat het nog een jonge hond is en niet altijd onder controle te houden is, ik bedoel je kan hem wel aangelijnd houden en rustig houden maar dan gaat die toch ineens wat sprongetjes maken en stop dat maar meteen dat is moeilijk en dan liever een sprongetje met 1 geopereerde poot dan 2 denk ik dan want na de operatie kan er ook nog veel mislopen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door